Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 10551
forestill deg at du ligger naken i snøen til du dør, du vil jo kunne ligge der en liten stund før du dør.

alle vet jo at hvis du blir flau så blir man varm, så hvis man er i akkurat samme situasjon, bortsett fra at det står 5 jenter rundt deg å ler av deg fordi du har liten tiss, vil du da kunne leve lenger fordi man er flau og produserer varme?
Hør her. Hvis du rødmer så er det fordi de små blodårene i huden utvider seg, sånn at det kommer mer blod i ansiktet og halsen. Da vil du føle deg varmere der. Men blodet ditt vil dermed bli raskere nedkjølt, så om noe så vil du fryse i hjel fortere. Ikke at jeg tror det ville gitt det store utslaget i denne situasjonen.

Det er altså en fordel å holde blodet unna overflaten og ekstremitetene hvis du ikke skal fryse i hjel. Da vil du føle deg kaldere på hender og føtter, og kanskje miste dem også, men vitale organer holder varmen lengre. Drikker du f eks alkohol vil du føle deg varmere fordi kapillærene utvider seg, men du fryser i hjel fortere fordi blodet avkjøles når det sirkulerer nær overflaten.
Sist endret av *pi; 6. mai 2021 kl. 00:24.
Jeg kan ikke forestille meg at dette er den beste måten å oppnå suksess på, men jeg vil faktisk ikke avskrive det heller: Det er ganske veldokumentert at visse puste- og meditasjonsteknikker kan heve kroppstemperaturen markant. Det synes ganske åpenbart at bevisst og målretta trening for å kontrollere kroppen vil fungere bedre enn en flokk jenter som ler av skrumpepikken, men rent medisinsk er det ikke noe sort magi involvert her: Mer luft, mer blodgjennomstrømming, mer varme. Det målet kan i varierende grad oppnås på ulike måter. Den enkleste metoden med høy effekt tipper jeg er fysisk aktivitet, men det blir spekulasjoner fra min side.

Jeg kan forøvrig legge til at hvis du kommer dithen at du får jentene til å stirre på kuken din der du ligger naken i snøen, så er fort stemninga såpass ladet at lemmet muligens vil bli stort og stivt av forventning på eget initiativ slik at den foreslåtte flausen unngås i sin helhet. Ja, jeg har prøvd, og ja hun varmet den for meg etterpå. 10/10, would recommend.
Hvor fort du dør av hypotermi (nedkjøling) avhenger veldig av forholdene, men er de farlige nok trenger det ikke ta mer enn en time. For å virkelig øke kroppstemperaturen så må man kle seg. Dekke til kroppen, isolere personen fra det kalde underlaget, isolere personen fra det kalde været (en hule f.eks) og så videre. Å plassere vedkommende naken foran 5 jenter for en real shametrip utgjør ingen forskjell. Det er snakk om svært kortvarig effekt med svært minimal temperaturøkning visse isolerte steder på kroppen (f.eks i ansiktet). I tillegg er det slik at hypotermi påvirker hjertet, nervesystemet og andre organer så de slutter å fungere normalt. Det er derfor ikke sikkert at vedkommende reagerer noe særlig på å være naken foran 5 jenter. Så svaret er nei, dette har nok lite effekt som overlevelsesstrategi.

Takk til *pi for utdypning. Svaret til myoxo er forøvrig langt mer interessant, men her trigger du altså målbevisst langt mer av fysiologien gjennom empirisk funderte teknikker. Vil heller anbefale det, med mindre din nakenhet foran disse jentene kan initiere sex - det kan skape litt betydelig varme for alle sammen!
Sist endret av Sky; 6. mai 2021 kl. 00:51.
Trådstarter
så mye bra svar her, freak på sitt beste! takker for svar folkens!
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg kan ikke forestille meg at dette er den beste måten å oppnå suksess på, men jeg vil faktisk ikke avskrive det heller: Det er ganske veldokumentert at visse puste- og meditasjonsteknikker kan heve kroppstemperaturen markant.
Vis hele sitatet...
Men det er jo ikke det han beskriver? Når du blir nedkjølt så vil økt aktivitet i det sympatiske nervesystemet sørge for å generere mer varme, men også flytte blodsirkulasjonen innover, som er det motsatte av det som skjer når du blir varm av rødming. Når du blir redd føler du deg vanligvis kald i ansiktet og på hender og sånn, ikke varm. Sånn sett er det noen nyanser her, jeg vil anta at hvis han blir redd, dvs aktivert, av disse fnisete jentene så vil det jobbe i hans favør. Går han inn i en slags parasympatisk kollaps av skammen så er det ikke heldig.

Ellers er jeg med på at man kan påvirke dette ved meditasjon, men det bør man kanskje ha øvd litt på før man ligger der med isbadetiss.
Sitat av *pi Vis innlegg
Men det er jo ikke det han beskriver? Når du blir nedkjølt så vil økt aktivitet i det sympatiske nervesystemet sørge for å generere mer varme, men også flytte blodsirkulasjonen innover, som er det motsatte av det som skjer når du blir varm av rødming. Når du blir redd føler du deg vanligvis kald i ansiktet og på hender og sånn, ikke varm. Sånn sett er det noen nyanser her, jeg vil anta at hvis han blir redd, dvs aktivert, av disse fnisete jentene så vil det jobbe i hans favør. Går han inn i en slags parasympatisk kollaps av skammen så er det ikke heldig.

Ellers er jeg med på at man kan påvirke dette ved meditasjon, men det bør man kanskje ha øvd litt på før man ligger der med isbadetiss.
Vis hele sitatet...
Det har du selvsagt helt rett i, men han var såpass sparsom med detaljene at jeg valgte å tolke oppgaven i en bredere kontekst. Skal vi være veldig innskrenkende er det jeg skrev bare en avsporing. Jeg synes bare det er interessant at man kan meditere seg til å ikke fryse like mye.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det har du selvsagt helt rett i, men han var såpass sparsom med detaljene at jeg valgte å tolke oppgaven i en bredere kontekst. Skal vi være veldig innskrenkende er det jeg skrev bare en avsporing. Jeg synes bare det er interessant at man kan meditere seg til å ikke fryse like mye.
Vis hele sitatet...
Det er veldig interessant, faktisk. Man kan hacke det autonome nervesystemet ganske effektivt via pusten, som jo er både automatisk og mulig å viljestyre. Det er stilig at sinnet kan påvirke kroppen, men det er påvirkningen den andre retningen som virkelig er fascinerende. Å puste er jo en kroppslig ting, og det påvirker nervesystemet. Det går mye mer signaler fra kroppen til hjernen gjennom vagusnerven enn motsatt.

Jeg er ingen meditatør(?) akkurat, men skulle jeg prøvd å improvisere med å fremprovosere en følelse, så hadde jeg nok heller gått for redsel eller sinne enn skam.
Sist endret av *pi; 6. mai 2021 kl. 01:29.
Jeg har ikke noe svar på det du spør om, men tråden fikk meg til å tenke på denne utrolige historien: https://www.ripleys.com/weird-news/frozen-subzero/
Litt på siden av TS flaue eksperiment, men det er ikke uvanlig at folk som holder på å fryse ihjel
kler av seg helt eller delvis. Ved nedkjøling til ca 30 grader er de rasjonelle evner nesten borte og
når så kroppens mekanismer for å holde på kjernetemperaturen bryter sammen vil blodet strømme
ut mot hud og lemmer og gi en kortvarig "badstufølelse", som kan medføre slik Paradoksal Avkledning.

En lenke derom : http://fjellmedisin.no/2020/09/hypotermi-del-1/
" .. Dersom man fortsetter å falle i temperatur, kan det oppstå en situasjon der kroppen ikke lenger klarer
å stramme inn blodforsyningen til huden. Dette gjør at blodet strømmer ut i huden, hendene og føttene,
og man føler seg varm. Derfor er flere som er omkommet av hypotermi funnet med lite klær på, etter at de
har kledd av seg fordi de følte seg varme. Dette kalles paradoksal avkledning."
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvis du ligger naken i snøen og holder på å fryse ihjel så tror jeg at du har større problemer enn at 5 jenter synes du har liten tiss. Så tror ikke at det kommer til å fungere. Men uansett et interessant spørsmål.