Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 616
Hei,

Bare lurte på om jeg bestiller en vare som f.eks koster 190 kr med gratis frakt, vil jeg da være under 200 kr grensen? eller vil frakten som selger må betale regnes inn som den totale verdien?

Ble litt forvirret når jeg begynte å tenke på det. Regner med at jeg ikke må legge til evt. fraktkostnader selger må ha? men man vet jo aldri...
Sålenge varens verdi er under kr 200 skal det gå greit.

Og nei, fraktkostnader regnes ikke under varens verdi.
Hvis du ser på pakker sendt fra eksempelvis Kina, står det ofte "Value: X (prisen oppgitt på ebay eller whatever, altså regnes ikke shipping kostnader med.)
Sist endret av Zyke; 3. september 2013 kl. 20:27.
Ja, tenkte det jeg også!

Har skjønt at man må regne frakt pris sammen med varens verdi i forhold til moms, men når jeg ikke har betalt noe for frakten så går det vel fint

EDIT: Det visste jeg ikke! Har alltid trodd at man må regne med frakt prisen i varens totale verdi.
Sist endret av burman24; 3. september 2013 kl. 20:28.
Du "momser" bare av beløpet du betaler
Reglene er slik. Koster varen 190kr og frakt hundre, blir da totalsummen 290kr. Men siden du betalte under 200kr for varen, er det momsfritt. Koster varen 200kr og det er 100kr i frakt, må du betale moms for hele summen, altså 300kr.
Okei, da skjønner jeg!
Det mo3 beskriver er helt korrekt, står veldig godt forklart på toll.no.
Beregning av merverdiavgift/200-kronersgrensen