Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1305
I går leverte jeg inn min iPhone 5 til reklamasjon hos Spaceworld.
Problemet er at det kommer feil lyd fra hodetelefon-pluggen (Jack)
Telefonen har ett lite hakk i øvre høyre hjørne, altså det motsatte sted av hvor Jack-inngangen er. Jack-inngang er på nedre venstre hjørne. Dette hakket har vært mye lenger enn hodetelefon-problemet og ikke hatt noen som helst virkning. Selgeren på Spaceworld påstod at jeg ikke hadde hverken garanti eller reklamasjon pga dette hakket, da verksted ville automatisk nekte telefonen.

Hvordan er lovene rundt dette?
Har de rett til å bare nekte telefonen på grunnlag av en skade som ikke henger med den feilen jeg har?
De skal rette opp feilen din på telefonen. Vet om folk som har sendt inn knuste iphones som har andre feil enn at skjermen er knust, og fått en såkalt swap-telefon. Så lenge de ikke kan bevise at skaden du har påført(hakket) har betydning for minijacken, må de jo fikse den.
Sist endret av mo3; 20. oktober 2013 kl. 10:52.
Greit nok.
Trådstarter
Sitat av mo3 Vis innlegg
De skal rette opp feilen din på telefonen. Vet om folk som har sendt inn knuste iphones som har andre feil enn at skjermen er knust, og fått en såkalt swap-telefon.
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg bare får den i retur som Spaceworld duden sa, bør jeg bestride? Hvis dette skjer, hva bør jeg si?
Da ber du om dokumentasjon på at skaden du har påført har ført til at minijacken ikke fungerer, med bilder av telefonen inni som beviser deres påstand om at det er en brukerfeil. Dessuten vil jeg tro at om din telefon hadde tatt skade av det lille hakket, ville flere funksjoner på telefonen vært deffekt.
Sist endret av mo3; 20. oktober 2013 kl. 10:56.
Alle nettbutikker krever at tingen må være i tilnærmet samme stand som du fikk den i. Forbrukrrådet sier: Hvis du oppdager en feil de seks første månedene etter kjøpet, er den i utgangspunktet selgers ansvar. Da antas det at varen hadde mangelen da du kjøpte den. Hvis selger kan sannsynliggjøre at feilen skyldes noe du har gjort, må du betale reparasjonen selv.

Selger har alltid en plikt til å undersøke varen hvis du reklamerer innenfor reklamasjonstiden. Etter et halvt år kan du ikke lenger anta at feilen skyldes svakhet ved varen. Da må det nærmere undersøkelser til. Husk at selgeren bare kan ta betalt for reparasjon eller undersøkelse dersom det er avtalt på forhånd, og feilen er ditt ansvar.


Lite sansynlig at hakket har noe med problemet ditt å gjøre, men om den ikke er i perfekt stand tror jeg du må krangle en del, eller grave opp noe fra loven jeg ikke greier å finne atm.