Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3522
Men jeg har ikke heeelt bestemt meg.

Kan du fortelle meg hvorfor jeg skal gå for iMac foran en vanlig pc?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Dersom du skal ha deg en Mac skal du gjerne ha ett spesielt behov for det, eller allerede like epler.

Men for å nevne det vanlige:

"ingen" (få) virus, som regel greie på SW når det kommer til problemer, meget ofte greie enn windows, færre kræsj, yadda yadda yadda.
du vil jo få myyye bedre (windows)PC enn mac for samme pris (mtp hardware)
Men hvis du liker Apple og OS'et til apple så er det vært det. iMac ser fin ut har god kvalitet osv osv. Men hva skal Pc'en brukes til?
Og hvis jeg skulle kjøpt Mac ville jeg heller gått for en Macbook
Sitat av iColdman Vis innlegg
du vil jo få myyye bedre (windows)PC enn mac for samme pris (mtp hardware)
Men hvis du liker Apple og OS'et til apple så er det vært det. iMac ser fin ut har god kvalitet osv osv. Men hva skal Pc'en brukes til?
Og hvis jeg skulle kjøpt Mac ville jeg heller gått for en Macbook
Vis hele sitatet...
Du kan få en gammel Volvo 240 til å gå myyye bedre enn en ny Audi..

Ts; det flotte med imac er kvaliteten i alt i et pc. Husk at det er bra skjerm. En ekstern skjerm med tilsvarende specs koster min 5k sist jeg sjekket. Du har en kabel og det er strøm. Mac os x er også et veldig bra os. Har du i tillegg andre epleenheter som feks. Iosenheter, jobber de veldig bra sammen. Minuset med mac er at ikke alle spill er laget for mac, så er du heavy gamer burde du styre unna (joda, du kan ha bootcamp, men da kan man jo likegreit kjøpe en windowspc)
Trådstarter
42 2
Skal brukes til bilderedigering, se film og surfing på nett og forumer. Og så Spotify da...
Sitat av Lykketroll Vis innlegg
Skal brukes til bilderedigering, se film og surfing på nett og forumer. Og så Spotify da...
Vis hele sitatet...
Da ville jeg kjøpt mac!
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Støtter JibbeSander, kjøp en iMac, hvis du liker den, men prøv en på en reseller før du kjøper. Noe som er fint med macer generelt er at de synker ikke så voldsomt i pris, og du får faktisk solgt de etter noen få år.
Er ikke å legge skjul på at du kan få en mye bedre ny (windows) PC til sammen pris som en dårlig iMac, sjekka specsa nå og det var værre en jeg trudde til og med :P

iMac til ca. 12k: Core i5 2.9GHz, 8GB, 1TB, GeforceGT 650M 512 MB, Mouse, Keyboard

PC til ca. 12k: SteelSeries QcK Red
StarCraft II: Heart of the Swarm
Cooler Master CM 690 II Basic Sort
Silver Power SP-S750 750W PSU
Intel® Core i5-3570K Processor
MSI B75MA-P45, Socket-1155
Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
Gainward GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA
Samsung DVD Writer, SH-224DB
Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
WD Desktop Green 1TB
Microsoft SideWinder X4 Keyboard USB
Logitech Gaming Mouse G100s - Black
CM Storm Speed RX Small Mouse Pad
MS COA Label Windows Home Premium 7
MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit
MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic
BenQ 24" LED GL2450HM

TL;DR du får en litt bra bærbar hvis du kjøper iMac, du får full gamer pc hvis du kjøper windows PC
Trådstarter
42 2
Har såvidt prøvd den forrige utgaven av iMac. Kjøpte, men leverte den tilbake. Like impulsivt begge deler ;-) Synes det var mye penger, og var usikker på om jeg var fornøyd... Men har angret litt på at jeg leverte den tilbake!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Zlagther: Har du tatt formfaktor med i utregningen din? Samt at ikke alle mennesker har lyst på den store klompete boksen vedsiden bordet?

Ikke forstå meg galt, jeg synes også det er overpriset, men å sammenligne en AIO-maskin med en desktop bare basert på pris er ikke det smarteste.


EDIT: Ei heller var TS en gamer...
Sist endret av Freddy_fred5; 14. juni 2013 kl. 23:17.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Du kan få en gammel Volvo 240 til å gå myyye bedre enn en ny Audi..
Vis hele sitatet...
men hvem bil sitter du mest komfortabel i ? eller drar mest damer ? ikke en volvo 240
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
men hvem bil sitter du mest komfortabel i ? eller drar mest damer ? ikke en volvo 240
Vis hele sitatet...
Tror du må lese svaret hans en gang til.
Dere kan ikke sammenlikne iMac med en stasjonær PC - det er helt forskjellige produkter. iMac er jo bare en skjerm med alt av datakomponenter inni skjermen. Den tar altså mye mindre plass og er mye finere. Det finnes veldig få "windows-alternativer" til iMac - og de som finnes er gjerne all-in-one PCer med så mye ekstra at de gjerne er dyrere for de samme speccsene. - Det finnes rett og slett veldig lite utvalg av alternativer til iMac som er å anbefale.
Sitat av etse Vis innlegg
Dere kan ikke sammenlikne iMac med en stasjonær PC - det er helt forskjellige produkter. iMac er jo bare en skjerm med alt av datakomponenter inni skjermen. Den tar altså mye mindre plass og er mye finere. Det finnes veldig få "windows-alternativer" til iMac - og de som finnes er gjerne all-in-one PCer med så mye ekstra at de gjerne er dyrere for de samme speccsene. - Det finnes rett og slett veldig lite utvalg av alternativer til iMac som er å anbefale.
Vis hele sitatet...
jeg har en svært god w8 tablet med fullt os 11,6" skjerm og greie specs. Det følger med tastatur og man kan koble til mus, så har du en tablet du kan ta med over alt! http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=771500
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Sitat av Lykketroll Vis innlegg
Men jeg har ikke heeelt bestemt meg.

Kan du fortelle meg hvorfor jeg skal gå for iMac foran en vanlig pc?
Vis hele sitatet...
Kan jeg fortelle deg hvorfor du IKKE skal?
Jeg har hatt iMac i mange år, og ELSKER min! Jeg har den største 27" og ELSKER den Har brukt PC i mange år, men ble lei og elsker OSX. Og skjermen er helt fantastisk! Fantastisk oppløsning!

Er skjermen jeg er mest fornøyd med. Jeg har også satt i en SSD i den som gjør den veldig kvikk!

Sitat av lurvelen Vis innlegg
Kan jeg fortelle deg hvorfor du IKKE skal?
Vis hele sitatet...
Du har hatt iMac og brukt den over tid, slik at du kan fortelle annet enn "det du som pcnerd" er biologisk oppdratt til å mene? :P
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
"ingen" (få) virus, som regel greie på SW når det kommer til problemer,
Vis hele sitatet...
Og det er fortsatt den dårligste grunnen.. Bare fordi du har PC betyr ikke det at du får virus.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Ikke forstå meg galt, jeg synes også det er overpriset, men å sammenligne en AIO-maskin med en desktop bare basert på pris er ikke det smarteste.
Vis hele sitatet...
Synet sikke mac er så ille priset, og kan gjærne forklare hvorfor.
1. Om du kikker på maskiner med tilsvarende byggekvalitet og specs fra hp eller lenovo ligger de på ca samme pris.
2. Osx utnytter resurser bedre en windows, noe som gjør at en mac yter bedre en en windows maskin med samme specs, eller mac med eindows for denaagsskyld.
3. Det er kvalitet fra ende til annen, apple bruker bra komponenter og har solid byggekvalitet.
4. Salgsverdien taper seg langt mindre en med en hvilken som helst annen pc, noe som gjør at om mac'en selges brukt får man mer igjen en en tilsvarende windpws basert pc.
5. Generelt sett lenger levetid, man kan ha en mac lenger en en windows maskin før man må bytte den ut eller oppgradere.
6. Ofte tdligt ute med nye standare, feks thunderbolt nå(som garantert kommer til å få en stor markedsandel nå)
7. Du får et stabil system, uten et ton av crapware, som produsenten mente var nyttig, har med min min erfaring med både osx og windows opplevd osx som langt mer stabilt en windows. Er sefølgelig smårusk med osx også, men ikke på langtnær like ille som windows. Dette kan også ha noe med komponentene som er brukt, da mac har en tendens til å toppe lister som mest stabile maskin med windows.
(8.) apple ditt økosystem, kjøper du deg feks en imac, en macbook og rn iphone er du garanter at disse vil snakke sammen bra, uten noe form for configurering og ditt og datt.

Om ikke dette forsvarer prisen så vet ikke jeg

Sitat av lurvelen Vis innlegg
Q: How many Macs does it take to change a lightbulb?

A: Insufficient Memory to complete operation.

Q: Why are Macs made of plastic?

A: The $4000 price tag would have to be raised to $5000 if they were made of metal.

pardon my french but nøff said
Vis hele sitatet...
Den første er ser jeg på som feil, jeg har 4gb ram på min mba, og der er det plenty, mens på windows er 8gb i knappeste laget. Av erfarig er osx bedre til å behandle ram en windows.

Når lagde apple sist noe av plastikk? Sist jeg skjekket var bygde apple pc'er av aluminium og telefoner/nettbrett av alu og glass.
Mine grunner til å like iMac.

OSet. Kombinasjonen av effektive hurtigtaster og et OS som generelt kjører fint. Har brukt Mac i 9 år og har ennå ikke hatt noen problemer (ja, andre har hatt problemer med sine macer).

Størrelsen. Jeg bor i en liten leilighet med to andre mennesker. En vanlig stasjonær ville ført til mer rot (ja, det finnes andre alt-i-ett-pcer).

Følelsen av helhet. Hver gang jeg er inne på en Windows-PC føler jeg at jeg må knote for å få til det jeg vil, på mine Macer har jeg opplevd det som lett å endre/fikse/sette opp systemet som jeg vil (ja, det er sikkert en vane-/smakssak).

Hvis du liker OSX og det å ha et produkt som varer lenge kjøper du Mac. Vil du ha en PC som varer lenge kjøper du en av toppmodellene fra de andre produsentene. Ønsker du ingen av delene drar du på Elkjøp og kjøper random billig-PC.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Og det er fortsatt den dårligste grunnen.. Bare fordi du har PC betyr ikke det at du får virus.
Vis hele sitatet...
Men det er større sjanse. Uansett, det er jo færre virus til Mac, og det er jo det folk sier også, ikke at du vil få virus om du bruker Windows.

@Frufsa: nå synes jeg jo at de andre merkene du nevner også er litt vel overpriset da

Men byggekvalitet er jo absolutt ett salgspunkt, Unibody er både solid og smexy.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
men hvem bil sitter du mest komfortabel i ? eller drar mest damer ? ikke en volvo 240
Vis hele sitatet...
Kan bekrefte at jeg sitter mye bedre i en Volvo 740 enn en Alfa Romeo 147 og forøvrig alle Toyota-modeller jeg har kjørt. I tillegg til Audi-SUV-en til min grandtante.
Trådstarter
42 2
Takk for svar alle sammen. Tror iMac passer best for meg og mitt bruk.
Sitat av kmt94 Vis innlegg
Kan bekrefte at jeg sitter mye bedre i en Volvo 740 enn en Alfa Romeo 147 og forøvrig alle Toyota-modeller jeg har kjørt. I tillegg til Audi-SUV-en til min grandtante.
Vis hele sitatet...
Da har du aldri kjørt Land Cruiser
Den beste grunnen er OS X. Alt annet er hovesaklig synsing og innbyr til fanboy-krangling, noe jeg ser har skjedd allerede.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
"ingen" (få) virus
Vis hele sitatet...
Kommer an på hva du legger i virus, men så langt har det ikke vært noen sprednings-virus på Mac. Kun trojanere som folk har installert selv gjennom f.eks Flash. Om man er litt smart, så unngår man fort slikt.
Sist endret av ddybing; 28. juni 2013 kl. 19:55.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av ddybing Vis innlegg
Kommer an på hva du legger i virus, men så langt har det ikke vært noen sprednings-virus på Mac. Kun trojanere som folk har installert selv gjennom f.eks Flash. Om man er litt smart, så unngår man fort slikt.
Vis hele sitatet...
Det er noe av poenget med måten jeg skrev det på, det finnes, men det er ikke helt på samme nivå som Windows.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hvorfor ikke bare lage seg en Hackintosh? Ihvertfall hvis man skal ha stasjonær PC og liker OSet til Apple så er vel det det lureste man kan gjøre.

Forstår bare ikke at folk klarer å betale mye mer enn de burde for en skjerm som ser grei ut og design. Ikke at man trenger en særlig bra PC for å redigere litt bilder og surfe nett heller, det kan man fint gjøre på en laptop til 3000 kroner.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Hvorfor ikke bare lage seg en Hackintosh? Ihvertfall hvis man skal ha stasjonær PC og liker OSet til Apple så er vel det det lureste man kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd Hackintosh i noen særlig grad? Det er ikke for hvem som helst vil jeg påstå, selv med godt støttet hardware. Og den dagen systemet plutselig ikke booter av uvisse grunner (eller har vært uheldig ved systemoppdatering...), står man uten ordentlig support. Jeg synes Hackintosh er gøy å leke med, men ville aldri kjørt det på primærmaskinen min, ei heller anbefalt det til noen andre (med mindre det er til noen som spesifikt vil fikle).
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Dere kan ikke sammenlikne iMac med en stasjonær PC - det er helt forskjellige produkter. iMac er jo bare en skjerm med alt av datakomponenter inni skjermen. Den tar altså mye mindre plass og er mye finere. Det finnes veldig få "windows-alternativer" til iMac - og de som finnes er gjerne all-in-one PCer med så mye ekstra at de gjerne er dyrere for de samme speccsene. - Det finnes rett og slett veldig lite utvalg av alternativer til iMac som er å anbefale.
Vis hele sitatet...
HP z1 er et godt alternativ, usikker på resellere i Europa dog.
Underholdene tråd, registrer at mange "PC-fanboys" slenger mye dritt om mac uten at de selv har noen erfaringer. Dette er ikke nytt her på freak.no, men vil støtte TS på hans beslutning om mac. Et godt system som fungerer uten noe "pes". Spessielt må jeg si at de som anbefaler ham å bygge en "Hackintosh" for å få OSX nok ikke overskuer hvor mye jobb det er.

Er fornøyd jeg med produkter man tar ut av esken og kan begynne å bruke uten at det er noe mer om og menn....

til lykke med din iMac
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Underholdene tråd, registrer at mange "PC-fanboys" slenger mye dritt om mac uten at de selv har noen erfaringer. Dette er ikke nytt her på freak.no, men vil støtte TS på hans beslutning om mac. Et godt system som fungerer uten noe "pes". Spessielt må jeg si at de som anbefaler ham å bygge en "Hackintosh" for å få OSX nok ikke overskuer hvor mye jobb det er.
Vis hele sitatet...
Ta PC, putt i hackintosh DVD som er lett og skaffe, innstaller, ferdig?

Er det mye arbeid?

Jeg liker OSX og Apple selv, men og si at Hackintosh er mye jobb er en løgn.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Har du prøvd Hackintosh i noen særlig grad? Det er ikke for hvem som helst vil jeg påstå, selv med godt støttet hardware. Og den dagen systemet plutselig ikke booter av uvisse grunner (eller har vært uheldig ved systemoppdatering...), står man uten ordentlig support. Jeg synes Hackintosh er gøy å leke med, men ville aldri kjørt det på primærmaskinen min, ei heller anbefalt det til noen andre (med mindre det er til noen som spesifikt vil fikle).
Vis hele sitatet...
Har ingenting peiling på Hackintosh, unntatt at jeg vet at det er OSet til Apple i en PC. Men hva som helst for å slippe unna blodsugeren Apple.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Ta PC, putt i hackintosh DVD som er lett og skaffe, innstaller, ferdig?

Er det mye arbeid?

Jeg liker OSX og Apple selv, men og si at Hackintosh er mye jobb er en løgn.
Vis hele sitatet...
har du prøvd å sette opp en hackintosh nylig? for det er mye mer jobb enn som så...
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
har du prøvd å sette opp en hackintosh nylig? for det er mye mer jobb enn som så...
Vis hele sitatet...
Japp, jeg ble sendt en ferdigkonfigurert ISO og alt var jolly

Jeg satte også opp selv en gang, var heller ikke så vanskelig nei.

Problemet med Hackintosh er jo support, sitter du stuck så må du google eller tukle selv.
Sist endret av Freddy_fred5; 29. juni 2013 kl. 16:58.
Har kun ett spm i forbindelse med macintosh. Hvordan er driftssikkerheten? dvs hvor lenge kan en mac stå på uten å måtte slås av eller restartes og kan de brukes med gamle vga skjermer eller må jeg virkelig slå til på en ny skjerm OM jeg vurderer mac mini?
Sitat av creavator Vis innlegg
Har kun ett spm i forbindelse med macintosh. Hvordan er driftssikkerheten? dvs hvor lenge kan en mac stå på uten å måtte slås av eller restartes og kan de brukes med gamle vga skjermer eller må jeg virkelig slå til på en ny skjerm OM jeg vurderer mac mini?
Vis hele sitatet...
Fungerer helt fint å la maskinen stå uten å måtte restarte på en god stund. Min erfaring er at det stort sett bare trengs ved enkelte systemoppdateringer, med unntak av noen få programvarepakker som også krever det. Er sjelden jeg har følt behovet for å restarte en Mac fordi den har begynt å fuske. Du kan bruke VGA-skjerm med Mac mini ved hjelp av et adapter fra Mini-DP til VGA. Koster 10-15 USD på eBay.
Vel nichotin ser ut som du plutselig ga meg det eneste overbevisende utsagnet jeg har opplevd så langt i retning av å kjøpe mac. Akkurat hva jeg trenger en maskin jeg kan skru på og slippe og tenke noe mer på. Genialt. Haater pc'er som må skrus av hver mnd og som finner på blå skjerm fordi de har lyst osv osv.
Jeg tror det er så enkelt som dette:

Om du skal kjøpe deg en mac, uansett type, så vet du hvorfor du kjøper deg mac.
Hvis du derimot ikke har noen argumenter for å kjøpe mac fremfor en PC, så trenger du mest sannsynlig heller ikke en mac.