Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 4216
Hei!
Jeg er utrolig nyskjerrig på dette med kjedsomhet. Jeg tenkte jeg kunne lufte noen av tankene mine her ettersom at det virker som om det er mange opplyste, kreative og reflekterte sjeler som streifer rundt på dette forumet.

Hva tenker dere om resultater av kjedsomhet. Blir dere depresive av det, blir dere kreative og finner på ting? Får dere et behov for å gjøre noe fysisk, eller kan dere bli tilfredsstilt psykisk igjennom f. eks å lese på forumet her ?

Noe annet er det med kjedsomhet og selvinnsikt. Tror dere man igjennom kjedsomhet kan bli bedre kjent med seg selv? At man konfronteres med seg selv og dermed utvikler seg som person?

Morro med svar! Skyt ut tanker!
Når jeg kjeder meg, finner jeg som regel på noe å gjøre. Det er jo drit kjedelig å kjede seg
Men tankene flyyyyyr igjennom huet mitt. Alt fra usannsynlige ting til serriøse ting.
Sist endret av F10; 5. november 2010 kl. 12:16. Grunn: leif
Får panikk om jeg kjeder meg, takler det ikke.

Anten så spiller jeg CSS, laster ned en film eller fortsetter der jeg slapp på self-growth.
Vis jeg kjeder meg og blir rastløs må jeg ut og gjøre no fysisk.... Vis ikke eksploderer jeg.
Jeg har ikke kjedet meg siden jeg var 18 år gammel. På ett eller annet tidspunkt sluttet jeg med det, og per i dag kjeder jeg meg så å si aldri. Jeg har ingen god forklaring på hvorfor dette har skjedd. Er det noen andre som har det på samme måten?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg har ikke kjedet meg siden jeg var 18 år gammel. På ett eller annet tidspunkt sluttet jeg med det, og per i dag kjeder jeg meg så å si aldri. Jeg har ingen god forklaring på hvorfor dette har skjedd. Er det noen andre som har det på samme måten?
Vis hele sitatet...
Da har du vell noe å gjøre hele tiden da? (som jeg har vanskligheter for å tro)
Sist endret av F10; 5. november 2010 kl. 12:26.
Trådstarter
4 1
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg har ikke kjedet meg siden jeg var 18 år gammel. På ett eller annet tidspunkt sluttet jeg med det, og per i dag kjeder jeg meg så å si aldri. Jeg har ingen god forklaring på hvorfor dette har skjedd. Er det noen andre som har det på samme måten?
Vis hele sitatet...

Det er ganske spennende, har snakket med flere som har det sånn. Tror egentlig det har med refleksjon og modenhet og gjøre. Er man reflektert nok klarer man å sette ting i perspektiv, dermed kjeder man seg ikke... Veit ikke, bare en teori.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg har ikke kjedet meg siden jeg var 18 år gammel. På ett eller annet tidspunkt sluttet jeg med det, og per i dag kjeder jeg meg så å si aldri. Jeg har ingen god forklaring på hvorfor dette har skjedd. Er det noen andre som har det på samme måten?
Vis hele sitatet...
Jeg har det sånn, men tror heller det handler om at man liker å kjede seg litt. Altså at man "kjeder seg", men at det å kjede seg ikke er noe negativt. Husker når jeg var liten følte jeg at jeg skulle dø når jeg kjedet meg, men nå liker jeg følelsen av å gjøre ikke noe, altså å kjede meg.
Sitat av F10 Vis innlegg
Da har du vell noe å gjøre hele tiden da? (som jeg har vanskligheter for å tro)
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke. Eller, jeg er en travel ung mann, med jobb, skole, venner, kjæreste, familie, hobbyer og en masse annet som tar tid, men det er ikke slik at jeg aldri befinner meg i en situasjon der jeg rett og slett må vente (vente på kollektivtransport, gaveåpning på julaften, kø i butikken, lønning, den neste Bret Easton Ellis boken, kø i baren, regningen på resturant, treigt internett, taxi, kjæresten på badet osv.).

Min personlige teori er at jeg rett og slett trives i mitt eget selskap og at jeg alltid har noe å tenke på. Hvis jeg mot formodning ikke skulle ha det, kan jeg jo bare finne på noe (se en film, trene, spise, gå en tur, lese, nappe løken, shoppe eller spille et spill). Dette er en av fordelene ved å være "voksen"
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvis jeg mot formodning ikke skulle ha det, kan jeg jo bare finne på noe (se en film, trene, spise, gå en tur, lese, nappe løken, shoppe eller spille et spill). Dette er en av fordelene ved å være "voksen"
Vis hele sitatet...
Haha, ja, I guess.

OT: Når jeg kjeder meg, så er det helt jævlig. Pleier som regel å ringe rundt og finne på noe med venner, eller evt sitte meg ned å spille/se serier.
Jeg har ekstremt mye fritid til tider... men senest i går så lagde jeg en litste med ting jeg skal gjøre før jeg dør. så da er det bare å begynne å "queste".
Sitat av F10 Vis innlegg
Da har du vell noe å gjøre hele tiden da? (som jeg har vanskligheter for å tro)
Vis hele sitatet...
Så å kjede seg er ensbetydende med å ikke gjøre noe? Synes av og til det er sinnsykt smooth å ikke foreta meg noe som helst, uten at jeg kjeder meg av den grunn.
Trådstarter
4 1
Sitat av Weili Vis innlegg
Så å kjede seg er ensbetydende med å ikke gjøre noe? Synes av og til det er sinnsykt smooth å ikke foreta meg noe som helst, uten at jeg kjeder meg av den grunn.
Vis hele sitatet...

Enig, enig! Det er det som i utgangspunktet fikk meg interessert i kjedsomhet. At det er situasjoner hvor noen forgår av kjedsomhet, mens andre bare nyter å bare sitter der og liksom "lade bateriene" på en måte.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Er det noen andre som har det på samme måten?
Vis hele sitatet...
Ja. Ser ingen grunn til å kjede meg. Det er alltid noe å gjøre, lese eller gruble på.
Jeg kjeder meg aldri alene, for da kan jeg gjøre akkurat det jeg har lyst til, men er jeg sammen med andre, så er muligheten for å kjede seg mye større, slik opplever i hvertfall jeg det.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg har ikke kjedet meg siden jeg var 18 år gammel. På ett eller annet tidspunkt sluttet jeg med det, og per i dag kjeder jeg meg så å si aldri. Jeg har ingen god forklaring på hvorfor dette har skjedd. Er det noen andre som har det på samme måten?
Vis hele sitatet...
Jeg opplever det ganske likt.
Tror jeg lærte meg å mestre dette etter å ha vært en del i fengsel.
Følelsen av kjedsomhet får jeg ikke lengre, men eg kan bli rastløs istedenfor.

For ti år siden ville jeg aldri ha klart å sitte en hel dag alene her i leiligheten, men nå er det egentlig bare utrolig avslappende.

Min teori er at kjedsomheten forsvinner etter hvert som man får mer livserfaring.
kjedsomhet er opphavet til alt som finnes av ting og gjøre her i verden.
Jeg har alt for mye fritid, men kjeder meg aldri. Jeg tenker.
Jeg er mer som felix_poker, men jeg kan si at det er fordi jeg har en hobby å bedrive tiden med.

Dersom man kan akseptere at intet er morsommere enn hva man lager til selv går det meste i livet bra.
Det er deilig å kjede seg noen ganger. Det er de gangene jeg slapper av mest og har tid til det.
Kjeder meg omtrent hele tiden, men jeg spiller som regel et spill... Men nå har jeg meldt meg på Parkour kurs! Har prøvd nesten ALLE aktiviteter, men ingen er gøye. Det har bare for lite "liv" i seg.
Sist endret av Avatar; 5. november 2010 kl. 15:31. Grunn: skrivefeil
Når jeg kjeder meg fyrer jeg en joint og chiller på PCen med musikk, MSN og random surfing. Er dritgøy å kjede seg når man er fjern.

Ellers blir jeg litt deppa når jeg kjeder meg. Funker å spille CS og så videre, men det blir kjedelig etter 10-15 minutter nå til dags.
Jeg kjeder meg aldri lenger. Snakker med mange folk som kjeder seg konstant og alltid må ha noe å gjøre, men selv jeg opplever aldri mangelen av noe å gjøre som kjedsomhet. Tror det har noe å gjøre med at jeg liker svært godt å være alene. Kan godt sitte uten å gjøre noe som helst uten at jeg føler kjedsomhet, men oftest skriver jeg, spiller gitar, hører på musikk eller liknende når jeg er alene. Som nevnt tidligere i tråden tror jeg dette har noe med selvinnsikt og refleksjon å gjøre.
blir så rastløs av å kjede meg, må gjøre noe. har jo heldigvis flere hobbyer, uten de hadde jeg vel lagt meg til å sove når jeg hadde kjedet meg.
Kjedsomhet er faktisk sunt, mener noen forskere. Hjerner fordøyer hendelser osv, og det er visst veldig bra for deg. Selv kjeder jeg meg sjeldent. Har alltids ett eller annet å bedrive tiden med.
Fra "how to become a hacker"
3. Boredom and drudgery are evil
http://www.catb.org/esr/faqs/hacker-howto.html#believe3

Her er det snakk om "hacker" i ordet rette betydning som mere er en væremåte/livstil,
ikke så mye som mange forbinder ordet med nemlig og bryte seg inn på diverse systemer.

Kan være råd som gjelder mange ting i livet,ikke bare det og programmere,som nr.1
1. The world is full of fascinating problems waiting to be solved
http://www.catb.org/esr/faqs/hacker-howto.html#believe1
Sist endret av snippsat; 8. november 2010 kl. 22:28.
Jeg kjeder meg sjeldent. Jeg må miste et par ting før denne tilstanden rammer meg:

- Musikk
- Bøker
- Nett-tilgang

Har jeg ikke disse i nærheten i løpet av 24 timer, vil muligens universet implodere.
Tror ikke jeg har kjedet meg på mange mange år. Det er alltid noe jeg kan gjøre. Vaske kåken, lage en låt, lære programmering, se gode gamle fleksnes klipp på nettett, gå en tur, osv.. Jeg tror rett og slett at hjernen min finner løsninger på noe jeg kan finne på før den begynner å kjede seg.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg vet hva du sikter til, ihvertfall, jeg kjenner meg igjen i situasjonen. Men det siste året (jeg blir tyve i mars) har jeg kjedet meg bra lite, det er mer bare sinnstilstanden enn det er ting å gjøre på. Når jeg er i en kjedelig situasjon (eksemplene til Felix var gode) pleier jeg som regel automatisk å tenke på slik at tiden flyr uansett. Observere ting rundt deg, planlegge hva som skal skje fremover i dagen, hva som helst!

Regner med du vokser deg av det rett og slett, og jeg tror der er fint lite selvinnsikt å hente i kjedsomhet. Men min mormor sa alltid at det var sunt å kjede seg av og til, men det var kanskje bare for å få meg til å holde kjeft...
rydder faktisk.. må ha noe og gjøre
Kjeder meg omtrent hver dag, føler aldri det er noe å finne på.
Selvom jeg går med venner eller alene så skjer det nesten aldri noe gøy.

Blir som oftest til å bare kjøre rundt i bil, noe som resulterer i enorm kjedsomhet.
Sitter mye på pc på skolen så når jeg kommer hjem vil jeg helst ungå det, selvom det nesten er helt umulig.
kjedsomhet pleier å føre til kreativitet for meg. når jeg kjeder meg til langt på natt har jeg en tendens til å produsere mye bra i Photoshop.

ellers så sitter jeg bare å spiller ett eller anna, prosjektet mitt på en Minecraft server inkluderer å fjerne nesten 144000m³
er godt på vei nå...
Så lenge du _tror_ du må gjøre noe(eller gjøre noe annet) i øyeblikket så vil du kjede deg hvis du ikke gjør noe(gjør det andre isteden). Logisk nok. Du bestemmer mye om hvordan du oppfatter din egen virkelighet, du er som oftest ikke bare bevisst på det.


[ Ellers som noen andre nevnte, mulig det er også noe som forsvinner med alderen(kanskje når du innser noe)? ]
Kjeder jeg meg, ser jeg bare ut et vindu og begynner å tenke. Kan sitte slik i flere minutt, helt til noe skjer. Føler det at jeg blir mer kreativ også.
Sist endret av Wakoko; 10. november 2010 kl. 09:36.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg har ikke kjedet meg siden jeg var 18 år gammel. På ett eller annet tidspunkt sluttet jeg med det, og per i dag kjeder jeg meg så å si aldri. Jeg har ingen god forklaring på hvorfor dette har skjedd. Er det noen andre som har det på samme måten?
Vis hele sitatet...
Jeg for min del tror jeg lider av depresjoner, og får bare triste og negative tanker om jeg ikke gjør på noe. Så jeg kjenner meg litt igjen i følelsen. Har ikke skjedd på flere år at jeg har sittet helt stille og gjort ingenting, so to speak.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg har ikke kjedet meg siden jeg var 18 år gammel. På ett eller annet tidspunkt sluttet jeg med det, og per i dag kjeder jeg meg så å si aldri. Jeg har ingen god forklaring på hvorfor dette har skjedd. Er det noen andre som har det på samme måten?
Vis hele sitatet...
Jeg har det også sånn.
I mitt tilfelle tror jeg det har å gjøre med at jeg har en ro i kropp og sinn (halleluja!) til å klare å slappe av på en måte, trives i mitt eget selskap. Ellers småfikler jeg alltid med noe, være seg å tegne, loke rundt på nettet, finne ny musikk osv.
Jeg har veldig mye fritid, men kjeder meg ikke så lett som jeg gjorde før. Er alltid en bok å lese eller en film å se, eller noen å henge med... for det meste, i all fall.
Jeg har i alle år vært totalt avhengig av folk rundt meg, og ting å gjøre. Var som regel ute med venner, trente eller andre aktiviteter helt til jeg la meg til å sove. Og da mener jeg det helt bokstavelig, komme hjem 2345, pusse tenner og sovne før midnatt.

Nå er jeg på mitt andre år som student. Bor hjemmefra og har fått et helt nytt syn på det å kjede seg. Har masser av nye venner og bekjente, i tillegg til gamle, gode venner her i Trondheim, men jeg er ikke avhengige av dem lengre!

Selv om jeg sjelden er mer en 2-3 timer av min våkne tid hver dag alene, er dette noe helt nytt for meg. Noe av det beste jeg vet nå er å sette meg ned med en kopp god kaffe, stirre tomt ut i lufta uten noe audielt/visuelt stimuli og bare slappe av! Trenger ikke tenke på noe som helst, og gjør egentlig ikke det heller. Grubling og fundering skjer på de mangfoldige bussturene i løpet av en uke.
nå har jeg skum lest de fleste postene her og jeg ser at det er en enighet at å kjede seg går ut på og ikke ha noe og drive på med, men hva med di situasjonene hvor du må gjøre noe kipt som tar lang tid og du egentlig ikke har lyst til å gjøre? er i vertfall sånne ting jeg synes er kjedelig
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
4 1
Sitat av knutazz Vis innlegg
nå har jeg skum lest de fleste postene her og jeg ser at det er en enighet at å kjede seg går ut på og ikke ha noe og drive på med, men hva med di situasjonene hvor du må gjøre noe kipt som tar lang tid og du egentlig ikke har lyst til å gjøre? er i vertfall sånne ting jeg synes er kjedelig
Vis hele sitatet...
Det var spennende å lese. Jeg føler det egentlig likt. De gangene jeg "kjeder meg mest er hovedsakelig ikke når jeg ikke har noe å gjøre (det synes jeg er deilig), men når jeg tvinges til å gjøre noe jeg ikke finner noen interesse i. Som f. eks skolearbeid ell. lignende.
Spørsmålet er om det er slik at når man kjeder seg fordi man gjør noe å gjøre, blir man da kanskje mer rastløs enn man kjeder seg. Hva er forskjellene på rastløshet og kjedsomhet?
Sitat av J.T. Vis innlegg
Jeg har veldig mye fritid, men kjeder meg ikke så lett som jeg gjorde før. Er alltid en bok å lese eller en film å se, eller noen å henge med... for det meste, i all fall.
Vis hele sitatet...
Enig i det her. Jeg husker før internett kom skikkelig i gang, og det var langt mellom spillene så kjedet jeg meg mye. Vi snakker vel rundt 1990 - 1995.

Etter det har det bare eskalert med ting å gjøre. Film spill, surfing, irc, napster, msn,TG, kazaa, spotify, DC+, utorrent, NFF, etc etc.

Samtidig tror jeg at jeg kjedet meg mer før fordi jeg gikk vanlig skole og ikke det jeg ville studere slik som nå. Derfor leser jeg mer og er mer aktiv i den forstand.

Samtidig gjør jeg egnetlig ganske lite ellers, men liker å reflektere over saker og ting. Har bl.a mange hobbyer. Blir helt vill på reflekteringen når jeg er høy, og kjeder meg heller ikke da
Kjeder meg heller aldri. Kan ikke huske sist gang jeg faktisk kjedet meg. Har alt for mye å gjøre, bøker jeg burde ha lest, trening, filmer jeg ikke har sett, serier, spill, henge med kompiser. Alltid ett eller annet jeg kan finne på. Faen meg skrivebordet fult av todo lister jeg aldri kommer til å komme meg igjennom
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
kjedet meg da jeg leste dette faktisk "ting å gjøre får du dør" liste er fett

over til det serriøse:
har ett STOR problem (fra mitt perspektiv), jeg kjeder meg!
sitter hjemme og surfet nettet og føler meg generelt deppe fordi jeg ikke har noe jeg liker å gjøre :/
er for lat for trening, bøker er jeg VELDIG lei, føler meg bare "tom" i hodet.

KAN hende dette er sundt da jeg føler jeg reflekterer mye i forhold til det annen ungdom på min alder gjør.
er også skolelei, dette tror jeg kan ha noe med det å gjøre at jeg ikke er sosial nok på fritiden, og ønsker og
ta ett år fri, fordi dette livet kjeder meg bare VELDIG.
desverre sitter jeg ikke på verken penger andre muligheter for å komme meg vekk (alder).

nå MÅ jeg snart skjerpe meg på skolen, noe jeg tror kommer til å blir umulig, da jeg er så
dypt lei av skole. har heller ingen mulighet for å bryte skolegangen.

sorry hvis dette ble vanskelig å lese, så i korte trekk: jeg er lei rutine.
noen tips på what to do? kan ikke dra på lange reiser.
Sist endret av drittsekken; 23. november 2010 kl. 20:11.
Hvis jeg kjeder meg tar jeg fram Lego Mindstorms.

Har flere ganger blitt sittende til langt utpå natta i skoledager, fordi jeg "må bare" legge til de funksjonene etc..

Men jeg kjeder meg ikke så ofte, fordi jeg har alltid noe å gjøre.