Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2392
Jeg har en litt rar mage, når jeg setter meg ned, så kommer det 3 kraftige valker til syne. Er ellers normal slank, men har nok veldig lite muskler på overkroppen, det man kaller tynnfeit. Lurer på om det er noe mulighet å få vekk dette, eller om det rett og slett er genetisk?

https://www.tv2.no/mening-og-analyse/11838558/

Valkene kan ligne veldig på vedkommende her, på bilde nr 2. Selvom magen er som bilde nr 1, i utg ganske normal.
Tror det er veldig veldig få som ikke får slike valker om man lener seg fremover. Det er for det meste hud vil jeg tro.

Om du ikke får valker når du lener deg fremover, så ville nesten jeg tatt en tur til legen
Sist endret av Pablo Technobar; 15. desember 2020 kl. 21:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det skyldes vel normal hud. Underhudsfett har nok en rolle også, men om magehuden presses sammen så hadde det vært et mirakel om huden bare smeltet inn i seg selv.
Sitat av Pablo Technobar Vis innlegg
Tror det er veldig veldig få som ikke får slike valker om man lener seg fremover. Det er for det meste hud vil jeg tro.

Om du ikke får valker når du lener deg fremover, så ville nesten jeg tatt en tur til legen
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Enig ja! Men hos meg er det snakk om ganske store, daffe valker. Når jeg løper, så rister magen. Mulig jeg har altfor lite muskler, og for mye fett? Har ikke manboobs, men er bittesmå tendenser til det.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Det skyldes vel normal hud. Underhudsfett har nok en rolle også, men om magehuden presses sammen så hadde det vært et mirakel om huden bare smeltet inn i seg selv.
Vis hele sitatet...
Kan det skyldes for mye fett? Valker vet jeg er helt normalt, men 3-4 megastore valker er vel ikke helt bra. Mistenker kanskje at jeg bør opp på gymmet, løfte litt, og stramme opp? Men vil det stramme opp den slappe huden?
Sist endret av LarsErikseen; 15. desember 2020 kl. 21:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er fett. Men alle får noen streker på magen når man sitter med bøyd holdning.

Skal du ha bort fettvalkene der må du spise sunnere, unngå rask karbo, sukker og junk, og ta litt planken og situps daglig så fåru strammere mage uten fettet som rister. Trening alene vil ikke fjerne magefettet så du må legge om kostholdet ditt eller leve med valkene.
Sitat av Harek Vis innlegg
Det er fett. Men alle får noen streker på magen når man sitter med bøyd holdning.

Skal du ha bort fettvalkene der må du spise sunnere, unngå rask karbo, sukker og junk, og ta litt planken og situps daglig så fåru strammere mage uten fettet som rister. Trening alene vil ikke fjerne magefettet så du må legge om kostholdet ditt eller leve med valkene.
Vis hele sitatet...
Takk, takk!

Er det farlig å spise karbs da, sålenge man får i seg de makroene man trenger i en dag? Det vil si proteiner, som vel er det viktigste.

Trening + kosthold, tenker jeg. Å legge inn 3-4 økter i uka, og oppfylle de makroene som trengs skal jeg klare.
Sist endret av LarsErikseen; 15. desember 2020 kl. 22:09.
Hun presser den jo sammen sånn med vilje så det er en helt normal kropp. Men kjenner du magen riste når du løper så har du mer fett på magen, ikke noe galt i det men gjør det som gjør deg selv glad

Jeg har godtatt mine fem ekstra kilo for jeg setter pris på å kose meg med mat og chips i blandt
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Hun presser den jo sammen sånn med vilje så det er en helt normal kropp. Men kjenner du magen riste når du løper så har du mer fett på magen, ikke noe galt i det men gjør det som gjør deg selv glad

Jeg har godtatt mine fem ekstra kilo for jeg setter pris på å kose meg med mat og chips i blandt
Vis hele sitatet...
Men merkelig at hun har så store valker, når førstebildet er såpass normalt. Trodde slike valker var på kropper med en høy fettprosent.
Sitat av LarsErikseen Vis innlegg
Takk, takk!

Er det farlig å spise karbs da, sålenge man får i seg de makroene man trenger i en dag? Det vil si proteiner, som vel er det viktigste.

Trening + kosthold, tenker jeg. Å legge inn 3-4 økter i uka, og oppfylle de makroene som trengs skal jeg klare.
Vis hele sitatet...
Nei, du må passe på kaloriene dine. Om karbohydratkilden din er havregryn eller ris bryr ikke kroppen din seg nevneverdig om. Alle næringsstoffer, foruten alkohol, er viktige - ikke kun proteiner. Fett og karbohydrater fyller ulike roller og behov i kroppen, og bør alle være til stede i adekvate mengder. Men det er helt rett tankegang å passe litt ekstra på at du når ett proteinntak på 1.4-1.8g proteiner per kg kroppsvekt.
Sitat av LarsErikseen Vis innlegg
Men merkelig at hun har så store valker, når førstebildet er såpass normalt. Trodde slike valker var på kropper med en høy fettprosent.
Vis hele sitatet...
Det er riktig. Jenter har naturlig høyere fettprosent enn gutter med mindre man er en veldig trent og undervektig jente eller overvektig gutt.

Du skal ikke tro alt du ser på bilder Valkene er rettet ut fordi hun strekker seg opp og står rett, og krøller seg når man sitter eller står som en sakkosekk som hun gjør på bilde 2. Hvor oppblåst magen er kan variere fra dag til dag og måltid til måltid også.

Som andre her sier sukker og hvit karbo gjør kroppen dvask.
Valker er fett.
Men slike «valker» eller hudfolder får alle når de sitter på den måten, inkludert anorektikere og sceneklare bodybuildere med farlig lav kroppsfettprosent.
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Det er riktig. Jenter har naturlig høyere fettprosent enn gutter med mindre man er en veldig trent og undervektig jente eller overvektig gutt.

Du skal ikke tro alt du ser på bilder Valkene er rettet ut fordi hun strekker seg opp og står rett, og krøller seg når man sitter eller står som en sakkosekk som hun gjør på bilde 2. Hvor oppblåst magen er kan variere fra dag til dag og måltid til måltid også.

Som andre her sier sukker og hvit karbo gjør kroppen dvask.
Vis hele sitatet...
Men sukker og karbo gjør deg vel ikke feit/lubben alene? Kan jeg ikke spise bare karbo iløpet av en dag, sålenge det generelle kalorinivået ila dagen gjør at jeg er i underskudd?

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Valker er fett.
Men slike «valker» eller hudfolder får alle når de sitter på den måten, inkludert anorektikere og sceneklare bodybuildere med farlig lav kroppsfettprosent.
Vis hele sitatet...
Så er spørsmålet, er det mulig å omgjøre slike valker til å bli strammere, og ikke ha slike store bilringer?

Bodybuildere har da ikke i nærheten av de valkene der, det der er jo nærmest null muskelmasse
Sist endret av LarsErikseen; 15. desember 2020 kl. 23:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av LarsErikseen Vis innlegg
Men sukker og karbo gjør deg vel ikke feit/lubben alene? Kan jeg ikke spise bare karbo iløpet av en dag, sålenge det generelle kalorinivået ila dagen gjør at jeg er i underskudd?



Så er spørsmålet, er det mulig å omgjøre slike valker til å bli strammere, og ikke ha slike store bilringer?

Bodybuildere har da ikke i nærheten av de valkene der, det der er jo nærmest null muskelmasse
Vis hele sitatet...
Jo et kosthold med mye sukker, brus, potetgull, pasta, pizza gjør deg feit alene. Det er stor forskjell på sunt fett og usunt fett og hvor fort, og hvor ikke minst det legger seg. Sånn mat går rett på magen selvom man ikke har et sykelig høyt totalt kaloriinntak mens sunt fett fordeles mer utover på hele kroppen kan man si.

Hvis du er veldig opptatt av å få vekk disse valkene må du kutte ut usunn mat fra kostholdet ditt, gå på en ganske streng slankekur, trene kondisjon for å forbrenne fett. Å trene magemuskler strammer huden men fjerner ikke fettet så du må kombinere disse tiltakene. Men du er nok mye mer selvbevisst på disse valkene enn hva andre tenker om dem om de ser kroppen din..
Halla. Har lest ekstremt mye om kosthold i det siste(vært interessert i 10 år nå, prøvd alle dietter, alle matvarer, kosttilskudd, virkelig noe jeg brenner for. no pun intended. Selvom jeg synes trening er viktig, og trener to ganger daglig(fordi jeg har for mye energi ellers, som gjør at jeg ikke får sove) så er det viktigste for velvære det vi putter i oss(kosthold) og søvn (7-9 timer kvalitetssøvn) Har lenge vært fan av keto-dietten og kanskje litt grønnsaker(hater smaken, men vi har blitt fortalt at det er livsviktig for oss å få i oss grønnsaker) Er nå på carnivore-dietten og jeg må si at resultatet er forbløffende. Nesten som jeg har tatt limitless-pillen, uten bivirkninger(de som har levd på sukker, brus og komplekse karbohydrater store deler av livet sitt får en litt hardere overgang, kan føles ut som feber har jeg hørt) Men etter to-tre dager med litt brainfog så er det som at en plutselig skrur på et varm lys i hjernen. Hjernen har nå gått fra å bruke sukker som energi til ketoner. Er som at du bytter ut en gammel bensinmotor med en elektrisitetdreven motor laget av tesla. Pure, clean energi. Så jeg spiser to ganger daglig, er så å si aldri sulten. Kroppen lager nå ketoner av det lagrede fettet på kroppen, går aldri tom for energi. Frokost: 4 eggeplommer, 1-2 fløte(38% fett), økologisk kakaopulver(teorien er at kakao har den egenskapen å dra ut PUFAs fra fettcellene), collagenpulver, theanin, elektrolytter(div salter), koffeinpulver(bruker det mindre og mindre da jeg føler jeg ikke trenger det lenger), lions mane mushroom powder(noe jeg har bestilt og tenkt å implemenetre, hørt mye bra om det, og jeg liker å eksperimentere å prøve ut div ting). Så middag på kvelden, etter en treningsøkt, HIIT langs akerselva og to sett med pullups, dips, pushups på stativene mellom grønland T og legevakta. Middag består av økologisk entrecote, og jeg er ikke redd for å bruke smør. Mettet fett er ikke fienden, men PUFAs, planteoljer. Folk har nødt til å spise mat som formet oss gjennom millioner år med evolusjon, dvs ikke brød, grønnsaker, brus!wtf, godteri, ja karbs generelt. Planen fremover er å implementere organer da de har en høyere konsentrasjon av essensielle vitaminer og mineraler, men tar litt tid å venne seg til smaken og kan være litt vanskelig å få tak i. Anyways, høres sikkert rart ut å kun leve uten grønnsaker, frukt og annet dritt som kommer fra en fabrikk. Men jeg tok sjansen, og angrer ikke et sekund. Lykke til
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Jo et kosthold med mye sukker, brus, potetgull, pasta, pizza gjør deg feit alene. Det er stor forskjell på sunt fett og usunt fett og hvor fort, og hvor ikke minst det legger seg. Sånn mat går rett på magen selvom man ikke har et sykelig høyt totalt kaloriinntak mens sunt fett fordeles mer utover på hele kroppen kan man si.

Hvis du er veldig opptatt av å få vekk disse valkene må du kutte ut usunn mat fra kostholdet ditt, gå på en ganske streng slankekur, trene kondisjon for å forbrenne fett. Å trene magemuskler strammer huden men fjerner ikke fettet så du må kombinere disse tiltakene. Men du er nok mye mer selvbevisst på disse valkene enn hva andre tenker om dem om de ser kroppen din..
Vis hele sitatet...
Hmm, har du noe bevis bak de påstandene? Av det jeg har lest, så er det kalorier inn og ut som har alt å si hva angår vekta.

La oss si jeg må ligge 2500 kcal for å gå ned 1kg i uka. Jeg vil vel fremdeles gå ned, om jeg så spiser en hel pizza ila dagen verdt 2400 kcal?
Sist endret av LarsErikseen; 16. desember 2020 kl. 02:54.
Nesten ingen som fokuserer på kalorier lenger. Mange grunner til det. Hovedsaklig gir det et feil bilde. Viktigere å fokusere på hva man spiser. På carnivore dietten spiser man så mye man ønsker. Fett og proteiner er mettende, så overspising er ikke en greie
Sitat av LarsErikseen Vis innlegg
Hmm, har du noe bevis bak de påstandene? Av det jeg har lest, så er det kalorier inn og ut som har alt å si hva angår vekta.

La oss si jeg må ligge 2500 kcal for å gå ned 1kg i uka. Jeg vil vel fremdeles gå ned, om jeg så spiser en hel pizza ila dagen verdt 2400 kcal?
Vis hele sitatet...
Du har helt rett i at kalorier inn og ut bestemmer vekta, men det er vel ikke vekta du er opptatt av her, men fettprosenten?

Fettprosenten i seg selv er bestemt av hormoner, genetikk, hva slags mat du spiser og kalorier inn/ut.

Hvis du reduserer kalorier, men bare spiser crap, så ender du opp antageligvis opp som typisk "skinny fat". Du går nok ned en del i fettprosent også, men du blir aldri kvitt valkene. Det er heller ikke veldig lett å gå ned i vekt når man spiser en dårlig diett, ettersom du ofte vil bli ekstremt sulten og få crawings som gjør at man ender opp med å binge mat.

Både karbohydrater og proteiner øker et hormon som heter insulin, men karboydrater i størst grad. Funksjonen til insulin er å redusere blodsukkeret og blant annet flytte glukose inn i cellene der de blir brukt som energi eller lagret som fett. Høye nivåer av insulin hindrer også i stor grad at ditt eget fett blir brukt som energi.

Her har du et bilde av hvordan injisering av insulin i magen påvirker lagring av fett: bilde

Insulin i seg er livsnødvendig, problemet er når man har høye nivåer over lang tid. Da blir man noe kalles insulin resistent, der man får toleranse til sin egen insulin. Da ender kroppen opp med å produsere enda mer insulin for å motvirke toleransen og du ender opp i en feedback loop. Dette er starten på diabetes type 2.

Hvor sensitiv/resistent du er til insulin blir påvirket av mange faktorer. Hvis du er godt trent og spiser mye karbohydrater vil karbohydratene i stor grad lagres i musklene som glykogen og deretter brukt som energi ettersom du er sensitiv til insulin. Hvis du er resistent til insulin vil de i større grad lagres som fett og ettersom man bruker mindre av kaloriene til energi vil balansen av kalorier inn/ut skyves i rettning mer inn, mindre ut. Det hjelper heller ikke at insulin har en direkte korrelasjon med "sulthormonet" ghrelin.

Hvis du allerede har problemer med insulinresistanse/har høy fettprosent vil ofte den raskeste og enkleste måten å forbedre dette på være å redusere karbohydrater. Det er blant annet derfor mange har så stor suksess med keto/lavkarbo/carnivore og intermittent fasting. En "normal" sunn diett med grovere former for karbohydrater (lavere glysemisk indeks) vil også ha en enorm effekt.

En sunnere diett vil også redusere appetitten og cravings og gjøre det lettere å være konsistent. Hvis du spiser en sunn diett vil ofte kaloriinntaket balansere seg selv og reguleres av din egen sult. Dette er etter min erfaring spesielt tilfelle jo lavere inntaket av karbohydrater er.

Tldr; Du må begynne å spise sunnere mat om du vil ned i fettprosent.
Sitat av LarsErikseen Vis innlegg
Men sukker og karbo gjør deg vel ikke feit/lubben alene? Kan jeg ikke spise bare karbo iløpet av en dag, sålenge det generelle kalorinivået ila dagen gjør at jeg er i underskudd?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan du. Selvfølgelig vil du da oppleve mangler av annet, være dårlig for psykisk og fysisk helse, tape unødvendig mye muskelmasse etc.

Sitat av Mefibon Vis innlegg
Jo et kosthold med mye sukker, brus, potetgull, pasta, pizza gjør deg feit alene. Det er stor forskjell på sunt fett og usunt fett og hvor fort, og hvor ikke minst det legger seg. Sånn mat går rett på magen selvom man ikke har et sykelig høyt totalt kaloriinntak mens sunt fett fordeles mer utover på hele kroppen kan man si.

Hvis du er veldig opptatt av å få vekk disse valkene må du kutte ut usunn mat fra kostholdet ditt, gå på en ganske streng slankekur, trene kondisjon for å forbrenne fett. Å trene magemuskler strammer huden men fjerner ikke fettet så du må kombinere disse tiltakene. Men du er nok mye mer selvbevisst på disse valkene enn hva andre tenker om dem om de ser kroppen din..
Vis hele sitatet...
Her var det mye udokumenterte og kontroversielle påstander uten belegg i nåværende etablert kunnskap. I det store og hele er det energiforbruket og inntaket som avgjør vektnedgang eller oppgang. Det medfører ikke riktighet at du blir "feit" av usunt kosthold.

Hvor fettet lagres er i stor grad genetisk betinget. Nå er det ikke ernæring som er mitt hovedfelt, men meg bekjent er det lite eller ingen sammenheng med fettinntak og lagring av dette. Det er feks vist en indirekte sammenheng mellom røyking og bukfett som følge av økte kortisolnivåer ved røyking, som igjen bidrar til økt mengde bukfett (se f.eks Pasquali & Vincennatti, 2000) - men sammenhengen mellom hva slags mat du spiser og lagring har jeg til gode å se. Når du hevder at forsåvidt helt flotte matvarer som pasta og pizza kan ernæringsmessig sammenlignes med brus og sukker, vitner det om lite forståelse for ernæring.

Du skriver videre at vedkommende må på en "slankekur". Dette stiller jeg meg undrende til, i og med at påstanden din er at det er maten han spiser som er problemet - ikke vekten. Er det ikke da nok at TS kutter ut dårlig mat og spiser i vedlikehold?

Sitat av Michio Kaku Vis innlegg
Nesten ingen som fokuserer på kalorier lenger. Mange grunner til det. Hovedsaklig gir det et feil bilde. Viktigere å fokusere på hva man spiser. På carnivore dietten spiser man så mye man ønsker. Fett og proteiner er mettende, så overspising er ikke en greie
Vis hele sitatet...
Meh, komplekse emner er sjeldent svart-hvit. Kalorier har akkurat den samme plass i ett helhetlig bilde innenfor medisin og ernæringsfysiologi, som den har hatt de siste sikkert 20 årene.
Du kan fint legge på deg på både carnivore-dietten, ketose-dietter, high-carb dietter etc.