Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2885
Hei, for et par år sia tok jeg fly til polen med Ryanair. Da jeg skulle ta noen bilder ut av flyvinduet fikk jeg beskjed at jeg ikke fikk lov til og ta noen bilder ut av flyet eller inne i flyet. Dama til broren min tok et bilde av seg selv og han, de fikk beskjed om og slette bildet. Det var flyvertinnen som kom og sa dette til oss.

Jeg kom plutselig på dette i sta, har prøvd med litt Googling med finner ikke noe svar. Noen som vet hvorfor vi ikke fikk ta bilder verken utenfor eller innenfor flyet?
Sist endret av hypernuke; 13. desember 2013 kl. 01:44.
Det er meg bekjent ingen regler på dette hos de aller fleste flyselskap, annet enn at du ikke har lov å bruke elektronisk utstyr under start og landing.

Ellers er Ryanair kjent for å være litt spesielle når det kommer til regler og slikt..
Vel, det er deres regler, men det at man måtte slette bildet var litt rart...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zarlach Vis innlegg
Vel, det er deres regler, men det at man måtte slette bildet var litt rart...
Vis hele sitatet...
Du er i utgangspunktet plikta til å følgje flypersonalet sine anvisninger når du er ombord i flyet, så dei kan nekte deg å ta bilete eller bruke elektronisk utstyr når dei måtte føle for det, utan å måtte grunngje det spesielt.

Om dei har rett til å krevje at du sletter eit bilete er derimot ei ganske anna sak, og eg mistenker at svaret gjerne er nei på det.

Alle seriøse flyselskap godtar forøvrig at du nyttar kamera ombord, så lenge du ikkje går bajas med blitz og forstyrrer andre passasjerer unødig mykje.
Var lett å finne vilkåra til ryanair

ARTIKKEL 11 – OPPFØRSEL OM BORD

11.1 GENERELT

Hvis din oppførsel ombord etter vår vurdering setter flyet eller personer om bord i fare, eller hindrer personalet i å utføre sine plikter, eller dersom du ikke følger instruksjonene til personalet om bord, som for eksempel instruksjoner om røyking eller inntak av alkohol eller medisiner, eller etter vår vurdering oppfører deg på en måte som kan være ukomfortabel, sjenerende eller skadelig for andre passasjerer eller personalet om bord, kan vi, etter eget forgodtbefinnende, utføre tiltak for å stanse din oppførsel eller adferd, inkludert tvangstiltak. Du kan når som helst bli ført av flyet og nektet videre befordring, og du kan bli politianmeldt for forbrytelser utført på flyet.

11.2 ELEKTRONISK UTSTYR

Av sikkerhetsgrunner kan vi forby eller begrense bruk av elektronisk utstyr ombord, inkludert, men ikke begrenset tilsom for eksempelmobiltelefoner, bærbare datamaskiner, bærbare opptakere, bærbare radioer, CD-spillere, elektroniske spill eller sendere, inkludert radiostyrte leker og walkietalkier. Bruk av høreapparater og pacemakere er dog alltid tillatt.
Vis hele sitatet...
Men det står ingenting om bilder, så her tok nok flyvertinna seg litt friheter. Ho kunne nekte det å bruke telefonen, men ikke slette bilde.
Sist endret av javaFreak; 13. desember 2013 kl. 02:00.
Hos Ryanair må du nok betale avgift for å ta bilder, pluss at Raynair eier rettighetene på bildene du tar.
Sist endret av mo3; 13. desember 2013 kl. 02:00.
Sannsynligvis er det denne loven som de har mistolket: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1997-01-06-3
Sitat av nomore Vis innlegg
Sannsynligvis er det denne loven som de har mistolket: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1997-01-06-3
Vis hele sitatet...
Flyvertinner bryr seg nok like lite (vet like lite..) om den loven som politiet håndhever forbundet mot fastbundede hunder foran butikker

Så holder også en knapp på at dette bare er noe Ryanair/flyvertinna gjorde.
Vil tro det har med bomber og slikt å gjør. Tar en bilder utenfor/inne i fly kan en dokumentere/planlegge/finne sikkerhetshull i sikkerhetsprotokollene deres.
Man er jo på andres private eiendom, og da kan jo de nekte deg å ta bilder. Jeg hadde friket totalt ut hvis noen tok bilder på flyet som jeg kunne bli sett i, jeg virkelig hater det. Og det hjelper jo ikke at det er fuckings klaustrofobisk, ingen utganger, 100+ uhygeniske passasjerer, om ikke noen klarer å la være å ta oversiktsbilder av alle ombord også.
Dette er jo Ryanair. Jeg tipper de har hatt episoder før, hvor folk har tatt bilder av for eksempel møkk i flyet, og brukt det i kritiske avisartikler eller blogginnlegg. Det at de forbyr fotografering, er jo i seg selv et tegn på at det er ting de ikke vil ha offentliggjort. Men å be deg slette bildet uansett innhold, det blir litt Nord-Korea-stemning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Vil tro det har med bomber og slikt å gjør. Tar en bilder utenfor/inne i fly kan en dokumentere/planlegge/finne sikkerhetshull i sikkerhetsprotokollene deres.
Vis hele sitatet...
Neppe. All flysikkerhet mot passasjerer er basert på at dei ikkje får med seg bomber inn på flyet. Flightmanualer finn du lett på internett, og du kan sikkert få kjøpt et fly i deler på ebay om du vil...

Dessutan tillet m.a. Korean Air, KLM, SAS, Lufthansa, nippon, thai m.fl det.