Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4460
Jeg har hat er prosjekt liggende så lenge at jeg ikke tørr si hvor lenge en gang

Men nå klør det i fingrene så hvorfor ikke gjøre ferdig et jeg har liggende.

Saken er denne: jeg har malt og pusset som en gal på noen mindre høyttalere, et strøk til så er de good to go. (De skal være i HØYGLANS derfor all pussingen)
Saken er at fronten har jeg ikke rørt da jeg vil gi den en litt uvanlig farge og fresh look.

Holdt litt på med moddel fly i det siste (typen man bygger, limer og maler selv) og elsker de fargene man får der.


Så til poenget!
jeg har veldig lyst å bruke den tamiya malingen man bruker på byggesett. Er dette mulig?
Hva burde jeg prime treverket med for at malingen holder seg der og ikke bare trekker innover? Jeg har ikke air-brush men klarer legge på malingen uten at det ser helt jall ut.

mulig det er en dyr løsning så om noen vet noe alternativt er jeg åpen for det.

Kom med innspill så har jeg noe å pusle med før jeg drar på ferie
Uvaksinert 👍
Ett tips ang høyglans, når du er ferdig med å male siste strøk så bruk vannslipepapir og puss de forsiktig, da får du bort appelsineffekten, avslutt med polering så du får frem glansen igjen.
Jeg var litt treg med å svare på tråden.
Ikke bra da jeg er TS. Må bare beklage for det!

Polering hadde faktisk ikke falt meg inn så det skal jeg ta gjøre

Hvor fint sandpapir vil du anbefale? Jeg har nok tatt litt vel hardt i og vært oppi 2000 på det drøyeste mot slutten.
Har foresten ikke noe antydning til appelsin effekt mener jeg. Blanke og fin flater men mangler den siste prikken over i'en som jeg sikkert oppnår ved polering?

Men selve spørsmålet var egentlig er det mulig bruke tamiya sin maling? Hvordan går jeg frem ? Malingen er jo alkohol basert så er bekymret for at den kan løse opp det jeg bruker som primer.

Hvis jeg tar et tynt strøk med olje maling kan jeg da begynne leke meg med tamiya sine produkter over denne kanskje?
Uvaksinert 👍
Ville prøvd tamiya sin maling på noe annet først for det er jo en del som reagerer med hverandre. Men ville kanskje trodd at en epoxy basert grunning/primer ville fungert for mye modellting kan vel være lagd av epoxy?

Hvis du ikke har noen appelsineffekt så er jo det veldig bra så da er det vel bare å polere litt. Hvis du skal pusse for å så polere så må man jo bruke våtslipepapir og 2000 er sikkert greit det, det som er viktig er jo at det er ett bra papir så det ikke løsner korn og lager riper (hadde en dråpe såpe i vannet jeg brukte for å få vannet til å "binde" bedre).
Jeg brukte Epoxy bassert grunning på mine, de ble derretter lakert 2 lag med sort, før det ble lagt 6 lag med klarlakk.
jeg ble veldig fornøyd med resultatet på de

mine høytalere er forsåvidt laget i MDF.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hva med å bruke topcoate og så pusse med 600 papir?