Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5800
For og starte i ett hjørne: jeg sliter med økonomisk angst, så selv om jeg er på AAP har jeg klart og skrape sammen 150k ved å være økonomisk bevisst i en del år. Og nå fikk jeg solgt en eiendom så sitter totalt med 250K,(så bare for the record: alt dette er legitime penger som kan spores til lønnsutbetalinger.) disse ønsker jeg nå og ta ut, og ha trygt en plass, for jeg er godt kjent med bankers historie, cracket under den store depresjonen i USA der folks sparepenger forsvant. Og ja, jeg frykter at dette kan skje igjen, selv her i Norge, da jeg tror USA bare kommer til og falle ytterligere ned i søla herifra, de er ikke i nærheten av bunnen, og det vil påvirke Norge. Det jeg er mindre kunnskapsrik med er det praktiske, rundt hvordan å ta det ut uten å betale for mye gebyr. Er det billigst å bare gå i banken? Min "lokale" bank er i Oslo, og bor 4t unna med bil.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Du er ikke trygg selv om du har kontanter, hvis valutaen mister verdien er det samme om du har pengene i banken eller i kontanter.
Vil du virkelig sikre deg fra bankkollaps tenker jeg gull eller tilsvarende verdier som ikke er knyttet til en valuta.
Kjøp gull, om økonomien går i dass er jo sikkert ikke penga dine i cash verdt noe uansett.

Men fra tidligere når jeg har tatt ut store beløp har jeg bare dratt til DNB filial, vet dog ikke hvor mange sånne som er oppe enda, de har vel stengt en del av de, de pleier vel også ha minibanker der inne, regner med at de er gebyr frie, men kan ikke garantere noe.

Så vet jeg ikke hvordan bank du benytter heller da.
Sist endret av TAketbrett; 28. januar 2021 kl. 11:28. Grunn: Skriveleif
Sparebank 1 østlandet. Og ja gull er faktisk planen lengre fremme, må bare finne ut av den detaljen senere. Akkurat nå er det bare skyggen fra banken som truer meg mest. Og ja jeg vet 95% sannsynlighet tar jeg feil og ingenting er bedre enn det isåfall. vi har kanskje alle en liten anarkist i oss, men det er neppe like moro som de fleste forespeiler seg med full samfunnskollaps, så jeg håper på det beste
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
Sparebank 1 østlandet. Og ja gull er faktisk planen lengre fremme, må bare finne ut av den detaljen senere. Akkurat nå er det bare skyggen fra banken som truer meg mest. Og ja jeg vet 95% sannsynlighet tar jeg feil og ingenting er bedre enn det isåfall. vi har kanskje alle en liten anarkist i oss, men det er neppe like moro som de fleste forespeiler seg med full samfunnskollaps, så jeg håper på det beste
Vis hele sitatet...
Hugs at bankinnskot opp til to millioner er garantert av banksikringsfondet.

Om vi kjem dit at den garantien er verdilaus, så trur eg realiteten er at relevant valuta ikkje er sedler eller gull, men bly.
De fleste banker i Norge i dag har innskuddsgaranti. Det vil si at dersom ditt bankinnskudd blir utilgjengelig eller lignende, vil Bankenes sikringsfond utbetale dette på garanterte innskudd opp til 2 mill.
Vil anbefale deg å ringe banken på forhånd, da dem neppe har så mye penger liggende klare i filialene sine.

Med så mye penger bør du også virdere sikkerheten med tanke på tyveri og brann.
Har allerede sørget for at ethvert mulig innbrudd eller værre handlinger vil gi dem null frukter. De vil være uhentlige selv for meg. Regner med opportunister saumfarer dette forumet regelmessig.
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
For og starte i ett hjørne: jeg sliter med økonomisk angst, så selv om jeg er på AAP har jeg klart og skrape sammen 150k ved å være økonomisk bevisst i en del år. Og nå fikk jeg solgt en eiendom så sitter totalt med 250K,(så bare for the record: alt dette er legitime penger som kan spores til lønnsutbetalinger.) disse ønsker jeg nå og ta ut, og ha trygt en plass, for jeg er godt kjent med bankers historie, cracket under den store depresjonen i USA der folks sparepenger forsvant. Og ja, jeg frykter at dette kan skje igjen, selv her i Norge, da jeg tror USA bare kommer til og falle ytterligere ned i søla herifra, de er ikke i nærheten av bunnen, og det vil påvirke Norge. Det jeg er mindre kunnskapsrik med er det praktiske, rundt hvordan å ta det ut uten å betale for mye gebyr. Er det billigst å bare gå i banken? Min "lokale" bank er i Oslo, og bor 4t unna med bil.
Vis hele sitatet...
I Norge er opp til 2M i bankinnskudd sikret av myndigheten - som igjen er sikret av Oljefondet og oljeformuen generelt. Selv i de tilfeller hvor en bank eller forsikringsselskap går overende så har småsparere siden 90-tallet alltid blitt beskyttet.

Om du tar ut kontanter vil verdien av dem falle med prisveksten, og det er i utgangspunktet risikabelt med tanke på brann eller tyveri (kontanter over 20k er sjelden dekket av forsikring). Du vil også få masse spørsmål om hvitvasking den dagen du skulle velge å sette dem inn igjen.

Det er også en risiko for at du glipper/skryter av kontantene dine i fylla eller i sinne - da er du raskt et potensielt ransoffer (har jo vært mediasaker hvor folk tortureres til å åpne safen sin hjemme).

Norsk økonomi er på ingen måte sammenlignbar med USA ut fra et risikoperspektiv.
Sist endret av eriknilsen; 28. januar 2021 kl. 13:10.
Bankene har assuranse på pengene, så i teorien skal utfallet du skisserer være umulig, men om økonomien kollapser totalt kan det jo skje.
Det vil heller ikke skje da vi er så heldig at staten går inn å stimulerer økonomien.

Jeg jobber i staten, og etter pandemiutbruddet ble endel budsjetter utvidet nettopp for å stimulere økonomien.
Hjertelig takk for svar, da lærte jeg litt mer om dette i dag og
Høres ikke ut som en veldig gjennomtenkt plan. Sjekk ut bankenes sikringsfond. Innskudd opp til 2 mill er garantert dekning selv om banken skulle knele. Ikke alle bankene er med. Bare google din bank og sjekk om de er med i ordningen. Er de ikke det, så bare bytter du til en bank som er på listen og pengene dine er da helt trygge. Det er langt større risiko for deg å ta ut pengene også miste de i innbrudd, brann, ran osv. enn at hele sikkerhetsnettet til bankene kollapser.

Bare pass på at pengene står som innskudd, og ikke i feks aksjer i banken. For da taper du ved kollaps.
Sist endret av _abc_; 28. januar 2021 kl. 18:06.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ikke alle bankene er med. Bare google din bank og sjekk om de er med i ordningen. Er de ikke det, så bare bytter du til en bank som er på listen og pengene dine er da helt trygge.
Vis hele sitatet...
Er det lov å drive bank i Norge uten å være tilknyttet Bankenes sikringsfond?

Jeg tror ALLE norske banker er det.
Beklager, det var kanskje litt slurvete formulert. Men det finnes banker som ikke er norske. De er ikke automatisk medlemmer i sikringsfondet. Om de likevel velger å bli medlem er det kun den norske avdelingen som er sikret. Men det er ikke noe krav om at utenlandske banker skal være medlem.
Sist endret av _abc_; 28. januar 2021 kl. 18:21.
BRAND ∞ STRONG
Man kan opprette bankkonto i en Dansk bank f.eks om man skulle ønske det.
Men hvis en Dansk bank ønsker å etablere seg i Norge å markedsføre seg her,
så må de jo drive etter Norske regler.
Sist endret av vindaloo; 28. januar 2021 kl. 18:24.
Nei det stemmer ikke. De har ikke en norsk konsesjon lik norske banker og de drives etter reglene i landet til moderselskapet.
Citibank feks er ikke medlem såvidt jeg husker, og tror heller ikke skandiabanken er medlemmer i sikringsfondet. De har i det minste ikke vært medlemmer tidligere. Sikkert flere andre også men det er disse to jeg kommer på i farten.

Ja også er det mange finansiersingselskaper som også er litt bank. Så sjekk banken din om den er på listen. Om ikke så bytt til en som er så sover du godt og trygt.
Sist endret av _abc_; 28. januar 2021 kl. 18:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
"I tillegg til de norske bankene kan også banker fra andre EU/EØS-land drive virksomhet i
Norge, enten ved å opprette filial eller direkte fra hjemlandet.
Det er en forutsetning for dette at banken har tillatelse og er underlagt tilsyn i sitt hjemland.
Disse bankene må også følge de norske reglene som regulerer forholdet til kunden,
dette regelverket finner du i finansavtaleloven."

Tatt her i fra
Det er feil det du sier.

Alle banker med norsk bankkonsesjon er pliktig til å være medlem av Bankenes sikringsfond, mens for filialer av utenlandske banker er medlemskap frivillig.
Vis hele sitatet...
https://no.wikipedia.org/wiki/Bankenes_sikringsfond

Citibank feks er amerikansk, og ikke engang en del av EU's bankgaranti på 100 000 €. Så om den kneler er hele innskuddet tapt.
Sist endret av _abc_; 28. januar 2021 kl. 19:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Slapp av!
Har jeg sagt noe mer da?
Det jeg sa sakset jeg i fra Finanstilsynet.
@vindaloo beklager. Jeg redigerte innlegget for jeg formulerte meg på en veldig negativ måte, det var egentlig ikke ment å bli slik, men jeg så etter at jeg hadde postet at innlegget virket litt...vel i overkant følelsepreget. Frustrasjonen var uansett ikke rettet mot deg, den bare fikk utløp i svaret før jeg fikk tenkt meg om og når jeg etterpå leste det så endret jeg det. Sikkert like før du svarte. Beklager ordbruken. Legger meg helt flat, var ukult gjort.
▼ ... over et år senere ... ▼
Vel... Jeg føler meg tvunget til og gjenta spørsmålet mitt, burde jeg være bekymret etter å ha lest dette?:
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/...sjokk/75835957
Du trenger ikke være redd for at pengene i banken forsvinner. Men sånn det ser ut at kan bli er at penger får mindre verdi og priser på strøm, gass, mat, bensin, materialer skyter til værs. Da spiller det ingen rolle om du har kontanter eller bankkort.. Smarteste man kan gjøre fremover nå er å ikke sløse en krone og spare mest mulig.
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
Vel... Jeg føler meg tvunget til og gjenta spørsmålet mitt, burde jeg være bekymret etter å ha lest dette?:
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/...sjokk/75835957
Vis hele sitatet...
Jada bekymret har du all grunn til. Inflasjonen hos oss er og økende, energiprisen er vanvittig og alt fra basisvarer til nødvendige varer som egentlig ikke påvirkes av krig og forsyning blir og dyrere. Pengene dine blir mindre verdt uansett om de står i banken eller er tatt ut i kontanter og dyttet inn i madrassen. Prisøkningen og inflasjonen er større enn forventet trygdeøkning som fastsettes i mai. Du vil ganske sikkert få svekket kjøpekraft. Og det er aldri hyggelig.

Burde du ta ut pengene fra banken i dagens situasjon? Nei pga bankenes sikringsfond. Skulle Putin banke seg vei inn som okkupasjonsmakt eller det blir en fullstendig global kollaps i økonomien og sikringsfondet ikke kan utføre sin oppgave, vel da har jo samfunnet slik vi kjenner opphørt.

Om dette tar natteroen kan du jo vurdere et liv som "prepper"? Klarer du holde roen ved at du har et lite lager av det en trenger er det kanskje verdt det for din del?
Hvis du sliter med økonomisk angst ville jeg ikke anbefalt å være ansvarlig for 250k i cash.

Å ha penger på konto i en bank som er «too big to fail» (DNB) er nok det tryggeste. Husk at DNB har overlevd flere finanskriser med glans tidligere, man har litt å gå på her.

Å ha likviditet fremfor penger i aksjer/fond i usikre tider er forsåvidt fornuftig, men det skal sies at da satser du på at NOK skal holde seg stabil. Ikke trua på Norge? Pick your team; USD, EURO, YEN, RUBL.

Gull er bare verdifullt/stabilt hvis alle fortsetter å være enig om det. Jeg tror at det godt kan skje et skifte her i fremtiden. Hvorfor ikke titan? eller BTC? Kan være hva som helst, så lenge det er konsensus om hva som har verdi.
Sist endret av Cheese; 13. april 2022 kl. 09:05.
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
Vel... Jeg føler meg tvunget til og gjenta spørsmålet mitt, burde jeg være bekymret etter å ha lest dette?:
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/...sjokk/75835957
Vis hele sitatet...
Første steget for et bedre liv: Slutt å lese Dagbladet.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Første steget for et bedre liv: Slutt å lese Dagbladet.
Vis hele sitatet...
Er VG eller Dagens Næringsliv bedre?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er VG eller Dagens Næringsliv bedre?
Vis hele sitatet...
Det meste er bedre enn dagbladet..