Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 11981
Hei alle sammen!

Nå for tiden er det denne saken som er mye i media.
http://www.dagbladet.no/2015/07/03/n...elen/39977992/

har fulgt saken fra start og skal følge den til slutten.
Det er selvfølgelig en tragisk sak for alle parter.

Som saken har gitt informasjon om så er det en politimann som har hjulpet til med å smugle inn narkotika i Norge.

Hvilken konsekvens tror du dette vil få for Norge i fremtidige saker dersom ikke han blir dømt for noe?

Min mening er forresten at Gjermund ikke blir å få noen stor straff ettersom han har hjulpet mye til for å få saken oppklart.
Hadde det ikke vært for Gjermund Cappelen, så hadde ikke Eirik Jensen vært noen ting.

Bare se på den flydroppsaken fra høsten 1993. Her brukte Jensen Gjermund Thorud(Gjermund Cappelens gamle navn) som provokatør for å få tatt "norlandsmafian". Som på den tiden var store på narkotikasmugling.

Siden dette har Jensen og Cappelen hatt jevnlig kontakt. Cappelen har også bodd hos Jensen, i et forsøk på å klare å slutte med tunge rusmidler. i hovedsak heroin.

Jeg ser på det som nesten umulig at ikke jensen viste noe om cappelens buisiness.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Langt ifra første gang politiet har velsignet kriminelle til og holde på med hasj eller annen lavprioritetskriminalitet ibytte mot informasjon som gjør de istand til å arrestere organiserte grupper som holder på med heroin/amfetamin. Sykt ikke det har fått mer mediadekning igrunn. Spesielt med den blemma her i bakhode; http://www.rbnett.no/nyheter/article55348.ece
▼ ... over et år senere ... ▼
Så denne mannen risikerer oppi mot 21 års fengsel for noe som nå mest sannsynlig er lovlig i hele USA og Canada innen få måneder? Flere og flere land tar til vettet, hva hvis Norge plutselig tar til fornuften om si 3 år. Skal virkelig denne mannen sone 10 pluss år til når resten av oss nyter stoffet lovlig?
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Så denne mannen risikerer oppi mot 21 års fengsel for noe som nå mest sannsynlig er lovlig i hele USA og Canada innen få måneder? Flere og flere land tar til vettet, hva hvis Norge plutselig tar til fornuften om si 3 år. Skal virkelig denne mannen sone 10 pluss år til når resten av oss nyter stoffet lovlig?
Vis hele sitatet...
Poenget her er ikke hvor skadelig stoffet er eller ikke. Poenget er at han er tiltalt for å ha hjulpet andre med å utføre ulovlige handlinger ved å gi informasjon om når det er trygt. Dersom det er tilfelle er mannen som politimann korrupt, og korrupsjon er som kjent en trussel for rettssikkerheten vår. Det er egentlig irrelevant hvilke lovbrudd som ligger til grunn, og eventuelle lovendringer i fremtiden.
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Skal virkelig denne mannen sone 10 pluss år til når resten av oss nyter stoffet lovlig?
Vis hele sitatet...
Ehhhh ja?
Kjernen er jo lovgivningen på tidspunktet da hendelsen skjedde, ikke hvordan loven blir senere. Hadde vært en skummel tid om ikke samfunnet var sånn.

Som hyppig bruker av tjall så syns jeg at politiet skal få gjøre jobben sin, de vil få full respekt av meg om jeg driter meg ut og jeg blir busta, respekt ikke beviser. Men jeg vil også at de beskytter meg om jeg behøver det.
Jeg kan ikke stole på det siste punktet om de er kjøpt og betalt.
"Borgarting lagmannsrett skriver i sin kjennelse at vilkårene for å ta begjæringen om lukkede dører under forklaringene fra de to tiltalte til følge, ikke er oppfylt".

Den 9. Januar starter rettsaken mot Eirik Jensen og Gjermund Cappelen. Spesialenheten sin anke ble avvist så da blir det forklaring for åpne dører. Rettsaken går i Oslo Tinghus og det er også åpent for publikum.

Har selv fulgt denne saken med argusøyne, og ser frem til at denne rettsaken nå starter. Jeg skal selv være tilstede og kan sikkert komme tilbake med noen kommentarer om det skulle være av interesse.

"Narkotika- og korrupsjonssaken mot Eirik Jensen og Gjermund Cappelen begynner i Oslo tingrett 9. januar. Det er satt av hele 16 dager til forklaringene til de to tiltalte."
Sist endret av $pliffeN; 27. desember 2016 kl. 05:00.
Dere som er tilstede, noen av dere som vil oppdatere thrilleren her?
Blir interessant om Jensen snakker om politiets bruk av informater og infiltratører, noe de aldri har hatt lov til og bruke meg bekjent.
Finnes jo evig med vandrehistorierer om kriminelle som har bestilt narkotika med politiets velsignelse så lenge det fører til at de får fengslet de folka de ikke har klart og ta med andre midler. Men det virker jo for utrolig til og være sant så man får jo lite gehør for og hevde det.

Det mest interessante i mine øyner i den saken her er ikke om Jensen blir dømt, etter og lest de meldingene så skjønner man at noe faenskap har de holdt på med. Men OM han blir dømt, burde jo også alle domfellelser han har hjulpet politiet med og skaffe seg bli automatisk opphevet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hideout Vis innlegg
Blir interessant om Jensen snakker om politiets bruk av informater og infiltratører, noe de aldri har hatt lov til og bruke meg bekjent.
Finnes jo evig med vandrehistorierer om kriminelle som har bestilt narkotika med politiets velsignelse så lenge det fører til at de får fengslet de folka de ikke har klart og ta med andre midler.
Vis hele sitatet...
Har ikkje politiet lov til å bruke informanter og infiltrering av kriminelle miljø? Det var nytt for mange, antakeleg riksadvokaten og.

Politiet har ikkje lov til å provosere fram lovbrot generelt sett, men å vere passiv tilskodar har dei innanfor visse rammer rettt til.
Sitat av hideout Vis innlegg
Men OM han blir dømt, burde jo også alle domfellelser han har hjulpet politiet med og skaffe seg bli automatisk opphevet.
Vis hele sitatet...
Kvifor burde dei verte det? Er ikkje det å forskotere kva som kjem fram? Forøvrig er det generelt slik i norsk rett at det er opp til domstolen å vurdere om bevis skal avskjærast eller ikkje, og det er ingen automatikk i at ulovleg innhenta bevis skal avskjærast.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har ikkje politiet lov til å bruke informanter og infiltrering av kriminelle miljø? Det var nytt for mange, antakeleg riksadvokaten og.

Politiet har ikkje lov til å provosere fram lovbrot generelt sett, men å vere passiv tilskodar har dei innanfor visse rammer rettt til.

Kvifor burde dei verte det? Er ikkje det å forskotere kva som kjem fram? Forøvrig er det generelt slik i norsk rett at det er opp til domstolen å vurdere om bevis skal avskjærast eller ikkje, og det er ingen automatikk i at ulovleg innhenta bevis skal avskjærast.
Vis hele sitatet...
Kunne sikkert ordlagt meg enda bedre, men når du leser at jeg snakker om vandrehistorierer om informanter som har bestilt narkotika fra andre kriminelle med politiets godkjennelse ser du sikkert hvor jeg vil.

Det var en skandale og en stor opprulling i Sverige når det ble kjent at de brukte kriminelle infiltratører for og infiltrere kriminelle miljø. Jeg snakker selvsagt ikke om politi som selv går undercover, det er jo blitt allment kjent at de gjør i det siste. T.D Betew.

At de har informanter som gir de informasjon imot betaling, hjelp med praktiske ting, lavere dommer. Det er en ting. At de bruker informanter til og bestille stoff av kriminelle har de selvsagt ikke lov til. Tviler og sterkt på at de har lov og be kriminelle infiltrere kriminelle miljø og gjøre lovbrudd mens de rapporterer alt videre. Klart at slike personer ikke kan opperere troverdig uten selv og gjøre kriminalitet.
Sist endret av vidarlo; 27. desember 2016 kl. 22:57. Grunn: brukerønske
Jeg har kun lest artikler om denne saken i VG så tar litt forbehold om hvordan saken er fremstilt når jeg har lest den.

Men jeg tenker at dersom man virkelig skal infiltrere ett miljø så må man spille helt på kanten av loven og gjerne bryte den til tider, du ville blitt avslørt med en gang om en av dine misstenkte eller kilder tilbyr deg å pusse opp badet ditt men du takker nei fordi det blir ansett som svart arbeid.

Jeg synes ikke metodene nødvendigvis er avgjørende for denne saken, men om han bevisst har latt store fisker svømme videre for å beskytte en av toppene av personlige årsaker eller egen vinning så er det ett problem.

Jeg synes generelt at politiet burde få litt mer spillerom når det kommer til infiltrering av tunge miljøer, vi må også huske på at i slike miljøer spiller man med livet som innsats så at man kan gjøre feil i løpet av store og langvarige saker er helt naturlig.

Og til det faktum at han ikke hanket inn cappelen kan ha mange forklaringer, slik jeg ser det så ville det vært en dårlig idé å tatt cappelen siden han da ville stått uten en kilde og dermed ville bare en annen overtatt cappelens plass.
Derfor kan det være en god ide å beskytte den store importøren for å ta de nye mellommennene som stadig dukker opp.
Selv om det på den moralske siden ville vært feil.

Så spørsmålet vil være om ett evt samarbeid med cappelen faktisk førte til arrestasjoner og beslag av større mengder stoff.
Slik jeg ser det så vil det være en bedre idé å bruke importøren som informant enn de lengre nede i kjeden siden den som importerer alltid vil få en ny tilstrømming av mellomledd, tar du importøren vil du måtte bygge ett helt nytt forhold med den neste importøren.

Saken ville også vært mye værre om det var snakk om amfetamin eller heroin, noen tonn hasj er ikke en stor pris å betale om du får mye informasjon ut av det.
Det er nok akkurat det faktum at cappelen har holdt seg kun til hasj at det der i teorien kan fungere. Politiet i Oslo bryr seg ikke mye om hasj, de og vet det ikke kan sammenlignes når det kommer til skadeomfanget heroin/amfetamin påfører samfunnet.

Dog helt uenig i at politiet burde ha lov til og ha kriminelle som i teorien fanger opp bevis de aldri ville klare og få tak i selv. Det visker ut linjene totalt for politiprovikasjon, kvalitetssikring av informasjon. Det setter de kriminelle i en posisjon hvor de kan få altfor mye makt. Ofre mennesker til politiet. Tjene enorme penger som generer annen kriminalitet. Er en grunn til at det ble ulovlig og bruke kriminelle som infiltratører i Sverige. Jeg tviler sterkt på det er lov i Norge den dag idag. En informant er en person som gir politiet opplysninger. Det er ikke en person som får lov og holde på med kriminalitet i bytte mot at han gir politiet informasjon. Det tviler jeg sterkt på er noe politiet bare har lov til heller. De kan gi de strafferabatter og andre tjenester i bytter mot informasjon, men de kan jo ikke bare TOTALT snu det blinde øyet til.

Men det er Norge i et nøtteskall. Det er altfor liten kontroll på hva politiet egentlig gjør med informanter, mange store narkosaker og annen grov kriminalitet har skandaler som ikke blir satt nok fokus på hvor kriminelle har sammarbeidet med politiet.(Cappelen, Skrue, Joar Eidem, Jarle Olsen) - Om ikke allmenheten får se konkret hva politiet har lov til og ikke lov til oppimot informanter og evt. infiltratører om det er lov i Norge, så burde de ikke ha lov til noe som helst. Bare det at faktum at man ikke får fult innsyn i hva egentlig som skjedde når en av Norges mest omtalte kriminelle leverer tilbakee et stjålet skrik maleri er jo ren tragedie.

Når det først kommer frem informasjon som henger ut folk som politiinformanter så gjelder det jo ofte folk som har vært helt på toppen i den kriminelle underverden og styrt på altfor mye til at det kan forsvares i mine øyner.
Sitat av hideout Vis innlegg
Det er nok akkurat det faktum at cappelen har holdt seg kun til hasj at det der i teorien kan fungere. Politiet i Oslo bryr seg ikke mye om hasj, de og vet det ikke kan sammenlignes når det kommer til skadeomfanget heroin/amfetamin påfører samfunnet.

Dog helt uenig i at politiet burde ha lov til og ha kriminelle som i teorien fanger opp bevis de aldri ville klare og få tak i selv. Det visker ut linjene totalt for politiprovikasjon, kvalitetssikring av informasjon. Det setter de kriminelle i en posisjon hvor de kan få altfor mye makt. Ofre mennesker til politiet. Tjene enorme penger som generer annen kriminalitet. Er en grunn til at det ble ulovlig og bruke kriminelle som infiltratører i Sverige. Jeg tviler sterkt på det er lov i Norge den dag idag. En informant er en person som gir politiet opplysninger. Det er ikke en person som får lov og holde på med kriminalitet i bytte mot at han gir politiet informasjon. Det tviler jeg sterkt på er noe politiet bare har lov til heller. De kan gi de strafferabatter og andre tjenester i bytter mot informasjon, men de kan jo ikke bare TOTALT snu det blinde øyet til.

Men det er Norge i et nøtteskall. Det er altfor liten kontroll på hva politiet egentlig gjør med informanter, mange store narkosaker og annen grov kriminalitet har skandaler som ikke blir satt nok fokus på hvor kriminelle har sammarbeidet med politiet.(Cappelen, Skrue, Joar Eidem, Jarle Olsen) - Om ikke allmenheten får se konkret hva politiet har lov til og ikke lov til oppimot informanter og evt. infiltratører om det er lov i Norge, så burde de ikke ha lov til noe som helst. Bare det at faktum at man ikke får fult innsyn i hva egentlig som skjedde når en av Norges mest omtalte kriminelle leverer tilbakee et stjålet skrik maleri er jo ren tragedie.

Når det først kommer frem informasjon som henger ut folk som politiinformanter så gjelder det jo ofte folk som har vært helt på toppen i den kriminelle underverden og styrt på altfor mye til at det kan forsvares i mine øyner.
Vis hele sitatet...
Det er klart det ikke kan bli en slik situasjon at en av kongebrikkene kun deler ut informasjon som gjelder hans konkurrenter og gir han en form for imunitet ovenfor politiet.

Jeg tenker i situasjoner hvor det er en politimann som jobber undercover og bruker sitt partnerskap til å ta alle mellomleddene men ikke nødvendigvis importøren selv for da vil man miste den viktigste kilden til informasjon.

Og man må huske at cappelen kan ha en egen agenda i denne saken, for alt vi vet så viste ingen at politimannen faktisk var politi men i ettertid kan de påstå dette for å få han straffet for å vært undercover.

Om politiet ikke får metoder som går på kanten av loven så vil man heller ikke oppnå resultater og kun fortsette med vilkårlige ransakelser som fører til ett og annet beslag.

Jeg har selv lekt katt og mus med politiet i mine yngre dager, både jeg og politiet viste hva som foregikk i miljøet jeg var en del av. Hadde de hatt mulighet til å bruke mer ukontroversielle metoder vil jeg tørre å påstå at de kunne forhindret flere dødsfall (jeg sier ikke at jeg eller noen jeg kjente drepte noen!).

Noe annet som er interessant er de påståtte drapene cappelen har nevnt, jeg har selv 3 kamerater som alle har død på "naturlig" vis. Det vil si at de helt ut av det blå plutselig har funnet ut at de skal ut å bade helt alene midt på natten i sterk pillerus ofte langt hjemmefra.
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Så denne mannen risikerer oppi mot 21 års fengsel for noe som nå mest sannsynlig er lovlig i hele USA og Canada innen få måneder? Flere og flere land tar til vettet, hva hvis Norge plutselig tar til fornuften om si 3 år. Skal virkelig denne mannen sone 10 pluss år til når resten av oss nyter stoffet lovlig?
Vis hele sitatet...
For å sette det litt på spissen:

Om en person har drept en narkis i fillipinene fordi han følte for det, så soner han sikkert i dag mange år i fengsel, men nå som de har ny president som oppfordrer folk til å gjøre det, så var det ikke galt å bryte loven i første omgang?

Poenget er at bryter du loven, må du sone straffen om du blir funnet skyldig, uansett om det på et senere tidspunkt blir mildere/hardere straffer for det. Du blir dømt etter hva loven sier per nå.

Om norge ender opp med å legalisere hasj innen 3 år (ikke at det er noe sannsynlig at det skjer). Så vil import på den måten Cappelen har gjort det, uansett være ulovelig, og mest sannsynlig bli straffet hardere da enn hva det gjøres i dag. Det faktumet kommer du ikke vekk ifra.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Det er klart det ikke kan bli en slik situasjon at en av kongebrikkene kun deler ut informasjon som gjelder hans konkurrenter og gir han en form for imunitet ovenfor politiet.

Jeg tenker i situasjoner hvor det er en politimann som jobber undercover og bruker sitt partnerskap til å ta alle mellomleddene men ikke nødvendigvis importøren selv for da vil man miste den viktigste kilden til informasjon.

Og man må huske at cappelen kan ha en egen agenda i denne saken, for alt vi vet så viste ingen at politimannen faktisk var politi men i ettertid kan de påstå dette for å få han straffet for å vært undercover.

Om politiet ikke får metoder som går på kanten av loven så vil man heller ikke oppnå resultater og kun fortsette med vilkårlige ransakelser som fører til ett og annet beslag.

Jeg har selv lekt katt og mus med politiet i mine yngre dager, både jeg og politiet viste hva som foregikk i miljøet jeg var en del av. Hadde de hatt mulighet til å bruke mer ukontroversielle metoder vil jeg tørre å påstå at de kunne forhindret flere dødsfall (jeg sier ikke at jeg eller noen jeg kjente drepte noen!).

Noe annet som er interessant er de påståtte drapene cappelen har nevnt, jeg har selv 3 kamerater som alle har død på "naturlig" vis. Det vil si at de helt ut av det blå plutselig har funnet ut at de skal ut å bade helt alene midt på natten i sterk pillerus ofte langt hjemmefra.
Vis hele sitatet...
De har spaning, avlytting, romavlytting, dataavlesning, kameraovervåkning, informasjon tilgjengelig i vanlige stakkarslige informanter for og nevne endel virkemiddel. Idag skal absolutt ingenting til for å bli siktet for organisert kriminalitet, og da får de tilgang til det meste. De trenger ikke la folk begå kriminalitet med en våkende hånd over seg, og ofre folk som jobber for seg til politiet. Det kan være utallige domfellelser som aldri hadde skjedd om ikke de her 'informantene' ikke hadde fått så fritt spillerom som det kan virke som de har fått i de tilfellene jeg siktet til iallefall.

De har muligheten til og bruke så mange kontroversielle metoder at det ikke henger på greip. Om du har lekt katt og mus med politiet i mange år så burde du vite om det. Jeg har gjort det samme. jeg har vært med på at politiet har stoppet en gjeng med ungdommer i en bil med 10 000 ryhopnoler, satt de på glattcelle, tatt bilde av stoffet, og latt de kjøre videre - Alt for å ikke avsløre en etterforskning de mente var såpass stor at det var verdt det. 3stk hang seg etter og spist de pillene, ene karen mista no fingrer for en narkogjelden han satt seg i. Sånn her durer de på dagen lang.

Nei, tror det er mye viktigere og la politiet få klare regler og forholde seg til og la samfunnet få fullt innsyn i hva de holder på med enn og la de få enda flere utradisjonelle metoder. Norge er strengttalt et land hvor politiet har sinnsyk høy oppklaringsprosent. Vi leier fengsel nedi nederland mens i Sverige står mange fengsler med evig med plasser ledige.
Sitat av hideout Vis innlegg
De har spaning, avlytting, romavlytting, dataavlesning, kameraovervåkning, informasjon tilgjengelig i vanlige stakkarslige informanter for og nevne endel virkemiddel. Idag skal absolutt ingenting til for å bli siktet for organisert kriminalitet, og da får de tilgang til det meste. De trenger ikke la folk begå kriminalitet med en våkende hånd over seg, og ofre folk som jobber for seg til politiet. Det kan være utallige domfellelser som aldri hadde skjedd om ikke de her 'informantene' ikke hadde fått så fritt spillerom som det kan virke som de har fått i de tilfellene jeg siktet til iallefall.

De har muligheten til og bruke så mange kontroversielle metoder at det ikke henger på greip. Om du har lekt katt og mus med politiet i mange år så burde du vite om det. Jeg har gjort det samme. jeg har vært med på at politiet har stoppet en gjeng med ungdommer i en bil med 10 000 ryhopnoler, satt de på glattcelle, tatt bilde av stoffet, og latt de kjøre videre - Alt for å ikke avsløre en etterforskning de mente var såpass stor at det var verdt det. 3stk hang seg etter og spist de pillene, ene karen mista no fingrer for en narkogjelden han satt seg i. Sånn her durer de på dagen lang.

Nei, tror det er mye viktigere og la politiet få klare regler og forholde seg til og la samfunnet få fullt innsyn i hva de holder på med enn og la de få enda flere utradisjonelle metoder. Norge er strengttalt et land hvor politiet har sinnsyk høy oppklaringsprosent. Vi leier fengsel nedi nederland mens i Sverige står mange fengsler med evig med plasser ledige.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke vært noe "big player", men mengdene og type stoff burde være mer enn nok til at politiet burde gjort mer for å sette en stopper.
De har prøvd seg mange ganger, har bla hatt tilsammen 8 år utsettelse på sertifikatet siden det jeg drev innebar kjøring over store avstander. Men ble aldri tatt for annet enn bruk og hver gang de kom på razzia demonterte de hele leiligheten min, endevendte hagen min og gav meg utsettelse på lappen.
Vet ikke hvordan ståa er i dag, men når jeg holdt på (nærmer seg 10-12 år siden) skulle det mye til for å få avlyttet telefoner og bruke andre metoder. Det var mye spaning etter hva jeg har fått vite fra forskjellige sakspapirer, men det hjelper lite så lenge man ikke gjør åpenbare feil.
Husker en sak hvor en småbarnsmor var savnet her i byen hvor politiet ikke fikk tilgang til å spore opp mobilen hennes selv flere mnd etter hun forsvant.
http://itavisen.no/2005/12/22/fikk-ikke-spore-mobil/

Så selv om det ville gitt konsekvenser for min del på den tiden så vet jeg at det skjer mye bak kulissene i de tyngste miljøene og jeg synes politiet burde kunne gå hardere til verks for å stoppe enkelte miljøer.

Men det blir spennende å se hva som dukker opp i saken til Jensen, jeg håper han kun har gjort jobben sin og ikke har vært motivert av egen vinning.
Saker som denne synes jeg også kan gå, men jeg liker ikke at hasjen ble solgt på gaten, den skulle blitt beslaglagt før den nådde brukerne.
Sist endret av Cybergasm; 28. desember 2016 kl. 21:49.
Skal ingenting til for å bli avlyttet lenger. Har du i tillegg vært domfelt før er det mer komedie enn noe annet hvor lett det er. Er du uti skogen og jakter ulv med kompisene dine nå om dagen kan du bli siktet for org.krim. for noen få år siden fikk de ikke dømt Hells Angels for det engang. Jeg hørte Elden si for en 12-13 år siden til meg, gjør politiet deg til en prioritet, så blir du tatt uansett. Du kan holde på så proft du bare vil, til slutt så sier det stopp. Det er ikke mange kriminelle i Norge som har tjent seg til millionær status og kan pensjonere seg som aldri har vært inne og sonet. Du hører urbane myter om de, og alle kjenner noen "storkarer". Jeg kjenner ingen, og jeg kjenner/kjente folk i de fleste gjengmiljø, mafiamiljø, mcmiljø som er i Norge.

Politiet i Norge er sinnsykt dyktige. De har nok av metoder, krise at vi ikke har noen som taler saken for at de burde ha strengere retningslinjer enn folk som mener at rettsikkerheten i Norge er bra og at de bare burde få dure på. Men det blir jo umulig for vanlige folk som ikke har opplevd hvordan rettsystemet i Norge kan føles, det ser jo jeg også forsåvidt

Det er også helt totalt krise det de har gjort i den hasjsaken du linker til. Hvem vet om de folka hadde gjort den kriminelle handlingen om de ikke ble forelagt et sikkert 'ekstremt godt tilbud' av politiagentene? Hasjen sier de ikke noe om hvor kommer fra i Nederland. Er den kjøpt i nederland? Med andre ord finansiert kriminalitet i nederland også? 50 kilo ut på markedet i oslo. Det generer bra med ekstra kriminalitet med politiets velsignelse det. Folk setter seg i narkogjeld. Folk får juling. Folk bruker pengene de tjener på å selge 5kilo hasj til og kjøpe x antall nye kilo fra andre kontakter.

Eneste grunnen til at de lot den der hasjen bli solgt føler jeg meg helt trygg på er at de vet at nå om dagen er 50 kilo hasj ~3år i fengsel. Og det synes de ikke er nok for de gutta som var involvert. De ville ha de til og slå til på 50+ kilo med hard narkotika så de kunne bure de inne i åresvis. Så da gir de totalt faen i om 50 kilo hasj ble spredd utover gatene. Så skal de samme folka håndheve andre narkotikabrudd når folk blir tatt med par hundre gram hasj og dømme dem for det også. Det er jo en total parodi som blir umulig og ta seriøst. Burde jo være minst like straffbart for de politifolka som lot 50 kilo bli smuglet inn og solgt i Norge som det er for en vanekriminell som nettopp er løslatt som ikke klarte og takke nei til et tilbud gitt fra politiet som sikkert var kanonbra.

Her har du en fin sak om hvordan de styrer på, men hvor faktisk faktum kom frem så folk ble frifunnet;
http://www.dagbladet.no/2009/03/13/n...oliti/5274996/
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...-fri/a/567300/
Flere folk som reiser til nederland og smugler narkotika. Han ene jobber for politiet og har fått deres samstykke i og bare kjøre på med smugling, så lenge det kan finansiere at han kan handle narkotika av folk de virkelig har lyst og ta. Bilen blir stoppet og de blir alle tatt. Informanten er ikke i bilen selv men sitter hjemme i Norge. Folk blir dømt så det synger etter, og informanten blir dratt inn i saken. Først da forteller han at det er politiet som har gitt han tillatelse. Så da blir de som også har GODKJENT dommene frifunnet for politiprovikasjonen. Men hvor mange tilfeller som det her det faktisk finnes er det jo ingen som har peiling på. Har liten tro på at det er det eneste tilfellet. Han som stod frem som informant i den saken der har jo levd med prislapp på hodet og måttet skiftet navn etterpå.

Så nei, jeg heller mot at det må strammes mye hardere inn og alle saksdokumenter burde alltid bli tilgjengelig for iallefall advokater, igrunn all offentlighet og med anonymisering av navn.