Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4746
Håper dette er rett sted å poste denne..

Jeg har altså kjøpt en overgang fra mono til liten jack idag, for å koble el-gitaren inn i mikrofoninngangen på pc'n.
Har aldri gjort dette før, aldri hørt om det heller, men jeg bare antar at det burde funke bra.
Det jeg ser etter er alt av programmer som kan forbedre lyden. Istedet for å kjøpe et mixebord til 5000 tenkte jeg det var bedre å teste dette først, da dette kan bli mye bedre (hvis det funker i det hele tatt..? )

Noen som vet om noen fine programmer? Hadde vært flott


Mvh
Hva skal det brukes til? Reason funker bra til dette tipper jeg.
Stort sett blir dette bare piss hvis du ikke har noe mellomledd siden effekten ut av en gitar alene er veldig lite.

Jeg kan anbefale deg å kjøpe guitarport fra Line6 for opptak av gitar, eventuelt går for samme modell som jeg har som er Pod XT Live, pedalen kan også brukes som lydkort og er ypperlig for opptak.
Jeg har en gitarforsterker her, men jeg vil gjerne ha 50x fler knapper å vri på, så tenker jeg lyden blir litt bedre

Skal sjekke det, takker!


AtX: Merket at det var veldig dårlig lyd her ja, men håpet på at programmet kunne forsterke lyden nok til at det ble greit. Mulig jeg har feil, selvfølgelig. Skal sjekke det også, takk for tipset!
Sist endret av enanthate; 11. september 2008 kl. 23:07.
Guitar Rig er VELDIG bra, men bare hvis du vil vrenge Har ikke fått til noen clean / acoustic lyd med elgitaren der enda, men alt som distorter er smooth

EDIT: I likhet med en gitarpickup, mikrofonvibratorer gir ikke fra seg mange millivolt på max Tipper det går bra jeg, selv har jeg investert i et ordentlig lydkort - og har ingen problemer med for lavt innsignal

EDIT2: Det eneste som er leit med windows-lyddriveren, er latency. Selv har jeg målt 63ms på det innebygde lydkortet - og i lydsammenheng er dette MYE! Går kanskje an å spille inn noe, men noen live-performance duger det absolutt ikke til Kjøp et ASIO-kompatibelt lydkort, da har du latency lik null
Sist endret av excubated; 11. september 2008 kl. 23:13.
Sitat av Prophet.
Jeg har en gitarforsterker her, men jeg vil gjerne ha 50x fler knapper å vri på, så tenker jeg lyden blir litt bedre

Skal sjekke det, takker!


AtX: Merket at det var veldig dårlig lyd her ja, men håpet på at programmet kunne forsterke lyden nok til at det ble greit. Mulig jeg har feil, selvfølgelig. Skal sjekke det også, takk for tipset!
Vis hele sitatet...
Er nok bare å glemme å få noe behagelig volum og uforvrengt lyd uten å ha iallefall aktive pickups, men selv da blir det lavt.

Guitarport er billig og god, og kan tweakes mye.
Ah, sjekket det nå, tror du forsto meg litt feil. Skal ikke recorde noe, tanken var å få rå lyd bare. Spiller for moro skyld Det er bare ikke så lett å spille feks Heavyweight fra Infected Mushroom med kun et par tone-knapper Har også en wah-wah pedal liggende, men den alene gir ikke lyden jeg er ute etter.
Det som hadde vært mest genialt er jo å kjøpe et miksebord, men det er pengene som er problemet som vanlig..
Da tror jeg heller du burde vurdere en effektpedal, en amp alene gir deg ikke nødvendigvis den tonefriheten du ønsker.
Du MÅ ikke ha effektpedal, jeg bruker en amp fra Line6 (Spider II tror jeg) 120 watt. Den har hvertfall alt jeg har behov for
Sitat av excubated
Guitar Rig er VELDIG bra, men bare hvis du vil vrenge Har ikke fått til noen clean / acoustic lyd med elgitaren der enda, men alt som distorter er smooth

EDIT: I likhet med en gitarpickup, mikrofonvibratorer gir ikke fra seg mange millivolt på max Tipper det går bra jeg, selv har jeg investert i et ordentlig lydkort - og har ingen problemer med for lavt innsignal

EDIT2: Det eneste som er leit med windows-lyddriveren, er latency. Selv har jeg målt 63ms på det innebygde lydkortet - og i lydsammenheng er dette MYE! Går kanskje an å spille inn noe, men noen live-performance duger det absolutt ikke til Kjøp et ASIO-kompatibelt lydkort, da har du latency lik null
Vis hele sitatet...

Perfekt, tusen takk! Nøyaktig det jeg så etter!
Du kan eventuelt, hvis du har en utgang på gitarforsterkeren din, kjøre gitaren gjennom den og så inn i pcen for så å vri å vrenge på lyden som du vil. Altså bare bruke forsterkeren, ikke høytaleren.
Sitat av lint98
Du kan eventuelt, hvis du har en utgang på gitarforsterkeren din, kjøre gitaren gjennom den og så inn i pcen for så å vri å vrenge på lyden som du vil. Altså bare bruke forsterkeren, ikke høytaleren.
Vis hele sitatet...
Yes, det tenkte jeg også på. Må i så fall ha et nytt program da, Guitar Rig 3 funket dårlig til det.
Får helt klar og fin lyd hvis jeg kobler forsterkeren i mellom gitaren og pc'n, så trenger bare et bedre program nå.
Har ikke fått prøvd Reason enda, men det er vel ikke til sånt noe?
Noen som har noe annet?
Reason kan brukes til innspilling, men for de store studiosakene kan du kanskje få tak i Cubase? Det er en litt tyngre, heftigere versjon av Reason..

GTR3 ser relativt lovende ut, kanskje det er et godt alternativ?
Den ser fin ut, excubated Den bør funke..
Takker.
Det med å koble gitaren rett til pcen fungerer bare ikke.
Med mindre du faktisk har invistert i ett skikkelig lydkort.

Gleder meg til denne kommer til norge!
Der har du noe som kansje blir verdt å invistere i..
http://www.voxamps.co.uk/jamvox/
Da skal det bli saker
med f.eks innebygget lydkort får du delay på 50ms eller noe. kjøper du et til en 1000 lapp får du den i det miste ned til 2ms.. jeg synes cubase er kult å bruke, det er litt sånn halv-pro. fra wha-wha inn til lydkort funker det. last ned noe plugins osv. og seff drumkit from hell 1-2 osv eller bedre.

som excubated sier-
Sist endret av kardang; 13. september 2008 kl. 08:14.
Toneport er et alternativ til lydkort, som jeg gjerne kan anbefale, til under tusenlappen. Der får du med programvare med massevis av brytere og knapper du kan vri på for å få stilige effekter og lyder

Når det gjelder programvare vil jeg også fremheve Adobe Audition, som er veldig undervurdert til opptak av musikk.

Send meg PM viss du har spørsmål om posten min, ettersom jeg fort glemmer tråder.
Sist endret av Krakaren; 13. september 2008 kl. 13:16.
ASIO4ALL + amplitube er rimelig greit å starte med egentlig. iallefall i nybegynner sammenheng.
ASIO4ALL funker fett... selv hadde jeg valgt å bruke guitarrig istedet for amplitube. Husk å koble gitaren til "Line In"
Jeg hadde også sett etter et ordentlig lydkort, fra feks M-audio.
For de som tror at man kan spille inn på reason, tar de feil. Man kan bare spille inn med MIDI instrumenter på Reason, mens man må bruke cubase, logic, garageband o.l til å spille inn både lyd og midi. Reason blir stort sett brukt som et verktøy i tillegg til et ordentlig studio program.
GTR3 funker bare ikke uten den spesialsaken man trenger, har ikke giddi å satt meg mer inn i det enn det.

ASIO4ALL er jo programmet jeg brukte som "lyddriver" på den forrige pc'en, med equalizer osv. Hadde ikke trodd det funket, men skal testes

Det går helt fint å koble gitaren til pc'en, bare med forsterker i mellom. Får nøyaktig lik lyd ut av pc'en som ut av forsterkeren. Funker fint, derfor skulle jeg bare hatt noe ala en equalizer, bare for å vrenge lyden osv. Mulig det er det dere mener jeg skal gjøre med ASIO, men finnes det flere forslag der ute så er jeg åpen
Nå hakke jeg giddi å lest igjennom hele tråden som jeg pleier men!
Koble rett i pc'en burde gå dårlig, du vil få latency opp til noen sekunder og ja.
Mellomledd er tingen =) F.eks et lydkort! "Line 6 Toneport (UX1,2,8) Er tingen vettu
Har hatt både UX1 og Nå har jeg UX2 og det virker supert!

Skal du spille inn anbefaler jeg Cubase, som er brukt av ganske mange proffe produsenter

Og Lydkortet går fra usb fra pc'en, til vanelig jack mellom gitaren og lydkortet =)
Og inn i programmet "Gearbox" Som følger med Tonport'en =)

Det er beste gitaropplevelsen jeg har hatt hvertfall =) Når det gjelder inne på rommet mitt
Sitat av catolh
ASIO4ALL + amplitube er rimelig greit å starte med egentlig. iallefall i nybegynner sammenheng.
Vis hele sitatet...
Den var nydelig! Så og si perfekt lyd, med nok muligheter til å begynne med.
Takker så mye
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei.
Jeg bruker et m-audio lydkort, cubase og amplitube. Også lurer jeg bare på om noen har forslag til gode Stereoanlegg som kan brukes både ut fra pc, og outputen til lydkortet (jack eller s/pdif)? Nå bruker jeg gitarforsterker, og lyden er elendig, men så fort jeg har mixa lyden ferdig, og spiller av på pcen er lyden knallbra. (kan ikke bruke pc høytalerne til innspilling pga. latency)

Takker for svar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Er nok bare å glemme å få noe behagelig volum og uforvrengt lyd uten å ha iallefall aktive pickups, men selv da blir det lavt.

Guitarport er billig og god, og kan tweakes mye.
Vis hele sitatet...
Slenger meg på Guitarport.
Line 6 sine produkter er noe av det beste jeg har vært borti av software-gitarlyd.

Du får med software'n "Pod Farm" hvor du kan sette sammen en haug med forsterkere, effektpedaler, mods, etc.
Eller bare bruke en av tusen preset setups.
Selv kjører jeg gitaren inn i et lydkort til under tusenlappen (M-Audio MobilePre) inn I Guitar Rig 4. Føles litt "urealistisk" i forhold til en ekte rørforsterker, men det er ikke å unngå med digitale modeleringsprogrammer IMO. Det låter pent, og går fint ann å spille inn og å øve med!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Gnomsetoms Vis innlegg
Hei.
Jeg bruker et m-audio lydkort, cubase og amplitube. Også lurer jeg bare på om noen har forslag til gode Stereoanlegg som kan brukes både ut fra pc, og outputen til lydkortet (jack eller s/pdif)? Nå bruker jeg gitarforsterker, og lyden er elendig, men så fort jeg har mixa lyden ferdig, og spiller av på pcen er lyden knallbra. (kan ikke bruke pc høytalerne til innspilling pga. latency)

Takker for svar
Vis hele sitatet...
Hei, har akkurat kjøpt meg m-audio eksternt lydkort og et program for å ta opp gitar spilling med pcèn. Har koblet gitar`n i lydkortet med jack og lydkortet i pcèn med usb-kabel. Vidre er pcèn koblet til Bose høytalere via USB kabel. Får ikke noe lyd ut i høytalerene når jeg spiller, og heller ikke noe lyd inn til programmet jeg bruker til å ta opp med. (Programmet heter Cubase essential om det har noe å si.) Er det noe jeg mangler som mellomledd mellom gitar og lydkort, eller må jeg koble høytalerne til det eksterne lydkortet og ikke direkte til pc??? Er fersk på det området her og setter stor pris på hjelp. Takk
Sitat av Haabz Vis innlegg
Hei, har akkurat kjøpt meg m-audio eksternt lydkort og et program for å ta opp gitar spilling med pcèn. Har koblet gitar`n i lydkortet med jack og lydkortet i pcèn med usb-kabel. Vidre er pcèn koblet til Bose høytalere via USB kabel. Får ikke noe lyd ut i høytalerene når jeg spiller, og heller ikke noe lyd inn til programmet jeg bruker til å ta opp med. (Programmet heter Cubase essential om det har noe å si.) Er det noe jeg mangler som mellomledd mellom gitar og lydkort, eller må jeg koble høytalerne til det eksterne lydkortet og ikke direkte til pc??? Er fersk på det området her og setter stor pris på hjelp. Takk
Vis hele sitatet...
Bruker du Windows? Du må gå på "kontrollpanel" -> "lyd" og velge riktig lydkilde for in- og output. Altså høytalerne som utkilde og m-audio som inn.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Prøv MixCraft 5.1
Fønker utrolig bra
http://www.acoustica.com/mixcraft/download.htm
Kjøp deg dette!

http://line6.com/podx3/

Alt du trenger!
Programmer som inneholder amp's til over en verdi av 1 000 000kr regner eg med :P
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Kjøp deg dette!

http://line6.com/podx3/

Alt du trenger!
Programmer som inneholder amp's til over en verdi av 1 000 000kr regner eg med :P
Vis hele sitatet...
For det første, x3 er ikke et program men en pedal.
Men den inneholder mye standard emuleringer av amps\mics\pickups\pedaler, og du kan kjøpe enda flere på nettet, eventuelt lage\dele dine egne.

Dog er det mest verdi å kjøpe denne dersom du kjøper en Variax i samme slengen, så har du digital emulering fra gitar -> pedal -> opptak.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
For det første, x3 er ikke et program men en pedal.
Men den inneholder mye standard emuleringer av amps\mics\pickups\pedaler, og du kan kjøpe enda flere på nettet, eventuelt lage\dele dine egne.

Dog er det mest verdi å kjøpe denne dersom du kjøper en Variax i samme slengen, så har du digital emulering fra gitar -> pedal -> opptak.
Vis hele sitatet...
Du får med PODfarm

Visst ikke er det bare laste ned.

Og du har vell kjøpt dette selv?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg bruker riffworks, gearbox og workbench, podfarm var ikke ute når jeg kjøpte pedalen min men jeg skal garantert titte på det.

Dog om den kan gjøre noe jeg allerede ikke kan med workbench og addonpacks til pedalen tviler jeg vel på.