Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1740
som tittelen sier , er det slik at jeg kan lade en singel celle lik denne http://www.ebay.com/itm/High-Quality...item461225ff07 ved å stille laderen inn på lifepo4 3,2 og 10 ah eller må det lades mer forsiktig ?
Du trenger en lader med automatikk som hindrer overlading.
Det er ikke sikkert slikt er hyllevare i den kvalitet du trenger.
Jeg har sett mange feilkonstruerte ladere i mitt liv og ikke alt kunne utbedres.
Ikke stol på at ting virker som de skal.
************************************************************ *******************
# The end user must have the technical knowledge necessary to charge and discharge Li-Ion/Li-Polymer/LiFePO4 batteries before making Li-Ion/Li-Polymer/LiFePO4 Battery Packs.
# Must use a protection IC(PCB/BMS) to keep the battery and its pack from over charging and over discharging.
************************************************************ *******************
Jeg anbefaler at du tester at laderen lader korrekt og at stans av utlading skjer korrekt før du setter noe i drift.
Ikke ta det for gitt at en lader fra en kjent leverandør virker fornuftig.
Hvor kjapt du kan lade dette batteriet vet jeg ikke, men almindelig konservativ forsiktighet anbefales.
(Dreamliner)
Det kommer mye an på hvor dårlig med tid du har.
(Yngre mennesker er opptatt av det skal gå kjapt -
For damen i rullestol spiller det liten rolle om det går kjapt så lenge den er fulladet om morgenen :-)
Langsommere lading anbefales for lengre levetid på celler.
Varme og gassutvikling dreper.
Det virker som batteriet er i stand til å levere betydelig med strøm, så noe sikringskretsløp anbefales.
Å stole på at en eventuell termosikring er loddet inn på fabrikken kan bli dramatisk.
Hvilken lader snakker du om, og har laderen den innstillingen? Det står jo ingenting om hvilken ladestrøm batteriet skal ha, så hvordan skal vi vite det? Utladningsevnen tatt i betraktning ville jeg ladet dette med 500mA, som er maks fra en USB port. Ingen sjanser.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvilken lader snakker du om, og har laderen den innstillingen? Det står jo ingenting om hvilken ladestrøm batteriet skal ha, så hvordan skal vi vite det? Utladningsevnen tatt i betraktning ville jeg ladet dette med 500mA, som er maks fra en USB port. Ingen sjanser.
Vis hele sitatet...
http://www.skyrc.com/index.php?route...product_id=174 dette er laderen jeg bruker. jeg har brukt den en del ganger å den stanser ALLTID i tide eneste uhellet jeg har hatt med den er at jeg en gang har kjørt en alla drill batteripakke ved et misstak på 12ah da var det kvelden for den.

Lade et batteri på 10ah 10000mah med usb strøm er helt galt ihverfall, da måtte jeg satt av en helg pr stk. jeg har 2 løse jeg skal utlade for så å lade fulle for å se hvor mye cellene har tapt seg i effekt. nå har jeg ladet det i litt over 2 timer på 2 ah og det har tatt til seg 3,6 ah. ladestrømmen for lipo er noe i overkant av 3,4 mener jeg. spenningen er foresten ferdiginnstilt og ikke justerbar. har hørt mange ganger at er det feks et lipobatt på 11,1v og 4ah så skal det lades på 4ah men det føles bare litt vel brutalt å gi den 10 ah

[quote=Jim114;3051164]Du trenger en lader med automatikk som hindrer overlading.
Det er ikke sikkert slikt er hyllevare i den kvalitet du trenger.
Jeg har sett mange feilkonstruerte ladere i mitt liv og ikke alt kunne utbedres.
Ikke stol på at ting virker som de skal.
************************************************************ *******************
# The end user must have the technical knowledge necessary to charge and discharge Li-Ion/Li-Polymer/LiFePO4 batteries before making Li-Ion/Li-Polymer/LiFePO4 Battery Packs.
# Must use a protection IC(PCB/BMS) to keep the battery and its pack from over charging and over discharging.
************************************************************ *******************
Jeg anbefaler at du tester at laderen lader korrekt og at stans av utlading skjer korrekt før du setter noe i drift.
Ikke ta det for gitt at en lader fra en kjent leverandør virker fornuftig.
Hvor kjapt du kan lade dette batteriet vet jeg ikke, men almindelig konservativ forsiktighet anbefales.
(Dreamliner)

hvrdan sjekker man at noe lader korrekt g stanser korrekt så fremt ikke batteriet streiker er det ihvertfall fr mg vrient å sjekke

[quote=skukketrure;3051219]http://www.skyrc.com/index.php?route...product_id=174 dette er laderen jeg bruker. jeg har brukt den en del ganger å den stanser ALLTID i tide eneste uhellet jeg har hatt med den er at jeg en gang har kjørt en alla drill batteripakke ved et misstak på 12ah da var det kvelden for den.

Lade et batteri på 10ah 10000mah med usb strøm er helt galt ihverfall, da måtte jeg satt av en helg pr stk. jeg har 2 løse jeg skal utlade for så å lade fulle for å se hvor mye cellene har tapt seg i effekt. nå har jeg ladet det i litt over 2 timer på 2 ah og det har tatt til seg 3,6 ah. ladestrømmen for lipo er noe i overkant av 3,4 mener jeg. spenningen er foresten ferdiginnstilt og ikke justerbar. har hørt mange ganger at er det feks et lipobatt på 11,1v og 4ah så skal det lades på 4ah men det føles bare litt vel brutalt å gi den 10 ah

Sitat av Jim114 Vis innlegg
Du trenger en lader med automatikk som hindrer overlading.
Det er ikke sikkert slikt er hyllevare i den kvalitet du trenger.
Jeg har sett mange feilkonstruerte ladere i mitt liv og ikke alt kunne utbedres.
Ikke stol på at ting virker som de skal.
************************************************************ *******************
# The end user must have the technical knowledge necessary to charge and discharge Li-Ion/Li-Polymer/LiFePO4 batteries before making Li-Ion/Li-Polymer/LiFePO4 Battery Packs.
# Must use a protection IC(PCB/BMS) to keep the battery and its pack from over charging and over discharging.
************************************************************ *******************
Jeg anbefaler at du tester at laderen lader korrekt og at stans av utlading skjer korrekt før du setter noe i drift.
Ikke ta det for gitt at en lader fra en kjent leverandør virker fornuftig.
Hvor kjapt du kan lade dette batteriet vet jeg ikke, men almindelig konservativ forsiktighet anbefales.
(Dreamliner)

hvrdan sjekker man at noe lader korrekt g stanser korrekt så fremt ikke batteriet streiker er det ihvertfall fr mg vrient å sjekke
Vis hele sitatet...
Slashdot: kan du ikke bare gi meg løsningen er du snill, jeg vet du har den
Inni svarte for en lader....
Jeg så ikke kapasiteten og er enig i at 500mA ville tatt for lang tid. Jeg ville begynt med å finne en leverandør som kan gi deg specs på dette, evt. spør selger det må jo være mye lettere?

Den integrerte batteribeskyttelseskretsen det prates om er i tilfelle ladekretsen ikke fungerer, laderen tar seg av sikkerheten så lenge du har justert den inn riktig.

Ingen lipo brukt i RC jeg noen gang har sett har en slik krets, stort sett kun å finne på høy kapasitet /lav utladning typ. mobilbatterier.
Jeg så litt på lignende celler og de hadde oppgitt maks ladestrøm på 10-20A, og anbefalt 2-10A.
Sist endret av henrikxt; 16. desember 2013 kl. 15:26.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Inni svarte for en lader....
Jeg så ikke kapasiteten og er enig i at 500mA ville tatt for lang tid. Jeg ville begynt med å finne en leverandør som kan gi deg specs på dette, evt. spør selger det må jo være mye lettere?

Den integrerte batteribeskyttelseskretsen det prates om er i tilfelle ladekretsen ikke fungerer, laderen tar seg av sikkerheten så lenge du har justert den inn riktig.

Ingen lipo brukt i RC jeg noen gang har sett har en slik krets, stort sett kun å finne på høy kapasitet /lav utladning typ. mobilbatterier.
Vis hele sitatet...
Nja man får betydelig krassere ladere en det der. men er avhengig av at den kan ta hand om 6 x 22,2v lipo batteri i slengen.bortsett fra når jeg lader alle lipoene det er sjelden jeg kan gi full "gass" uten at batteriene skades, står jo at det nærmest ikke skal vær mulig å skade batterier med den så lenge man oppgir riktig anntall celler osv, kanskje jeg bare hadde uflaks den dagen

lipo batterier har vel aldri innebygd bms, det er bare ledningene smm stikker ut så tar laderen seg av det

ja, jeg tror jeg sender en mail så jeg er helt sikker. de er så svinedyre de cellene også så er no dritt å ta feil. men takk for hjelp folkens
Sist endret av skukketrure; 16. desember 2013 kl. 16:44.