Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4092
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har fått tilslag på en jobbsøknad, og har mottatt arbeidskontrakt. Dette er muligens helt standard, men jeg synes fortrolighetsavtalen bokstavelig talt høres ut som at jeg potensielt sett gir fra meg alle muligheter til å lage noe i fremtiden.

Jeg siterer et utdrag fra avtalen:
Hvis informasjon eller oppdrag gitt av "Firmanavn" resulterer i eller bidrar til, en oppfinnelse eller annen nyskapning, så vil rettigheter og eierskap fullt og holdent tilhøre "Firmanavn".

Det står ikke spesifisert noen tidsrammer i denne kontrakten, så slik jeg tolker det så kan arbeidsgiver potensielt sett kreve eierskap dersom jeg i fremtiden skulle utvikle noe på egenhånd. Jeg jobber som programmerer, så dersom jeg utvikler et analyseverktøy for denne bedriften, er det da slik at jeg aldri kan utvikle en tjeneste som har med analyse å gjøre? Om dette er tilfellet, så vil altså arbeidsoppgavene begrense muligheter for meg i fremtiden?

Jeg hadde satt pris på om noen kunne ha hjulpet meg å tolke dette, er dette "standard"? Jeg forstår at jeg ikke skal utnytte posisjonen jeg har i denne bedriften ved et senere tidspunkt, problemet er at ordlyden i kontrakten er svært diffus, og kan tolkes i favør bedriften nesten uansett hva jeg skulle utvikle i fremtiden.

Hva ville dere ha gjort her?
Kjenner igjen formuleringen fra steder jeg har jobbet. Forstår den som om at hvis du oppfinner (lager noe) som er direkte basert på kunnskap du får ved være ansatt i firmaet så tilhører det firmaet. Dog bare så lenge du er ansatt i firmaet.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Dette er kanskje ikke helt det samme, men kan være aktuelt: https://www.tu.no/artikler/kan-jeg-f...er-jobb/275569
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ikke det helt rimelig da?

Du er de(n) som har vunnet fram i konkurransen om plassen som bidragsyter i en bedrift. Hvis du i den anledning tilegner deg kunnskap og erfaring du så kan tjene penger på, som konkurrent av nettopp bedriften; ....ble knotete formulert, orker ikke fikse, men du skjønner hvor jeg vil.

Forøvrig så kan du ta høyde for at om noe er i gråsonen vinner du gjennom. Saker som dette er tunge og i stor grad avgjort av subjektive vurderinger av indisier. I tillegg er det mye som er regulert av lovverk med forkjørsrett for arbeidskontraktbestemmelser, son typisk for eksempelvis husleieloven vs leiekontrakt..

gir meg her, kunne skrevet en bok om dette. Men ikke i dag.
Anonym bruker??? det er Tom for faen
Det er vel en forholdsvis standard formulering som i alle fall IT-bedrifter virker å ha i sine arbeidskontrakter. Du kan jo bare be de endre teksten til å eksplisitt si at denne klausulen kun gjelder ting du utvikler i arbeidstid og så lenge du er ansatt hos de.
Fullstendig vanlig i bedrifter som jobber med IT eller forskning, også de statlige og kommunale.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Dette er de gangene jeg setter pris på å være medlem i NITO. De har advokater med god kompetanse rundt arbeidsavtaler, som kan titte på slikt for deg. Er du ikke medlem av noen fagforening, ville jeg uansett tatt kontakt med en advokat for å se på den for deg.

Jeg ville, som Jerazol sier, bedt de om å utbrodere hva de mener og få det med i kontrakten. Vi kan godt diskutere hele "muntlig avtale er en gyldig avtale", men det blir ord mot ord, som du mest sannsynligvis taper. Få alt ned på papiret slik at DU forstår hvert eneste ord.