Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1026
Lurer på om denne er noe å bestille til litt hardcore gaming? Mus, tastatur og skjerm har jeg allerede.
Vil heller ikke høre noe "gå for intel å kast penga ut vindue", jeg går for AMD for det er dem jeg har hatt best erfaring med.
Maskina skal kunne brukes til minimum Battlefield 3 på ultra.

Hovedkort - ASUS Sabertooth 990FX, Socket-AM3+

CPU - AMD FX-8150 8-Core Processor


GPU - Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX

SSD - Intel® SSD 320 Series 120GB 2.5", 25nm

HDD - Western Digital RE4 Enterprise 500GB
SATA2, 1,2 millioner timer MTBF, 7200RPM, 64MB, 3.5"


PSU - Cooler Master GX 750W PSU

RAM - Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB x2
Hovedprioritet i en gamingmaskin burde være skjermkortet. Det er det ikke her. CPUen du har valgt er ikke spesielt optimal mtp. 'hardcore gaming'. Av hensyn til pris/ytelse burde du velge Intel i5-2500K eller en firekjernet AMD-prosessor til en rimeligere penge.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Hovedprioritet i en gamingmaskin burde være skjermkortet. Det er det ikke her. CPUen du har valgt er ikke spesielt optimal mtp. 'hardcore gaming'. Av hensyn til pris/ytelse burde du velge Intel i5-2500K eller en firekjernet AMD-prosessor til en rimeligere penge.
Vis hele sitatet...
As i said; no intel. Anyways, har sett forskjellige dype benchmarks og AMD'en (ovenfor) gruser i5'en.
Jeg valgte 560TI kortet for jeg har en kompis som har det, og han kjører BF3 på ultra med stabilt 60fps med vsync og rundt 90-100 uten, så disse to produktene (CPU+GPU) er jeg sikker på at jeg vil ha.
Bortsett fra det du påpekte, er det noe mer?
Invester mer i GPU og mindre i CPU, lukter bottleneck lang vei her.
synd du er sta, får mer for penga med intel...
1. bytt til vengeance-ram
2. bytt til i5 2500k med matchende hk
3. modulær strømforsyning!
4. større harddisk (500 gb går alt for fort)

EDIT: jeg vet du insisterte på amd, men dette ville jeg gjort. også kan du kanskje gå litt opp på skjermkort, 560TI drar ikke bf3 så smooth på ultra som kameraten din sier.
Sist endret av vangsfreaken; 5. mars 2012 kl. 15:25.
Sitat av WayGone Vis innlegg
As i said; no intel. Anyways, har sett forskjellige dype benchmarks og AMD'en (ovenfor) gruser i5'en.
Jeg valgte 560TI kortet for jeg har en kompis som har det, og han kjører BF3 på ultra med stabilt 60fps med vsync og rundt 90-100 uten, så disse to produktene (CPU+GPU) er jeg sikker på at jeg vil ha.
Bortsett fra det du påpekte, er det noe mer?
Vis hele sitatet...
560 Ti er et kjempefint kort til prisen, men ant. FPS du nevner høres veldig optimistisk ut i 1920x1080-oppløsning.

Igjen, velg gjerne AMD, men CPUen du har sett deg ut er penger ut av vinduet om du skal spille. Hva mange syntetiske tester viser har ofte fint lite relevans ift. ytelse i spill, som er din hovedprioritet.

Uansett - å bruke 2k på CPU og 1,5k på skjermkort i en rigg som er ment for gaming er idioti. Et velment råd - kun det.

16GB RAM er også fullstendig unødvendig. 8GB holder lenge og vel.

En modulær strømforsyning er også å foretrekke, som nevnt over.
Sitat av WayGone Vis innlegg
As i said; no intel. Anyways, har sett forskjellige dype benchmarks og AMD'en (ovenfor) gruser i5'en.
Jeg valgte 560TI kortet for jeg har en kompis som har det, og han kjører BF3 på ultra med stabilt 60fps med vsync og rundt 90-100 uten, så disse to produktene (CPU+GPU) er jeg sikker på at jeg vil ha.
Bortsett fra det du påpekte, er det noe mer?
Vis hele sitatet...
Jeg kan si deg en ting at med det skjermkortet der vil du aldri verden få noe i nærheten av 90-100 fps på ultra instillinger, ved å kjøre alt på ultra i 1080p med 560ti vil du ha en fps nærmere 35-45 i snitt.
(du klarer ikke 90-100 fps på ultra med ett singel 7950 kort engang)

Så bruk heller pengene dine på GPU som du sikkert ligge merke til at de aller fleste her anbefaler deg.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Sitat av WayGone Vis innlegg
As i said; no intel. Anyways, har sett forskjellige dype benchmarks og AMD'en (ovenfor) gruser i5'en.
Jeg valgte 560TI kortet for jeg har en kompis som har det, og han kjører BF3 på ultra med stabilt 60fps med vsync og rundt 90-100 uten, så disse to produktene (CPU+GPU) er jeg sikker på at jeg vil ha.
Bortsett fra det du påpekte, er det noe mer?
Vis hele sitatet...
De dype benchmarkene vil jeg gjerne se. Det stemmer riktignok at FX-8150 yter noe bedre i enkelte applikasjoner som klarer å utnytte åtte kjerner, men i spill er i5-2500k mye bedre. Kjerne for kjerne er også sistnevnte helt klart best.

Kort sagt ender du opp med å betale mer for mindre ytelse i tillegg til at du svært sjeldent vil klare å utnytte mer enn maks 50% av AMD-prosessoren så lenge den skal sitte i en spill-PC.

GTX560ti 1GB har for det første for lite VRAM for BF3 med MSAA og HBAO i tillegg til at det rett og slett ikke er kraftig nok til å levere kontinuerlig framerate over 35-40 i 1080p. Ligg også langt unna Cooler Master GX-serien. PSU bør være en av de høyest prioriterte komponentene i en såpass dyr maskin.
Hvilket skjermkort er det dere vil anbefale?
Jeg VET at han drar BF3 på ultra, har spillt det på hannes maskin. Han har ikke mer enn AMD Phenom II x4 i tillegg.
Det er egentlig Phenom II X6'ern jeg har lyst på, men de er jo tatt ut av produksjon
Sitat av WayGone Vis innlegg
Hvilket skjermkort er det dere vil anbefale?
Jeg VET at han drar BF3 på ultra, har spillt det på hannes maskin. Han har ikke mer enn AMD Phenom II x4 i tillegg.
Det er egentlig Phenom II X6'ern jeg har lyst på, men de er jo tatt ut av produksjon
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ingen problemer at du går for 560ti (kanskje 448 cores), og jeg tror deg når du sier at han kompisen din drar bf3 på ultra, men at du sier at han klarer å dra dette på 60fps (vsync) og 90-100 fps uten er så langt ifra sannheten som man kan komme. (men hvis du absolutt mener at du får 90-100 fps med 560ti kortet, så bare kjøp det, men du vil fort se realiteten når du fyrer det igang)

Så hvis du ønsker å kunne dra bf3 på ultra (1080p) med en fps på 60+ vil jeg anbefale deg kort som amd sine 7970 7950 eller nvidia 580, eller vente til 6xx-serien kommer ut, som ikke er så lenge til.

ps: er nesten sånn at jeg lurer på om du rett og slett ser på gale tall når du ser etter fps.
Sitat av Alexulv Vis innlegg
Det er absolutt ingen problemer at du går for 560ti (kanskje 448 cores), og jeg tror deg når du sier at han kompisen din drar bf3 på ultra, men at du sier at han klarer å dra dette på 60fps (vsync) og 90-100 fps uten er så langt ifra sannheten som man kan komme. (men hvis du absolutt mener at du får 90-100 fps med 560ti kortet, så bare kjøp det, men du vil fort se realiteten når du fyrer det igang)

Så hvis du ønsker å kunne dra bf3 på ultra (1080p) med en fps på 60+ vil jeg anbefale deg kort som amd sine 7970 7950 eller nvidia 580, eller vente til 6xx-serien kommer ut, som ikke er så lenge til.

ps: er nesten sånn at jeg lurer på om du rett og slett ser på gale tall når du ser etter fps.
Vis hele sitatet...
nei har sett på fraps :s
Gjerne be han kompisen din ta en "print screen" og del det her med oss, hvor det viser fps i bf3.
skal gjøre det senere når jeg gamer med han
Sitat av Alexulv Vis innlegg
Gjerne be han kompisen din ta en "print screen" og del det her med oss, hvor det viser fps i bf3.
Vis hele sitatet...
han må selvfølgelig inkludere innstillinger
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
han må selvfølgelig inkludere innstillinger
Vis hele sitatet...
Ja, så klart tok det som en selvfølge jeg, hehe.

Kan jo alltids ta ett bilde av skjermkort også (gpu-z eller noe sånt)
Bildene er litt kornete, men dette pga jeg har vært nødd til å lagre bildene i gif siden .jpeg filene var over 5mb hver

<- Settings ->
<- Ultra vSync OFF ->
<- Ultra vSync ON ->

Spex:
AMD Phenom II X4 980
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB
Geinward GTX560 TI 1GB
Sånn jeg skjønner det har vennen din 44 fps når han er i menyen, for å vise at det er ultra. Bildene fra spillet behøver jo ikke engang ha ultra?