Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4447
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen med erfaringer på den? Hva hjalp den mot hos deg? Bivirkninger?
Wikipedia sin liste over bivirkningene som er MEST vanlige har jeg copy+pastet nederst.

Anbefaler deg å lese om medisinen på Wikipedia

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flupentixol

Common (>1% incidence) adverse effects include
Extrapyramidal side effects such as: (which usually become apparent soon after therapy is begun or soon after an increase in dose is made)
- Muscle rigidity
- Hypokinesia
- Hyperkinesia
- Parkinsonism
- Tremor
- Akathisia
- Dystonia
Dry mouth
Constipation
Hypersalivation — excessive salivation
Blurred vision
Diaphoresis — excessive sweating
Nausea
Dizziness
Somnolence
Restlessness
Insomnia
Overactivity
Headache
Nervousness
Fatigue
Myalgia
Hyperprolactinemia and its complications such as: (acutely)
- Sexual dysfunction
- Amenorrhea — cessation of menstrual cycles
- Gynecomastia — enlargement of breast tissue in males
- Galactorrhea — the expulsion of breast milk that's not related to breastfeeding or pregnancy
and if the hyperprolactinemia persists chronically, the following adverse effects may be seen:
- Reduced bone mineral density leading to osteoporosis (brittle bones)
- Infertility
Dyspepsia — indigestion
Abdominal pain
Flatulence
Nasal congestion
Polyuria — passing more urine than usual
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er interessert i å begynne på denne medisin. Noen med erfaring?
Jeg ble satt på denne en gang for ca. 10 år siden. Den og Stemetil er de verste medisinene jeg noen gang har prøvd. Jeg fikk helt ekstreme, svært smertefulle dyskinesier og akutt dystoni. Eller ekstrapyramidale bivirkninger som legen min kaller det.

Jeg ble gjentatte ganger hentet med ambulanse og kjørt til akuttmottaket på sykehuset, hvor jeg ble gitt 2 doser med Stesolid + Akineton uten at dette hjalp noe særlig. Når dette foregikk så hadde jeg bare lyst til å dø, fordi ordet "tortur" kan ikke engang beskrive de smerter jeg opplevde. En gang så til og med klarte jeg ikke å puste.

Jeg har siden holdt meg langt unna alt av antipsykotika og er nærmest mer redd for å bli tvangsmedisinert med dette enn jeg er for å dø.
Nå ca. 10 år senere så har jeg fortsatt problemer fra tid til annen med ufrivillige bevegelser. Og så vidt jeg vet er dette noe jeg vil ha resten av livet (i følge https://nhi.no/sykdommer/psykisk-hel...e-dyskinesier/).

Nå skal det også sies at jeg har Aspergers Syndrom og derfor har mye lettere for å få slike bivirkninger.

Mitt forslag: Hold deg langt unna Fluanxol og andre antipsykotika, eller så risikerer du å angre svært kraftig.
Skal du absolutt ta noe antipsykotisk så vil jeg anbefale Seroquel. Jeg anser denne som den tryggeste mtp. Slike bivirkninger.
Dette skyldes, som felleskatalogen sier: Kombinasjonen av reseptorantagonisme med høyere affinitet for 5-HT2- i forhold til D2-reseptorer anses å bidra til kvetiapins kliniske antipsykotiske egenskaper og det lave potensialet for ekstrapyramidale bivirkninger
Anonym bruker
"Rik Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøvde såvidt disse og fikk de mot angst og uro. Null effekt på mine symptomer, men fikk kramper som en gud. Dama trodde jeg hadde et anfall en natt etter jeg tok dobbel dose(ved en feiltagelse)

Skal ikke male fanden på veggen, men denne medisin gjorde ting verre for min del.