Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 19385
Jeg er gutt på 16 som har røyket i 6mnd/1år år, 1 gang i uka eller annenhver uke.

Kompisen min ble tatt et par dager siden, de sjekka huset hans og tok tlfn hans, og på den telefonen er det bilder av meg som holder en jay i hånda, bags osv, pluss meldinger hvor vi snakker om å kjøpe.

Så et par dager siden kom politiet på døra mi med ransakelsesordre på rommet mitt og tlf. De fant ingenting i huset og jeg nullstilte iphonen rett før de tok den, så jeg tviler de får noe ut av den(?)

Idag fikk jeg telefon om at jeg er innkalt til avhør imorra. Jeg lurer på om jeg kan nekte alt sammen, selv om de har bilder og meldinger de fikk fra kompisen sin telefon. Er dette nok bevis for å gi meg straff, eller kan jeg fortsatt nekte helt til de henlegger saken?

Er forresten ren, så pisseprøve er ikke et problem.
Ikke hør på han over. Ikke tilstå noe som helst, nekt alt og du kan også nekte å avgi forklaring.
Allikevel lønner det seg kanskje å gå inn til avhør (hvor det forresten er LOV å ljuge, så lenge du ikke inkriminerer noen andre med løgnene).
Møt opp, si at de bildene er fake, ikke ekte hasj etc, bare for å tøffe dere elns.

Viktigste er at du nekter alt som har med hasj å gjøre, og de vil mest sannsynlig henlegge saken.
Siden dere er såpass unge kan det hende dere blir tvunget til å ta pissekontrakt (6-12 mnd pisseprøver).
Jeg ville personlig heller tatt bota, men det får være opp til deg.

Viktigste er som sagt ikke å innrømme noe om bruk eller befatning av hasj, og lat som de bildene bare var fake for å tøffe dere eller noe... SÅ hardt at du tror det sjæl.
Politi vil mest sannsynlig kjøre mindgames og true deg med bøter, si at kompisen din allerede har tysta på deg, etc.
De sier alt for å få deg til å innrømme det.
Bare å nekte. Lykketil!
Trådstarter
6 4
Takk, men jeg lurer også på meldingene. Vi snakka åpent om å kjøpe. Kan ikke tenke meg en måte å nekte hvis de tar opp meldingene hvor jeg har skrevet "Kjøpt 2,5 grønt, bra shit" for eks.
Hele poenget er jo at du er ikke pliktig til å svare. Du skal bare be om advokat, spesielt siden du er mindreårig.
Hvis det første du sier er at du ønsker advokat, og er tydelig på at politimannen skal loggføre at du ba om dette innledningsvis gjør du det derimot vanskelig for dem å fortsette.

Nekt, nekt og nekt. Har selv kommet unna lignende, og da var politimannen selv vitne til at jeg holdt jointen.
Sitat av crossross Vis innlegg
Takk, men jeg lurer også på meldingene. Vi snakka åpent om å kjøpe. Kan ikke tenke meg en måte å nekte hvis de tar opp meldingene hvor jeg har skrevet "Kjøpt 2,5 grønt, bra shit" for eks.
Vis hele sitatet...
Nah, for småsaker som dette så fungerer det å nekte absolutt alt veldig bra. 2.5 grønt kan være hva som helst. Kan være 2.5L grønn zerosaft. Eller du kan ha ment hasj, men bare snakket tull. Hvem som helst kan sitte med en joint i kjeften, men det betyr ei heller at det er hasj i den.
Sitat av crossross Vis innlegg
Takk, men jeg lurer også på meldingene. Vi snakka åpent om å kjøpe. Kan ikke tenke meg en måte å nekte hvis de tar opp meldingene hvor jeg har skrevet "Kjøpt 2,5 grønt, bra shit" for eks.
Vis hele sitatet...
hehe, var litt værre med den ja... prøv og si at det bety 2 og en halv 6pack med tuborg XD og nekt pisse prøve så de må ta blodprøve av deg i stede for, ikke røyke på noen dager i forveien.
Drit i hva de skjønner, de må ha noe konkret og ta deg på
Nekt for alt. Du får gå hjem. Hvis de ikke tror på deg så vil du få et forelegg tilsendt pr. post. Du bør nekte å godta et eventuelt forelegg. Nekter du så er det to mulige utfall: 1. Saken blir henlagt. 2. Du må møte opp i rettsak. Hvis du blir kalt inn til rettsak, så kan du enten involvere advokat, forsvare deg selv, eller velge å akseptere forelegget for å slippe rettsak. Om du skal akseptere forelegget eller ei, kan du tenke på helt frem til dagen før rettsaken skal starte. Det er ingen grunn til å legge kortene på bordet - du vil tjene lite på å gjøre jobben lettere for dem. Det er jo de som må bevise at det er du som har sendt disse meldingene, og at det er narkotika i den rullingsen du poserer med på bildet.
Sist endret av caperno; 4. mars 2016 kl. 18:21.
Trådstarter
6 4
Takk for, bra og seriøse svar folkens

Lurer også på det med telefonen min, kan de kreve at jeg fikser telefonen etter jeg nullstilte den?
Sist endret av crossross; 4. mars 2016 kl. 18:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hvordan fikse telefonen da? har du resatt den så har du resatt den... og alle har lov til det om de vill
Dere røykte kattemynte og det hjelper ikke om de ikke tror på det.
De kan ikke kreve noe annet fra deg enn at du møter opp og forteller hva du heter, hvor du bor, hva du jobber med(ikke hvor du jobber) og personnummer.
Avhører kommer til å skremme deg med alt mulig rart og vise deg meldingene men det spiller ingen rolle for du trenger ikke svare for deg og saken blit henlagt.
Så lenge du ikke innrømmer noe.
Bare ikke forklar deg. Si du er redd for å si noe som helst uten at du er siktet (da har du rett på gratis advokat under avhør). Det blir for mye styr for en liten sak og saken henlegges

Ikke hør på strafferabatt tullpratet. Det får du uansett om du bestemmer deg for å innrømme alt mulig rart seinere i saken (men advokaten din kommer sikker til å overtale deg til å ikke innrømme det da heller)
Sist endret av RævSnerk; 4. mars 2016 kl. 19:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Yo bro! Du kan absolutt nekte. Det var ikke hasj i posen det var kork, det var ikke joint det var en lang sigarett. At du sier skal vi kjøpe hasj er bare kodeord for skal vi kjøpe coca cola og drikke det til helga. At dere planlegger å kjøpe bra grønt betyr at dere skal spise noe digg kruspersille på seigbiffen med stekt løk. Så lenge du ikke har noe i pisset kan de ikke ta deg Ta avhøret, vurder å ta med en advokat for det kan være kjipt å få noe på rullebladet og er kanskje verdt noen advokattimer. Om du velger å gå i avhør alene må du vite at de er noen harde manipulerende jævler. De er ikke at de er slemme, men det er jobben demmes å få deg til å tilstå... bare husk at du ikke skriver under på noe under press uten å ha vurdert det nøye. Det kan de ikke arrestere deg for. Veldig bra at du ikke røyker mye og ikke har noe i pisset ligg litt lavt en periode. Selv om man ikke burde straffes for å røyke, er det ikke så bra å røyke ofte Lykke til, vær hard men trivelig. og ikke minst god helg.
Vil bare påpeke at det er bedre å ikke svare enn å gi usannsynlige forklaringer som nevnt over og egentlig av meg selv.
Det du sier i første avhør blir ofte tatt opp i rettsak og kan være med på å svekke din generelle troverdighet
www.mistenkt.no
Jeg personlig ville ikke begynt å forklare at det er kodeord osv det blir bare dumt. Bedre å bare nekte for at du kjøpte noe. Si at du ikke har røyket noe som helst ulovlig og heller aldri kjøpt noe. De fant ingenting i huset ditt så de kan altså ikke bevise det.

Uten at jeg er 100% sikker må du faktisk ha kjøpt hasj for at det skal være ulovlig, du kan si du vurderte det, men ombestemte deg. Viktig er å ordlegge deg riktig og snakk så lite som mulig da politiet vil bruke alt du sier mot deg.

Ville også bedt om advokat med en gang du kommer til avhør.
Husk at du får det på rullebladet om du innrømmer bruk. Selv om politiet gjerne formulerer det som om at det beste bare er å godta forelegget og få det ut av verden, du er jo tross alt ung og har alle muligheter fremfor deg, ta straffen din som en mann og ikke kast bort tiden til påtalemyndighetene! Realiteten er at du godtar å være stemplet med begrensede muligheter hvis du godtar forelegg. Det kan være forskjellen på om bilen, kroppen og kroppsvæsken din blir ransaket eller ikke når du blir stoppet tilfeldig i trafikken seinere i livet ditt.
Du sier: Jeg er uskyldig og nå sier jeg ikke mer.! Da kommer dem til og prøve og skremme deg med at foreldrene dine kommer til og få vite et eller annet om du ikke prater med dem. Om du sier som jeg nevnte, og deretter ingenting går dette fint.
Vil bare nevne at jeg ville ikke røykt cannabis som 16 åring. Alle studier viser at cannabis røyking før hjernen er fullt utviklet er skadelig. Hilsen en som begynte som 25åring =)
Ironisk slanguttrykk som dere bruker for å spille wannebe gangsters for gøy ,2,5 grønt betyr 2-5 tuborg
svarting betyr snus fra innvandrer butikken på hjørnet
jayen var vanlig tobakk ,resten var en tulling som var innom sitt har ikke sett han siden....
Jeg ville frarådet deg på det sterkeste å si at det er kodeord for å kjøpe tuborg eller snus eller hva enn det er. Da inkriminerer du butikken som du mener solgte det til deg, og du kan i verste fall blande deg inn i en ny sak.
NEKT NEKT OG NEKT, de kommer ingen vei med en så liten sak, de har null konkrete bevis, og slike småsaker som dette tar ikke retten imot. Tenk deg litt om, hvor mye det vil koste av statlige ressurser å sende en slik sak til retten. (Dommere, jurister, advokater osv.) Nekt alt uansett hvor stygge og manipulerende og truende de prøver å virke, de kan ikke gjøre deg en dritt! Tro meg, jeg har gjort den feilen, og det var også når jeg var 16, alt de hadde var egentlig bare en melding på en kompis sin tlf, så sa jeg at "ehh, jo har prøvd en gang på en fest for lenge sia" og bare det er nok for dem til å bøtelegge deg. De kan dog tilkalle din mor/far til avhør og tror dem er pliktig til å informere dem om det. De kan ikke sette deg på pisseprøver så lenge du nekter alt, kun foreldrene dine kan tvinge deg. NEKT, ikke snakk, ikke føl at du trenger å si dem noe som helst, du har ikke gjort en eneste ting galt.

Sitat av caperno Vis innlegg
Nekt for alt. Du får gå hjem. Hvis de ikke tror på deg så vil du få et forelegg tilsendt pr. post. Du bør nekte å godta et eventuelt forelegg. Nekter du så er det to mulige utfall: 1. Saken blir henlagt. 2. Du må møte opp i rettsak. Hvis du blir kalt inn til rettsak, så kan du enten involvere advokat, forsvare deg selv, eller velge å akseptere forelegget for å slippe rettsak. Om du skal akseptere forelegget eller ei, kan du tenke på helt frem til dagen før rettsaken skal starte. Det er ingen grunn til å legge kortene på bordet - du vil tjene lite på å gjøre jobben lettere for dem. Det er jo de som må bevise at det er du som har sendt disse meldingene, og at det er narkotika i den rullingsen du poserer med på bildet.
Vis hele sitatet...
Skal mer til enn at "de ikke tror på han" for at han bare får ett forelegg tilsendt i post. De må ha konkrete bevis, eller en tilståelse, noe de ikke har i denne saken så langt, og det vil de heller ikke få om han bare nekter og holder seg clean en stund for safety. De kan i værste fall kreve urinprøve, men det tror jeg heller ikke de har lov til å kreve uten videre.
Sist endret av playboyboler89; 8. mars 2016 kl. 14:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som de andre sier: nekt/ikke si noe. Ikke tro dem når de truer deg og ikke tro dem hvis de sier de vil hjelpe deg/gjøre det enklere for deg. Ha som utgangspunkt at alt de forteller deg er løgn/villedning.

Når det gjelder telefonen din kan de f.eks. finne på å si at du har plikt til å oppgi koder etc. Dette er ren løgn. For alt de sier, be dem vise deg lovhjemler.

Husk: Når du er mistenkt eller siktet i en sak vil politiet deg ikke noe godt og du må ha som utgangspunkt at alt de sier og gjør er for å skade deg.
Ikke finn på ting og start å konstruer masse rare dekkhistorier.
Gjør det enkelt.
Gi dem det obligatoriske (hvor du jobber, navn osv) og så sier du at du ikke ønsker å forklare deg mer.
Sånn. Enkelt og greit. Og vips er saken henlagt. Dette er det jeg alltid gjør i avhør.
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Skal mer til enn at "de ikke tror på han" for at han bare får ett forelegg tilsendt i post. De må ha konkrete bevis, eller en tilståelse, noe de ikke har i denne saken så langt, og det vil de heller ikke få om han bare nekter og holder seg clean en stund for safety. De kan i værste fall kreve urinprøve, men det tror jeg heller ikke de har lov til å kreve uten videre.
Vis hele sitatet...
Norge har langt strengere narkolover enn land vi liker å sammenligne oss med. Her trenger man ikke alltid bevis for at noen har brukt narkotika for å sende deg et forelegg eller for å ta deg til retten - det holder ofte med indisier.
Dersom politiet mener at det er mer sannsynlig at en person er skyldig enn at han ikke er det, så kjører de sak. Siden det er inntil seks måneders fengsel som strafferamme for bruk av narkotika, så kan de i tilfeller hvor den mistenkte nekter å ta urinprøver be domstolen om å få innføre tvangstiltak, slik som å "binde" vedkommende fast til en seng, sette et kateter og vente til urinen kommer ut av seg selv.
Sist endret av caperno; 12. mars 2016 kl. 10:38.
"Det var basillikum og vi lekte ganster for youtube" Ja, men dere røyker hasj, det ser vi på øynene deres i videoen. "Vi var sliten, vi har ikke røykt noenting" Vi fant en pipe i leiligheten din som har hasjspor i seg. "Ja han over veien kom over fordi vi er vennlige folk, og han brukte den pipen til å røyke noe, vi stillte ingen spørsmål fordi han var en jævlig grei kar".



Det er en fin utvei for alt. Bare bruke hodet.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Politi vil mest sannsynlig kjøre mindgames og true deg med bøter, si at kompisen din allerede har tysta på deg, etc.
De sier alt for å få deg til å innrømme det.
Vis hele sitatet...
Det har de ikke lov til. Norsk politi har ikke lov til å lyve til de som avhøres, og avhøret skal ikke være lagt opp for å få til en tilståelse men for å belyse saken mest mulig objektivt. Det betyr naturligvis ikke at de ikke f.eks. konfronterer deg med ting som ikke henger på greip, men de sitter ikke der og lyver og truer for å få noen til å tilstå.

Hvis du mener politiet driver med slikt ulovlig (i Norge) USA-tull så insister heller på at avhøret blir tatt opp på lyd og sett en advokat på saken.
Sitat av Crabman Vis innlegg
Nekt, nekt og nekt. Har selv kommet unna lignende, og da var politimannen selv vitne til at jeg holdt jointen.
Vis hele sitatet...
Han bare gadd ikke og ta urinprøve av deg?

Til TS; Du har fått gode råd, desverre gir jeg gode odds på at en av de kompisa dine som du skriver meldinger med tilstår og det skipet ditt går ned ilag med dem.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det har de ikke lov til. Norsk politi har ikke lov til å lyve til de som avhøres, og avhøret skal ikke være lagt opp for å få til en tilståelse men for å belyse saken mest mulig objektivt. Det betyr naturligvis ikke at de ikke f.eks. konfronterer deg med ting som ikke henger på greip, men de sitter ikke der og lyver og truer for å få noen til å tilstå.

Hvis du mener politiet driver med slikt ulovlig (i Norge) USA-tull så insister heller på at avhøret blir tatt opp på lyd og sett en advokat på saken.
Vis hele sitatet...
Hvor du har det ifra at politiet ikke har lov til og lyve om hva andre skal ha fortalt etc? Tror alle som har vært i et avhør om nark. kan fortelle deg at det er eksakt slik politiet holder på for å få deg til og innrømme noe.

Når de har ungdommer til avhør som ikke har advokat tilstede lyver de om juridiske faktum også. Om du tror politiet er noe moralske voktere som bryr seg om hvordan de fikk deg til og tilstå så tar du skammelig feil.
Sist endret av et eller annet; 13. mars 2016 kl. 02:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det har de ikke lov til. Norsk politi har ikke lov til å lyve til de som avhøres, og avhøret skal ikke være lagt opp for å få til en tilståelse men for å belyse saken mest mulig objektivt. Det betyr naturligvis ikke at de ikke f.eks. konfronterer deg med ting som ikke henger på greip, men de sitter ikke der og lyver og truer for å få noen til å tilstå.

Hvis du mener politiet driver med slikt ulovlig (i Norge) USA-tull så insister heller på at avhøret blir tatt opp på lyd og sett en advokat på saken.
Vis hele sitatet...
Jeg kan enkelt se at du aldri har vært involvert med politiet som ungdom, og det er veldig bra. Og siden du har ingen erfaring så har du mildt sagt et ganske naivt syn på hvordan politiet oppfører seg til ungdom mistenkt i narkotikasaker.

Det du må forstå er at oppklaringsprosenten til narkotikasaker er omtrent 100%, det er de letteste sakene å ta hånd om og de gir god statistikk for politiet.
Grunnen til dette er fordi det invovlerer ungdom, endel av de har absolutt ikke funnet sin plass her i verden og selv om mange av de virker tøffe i kjeften klarer de enten å bli overtalt eller lurt til å tilstå i slike saker.

Spørsmål om advokat blir blankt avvist, "Dette er jo ikke et avhør, vi bare prater litt", så blir påstander lagt frem, "dette er ting folk har overhørt i f.eks bussen, folk prater jo vettu".
Og til slutt kommer presset: "Du vet det er straffbart å lyge til politiet?" "Hva vil foreldrene dine si? Hva vil skolen si?" de smører på det som skal til.
Man aner ugler i mosen og at dette er ikke en situasjon man vil være i, man snor seg unna "aner ikke", "vet ikke", "jeg har aldri holdt på med slikt". Så kommer urinprøvene, du vet du sitter i saksa og før du vet ordet av det så har du prestert å si noe dumt, eller så er du kanskje smart og klarer å holde kjeft i de neste 2-3 timene de sitter der og verbalt antaster deg og de klarer bare å ta deg for bruk.

Slik er livet, jeg må ærlig innrømme jeg ser paralellene i møter i arbeidslivet mitt, forhandlinger om mannskap, utstyr og penger bruker samme. Det var noen som sa at "I Business blir alltid noen fucka over, din oppgave er å sørge for at det ikke er OSS", og det stemmer overraskende bra. Jo mer som er involvert jo hardere er forhandlingene.

Så om du tror livet er slik det er forklart i tekstbøkene og lovverket så har du noen kjipe opplevelser du må igjennom i fremtiden.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg kan enkelt se at du aldri har vært involvert med politiet som ungdom, og det er veldig bra. Og siden du har ingen erfaring så har du mildt sagt et ganske naivt syn på hvordan politiet oppfører seg til ungdom mistenkt i narkotikasaker.

Det du må forstå er at oppklaringsprosenten til narkotikasaker er omtrent 100%, det er de letteste sakene å ta hånd om og de gir god statistikk for politiet.
Grunnen til dette er fordi det invovlerer ungdom, endel av de har absolutt ikke funnet sin plass her i verden og selv om mange av de virker tøffe i kjeften klarer de enten å bli overtalt eller lurt til å tilstå i slike saker.

Spørsmål om advokat blir blankt avvist, "Dette er jo ikke et avhør, vi bare prater litt", så blir påstander lagt frem, "dette er ting folk har overhørt i f.eks bussen, folk prater jo vettu".
Og til slutt kommer presset: "Du vet det er straffbart å lyge til politiet?" "Hva vil foreldrene dine si? Hva vil skolen si?" de smører på det som skal til.
Man aner ugler i mosen og at dette er ikke en situasjon man vil være i, man snor seg unna "aner ikke", "vet ikke", "jeg har aldri holdt på med slikt". Så kommer urinprøvene, du vet du sitter i saksa og før du vet ordet av det så har du prestert å si noe dumt, eller så er du kanskje smart og klarer å holde kjeft i de neste 2-3 timene de sitter der og verbalt antaster deg og de klarer bare å ta deg for bruk.

Slik er livet, jeg må ærlig innrømme jeg ser paralellene i møter i arbeidslivet mitt, forhandlinger om mannskap, utstyr og penger bruker samme. Det var noen som sa at "I Business blir alltid noen fucka over, din oppgave er å sørge for at det ikke er OSS", og det stemmer overraskende bra. Jo mer som er involvert jo hardere er forhandlingene.

Så om du tror livet er slik det er forklart i tekstbøkene og lovverket så har du noen kjipe opplevelser du må igjennom i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Det virker som du kan dette ganske godt. Vet du om man har lov til å nekte for urinprøve? Evnt. hva skjer videre?
Du kan selvsagt nekte, så får de lov av en jurist, så kan du ikke nekte lenger. Vil de så får de.
Sitat av hideout Vis innlegg
Hvor du har det ifra at politiet ikke har lov til og lyve om hva andre skal ha fortalt etc? Tror alle som har vært i et avhør om nark. kan fortelle deg at det er eksakt slik politiet holder på for å få deg til og innrømme noe.
Vis hele sitatet...
Det er altså ulovlig. Se straffeprosessloven, påtaleinstruksen, rundskriv fra Riksadvokaten, osv.

F.eks. straffeprosessloven § 92 (og påtaleinstruksen § 8-2): "Løfter, uriktige opplysninger, trusler eller tvang må ikke brukes."

Dette er altså lov- og instruksfestet, noe som innebærer at politiet er bundet av dette.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg kan enkelt se at du aldri har vært involvert med politiet som ungdom, og det er veldig bra. Og siden du har ingen erfaring så har du mildt sagt et ganske naivt syn på hvordan politiet oppfører seg til ungdom mistenkt i narkotikasaker.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at politiet aldri bryter lover og regler, men jeg påpekte at de rent faktisk ikke har lov til å holde på slik. Gjør de det bør man klage, melde fra til Spesialenheten, el.l.

Nå er det ikke fryktelig lenge siden dagens avhørsmodell ble innført. Jeg tror det var rundt årtusenskiftet, og da tok det nok litt tid før det var gjennomført i hele politi-Norge.

Spørsmål om advokat blir blankt avvist, "Dette er jo ikke et avhør, vi bare prater litt", så blir påstander lagt frem, "dette er ting folk har overhørt i f.eks bussen, folk prater jo vettu".
Vis hele sitatet...
Dette er altså ikke lov - etter loven. Se over. Alle skal vite rettighetene sine for de blir avhørt.
Sist endret av hemmeligegreier; 13. mars 2016 kl. 15:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Vet du om man har lov til å nekte for urinprøve? Evnt. hva skjer videre?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det er direkte lov, men vist du vet du ikke har noe i blodet så kan det være en fordel og nekte pisseprøve, for det blir som regel blodprøve i stede for da. De kan jo ikke fysiske tvinge deg til og pisse i en kopp?
Hva skal de gjøre? holde deg fast og slå deg under navelen til du pisser på deg i en kopp?
Det er da lettere og fysisk tvinge deg til en blodprøve. ihvertfall det som skjedde med en kamerat av meg som nektet å pisse.
Sitat av Alge Vis innlegg
Hva skal de gjøre? holde deg fast og slå deg under navelen til du pisser på deg i en kopp?
Vis hele sitatet...
Hahaha! ja den var ny. Personlig så tror jeg ikke det der hadde funka så bra i praksis, og tror nok det hadde blidt blodprøve istedet for gitt. (ihvertfall vist det bare gjelder en narkosak)
Sitat av Alge Vis innlegg
Hahaha! ja den var ny. Personlig så tror jeg ikke det der hadde funka så bra i praksis, og tror nok det hadde blidt blodprøve istedet for gitt. (ihvertfall vist det bare gjelder en narkosak)
Vis hele sitatet...
En blodprøve forteller kun om du er ruset der og da. Hvis de tar en urinprøve så kan de i ekstremtilfeller påvise THC hele tre måneder etter sist inntak. Det bildet var ikke tull, det er noe slikt de gjør mot deg om du nekter å gi de urinen din. Det er ikke slik at du kan velge mellom blod og urinprøve. Det eneste de trenger utover godkjennelse fra jurist er tålmodighet. Pisset kommer jo ut uansett.
Sist endret av caperno; 13. mars 2016 kl. 21:18.
Så hva med min kamerat som nektet og de tok blodprøve i stede?
Det der ville i tillegg vært super ressurskrevende og få til. jeg f.eks hadde bare pissa på meg før de fikkinn røret og de måtte ha venta til det samla seg piss igjen, det der hadde tatt både tid, krefter og penger og få til, tor de hadde tatt blodprøve jeg, med mindre det hjalt noe alvorlig, og en annen ting jeg tenkte på, hadde det ikke vært lettere og tatt hårprøve?
Ja, hva med din kamerat? Jeg sier ikke at alle blir tvunget til å gi fra seg pisset sitt, jeg sier bare at de har mulighet til å kreve det. Ressurser kaster de allerede bort på å etterforske folk for bruk av narkotika, så du gjør nok ikke dagen så veldig mye mer komplisert for de om de må kjøre deg på legevakta for å ta urinen din med tvang. Ang. hårprøver så vil jeg gjette at dette er en metode som er mye mer komplisert og kostbart å gjennomføre enn blod- og urinprøver. Det er selvsagt alltid lurt å nekte, men står de der med et dokument som forteller deg at de har fått muligheten til å bruke tvang, så kan det være greit å bli litt mer samarbeidsvillig:)
Sist endret av caperno; 13. mars 2016 kl. 21:52.
Ok, du vinner, men mener at det kan være lurt og nekte pisseprøve allikevel, helt til de tar fram "mentalsykehus utstyret" da, tror de fleste gangene ender med blodprøve.
Kan vi få en oppdatering fra op? Er nysgjerrig på hva du gjorde og hva som skjedde
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er altså ulovlig. Se straffeprosessloven, påtaleinstruksen, rundskriv fra Riksadvokaten, osv.

F.eks. straffeprosessloven § 92 (og påtaleinstruksen § 8-2): "Løfter, uriktige opplysninger, trusler eller tvang må ikke brukes."

Dette er altså lov- og instruksfestet, noe som innebærer at politiet er bundet av dette.



Jeg har ikke sagt at politiet aldri bryter lover og regler, men jeg påpekte at de rent faktisk ikke har lov til å holde på slik. Gjør de det bør man klage, melde fra til Spesialenheten, el.l.

Nå er det ikke fryktelig lenge siden dagens avhørsmodell ble innført. Jeg tror det var rundt årtusenskiftet, og da tok det nok litt tid før det var gjennomført i hele politi-Norge.



Dette er altså ikke lov - etter loven. Se over. Alle skal vite rettighetene sine for de blir avhørt.
Vis hele sitatet...
Skjer ikke at loven er så svart hvit at selv om han som avhører deg sier "Kompisen din er i naborommet og sier det var ditt stoff" blir sett på som uriktig informasjon og tjeneste ulydighet eller hva det nå enn heter. Som sagt, alle som har vært i noe narkosaker kan fortelle deg at de er ikke bundet av noe som helst. Om du ble lovet og slippe all straff om du innrømte noe og har det på opptak er en ting, men at de manipulerer deg er helt no annet
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er altså ulovlig. Se straffeprosessloven, påtaleinstruksen, rundskriv fra Riksadvokaten, osv.

F.eks. straffeprosessloven § 92 (og påtaleinstruksen § 8-2): "Løfter, uriktige opplysninger, trusler eller tvang må ikke brukes."

Dette er altså lov- og instruksfestet, noe som innebærer at politiet er bundet av dette.

Jeg har ikke sagt at politiet aldri bryter lover og regler, men jeg påpekte at de rent faktisk ikke har lov til å holde på slik. Gjør de det bør man klage, melde fra til Spesialenheten, el.l.

Nå er det ikke fryktelig lenge siden dagens avhørsmodell ble innført. Jeg tror det var rundt årtusenskiftet, og da tok det nok litt tid før det var gjennomført i hele politi-Norge.

Dette er altså ikke lov - etter loven. Se over. Alle skal vite rettighetene sine for de blir avhørt.
Vis hele sitatet...
Og igjen minner jeg deg på at verden ikke er så sort hvitt som lovverket.

Dette er ungdom som blir tatt inn i et kammer, uten foreldre eller juridiske representanter, blir fortalt hvordan "det er" av autoritetsfigurer som vet de bryter loven.

Ingen av disse ungdommene har ressursene eller viljen til å ta opp saken mot politiet, og de ender som en del av statistikken, uansett hvor ulovlig politiet handler mot de.
Sitat av hideout Vis innlegg
Skjer ikke at loven er så svart hvit at selv om han som avhører deg sier "Kompisen din er i naborommet og sier det var ditt stoff" blir sett på som uriktig informasjon og tjeneste ulydighet eller hva det nå enn heter. Som sagt, alle som har vært i noe narkosaker kan fortelle deg at de er ikke bundet av noe som helst. Om du ble lovet og slippe all straff om du innrømte noe og har det på opptak er en ting, men at de manipulerer deg er helt no annet
Vis hele sitatet...
Jo, loven er så sort/hvit at de ikke har lov til å lyve. Er det ikke riktig, så er det løgn.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Og igjen minner jeg deg på at verden ikke er så sort hvitt som lovverket.

Dette er ungdom som blir tatt inn i et kammer, uten foreldre eller juridiske representanter, blir fortalt hvordan "det er" av autoritetsfigurer som vet de bryter loven.

Ingen av disse ungdommene har ressursene eller viljen til å ta opp saken mot politiet, og de ender som en del av statistikken, uansett hvor ulovlig politiet handler mot de.
Vis hele sitatet...
Jeg påstår ikke at verden er så sort/hvit som lovverket heller, men jeg påpeker at det faktisk er slik lovverket er.

Hvordan vet du hva som skjer med alle disse påståtte ungdommene?
Sist endret av hemmeligegreier; 15. mars 2016 kl. 23:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
[...]Gjør de det bør man klage, melde fra til Spesialenheten, el.l.
Vis hele sitatet...
Det eneste du oppnår ved å gjøre dette, er at alle involverte politifolka i saken vil huske trynet ditt i laaaang tid fremover, og de vil mest sannsynlig stoppe deg ved hver minste anledning - spesielt om vi snakker bygdesnut

Skal også nevnes at en svært høy prosent av innklagde saker hos politiet, blir henlagt blankt. Tror prosenten var på over 90% henlagt, uten at jeg gidder å google dette nå.

Så kort sagt; du kan klage de inn, men du bør ikke gjøre det

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
[...]
Hvordan vet du hva som skjer med alle disse påståtte ungdommene?
Vis hele sitatet...
Mange av oss var disse ungdommene
Sist endret av Alzo88; 16. mars 2016 kl. 20:51.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
men de sitter ikke der og lyver og truer for å få noen til å tilstå.
.
Vis hele sitatet...
Jeg påstår ikke at verden er så sort/hvit som lovverket heller, men jeg påpeker at det faktisk er slik lovverket er.
Vis hele sitatet...
Du kom med en pompøs og uriktig påstand, slutt å kveruler og legg deg flat.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvordan vet du hva som skjer med alle disse påståtte ungdommene?
Vis hele sitatet...
Som Alzo88 sier var jeg en av disse ungdommene, samt vennekretsen min. Min fartstid her på freak.no har også akkumulert endel slike historier.

Jeg sier ikke at alle i politiet er hæstkuker, det er oftest begrenset til Narkotikaavdelingen, Uro-gruppa i Trondheim var notorisk kjent for å være en gjeng drittsekker uten like. Jeg har selvfølgelig hatt møter med politiet der jeg var fornærmede og de har gjort jobben sin upåklagelig godt.
Sist endret av Dodecha; 17. mars 2016 kl. 16:44. Grunn: skrivefeil
Jeg var også en av disse ungdommene. Har blitt løyet til, politi har fortalt uriktige historier om meg til venner og venners foreldre når jeg var i tenårene. De brukte alle midler de hadde for å få til innrømmelser, men jeg har alltid nektet å avgi forklaring og derfor aldri domfelt. Dette gjelder slutten av tenåra.

Nå som jeg er i slutten av 20-åra prøver de seg ikke like hardt når jeg har vært mistenkt. Har sluppet unna med kun telefonavhør ved flere anledninger. Men de kommer fortsatt med usannheter når det kommer til lovverk, og blir direkte forbanna og litt "Hvem kan loven best av meg og deg?" holdning når jeg påpeker at de de sier ikke stemmer.

Det skal sies at jeg har blitt en del varmere i trøya i avhør med årene og prøver å "leke" litt mer med de for egen underholdnings skyld.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av caperno Vis innlegg
En blodprøve forteller kun om du er ruset der og da. Hvis de tar en urinprøve så kan de i ekstremtilfeller påvise THC hele tre måneder etter sist inntak. Det bildet var ikke tull, det er noe slikt de gjør mot deg om du nekter å gi de urinen din. Det er ikke slik at du kan velge mellom blod og urinprøve. Det eneste de trenger utover godkjennelse fra jurist er tålmodighet. Pisset kommer jo ut uansett.
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov å ta urinprøve med kateter. Dette står i påtaleinstruksen kapittel 10 "Kroppslig undersøkelse av mistenkte".

§ 10-4.Begrensninger i undersøkelsesadgangen m.m.
Kroppslig undersøkelse kan bare foretas i den utstrekning det kan skje uten fare eller betydelig smerte for mistenkte. Det må ikke foretas gastroskopi (mageundersøkelse) eller tas urinprøve ved bruk av kateter.
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...taleinstruksen

I praksis er det altså ikke lov til å ta urinprøve med tvang.
Sitat av Dali Vis innlegg
Det er ikke lov å ta urinprøve med kateter. Dette står i påtaleinstruksen kapittel 10 "Kroppslig undersøkelse av mistenkte".



https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...taleinstruksen

I praksis er det altså ikke lov til å ta urinprøve med tvang.
Vis hele sitatet...
Joda, det står jo der: "Det må bare brukes makt i det omfang og så lenge det er nødvendig for å gjennomføre undersøkelsen på tilfredsstillende måte. Det kan ikke brukes makt som innebærer fare eller betydelig smerte for mistenkte."
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Joda, det står jo der: "Det må bare brukes makt i det omfang og så lenge det er nødvendig for å gjennomføre undersøkelsen på tilfredsstillende måte. Det kan ikke brukes makt som innebærer fare eller betydelig smerte for mistenkte."
Vis hele sitatet...
Det må ikke foretas gastroskopi (mageundersøkelse) eller tas urinprøve ved bruk av kateter.
Vis hele sitatet...
Du oversåg den setninga.

Dei har imidlertid lov til å settje deg på dass og vente til du pisser. Om dei gjer det er ei anna sak.
Sist endret av vidarlo; 28. mars 2016 kl. 20:33.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du oversåg den setninga.

Dei har imidlertid lov til å settje deg på dass og vente til du pisser. Om dei gjer det er ei anna sak.
Vis hele sitatet...
Var selve urinprøven jeg siktet til, burde kanskje ordlagt meg litt annerledes, men det var det jeg mente. Så de kan tvinge frem en urinprøve om de vil.
Jeg har vanskelig for å se for meg at en politimann vil sitte å se på deg i timesvis helt til du ikke klarer å holde deg lenger. Hvis du nekter urinprøve må de har rettslig godkjennelse (evt fra påtalemyndighet) og denne skal angi hva slag prøve som skal tas. Praktiske hensyn tilsier at man neppe gir ordre om tvungen urinprøve. Det blir eventuelt blodprøve.

§ 10-2.Avgjørelse av retten om kroppslig undersøkelse
Uten mistenktes samtykke kan kroppslig undersøkelse bare foretas etter at retten ved kjennelse har gitt tillatelse til undersøkelsen.
Påtalemyndigheten avgjør om rettens tillatelse til kroppslig undersøkelse av mistenkte skal begjæres. Begjæringen skal inneholde en kort beskrivelse av den handling mistanken gjelder og grunnen til at undersøkelsen må antas å være av betydning for sakens opplysning. Videre skal begjæringen angi hva undersøkelsen skal gå ut på.
Før det treffes avgjørelse om kroppslig undersøkelse av mistenkte, skal vedkommende så vidt mulig og tilrådelig få adgang til å uttale seg.
§ 10-3.Avgjørelse av påtalemyndigheten om kroppslig undersøkelse
Dersom formålet med undersøkelsen ellers kunne forspilles, kan påtalemyndigheten på egen hånd gi ordre om at det skal foretas kroppslig undersøkelse av mistenkte. Slik ordre trer i så fall istedenfor kjennelse av retten.
Ordren skal være skriftlig og grunngitt. Den skal angi hva undersøkelsen skal gå ut på. Dersom formålet med undersøkelsen ellers kunne forspilles, kan ordren gis muntlig, men den skal i så fall nedtegnes snarest mulig.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dali; 28. mars 2016 kl. 23:20.
Sitat av Dali Vis innlegg
Det er ikke lov å ta urinprøve med kateter. Dette står i påtaleinstruksen kapittel 10 "Kroppslig undersøkelse av mistenkte".

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...taleinstruksen

I praksis er det altså ikke lov til å ta urinprøve med tvang.
Vis hele sitatet...
Det betyr vel at politiet ikke har mulighet til å gjøre disse undersøkelsene, men er det noe i veien for at de kjører vedkommende til sykehuset og får helsepersonell til å gjøre det hvis de har en rettslig kjennelse på det?