Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  115 23427
Umami er svaret mitt her.

De fleste fastfoodkjeder bruker dette "krydderet" i enten burgerne sine eller i dressingen. (google umami) det fåes kjøpt f.eks i en del utenlandssjapper.

Selv bruker jeg frisk chili og hvitløk + et egg, og salt og pepper såklart i mine burgere. Rødløk, salat, mozzarellaost og bacon hører også hjemme. Samtidig synes jeg vanlig grovt brød er bedre enn hamburgerbrød fra butikkene, som kun er tilsatt konditorfarge og litt frø for å virke sunnere.

Når det kommer til umamien pleier jeg blande det i kjøttdeigen, eller dressingen.
Umami dressing gir en utrolig tilfredstillende smak som tilfredstiller alle (?) smaksløkene.

Bruk en hvitløkspresse ( om du ikke allerede har det i burgeren) + aromat, umami, og creme fraiche/majones/rømme som hovedingrediens i dressingen.

selv synes jeg bbq sauce på en grillet burger er utrolig godt.

Vet også at f.eks at Big Mac sausen ligger på nett. Har laget den å brukt den på mine hjemmelagde burgere, og det var GODT.
Skal man lage hjemmelagede burgere, så er det nesten et must å blande ost og bacon INN i selve burgeren.
Som r0bin nevner, så er entrecote yppelig å lage burger av, om man har muligheten til å kjøre kjøttet i foodprossessor.
Skal man ha ekstra gode burgere, så er det å grille de et virkelig must. Så i disse dager, kjøp dere engangsgrill og gå til nærmeste park =)
Tho, lurt å fræse burgerne kjapt i panna først.
Hjemmeburger er drit digg.

Jeg kjøper FP-burger. (det funker som søren)
Kryder med hvitløkspulver og piffi.
Bruker FP-taco saus.
Bacon
Salat
Tomat
Løk.

Herlich!!!!
Burger før:

http://img685.imageshack.us/img685/5467/phot00072.jpg

Burger etter:

http://img195.imageshack.us/img195/5469/phot0009j.jpg


Ingredienser i burger (uten vektforhold):

Karbonadedeig - Løk - Hvitløk - Reven ost - Salt - Pepper - Muskat - Dill - Paprikakrydder - Ett egg - Tomatpurè

Ingredienser på burger:

Tomat - Løk - Salatblad - Lett majones

Stekt i panne med smør på høy varme, deretter i form i ovn med litt olje på max varme til gjennombakt. Burgerbrød stekt i panna etter burgern er stekt for å få all kjøttsmaken i brøda og toasta dem
-Masse- smak i dem der!
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Esther Vis innlegg
Umami er svaret mitt her.

De fleste fastfoodkjeder bruker dette "krydderet" i enten burgerne sine eller i dressingen. (google umami) det fåes kjøpt f.eks i en del utenlandssjapper.

Selv bruker jeg frisk chili og hvitløk + et egg, og salt og pepper såklart i mine burgere. Rødløk, salat, mozzarellaost og bacon hører også hjemme. Samtidig synes jeg vanlig grovt brød er bedre enn hamburgerbrød fra butikkene, som kun er tilsatt konditorfarge og litt frø for å virke sunnere.

Når det kommer til umamien pleier jeg blande det i kjøttdeigen, eller dressingen.
Umami dressing gir en utrolig tilfredstillende smak som tilfredstiller alle (?) smaksløkene.

Bruk en hvitløkspresse ( om du ikke allerede har det i burgeren) + aromat, umami, og creme fraiche/majones/rømme som hovedingrediens i dressingen.

selv synes jeg bbq sauce på en grillet burger er utrolig godt.

Vet også at f.eks at Big Mac sausen ligger på nett. Har laget den å brukt den på mine hjemmelagde burgere, og det var GODT.
Vis hele sitatet...
Jeg må rette på deg, Umami er en smaksans akkurat som søtt eller surt.

Men det finnes også i fek.s. tomatpurre og soyasaus

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Umami
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av Kimbobo Vis innlegg
Hjelper med glede!

Dressing:
2 dl majones
2 dl ketchup (anbefaler heinz)
2 ts paprikapulver
1 ts worcestershire sauce (kan droppes)

Smak den til med salt og mix inn litt dill om du vill!

Går greit og kjøpe ferdige hamburgere, men har en oppskrift om du er keen på og lage den selv:

Hamburger
1 pakke karbonadedeig (egner seg best til hamburger, min mening)
1 - 2 stk egg
1 ts salt
1 ts pepper
4 dråper tabasco eller 1 ss chilipaste.
4 dråper worchestershire sauce

Grunnen til at jeg skrev 1 - 2 stk egg er at det fort kan bli fort bløtt med 2 egg, bland inn 1 først og viss det gikk fint tar du ett til.

Hamburgerbrød:
Det er viktig at du finner et godt hamburgerbrød, prøv de forskjellige sortene i butikken og finn ut hvilken type du liker best.
Stek alltid brødet litt i ovnen rett før servering, på denne måten blir det luftig og føles helt ferskt.

Når det kommer til tilbehør er det gudd med masse fresht som man kan ha på burgeren slik at den ikke blir så utrolig kjedlig.
Kjøp tomater, agurk, rødløk, crispy salatblader og mais. (Kan selvfølgelig velge dette helt selv)
Bama har også kommet salater som er ferdig mixa, supergodt og lettvint!

IKKE GLEM OST OG BACON!

Jeg steker også alltid pommes som jeg kan ha til burgerne, da velger jeg som regel ekspresstypene som går kjappest eller lager mine egne.

mja, dette burde hjelpe deg på vei!
Du finner også masse inspirasjon til gode burgere på nettet, så er bare å søke ivei!

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Karbonadedeig er ubrukelig til hamburger..Er for lite fett/bindestoffer i den..Selvom du bruker egg el, vil den blir altfor kompakt og burgerene blir tunge&usmakelige...

Du bør bruke kjøttdeig, blande den ut med hånd..Bruk vann på hendene for å forme burgerne,IKKE kna for lenge..Bruk ikke kjøkkenmaskin osv, bruk hendene!

Tilsett litt vann etter at du har formet ferdig, stek på sterk varme i begynnelsen, da blir det en skorpe utenpå som holder på fuktigheten, burgerene blir saftige og gode! Du bør ikke bruke for mye dill&dall i kjøttdeigen, jo mer du tilsetter, desto verre blir det å få de til å henge sammen. Bruk heller alt oppå/under burgerne.
Sitat av ranman22 Vis innlegg
Karbonadedeig er ubrukelig til hamburger..Er for lite fett/bindestoffer i den..Selvom du bruker egg el, vil den blir altfor kompakt og burgerene blir tunge&usmakelige...
Vis hele sitatet...
Trodde karbonadedeig var en blanding 50\50 av gris og storfe, ergo mer smakfull? Men enig i at de er litt "tunge".

Sitat av ranman22 Vis innlegg
Du bør ikke bruke for mye dill&dall i kjøttdeigen, jo mer du tilsetter, desto verre blir det å få de til å henge sammen. Bruk heller alt oppå/under burgerne.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var bra å blande ting i kjøttet, for å få mer smak i det? Og dermed blir ikke burgeren en halvmeter høy og umulig å spise? Men finnes kanskje en mellomting. Krydder er også bedre å bruke i kjøttet kanskje
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Trodde karbonadedeig var en blanding 50\50 av gris og storfe, ergo mer smakfull? Men enig i at de er litt "tunge".



Jeg trodde det var bra å blande ting i kjøttet, for å få mer smak i det? Og dermed blir ikke burgeren en halvmeter høy og umulig å spise? Men finnes kanskje en mellomting. Krydder er også bedre å bruke i kjøttet kanskje
Vis hele sitatet...
Jepp, men det er forskjell på å krydre kjøttet, enn å ha i masse chilli,paprika,osv som gjør at alt faller sammen. Krydder, samt bruke flere typer kjøtt..Kværne sin egen miks er selvsagt best..Der kan du bruke okse,svin osv, bare fantasien setter grenser. Karbonadedeig er ikke egnet til burgere desverre, selvom denne er mye sunnere enn vanlig kjøttdeig:/
Hva mener du med å "falle sammen" ved å ha i krydder?

Hva mener du er den riktige sammensetning av gris, storfe og lam? Kjøttdeig er altså storfekjøtt.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva mener du med å "falle sammen" ved å ha i krydder?

Hva mener du er den riktige sammensetning av gris, storfe og lam? Kjøttdeig er altså storfekjøtt.
Vis hele sitatet...
Tror du må lese det jeg skrev på nytt..Har aldri sagt at krydder gjør at burgeren faller sammen.
Ok, så med "chili, paprika" så mente du grønnsaken i seg selv.. ikke krydderet.. I see.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Ok, så med "chili, paprika" så mente du grønnsaken i seg selv.. ikke krydderet.. I see.
Vis hele sitatet...
Har du aldri hatt biter av enten løk, paprika eller chili i selve burgeren?
McDonalds.
Ti sekunder.
Fresh burger.
Billig.
Godt.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Har du aldri hatt biter av enten løk, paprika eller chili i selve burgeren?
Vis hele sitatet...
I posten min før skrev jeg at jeg brukte løk, så ja. Jeg misforsto hva han mente, det kom absolutt ikke tydelig frem! Jeg forstår at burgeren kan falle sammen ved å bruke mye "fyllmasse", slike at kjøttet ikke binder seg nok.

Har ikke brukt paprika eller chili, nei. Det var derfor jeg skrev, det må være bedre å bruke krydderformen av dette for å få smaken, heller enn å blande inn biter av det, pluss at hvis man etter at burgeren er stekt, skal ha på litt av alt man har lyst på, blir burgeren en halvmeter høy og umulig å spise.

Sitat av Awesome-O Vis innlegg
McDonalds.
Ti sekunder.
Fresh burger.
Billig.
Godt.
Vis hele sitatet...
Det der er robbery ass.
Sitat av Taurean Vis innlegg
I posten min før skrev jeg at jeg brukte løk, så ja. Jeg misforsto hva han mente, det kom absolutt ikke tydelig frem! Jeg forstår at burgeren kan falle sammen ved å bruke mye "fyllmasse", slike at kjøttet ikke binder seg nok.

Har ikke brukt paprika eller chili, nei. Det var derfor jeg skrev, det må være bedre å bruke krydderformen av dette for å få smaken, heller enn å blande inn biter av det, pluss at hvis man etter at burgeren er stekt, skal ha på litt av alt man har lyst på, blir burgeren en halvmeter høy og umulig å spise.
Vis hele sitatet...
Friske grønnsaker > krydder.
Og det kom tydelig nok frem for meg å fortstå at han mente biter av grønnsaker og ikke krydder
finkverna bacon og litt ost er mer enn nok å ha i burgeren =)
Selv om litt finhakka løk også kan være grett.


Lagde btw burgere i idag:

Rema1000 sine fra finnsbråten - Ost og bacon (4'r pack til 40-50 spenn)
SINNSYKT gode burgere
Så smører man et tynt lag med majones på bunnen og litt pepper oppå, og putter toppen i ovn med 1-2 osteskiver på.
Så når burgerne er ferdig, så smør man kryddersmør oppå burgerne og lar det smelte godt over.
Så er det bare å smekke på det av grønt man vil ha på burgerne. Selv liker jeg ikke å ha så mye. =)
Sist endret av Blackkoz; 5. juni 2011 kl. 01:48.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Friske grønnsaker > krydder.
Og det kom tydelig nok frem for meg å fortstå at han mente biter av grønnsaker og ikke krydder
Vis hele sitatet...
Vil gjerne vite hvorfor du liker friske grønnsaker bedre? Det er viktig å få stjernen til å skinne best mulig!
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Vil gjerne vite hvorfor du liker friske grønnsaker bedre? Det er viktig å få stjernen til å skinne best mulig!
Vis hele sitatet...
Noe av det latterligste jeg har lest...Er du usikker på om friske grønnsaker smaker bedre enn gamle dvasse grønnsaker?
Sitat av Awesome-O Vis innlegg
McDonalds.
Ti sekunder.
Fresh burger.
Billig.
Godt.
Vis hele sitatet...
I hvert fall 3 ting som er på bærtur her :/
Kjapt går det ikke på mc`en(hvert fall ikke den lokale mc dondals her)
Hvis du mener mc`en serverer en "fresh" burger..? Gå for all del ut i morgen tidlig og kjøp deg no ferske råvarer, også går du hjemm og mekker deg en skikkelig "fresh" burger

Godt sa vi ? Mja, hvis man syns papp smaker digg så er forsåvidt mc dondals helt rett plass

Var skeptisk til kylling burger før, helt til jeg prøvde dette en dag, omagawd!

Det man gjør er enkelt & greit at du deler en kylling filet på langs, evt ta hele hvis du vil ha en feit burger ;> Krydre med hva enn du måtte like..Også stek denne på høy varme MAKS i et par min, den blir utrolig kjapt ferdig..
Sleng dette mellom 2 brødskiver(helst halv grovt/grovt), eller inn i et standard burger brød, kjør så på med det du liker(rødløk, litt chilli, dressing ++)
Funker vell med kylling kjøttdeig også..men imo smaker den "død mann på boks", så jeg går heller for min variant med kylling filet :>
Sist endret av Hightime; 5. juni 2011 kl. 02:54.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Sylteagurk er noe som jeg mener noe av de viktigste
Vis hele sitatet...
Forskjellen på sylteagurk og pariser agurk er enorm.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Vil gjerne vite hvorfor du liker friske grønnsaker bedre? Det er viktig å få stjernen til å skinne best mulig!
Vis hele sitatet...
Verdens værste paprika er trolig den på Grandiosa.
Burgerdeigen må tilberedes dagen i forveien:
Ta en pakke karbonadedeig (aller helst grovkvernet kjøtt) og bland dette sammen med en god spiseskje smør, ett egg, valgfrie krydder og ting som grovhakket chili/jalapenos/finhakket sprøstekt bacon. Kun fantasien setter grenser! Ikke bland deigen mer enn nødvendig da den vil miste bindeevne. Rull deigen til en feit pølse og pakk den inn i plastfilm og legg den på kjøl ett døgn.
Du vil oppdage hvor store og jevne burgere du får av å benytte denne fremgangsmåten

Ta ut deigen og kutt opp burgere i halvfeite skiver. Stek på panna på halvsterk varme og legg på cheddar og lokk mot slutten av steketiden. Rist noen hamburgerbrød og kutt opp tomat og løk, toppet med ketsjup og sprøløk. Eller hva med noe brunet sopp og løk og ett par løkringer på toppen? Prøv deg frem med kombinasjoner og gjerne forskjellige type "dressinger" som aioli, salsa, guacemole osv. Gjør det til noe eget!
Grillmasters. Staart your engines!
http://www.cheeseandburger.com/
Sitat av ranman22 Vis innlegg
Noe av det latterligste jeg har lest...Er du usikker på om friske grønnsaker smaker bedre enn gamle dvasse grønnsaker?
Vis hele sitatet...
Nei, mente hvorfor han likte friske grønnsaker bedre enn krydder, er enklere å mixe inn krydder, får ikke så mye "fyllmasse".
jeg lagde burgere for ikke litt siden og fulgte turbolego sin oppskrift(på side 1), den var god!
Pommes frites krydder! Utrolig lite som skal til for å lage en minst dobbelt så god burger! Og en haug bacon da såklart

Ellers, sjekk ut Epic Meal Time på youtube! http://www.youtube.com/watch?v=FCxFn3sAw68
Sist endret av Marr; 9. juni 2011 kl. 21:40.
Kunitsyn's Avatar
Trådstarter
http://www.burgerman.no/images/burgermann_web.jpg


Slik ser burgerne på Burgerman/Gromburger ut. Er det noen i Tromsø-området som gidder å spørre hva dressingen dems består av neste gang dere drar dit? Står på nettsiden dems at det er brukt 100% rent kjøtt (hva betyr det?) og at de blander sine egne hjemmelagede dressinger.

Spiste en cheese-burger der engang og det var orgasmisk. Som det er sagt tidligere her i tråden, så er det Tromsøs beste burgere. Bor dessverre ikke lengre ved tromsø, så får ikke kommet meg dit lengre. :/

Dessuten, så dreper man all smaken ved å ha ketchup på burgeren. Så noen av tipsene som er kommet her i tråden blir jeg ikke å følge

Smaken er jo som baken, så er mye delte meningen om hva som er godt. En Burgerman-burger er mye bedre enn en Burgerking eller McDonalds burger.

Foreløbig består handlelisten min av:

Kjøtt, men hvordan kjøtt?
Løk
Bacon
Salat
Tomat
Sylteagurk
Biff-kjøtt (som brukes til Biffsnadder)

Mangler dressing-oppskriften og hvilken ost jeg skal bruke. Cheddar?
Sist endret av Kunitsyn; 13. juni 2011 kl. 18:15.
Superlurker
merulz's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Trodde karbonadedeig var en blanding 50\50 av gris og storfe, ergo mer smakfull? Men enig i at de er litt "tunge".
Vis hele sitatet...
Karbonadedeig er 100% storfekjøtt med maks 5% fett. Vanlig kjøttdeig er maks 14% fett og ofte med salt+vann. Kjøttdeig av svin er jeg usikker på, men vet at det brukes enten 6% eller 23% til andre produkter, i norge. Så mulig det er en blanding av disse to eller 23% fett. (6% er 'svin'dyrt)
(Til sammenligning er burgerkjøttet på veldig mange fastfood steder på godt over 20% fett. )

Personlig syntes jeg kjøttdeig (av storfe) er mye bedre egnet til burgere.
Kunitsyn's Avatar
Trådstarter
Noen som vet hvilken ost som er best på burgere?
Sitat av Kunitsyn Vis innlegg
Noen som vet hvilken ost som er best på burgere?
Vis hele sitatet...
Cheddar, manjego, ementhaler, etc. Det er det med å finne en favoritt . Blåskimmelost er også steike godt.
Kunitsyn's Avatar
Trådstarter
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Cheddar, manjego, ementhaler, etc. Det er det med å finne en favoritt . Blåskimmelost er også steike godt.
Vis hele sitatet...
Hva er manjego? Har du prøvd noen av de ost-typene på burger før?
Neutral Good
Mith's Avatar
http://cheeseandburger.com/ Der burde det gå an å hente litt inspirasjon
Ananas på hamburger er i hvertfall knall! Saftig og god!
http://www.matprat.no/kos/koseoppskrifter/hawaiiburger/
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Har nok ikke lest gjennom hele tråden, så vet ikke om noen har nevnt det tidligere. Men den dressingen de bruker, er en blanding vanlig hamburgerdressing og kål, vel nesten :P Mener det heter coleslaw. Har sett flere av de gode burger sjappene ha en sånn bøtte med dette :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kunitsyn's Avatar
Trådstarter
Tenkte noen var interessert i dressingen som jeg snakket om.. De i tromsø som har smakt burgerman-burgere vil helt sikkert ha oppskrifta. Sendte mail og spurte de om jeg kunne få vite hva dressingen inneholdt. Fikk svar tilbake:

Hei.


Selvfølgelig er dressingen en yrkeshemmelighet, men den er laget av majones, ketchup, sennep, sylteagurksaft, krydder og vann.


Med vennlig hilsen
Cecilie
BurgerMan Kvaløysletta DA
Vis hele sitatet...

Kom vel ikke som noe sjokk den oppskrifta der, men fint å vite, slik at man kan lage den nesten identisk med den man får på burgersjappa! Vet ikke hva slags "krydder" de bruker da..
Sist endret av Kunitsyn; 29. juni 2011 kl. 14:05.
Asso, viss du lager burgeren fra bunnen med kjøttdeig kan du lage den sånn du vil ha den.
Laga seinast ein for 4 dager sia.

Tok kjøttdeig i ein bolle, hadde i salt, pepper, kverna chilli, dillmix, vatn, rapsolje & litte grann øl. (Hansa fatøl).
Gryta det sammen og lagde passande tjukke stykke. Og berre steike dei

Og smaken forbedre seg GANSKE mykje i den positive retningen viss du kjører eit skikkelig godt rundstykke i stedet for dinna burgerbollen av luft :P

Så tar du på det du er sugen på, eg hadde rødløk, agurk, isbergsalat, salsa, bacon, reddik & paprika.
SYK SYK burger
Vil bare anbefale Hamburgerdressingen til Salatmester'n! Synes den smaker slik som den gode dressingen du får på statoil/bensinstasjons-burgere.

http://2.bp.blogspot.com/_hNxEeeEzJUk/TI5tPrbfy6I/AAAAAAAAABw/fDj_bKXbniA/s1600/Dressing.jpg
Jobber selv ved burgerking, PM meg for alle ingrediensene i din favoritt burger
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Bryr meg ikke egentlig om sånne ting, for jeg er ikke så glad i salat etc. at det gjør noe
Jeg pleier å kjøpe ferdig laget kjøtt som er frossent, steker det på middelshøy temperatur, snur det 1 gang etter det begynner å bli mykt på den frosne siden som er op, legger på ost, salt og pepper og venter til osten har smeltet. Kjøper en helt vanlig hamburger dressing, rå løk på hamburgerenbrødet, litt salat og bacon. Jeg pleier også å steke brødet til det blir littegranne brunt, i en tør panne =P
Åååååååhh.
Har hamburger i fryseren, og jeg er så utrolig sulten!
Men om jeg begynner å lage mat nå så vekker jeg mamma, og hun skal opp om 2 timer..

Jaja, får ta det til frokost
▼ ... noen uker senere ... ▼
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av kribw Vis innlegg
Bryr meg ikke egentlig om sånne ting, for jeg er ikke så glad i salat etc. at det gjør noe
Vis hele sitatet...
Spis salaten din, gutt! Hilsen Bror.

Selv drøsser jeg på en god dose kajennepepper og grillkrydder på begge sider av burgeren mens den stekes. Slenger på burger-ost, har isbergsalat oppkuttede cherrytomater, burgerdressing, bacon og rød løk. Steik gjerne burgeren på grillen, og Rema selger i disse tider 250 grams burgere i anledning grillsesongen!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har problemer med å finne skikkelige burgerbrød, ikke slike vanlige kjedelige tørre du får kjøpt, noen som har tips?
Sitat av Fleff Vis innlegg
Har problemer med å finne skikkelige burgerbrød, ikke slike vanlige kjedelige tørre du får kjøpt, noen som har tips?
Vis hele sitatet...
http://www.tv3.no/hellstr%C3%B8m-ryd...-fra-kystlosen
Erklært blond
Kjøper gilde sine karbonader, koster ca. 100 kr for en 10 pakning. Kjøper noen lokale burgerbrød, dem er veldig gode. Kjøper stjernebacon og har oppå samt ketchup på = Saftig og god burger med bacon uten alt ekkelt grønt DRITT! Nyttes best varm med en kald cola
Kan iallefall si at skal du ha bedre kvalitet på burgeren, så øk kvaliteten på dressingen. Siri sin eller Salatmesteren er mill over det andre kvalmne burger dressingene.

Rå løk, fersk tomat skiver, jalapeno, cheddar, rapid salat, er hva jeg liker å ha på en vanlig lørdags burger
Man blandar kjöttdeig,egg,cornflakes,öl och bbqsås till en fin röra och sen lägger dom på grillen. jag brukar gör 5 stk av 500gr kjöttdeig
▼ ... noen uker senere ... ▼
Var sulten i dag, så bestemte meg for å lage burger, og ble ganske fornøyd med den.

Ingredienser:

Hamburgere og brød (selvfølgelig) - jeg brukte 4
Bacon (MYE bacon)
Italiensk røkt skinke
Mozarella
Salat
Sommerdressing
Ketchup
Baconost

Steg 1: Bacon

http://img263.imageshack.us/img263/280/20110810181128.jpg

Stekes i ovn på 225 grader i 7-8 minutter.

Steg 2: Stek burgerne og varm opp hamburgerbrødene

Steg 3: Legg til bacon, ost, salat, dressinger og skinke i forskjellige etasjer på hamburgeren.

Steg 4: Enjoy! Lover du blir mett!

http://img28.imageshack.us/img28/6499/20110810184640.jpg
▼ ... flere år senere ... ▼
Stjeler tråden litt.
Har testet mye forskjellige hjemmelagde burgere, men på en søndag med syk hangover så foretrekker jeg en saftig gyda burger! Får aldri til samme smak, noen som har tips til hvordan man kan lage en burger veldig lik gatekjøkken stil?
Nermeste jeg har kommet, var en gang jeg la alufolie over hele ovnen, så stekte rett oppå uten stekepanne. Ble ganske så god, men mye rot (ja jeg var fjern).
Jeg antar Gyda er noe lokalt? Høres ikke kjent ut for meg... Kjenner til Stabburet-burgere, Slåtto-burgere og så videre... Alle de vanligste gatekjøkken-leverandørene.
Gatekjøkkenburger er som regel dynka ned med grillkrydder (som inneholder masse MSG -smaksforsterker, all junkfood bærer preg av det i norge - kanskje det er smaken du leter etter).
Annet enn det, hamburgerdressing og det vanlige tilbehøret.
Vet ikke hva mer du er på jakt etter, resten er det jo bare å finne på selv.

Uansett vil jeg heller anbefale deg å lage litt gourmetburger, hvis du først skal lage selv.
Klart du kan kjøpe frosne burgere fra frysedisken, men det er seriøst mye bedre å kjøpe en pakke kjøttdeig og lage 3x bedre burgere selv... Og ha på masse grillkrydder, hvis du absolutt skal ha den junkfood-smaken
Sist endret av Alzo88; 12. september 2016 kl. 19:08.