Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4419
Fjerner imma.gr EXIF-data på bildene man laster opp slik som imgur? Hadde vært kjekt med en liten notis på siden om den gjør det eller ikke, nyttig info når man skal laste opp bilder.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Den fjerner hvertfall ikke kamera-type.
Døgnåpen
KultNick's Avatar
Trådstarter
Foreslår en checkbox ved opplasting der man kan velge å enten beholde eller fjerne EXIF, kanske med fjerning som default?

Freak-reglene sier jo at persondata og annen konfidensiell informasjon ikke er lov, så jeg synes hensynet til anonymitet også må være et must for en "offisiell" tjeneste som imma.gr. Kjipt om noen ved et uhell avslører sin nøyaktige posisjon.
Sist endret av KultNick; 7. februar 2017 kl. 21:59.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
imma.gr gjør absolutt ingenting med bildet du laster opp foruten å lage et thumbnail, all EXIF data er der.

Nå mener jeg personlig at folk har eget ansvar for slikt, om du ikke vet at telefonen din smetter inn GPS data på bildene dine om du har lokasjonstjenester skrudd på så er det din feil. At imma.gr fjerner exif data vil ikke hjelpe brukeren på noen måte, for før eller siden vil informasjonen komme ut om brukeren ikke er klar over hvordan teknologien fungerer.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Mjeh. Bruk heller muligheten til å lære folk om det. Noe som «Informasjon som også er i bildet ditt: [EXIF] - ikke last opp denne - Hva er denne infoen? <- gir info om metadata»
Døgnåpen
KultNick's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
At imma.gr fjerner exif data vil ikke hjelpe brukeren på noen måte, for før eller siden vil informasjonen komme ut om brukeren ikke er klar over hvordan teknologien fungerer.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte mest i den retning at Freak jo er et forum der det er en del diskusjoner om ulovlige ting som rusmidler, og at man da kanskje forventer at en offisielt tilknyttet bildetjeneste er sikker å bruke selv om man ikke kan så mye om data og vil dele et bilde i en slik diskusjon.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Jeg tenkte mest i den retning at Freak jo er et forum der det er en del diskusjoner om ulovlige ting som rusmidler, og at man da kanskje forventer at en offisielt tilknyttet bildetjeneste er sikker å bruke selv om man ikke kan så mye om data og vil dele et bilde i en slik diskusjon.
Vis hele sitatet...
Nei, noe slikt kan du aldri forvente. Det ville være veldig dårlig opsec, for å si det diplomatisk. Derimot kan man nesten forvente at freaksa er slike ting bevisst.

Det sagt, så synes jeg forslaget ditt var fint, og det burde jo ikke være noe stort problem å implementere heller. Personlig kjører jeg linux og fjerner jeg alltid metadata med exiftool før jeg laster opp et bilde:

Kode

exiftool -all= foo.png
Det er forøvrig et nyttig og enkelt kommandolinjeverktøy for all mulig slags lek med metadata til bilder, anbefales.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. april 2020 kl. 11:08.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Doing it live.

Dette random feriebildet jeg tok med iPhone skal nå i teorien ikke ha exif-data lenger.