Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3712
Hei!
Jeg har nettop kjøpt meg mitt første kamera.
Et Sony α6000 og er meget fornøyd.
Jeg er ikke noe avansert, kan lite, men tar bilder av ting jeg syns er fint
Ønsker gjerne kritikk, tips og triks. Alt for å forbedre meg!

Bildene:
SPOILER ALERT! Vis spoiler


http://i1191.photobucket.com/albums/z462/ExcludedBug/Delte%20bilder/Solastranden_zpsvbbae0dq.jpg

http://i1191.photobucket.com/albums/z462/ExcludedBug/Delte%20bilder/lindesnes%20fyr_zpsamvcde0t.jpg

http://i1191.photobucket.com/albums/z462/ExcludedBug/Delte%20bilder/Vatnet_zpsnskjroia.jpg

http://i1191.photobucket.com/albums/z462/ExcludedBug/Delte%20bilder/Kyr%20paring%20utkikk_zpszjcv3x7j.jpg

http://i1191.photobucket.com/albums/z462/ExcludedBug/Delte%20bilder/Versjon%20C_zpstwg3rce2.jpg

http://i1191.photobucket.com/albums/z462/ExcludedBug/Delte%20bilder/Paring%20kanten%20HD_zpskw5rvnrd.jpg

http://i1191.photobucket.com/albums/z462/ExcludedBug/Delte%20bilder/A4%20Innside_zpsxppph05t.jpg




Takk for at du stakk innom tråden min, og takk for eventuelle kommentarer!
Er bare å konstatere at mobilkamera suger og kommer til å gjøre det i lang tid fremover.
Jeg likte virkelig det bildet med de to kyrne
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For det første har du jo dradd litt vel hardt i spakane på eit par av bileta. Graset er jo ei uthviska grønn flate? Kanskje eit tips å nappe litt mindre på bileta i photoshop etterpå neste gang, og heller fokusere på motivet? Det er sikkert artige bilder å ha i albumet, men dei gir meg som ser på dei absolutt ingenting.

Viare er det snodig at eit av bileta er tatt med eit Canon 550D, men det er no så.
Alltid så kritisk denne Gribb/dodo-en.
Jeg synes de var fine. Enkle, men fine.
Hvor er det tatt, nr. 3? Jeg kunne tenkt meg en tur dit.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det første har du jo dradd litt vel hardt i spakane på eit par av bileta. Graset er jo ei uthviska grønn flate? Kanskje eit tips å nappe litt mindre på bileta i photoshop etterpå neste gang, og heller fokusere på motivet? Det er sikkert artige bilder å ha i albumet, men dei gir meg som ser på dei absolutt ingenting.

Viare er det snodig at eit av bileta er tatt med eit Canon 550D, men det er no så.
Vis hele sitatet...
Hehe, artig at du fant ut dét Jeg lånte fars kamera for å sammenligne, det er samme kveld og samme sted som det første bildet.
Ellers mange takk for innlegget. Jeg skal ta litt mindre i neste gang. Mulig photobucket forringer bildekvaliteten en smule, uansett så det bedre ut på min skjerm.



Sitat av Turelli Vis innlegg
Alltid så kritisk denne Gribb/dodo-en.
Jeg synes de var fine. Enkle, men fine.
Hvor er det tatt, nr. 3? Jeg kunne tenkt meg en tur dit.
Vis hele sitatet...
Det er bedre med masse konstruktiv kritikk enn ingen kritikk. Setter stor pris på vidarlos ord.
Stedet på bildet er fra Alnedal i vindafjord. Fint turområde!
Kan pent lite om bilder, men syntes dette var utrolig kule og gode bilder. Er de uredigert?
Sitat av RealEstate Vis innlegg
Kan pent lite om bilder, men syntes dette var utrolig kule og gode bilder. Er de uredigert?
Vis hele sitatet...
De er redigerte - som vidarlo nevnte tidligere så er noen av bildene fikset på. Resultatet er jo viktigst, og det er fine bilder Enkelte av dem er kanskje litt i overkant (men dette er subjektivt)
Sist endret av The Riddler; 26. juli 2016 kl. 15:59.
Gratulerer med nytt kamera og hobby

Mine forhåpentligvis konstruktive innspill:

1: Grei nok komposisjon, litt mørkt i forgrunn. Generelt litt intetsigende med sånne bilder, savner et blikkfang eller noe som bryter. Pent nok motiv, men de går det noen på dusinet av.

2: Du unngår nybegynnertabbene i komp. som å midtstilt motivet og sånn. Bildet er ikke dårlig, kunne godt fungert i en turistbrosjyre eller noe. Men igjen, det er bare et pent sted, det skjer ikke noe der, jeg leser ikke noen historie.

3: Vet ikke om det er dette Vidarlo mener gresset er utvisket på, ser ikke sånn ut for meg. Men jeg sittet på mobil, så jeg skal ikke si så mye om det. Ellers: Fint bilde hvis man er mer enn gjennomsnittlig opptatt av bevaring av matjord. Hvis ikke blir det litt mye bakke og himmel, mens mellomgrunnen, som er det mest interessante her i mine øyne, blir litt lite og langt unna. Som med de forrige, skulle jeg ønske det skjedde noe her, en traktor på jordet om ikke annet. Eller noen teletubbyer som hoppet rundt. Blir litt sånn illustrasjonsfoto til fylkesmannen sin brosjyre om LNF-områder.

4: Dette motivet likte jeg. Artig dyreportrett, og alltid lurt å tenke over hvordan man kan utnytte naturlige innramminger av motivet. Men du har gjort noe rart med fargene her som får kyrne til å se litt creepy ut. Skulle jeg shoppet noe på dette ville jeg heller lysnet og fått fram øynene deres, og muligens gått for et tettere utsnitt. Av en eller annen grunn ser jeg for meg dette bildet i en glorete, gammeldags gullramne.

5: Samme som for bilde 1 gjelder her, men i tillegg blir det gule litt grellt når det ikke balanseres av blått. Man mister den rolige kveldsstemningen og får mer assosiasjoner til lyset fra en bensinstasjon.

6: Stilig sted, men ser ikke poenget med skråstillingen. Endte automatisk opp med å vri telefonen så horisonten ble rett. Å få frem dybde i slike spektakulære naturopplevelser på bilde er dritvanskelig. Ofte krever det minst tre nivåer innover i bildet for å få frem følelsen. Her hadde det i alle fall hjulpet å ha motivet på høykant og fått med mer av klippen nedover. Jeg vet jo ikke hvordan det ser ut der, men om man kunne se mer av det loddrette stupet hadde det sett høyere ut. Forøvrig finnes det teknikker for å minske soldis i slike bilder, som ofte gjør dem litt daffe.

7: Det som er blikkfang her er broa og småbåthavna eller hva det er, og det er irriterende langt borte og gjemt i litt grøtete farger. Hverken himmelen eller sjøen her er interssant nok til å fortjene 80% av bildeflaten. Fint sted, men alt i alt en helt middels norsk sommerkveld sånn stemningsmessig.

Som sagt sitter jeg på mobilen, så jeg kan ikke uttale meg så detaljert om etterbehandling. Men det er et godt tips å skrive noe om hva du har gjort når du presenterer bilder til kritikk. Si gjerne noe om hva du tenker med motivet også. Lettere å gi tips da, og ikke minst en bevisstgjøring for deg selv med tanke på å finne interessante motiver. Spør deg selv hvorfor du falt for akkurat dette motivet, og hvorfor du valgte den vinkelen og det utsnittet.

Forresten: Sjansen for at folk gidder å se skikkelig på og kommentere hvert enkelt bilde øker dramatisk hvis du poster max et par stk i slengen.
Sist endret av entropi; 26. juli 2016 kl. 17:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
01: Bilder hvor horisonten er midt på bildet blir ofte veldig kjedelig å se på. De fleste kamerahus har muligheten til å vise et 3x3 grid i søkeren som gjør det langt lettere å bruke "rule of thirds" Fiks de små detaljene så blir bilder av vann med lang lukketid straks mye kulere



02: Dette liker jeg bedre, men det er småting som kan gjøre bildet finere.



Som du ser er du litt off, horisonten er litt for høyt oppe og fyrtårnet litt for langt til høyere. Når man bommer litt virker det som slepphendt arbeid, og ikke at det er gjort med overlegg.

Jeg syns bildet blir langt penere om man beskjærer det litt:



03: Dette syns jeg bare er kjedelig. Motivet mangler noe i forgrunnen

04: Gå. Nærmere! og dyra ser falske ut. Har du trikset med noe hdr-filter-opplegg? Slike effekter er best utført når man avslutter med å dra litt i mindre i spakene enn man tror er nødvendig

#5: Har kamerahuset ditt en vater-funksjon? Bruk den, evt bruk grid i søkeren eller oppretting i photoshop i etterkant. Det er få ting som ødelegger landskapsbilder så mye som en horisont som er noen få grader ute av vater. Enten må det være dead on, eller så må det være så skeivt at man skjønner at det er et poeng bak det. Det er litt off-grid på rule of thirds her også, men det er vel ikke vits i å gjenta det for hvert bilde.



#6: entropi forklarer det jeg mener i posten over

#7: Det er en bro der som drukner helt i bakgrunnen, og noe oppdrettsanlegg som heller ikke vises veldig tydelig. Det som derimot er veldig tydelig er en steinmolo på venstresiden. Jeg antar du tok frem kameraet fordi du syntes solen på fjellsidene var fint? Ta bilde av det fjellet uten alt det andre som er fanget inn så blir det mye bedre.

En del pirking, men det er ofte bare små detaljer som skiller skit og pannekaker. Stå på, fatt mot og neste gang du poster bilder hvor du har lært mer om fotografering så blir det bedre og bedre
Sitat av liasis Vis innlegg

02: Dette liker jeg bedre, men det er småting som kan gjøre bildet finere.



Som du ser er du litt off, horisonten er litt for høyt oppe og fyrtårnet litt for langt til høyere. Når man bommer litt virker det som slepphendt arbeid, og ikke at det er gjort med overlegg.

Jeg syns bildet blir langt penere om man beskjærer det litt:


Vis hele sitatet...
Kunne forsåvidt tenkt meg å sett omvendt utsnitt, med mer land. Både fordi grønnfargen gir mer spenst mot det røde og fordi stien gir dybde. Men det er vel ikke croppet i utgangspunktet så det er neppe noe mer å gå på der. Men til en annen gang, så er linjer innover i bildet noe som gir dybde, særlig diagonaler.
Fine bilder, et godt utgangspunkt.

Som enkelte har sagt er de fleste bildene ganske overkokt, så jeg vil også anbefale å roe ned litt på redigeringen. Mindre er mer. Spesielt metningen på fargene er nesten skjærende.
Anbefaler å bruke Lightroom til redigering om du ikke allerede gjør det, og så laste ned VSCO presets. Prøv deg frem med de forskjellige filmsimuleringene til du finner noe du liker. Se deretter på de forskjellige parametrene hva som er endret til hvor, så får du en mye bedre forståelse for hvordan du kan gå frem for å lage dine egne presets å redigere ut fra.

Et annet tips er å prøve å finne bedre lys å fotografere i. Mange av bildene dine er tatt midt på dagen i sterkt sollys, som gir stygge skygger og høy kontrast. Tidlig morgen og kveld gir mykere og mer behagelig lys. A6000 har fenomenal støyhåndtering, så ikke vær redd for å skubbe opp ISOen litt for å få bildene du vil ha selv i litt svakere lys.

EDIT: Elsket kuene dine, hadde vært godt fornøyd med det bildet selv, selv om jeg nok hadde redigert det litt annerledes.
Sist endret av The Great Catsby; 26. juli 2016 kl. 20:09.
Apropos rule of thirds så er det vel egentlig en slags tilnærming til det gyldne snitt. Uten å ha regnet på det, så tror jeg du treffer ganske bra på det på fyrtårnbildet, på horisonten i alle fall. Dvs at forholdet mellom land og himmel tilsvarer ca forholdet mellom himmel og hele høyden.
Må si meg meget fornøyd med all den gode responsen!
Tusen takk!
Legger merke til at folk liker bildet av stutene. Har et annet bilde der jeg var litt nærmere, så har jeg ikke overdrevet så mye i redigeringen denne gang. vel å merke at bildet egentlig ble tatt ganske skjevt, så jeg måtte rette opp en god del, men er fornøyd med resultatet.
hva syns dere?

SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://i1191.photobucket.com/albums/z462/ExcludedBug/Delte%20bilder/Kyr%20paring%20utkikk_zpstzubhbfw.jpg


for de som er ineressert er originalbildet her:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://i1191.photobucket.com/albums/z462/ExcludedBug/Delte%20bilder/DSC00222_zpsv2mmlgzt.jpg
Sist endret av ExcludedBug; 1. august 2016 kl. 11:25.
Det ble veldig mye bedre etter at du fjernet overdrevne kontraster og 'clarity'
Liker veldig godt utsnitte du brukte på kyra - Selv pleier jeg ikke å snitte noe særlig i mine bilder, men
tror jeg kanskje skal revurdere det litt etter å ha sett forbedringen her ^^

Det er fort gjort å bli litt "kontrastblind" når man sitter og redigerer. Selv driver jeg mye med HDR og har
brent meg på at ting blir for 'surrealistisk'. Det er fort gjort å miste synet på hvordan ting faktisk ser ut
og hva du sitter med rett foran nesa di hvis man sitter for lenge og redigerer