Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2305
Hei.
Skal begynne på VGS til høsten og skal ha en pc til maks 2800 inkludert frakt.
Hvilken anbefaler dere?
får dere ikke utdelt pc som er ca verdt 2,8k? bare att dere betaler 890kr hvert år i tre år elns?
Jo, men jeg lurer på om det er noen bedre alternativer
Vil heller anbefale den pcen man får fra skolen. Da får du også all programvare du trenger.
Maskiner til 2800 er bare drit uansett, da kan du likesågodt kjøpe et nettbrett
hvis du legger inn 2-3k så får du en mye bedre pc og du slipper å slite deg igjennom vgs med en dritt pc, uka før vi slutta klarte jeg å knuse harddisken på skolepcen min, fordi jeg var så dritt lei feilmeldinger og møkk treig pc
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
hvis du legger inn 2-3k så får du en mye bedre pc og du slipper å slite deg igjennom vgs med en dritt pc, uka før vi slutta klarte jeg å knuse harddisken på skolepcen min, fordi jeg var så dritt lei feilmeldinger og møkk treig pc
Vis hele sitatet...
"Dritt"pcene funker helt fint for å bruke Officepakken og nettleseren. Min skolepc lever enda etter at jeg fikk den i 2007. Dine symptomer kan jeg ikke huske å ha plagdes med. Sist jeg brukte min pc på vgs var skoleåret 10/11 og den klarte seg igjennom hele året da også. Siden pcen var såppas gammel,oppgraderte jeg rammen med 1 gb. Den kjørte Windows 7 helt knirkefritt.
vi fikk noe søppel av HP med intel celeron 1,6ghz dual core, møkk pcen sleit jo med office. Var flere ganger powerpoint crasha. Når folk lagde store presentasjoner med masse bilder, bildene var da også komprimert.
Dette er spesifikasjonene.
Operativsystem Windows 7 Home Premium 64-bit
Prosessor Intel Celeron B840 Dual Core
Minne 4GB 1333MHz DDR3
Harddisk 320GB 5400RPM
Optisk stasjon Nei
Skjerm 13.3 LED HD
Trådløst nettverk Intel 802.11 a/b/g/n
Batteri 6 cell Long life
Dimensjoner (BxDxH) 32.6 cm x 22.9 cm x 2.4 cm
Vekt 2.04 kg
Vis hele sitatet...
Sist endret av Silent Striker; 7. juli 2013 kl. 18:18.
Er ikke det greit nok? Når jeg fikk min skolepc, fikk vi 60gb Harddisk.
Harddisk 320GB 5400RPM
Vis hele sitatet...
Dette er vel hoved'poblemet'..
Bruk en tusenlapp på å sette inn en SSD på 250Gb så har du en mye raskere og bedre pc!
Sitat av Settoz Vis innlegg
Maskiner til 2800 er bare drit uansett, da kan du likesågodt kjøpe et nettbrett
Vis hele sitatet...
.. med et tilhørende tastatur og størst mulig minnekort, utvidelser og lignende.

Vær OBS på at det blir kronglete å bruke (Lagre en norskoppgave du har skrevet på 5 sider, det er noen krav til hvordan dokumentet skal utformes, deretter skal du åpne nettleseren, finne fila som du ikke vet hvor appen lagrer og laste dette opp). Bruk PC-en du får fra skolen, du.
Bare jeg som synes det høres tungvint ut med en jobb/skole pc på 13-tommer? Jeg synes 15,6-tommeren min er for liten og kunne aldri i verden tenkt meg noe mindre...

Ellers funker det vel helt greit, så lenge man overlever at ting kanskje ikke går i høygir. Støtter ellers opp under forslaget om ssd, det er natt og dag på svakere maskiner.
Sist endret av norboost; 7. juli 2013 kl. 19:31.
hæææ, vi fikk 15,6 og den var så klumpete og stor, fikk jo nesten ikke plass i sekken, og den veide også forferdelig mye.
http://www.amazon.com/Samsung-XE303C.../dp/B009LL9VDG

Har en sånn selv, lett og alt du trenger. Du får ikke ha så mye programvare inn på, men om går studiespesialisering trenger du kanskje ikke så mye mer enn open office og div. Er også bare 16gb disk men funker fett med en minnepenn/harddisk ved siden av.
Ja om man skal ha skikkelig maskin så må man vel legge litt mer i det enn 3000... Derfor jeg konkluderte med at det sikkert var greit med det som var satt opp fra skolen. Men spørs vel hva man er vant til. de aller fleste jeg kjenner sitter på minst 2x 24" både hjemme og på jobb, og da blir 13" helt håpløst.
Jeg tror jeg ville satset på en billig eller brukt bærbar pc og ekstern skjerm, mus og tastatur. Da kan ta du ta med maskina på skolen også. Spørsmålet er om du skal bruke den til spilling, for da trenger du kanskje noe kraftigere, men da sprenger du budsjettet ditt også.
Har en stasjonær gamingpc fra før. så har ikke bruk for spillkraft. Har også Transformer Pad med tastatur, så trenger ikke nettbrett. Trenger rett og slett en pc.
Kjøp en vilkårlig, enkel laptop, så kjører du Crunchbang på denne. Vil nok fungere ganske greit, jeg bruker dette på min maskin med Atom 1.6ghz... Denne fungerer ganske tålelig greit da (riktignok med SSD).
Vet ikke hvor du er fra TS, men tror det er samme for alle født i 1997. Du kan rett og slett velge mellom MacBook Pro eller PC. Det heter PC/Mac-ordningen, gjelder for alle som starter på VG1 i 2013.

http://www.akershus.no/ansvarsomrade.../elev-pc-2013/

^Er fra Akershus selv, men tror det gjelder for alle elever i hele landet. TROR!
Sist endret av Vitenskap; 7. juli 2013 kl. 23:56.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Du får ikke noen ordentlig pc for 2800 kr. Gå for skolepcen du
den jeg har bestilt har SSD, alle skole pcene her i Hordaland har SSD dette året
Får dere så billige skole-pc'er til vgs, og må dere betale for det selv fordelt utover årene?

her jeg bor får vi "låne" den samme pc'en i 3 år, og den er rettmessig vår når vi slutter i 3. klasse.

Pc'en vi fikk er verdt ca 5 000 ++ kroner, og fungerer veldig bra !
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Får dere så billige skole-pc'er til vgs, og må dere betale for det selv fordelt utover årene?

her jeg bor får vi "låne" den samme pc'en i 3 år, og den er rettmessig vår når vi slutter i 3. klasse.

Pc'en vi fikk er verdt ca 5 000 ++ kroner, og fungerer veldig bra !
Vis hele sitatet...
Trenger dere ikke betale noe?
Dere glemmer at denne pc'n fort blir veldig dyr, Pc'n fra skola er ikke gratis koster vell 1000-2000 vært år ?
890 i tre år er det hos oss
Sitat av Silent Striker Vis innlegg
Trenger dere ikke betale noe?
Vis hele sitatet...
Nei, vi trenger ikke å betale noen verdens ting.

men det er en del ganger (eksamen, tentamen ++) vi MÅ bruke skolepc'en, og hvis den går i stykker er det vårt problem (vi må betale for reperasjon som om vi hadde eid den selv)
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Jeg hadde i hvert fall likt deres ordning så mye bedre enn den Akershus har. Gratis PC med verdi av 5K.
HP 430 - grunnmodellen
CPU: Intel Core i3-3120M Dual Core
RAM: 4Gb DDR3 1333Mhz
HDD: 128Gb SSD
Skjerm: 13,3" LCD LED 1366*768
Vekt: 1,84Kg
Pris ved kontant betaling: 2290,- kroner


HP 8570p EliteBook
CPU: Intel Core i5-3230M Dual Core
RAM: 8Gb DDR3 1600Mhz
HDD: 128Gb SSD
Skjerm: 15,6" LCD LED 1366*768
Grafikk: AMD Radeon HD7570M 1Gb GDDR5 discrete graphics
Vekt: 2,82Kg
Pris: 5430,- kroner

HP 9470m - Ultrabook
CPU: Intel Core i5-3337U Dual Core
RAM: 4Gb DDR3 1600Mhz
HDD: 128Gb SSD
Skjerm: 14" LCD LED 1366*768
Vekt: 1,63Kg
Pris: 5430,- kroner

Det er valgene vi får, uten om Mac
Uansett, skal du gå for billig-pc anbefaler jeg Samsungs. De har greie specs på de billigste modellene, samtidig som byggekvaliteten, varme-utvikling, støy og annet fortsatt er på akseptabel standard...

.. det samme kan man ikke si for mange andre merker.