Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 11030
De siste årene har jeg fått stor interesse angående temaer som psykologi, narsissister, psykopater osv, hvordan hjernen til de forskjellige diagnosene fungerer og hvordan menneskehjernen fungerer generelt..

Etter masse lesing om psyokolgi har jeg merket at min adferd går igjen hos enkelte personer med personlighetsforstyrrelse. Om jeg møter en ny person kan jeg være en sosial kameleon å kopiere dens personlighet slik at jeg blir likt av nesten alle jeg møter.. Er usikker på om det kommer av usikkerheten i å ikke bli likt av folk eller hvorfor jeg gjøre det..

I den vanlige hverdag går jeg ikke rundt å manipulerer andre på grunn av frykt for å bli avslørt, men gjør det om det er nødvendig. For eksempel selge en vare kan jeg være ekstremt manipulerende.. Det fikk jeg høre av barndomsvenn min før jeg engang viste hva ordet manipulere betydde.

Noe jeg også har merket er at jeg er ekstremt god til å lese folk via kroppsspråk å ut ifra ordene personer bruker. Når jeg møter en ny person analyserer jeg dem for å vite hvordan de er som person, hvorfor jeg gjør det, vet jeg ikke...

Er dette grunn til bekymring, eventuelt burde oppsøke lege å undersøke nærmere hva dette kan være? Føler ikke det er normalt slik som jeg er, uansett om ingen merker det på meg ..
Sitat av esselte12 Vis innlegg
Er dette grunn til bekymring, eventuelt burde oppsøke lege å undersøke nærmere hva dette kan være? Føler ikke det er normalt slik som jeg er, uansett om ingen merker det på meg ..
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg er veldig vanlig når man leser mye om slike ting. Dette er jo også trekk alle har, men som de med en lidelse har i mer ekstrem grad. Hvis du ser gjennom en liste over narsissistiske trekk og mener du ikke har et fnugg av noen av dem, så ville jeg vært mer bekymret.

Hvis du opplever at du har trekk eller adferd som hindrer deg på noen måte, for eksempel gjør det vanskelig å ha nære og stabile relasjoner, så kan det vel være lurt å få hjelp til å nøste litt i det.
Sitat av *pi Vis innlegg
Dette tror jeg er veldig vanlig når man leser mye om slike ting. Dette er jo også trekk alle har, men som de med en lidelse har i mer ekstrem grad. Hvis du ser gjennom en liste over narsissistiske trekk og mener du ikke har et fnugg av noen av dem, så ville jeg vært mer bekymret.

Hvis du opplever at du har trekk eller adferd som hindrer deg på noen måte, for eksempel gjør det vanskelig å ha nære og stabile relasjoner, så kan det vel være lurt å få hjelp til å nøste litt i det.
Vis hele sitatet...
Så det er heller det at jeg er reflektert og observant over trekkene mine? Som egentlig er normalt hos et helt frisk menneske?

Du sier vanskelig å ha nære og stabile relasjoner, som på hvilken måte? Har du et eksempel
Sitat av esselte12 Vis innlegg
Så det er heller det at jeg er reflektert og observant over trekkene mine? Som egentlig er normalt hos et helt frisk menneske?

Du sier vanskelig å ha nære og stabile relasjoner, som på hvilken måte? Har du et eksempel
Vis hele sitatet...
Det som er litt "farlig" med å lese om personlighetsforstyrrelser er at man som oftest finner en god del trekk hos seg selv, som entropi skrev. Og når man først har blitt oppmerksom på disse trekkene, så kan man ufrivillig forsterke dem og "oppfylle kriteriene" ytterligere.

Med mindre disse trekkene plager deg mye, så er det ikke vits å tenke at man er syk, for da blir man faktisk syk.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Det som er litt "farlig" med å lese om personlighetsforstyrrelser er at man som oftest finner en god del trekk hos seg selv, som entropi skrev. Og når man først har blitt oppmerksom på disse trekkene, så kan man ufrivillig forsterke dem og "oppfylle kriteriene" ytterligere.

Med mindre disse trekkene plager deg mye, så er det ikke vits å tenke at man er syk, for da blir man faktisk syk.
Vis hele sitatet...
Det som plager meg mye er at jeg hele tiden analyserer folk jeg møter. Hver eneste person jeg møter studerer jeg små detaljer så vet jeg om de er usikker, redd, selvsikker osv osv.

Også det me at jeg kopierer personligheten til den jeg møter slik at jeg automatisk blir likt av dem. Vet ikke hvorfor jeg gjør det, bare automatikk
Sitat av esselte12 Vis innlegg
Det som plager meg mye er at jeg hele tiden analyserer folk jeg møter. Hver eneste person jeg møter studerer jeg små detaljer så vet jeg om de er usikker, redd, selvsikker osv osv.

Også det me at jeg kopierer personligheten til den jeg møter slik at jeg automatisk blir likt av dem. Vet ikke hvorfor jeg gjør det, bare automatikk
Vis hele sitatet...
Kjenner meg igjen i det du skriver, jeg tror det er ganske vanlig å analysere folk mens man er i direkte kontakt med dem.

Det med å tilpasse seg mennesker man møter er også normalt, vil jeg tro, det øker jo sjansen på å bli likt og ikke gjøre noe som motparten kan oppfatte som dumt/provoserende uten at du mente det slik.
Det er en grunn til at den yrkesgruppen som er mest utsatt for diagnosen helseangst er sykepleiestudenter.
Når man sitter og leser om symptomer så vil man lett begynne å selvdiagnostisere seg selv.
Veldig mange symptomer, både på somatiske og psykiatriske diagnoser er symptomer som vi alle kan ha mer eller mindre av. Og det er helt vanlig. Å kjenne en litt rar følelse i armen er antagelig ikke et hjerteinfarkt. Og det å prøve å fremstå som et litt bedre menneske enn man egentlig er i sosiale sammenhenger er ikke tegn på psykopati.
Jeg kjenner meg spessielt igjen i et punkt du nevner konkret. Jeg har blitt utrolig flink til å «speile» andre mennesker. Fakter, formulering osv. Tror ikke du skal tenke så mye på det så sant du ikke føler at folk gjennomskuer det for lett. Tror de aller fleste sitter i samme båt, de fleste vil jo bli likt og bli behandlet best mulig. Det ligger i menneskets natur. Mtp manipulering så er jo det ofte trekk som går igjen hos psykopater og sosiopater. Men hvis man ikke er klar over at man gjør det så mener jeg at man ikke behøver å dra paralleller mot spesifikke diagnoser/forstyrrelser
Å tilpasse seg mennesker man møter er ikke spesielt uvanlig, dette kalles gjerne inntrykkskontroll i fagliteratur. Hos oss uten personlighetsforstyrrelser handler denne speilingen som regel om å bli respektert og godtatt av andre slik at vi kan bygge langsiktige sosiale bånd. Det som er problematisk er om du gir falske inntrykk og løfter for å oppnå et eller annet mål som bare gagner deg selv. Psykopater og ekstreme narsissister har null problem med å 'være seg selv' dersom de ikke har noe å tjene på å fremstå som noe annet. Dette innebærer ofte en svært kald affeksjon og generell likegyldighet ovenfor andre, gjerne kombinert med verbale angrep.

Psykopater og narsissister tenker heller svært sjeldent at det er noe galt med dem selv. Det er som om egoet deres ikke tillater å betrakte seg selv som noe annet enn perfekt. Alt er andres skyld, og om det er umulig å skylde på noen andre så betyr det forsatt ingenting fordi mangelen på empati gjør det umulig å føle noe særlig annet enn avsky for de fleste andre mennesker.
Sist endret av andlov5000; 27. november 2019 kl. 17:18.
Kanskje du hadde passa i et omsorgsyrke? Finn en bruk for evnene dine
Sitat av esselte12 Vis innlegg
Så det er heller det at jeg er reflektert og observant over trekkene mine? Som egentlig er normalt hos et helt frisk menneske?
Vis hele sitatet...
Ja, hvis du leser mye om det så er det naturlig at du er mer bevisst enn andre på at du gjør det.

Du sier vanskelig å ha nære og stabile relasjoner, som på hvilken måte? Har du et eksempel
Vis hele sitatet...
Det kan være mye, om du ikke takler nærhet, ofte kommer i konflikt, alltid havner i forhold med mye drama etc etc. Om du har en personlighet som lar deg fungere på de viktige områdene i livet og ha det bra, så har du vel nesten per def ikke en personlighetsforstyrrelse.

Det er normalt å ville bli likt, det er et sunnhetstegn at du kan tilpasse seg, det er vanlig å av og til bli engstelig. Skulle du trenge hjelp, må det være fordi du ikke har det bra eller ikke klarer å behandle andre bra.

Det sagt så er det jo fint å være litt bevisst på sine egne handlingsmønster og vurdere om det er sider du vil jobbe med. Men ikke sykeliggjør det. De narsissistene jeg kjenner er ikke redd for at de er for manipulerende. De projiserer problemene over på alle andre. Sånn sett er den frykten kanskje mer typisk et offer for narsissisten, som er manipulert til å tro at h*n selv er problemet.
Ingen psykopater bekymrer seg over at de er det. Det er halve greia. Bare det at du lurer er vel et godt nok tegn på at du ikke er det.

Når det er sagt, og her snakker jeg til alle: er det noe du føler du sliter med så koster det ikke mye å ringe å bestille en time hos fastlegen.
Støtter også opp om at det å småspeile folk man omgårs er ganske normalt, man tilpasser seg til en viss grad folk man omgås og dette er vell egentlig dette som definerer en omgjengelig person og det er jo positivt, selvfølgelig er det ikke sunt om du mister deg selv totalt og blir en falsk kopi men bare det at du skriver dette innlegget er et godt tegn, på en annen side så finnes det folk med veldig liten evne til å tilpasse seg dem de omgås å disse personene er de vi på godt norsk kaller "jævlig sære folk" du skriver også at du er god til å lese folk og hvlike personer de er, noe som er en kanon egenskap både i sosial og i jobbsammenheng
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sjekk ut imposter syndrome. Det kan minne litt om det du beskriver. Ellers er det jo svært gøy å grave i diagnoser
og man ender opp med å se på det som oppskrifter og forklaringer, og klarer ikke dy seg å gi seg selv og andre
noen diagnoser. Og godt er det! Livet hadde vært kjedelig uten.
Sist endret av meaculpaUIO; 28. november 2019 kl. 00:29.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hvis du mistenker at du er en sosiopat så vil jeg anbefale deg å lese deg opp på asberger syndrom. Et symptom av sosiopati (anti/dyssosial personlighetsforstyrrelse) er at man aldri kan innrømme at det er noe "feil" med deg, ikke for seg selv engang. Hvis man mistenker at man har den PF og man er ganske sikker på symptomene så ligner asberger på veldig mange måter på anti/dyssosial personlighetsforstyrrelse. Mange asbergere kan man ikke merke det på engang, de lærer seg å følge de sosiale reglene akkurat som en sosiopat selv om ingen av de egentlig forstår reglene.

Jeg har sett så mange keyboard jockeys i min tid som har begynt å lese om personlighetsforstyrrelser og er helt sikre på at de er en master manipulator Christian Grey, men de er så klart aldri det, nettopp fordi de mistenker at de er det. Media prøver å male et bilde av sosiopater som om de er smarte manipulatorer med stålkontroll over virkeligheten osv, men faktum er at de aller fleste sosiopater er folk som soner i fengsel, som regel fattige rusmisbrukere som sliter noe ut av helvete med sinne. Det finnes sikkert sosiopater som er genier som feks Hannibal Lecter men jeg tror det er så ufattelig sjeldent at det ikke egentlig har noe med diagnosen å gjøre. Sosiopater i Norge vil som regel være white trash speedfreaks som drikker Pokal (familien er lik). Jeg drikker Pokal selv så jeg har lov å ta den spøken.
Sitat av esselte12 Vis innlegg
De siste årene har jeg fått stor interesse angående temaer som psykologi, narsissister, psykopater osv, hvordan hjernen til de forskjellige diagnosene fungerer og hvordan menneskehjernen fungerer generelt..

Etter masse lesing om psyokolgi har jeg merket at min adferd går igjen hos enkelte personer med personlighetsforstyrrelse. Om jeg møter en ny person kan jeg være en sosial kameleon å kopiere dens personlighet slik at jeg blir likt av nesten alle jeg møter.. Er usikker på om det kommer av usikkerheten i å ikke bli likt av folk eller hvorfor jeg gjøre det..

I den vanlige hverdag går jeg ikke rundt å manipulerer andre på grunn av frykt for å bli avslørt, men gjør det om det er nødvendig. For eksempel selge en vare kan jeg være ekstremt manipulerende.. Det fikk jeg høre av barndomsvenn min før jeg engang viste hva ordet manipulere betydde.

Noe jeg også har merket er at jeg er ekstremt god til å lese folk via kroppsspråk å ut ifra ordene personer bruker. Når jeg møter en ny person analyserer jeg dem for å vite hvordan de er som person, hvorfor jeg gjør det, vet jeg ikke...

Er dette grunn til bekymring, eventuelt burde oppsøke lege å undersøke nærmere hva dette kan være? Føler ikke det er normalt slik som jeg er, uansett om ingen merker det på meg ..
Vis hele sitatet...
Spør en psykologistudent hvilke diagnoser hun ikke har vurdert om hun kunne ha på et eller annet tidspunkt gjennom studiene...

Kanskje spesielt blant personlighetsforstyrrelsene (og kanskje også Asperger og ADHD) er det mange som kjenner seg igjen i veldig mye. Fordi det er normale personlighetstrekk som er tilstede i større eller mindre grad hos alle mennesker. Det skal noe mer til før det blir en personlighetsforstyrrelse, en helhet man gjerne mister oversikten over når man graver seg ned i enkeltsymptomer.

Å speile eller tilpasse seg andre for å passe inn eller bli likt er da en helt vanlig strategi for å fungere sosialt. Noen gjør det mer enn andre. Og å vurdere folk basert på kroppsspråk eller hvordan de snakker er noe absolutt alle gjør, enten de er det bevisst eller ikke. Hva du mener med at du er ekstremt god på det er jeg litt mer i stuss på. Dersom du tror du har en eller annen superevne i så måte så kan jeg avkrefte det. Hvis du mener at du gjør det ofte, så velkommen i klubben mennesker.

Det er ingenting i det du skriver om din væremåte som får meg til å tenke at du sporenstreks bør komme deg til lege eller psykolog. Jeg får imidlertid en følelse av at du leter etter noe; graver deg ned i fakta om diagnoser, forsøker å analysere deg selv, lurer nok på om du er «normal» til at du tar deg bryet med å skrive det du skriver... Det kan muligens være et tegn på at det hadde vært godt for deg å diskutere det med noen. I alle fall om det er noe mer enn noen tanker du drar fram en og annen kveld når du er i det filosofiske hjørnet og/eller hvis det er en del av et liv som du ikke helt føler at du mestrer på et eller annet nivå.
Jeg jobba i NAV for veldig lenge siden og følte jeg hadde personlighetsforstyrrelse hver gang jeg leste en epikrise fra noen med det.

Heldigvis hadde jeg psykologer i nærheten som kunne gi meg en god forklaring på forskjellen mellom personlighetsforstyrrelse og personlighet. Personlighetsforstyrrelse er basert på trekk vi alle har, men hos de med forstyrrelse har de blitt så store at de er et problem i hverdagen.

Så hvis du ikke har noen problem med å holde på en jobb, holde på de venna du har og kanskje få en ny av og til, og familien din fortsatt liker deg, da har du sannsynligvis ikke en personlighetsforstyrrelse. Opplever du stadig konflikt med omverden, mye mer enn andre, da er det kanskje verdt å få seg en henvisning for en sakkyndig vurdering.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg har sett så mange keyboard jockeys i min tid som har begynt å lese om personlighetsforstyrrelser og er helt sikre på at de er en master manipulator Christian Grey, men de er så klart aldri det, nettopp fordi de mistenker at de er det. Media prøver å male et bilde av sosiopater som om de er smarte manipulatorer med stålkontroll over virkeligheten osv, men faktum er at de aller fleste sosiopater er folk som soner i fengsel, som regel fattige rusmisbrukere som sliter noe ut av helvete med sinne. Det finnes sikkert sosiopater som er genier som feks Hannibal Lecter men jeg tror det er så ufattelig sjeldent at det ikke egentlig har noe med diagnosen å gjøre. Sosiopater i Norge vil som regel være white trash speedfreaks som drikker Pokal (familien er lik). Jeg drikker Pokal selv så jeg har lov å ta den spøken.
Vis hele sitatet...
Verdt å nevne at høytfungerende sosiopater også eksisterer. Disse finner man gjerne i yrker som innebærer en viss prestisje og makt. Ergo politikere, advokater, bankfolk, politi, kirurger og lignende. Om man tenker at det kun er lavtstående whitetrash folk dette gjelder kan man gå på en stor smell den dagen du møter Mr Perfect og blir lurt trill rundt, i verste fall drept.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Verdt å nevne at høytfungerende sosiopater også eksisterer. Disse finner man gjerne i yrker som innebærer en viss prestisje og makt. Ergo politikere, advokater, bankfolk, politi, kirurger og lignende. Om man tenker at det kun er lavtstående whitetrash folk dette gjelder kan man gå på en stor smell den dagen du møter Mr Perfect og blir lurt trill rundt, i verste fall drept.
Vis hele sitatet...
Men at sosiopater er velfungerende Mr Perfect-folk er ufattelig sjeldent og at man ikke kan se igjennom det vil jeg kalle en myte.

Så klart kan politi og leger være psykopater, men statistisk sett er de ikke det. Hvis psykopaten er en fungerende lege som ikke er voldelig så er det rimelig mye bedre enn å bli slukt opp i livet til en meth-selgende konebanker.

Glorifiseringen og skremselspropagandaen i avisen om at psykopater er smarte og høyutdannede folk er svært misvisende og gjør at folk ser på psykopater som masterminds når de i virkeligheten er det totalt motsatte. Jeg aner ikke hvorfor media gjør det.
Sitat av Dongerino Vis innlegg

Så klart kan politi og leger være psykopater, men statistisk sett er de ikke det.
Vis hele sitatet...
Statistisk sett så er politi ett av de 10 yrkene på topp hvor det jobber flest psykopater.

https://www.nettavisen.no/na24/i-dis...423147728.html
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Så klart kan politi og leger være psykopater, men statistisk sett er de ikke det.
Vis hele sitatet...
Hvilken statistikk?
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Så klart kan politi og leger være psykopater, men statistisk sett er de ikke det.
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen (lovlige) yrkesgrupper der man statistisk sett er psykopat. Det er vel fortsatt unntaket, om enn ikke ekstremt sjelden.
Tenker raskt på Asperger når jeg leser dette. Har selv diagnosen og noe jeg ofte gjør er å bedømme folk veldig raskt.
Jeg er spesielt opptatt av hvilket parti eller partier en person stemmer på/har stemt på, siden dette ofte sier mye om personligheten og om dette er en person jeg kan komme overens med. Tar samtidig sjeldent feil når jeg såkalt "forhåndsbedømmer" folk. Noe som gjør meg litt arrogant på dette området.

Det er også en myte at folk med Asperger ikke kjenner på empati. Dårlig på å vise det med spesielt kroppsspråk, men empati har jeg så mye av at jeg føler at det noen ganger blir for mye. Dreper ikke fluer engang.

Liker samtidig å se mer "kunstig" eller nøytralt på ting. Som ved forelskelse så ser jeg på Serotonin og Oxytocin. Og at dette er en følelse som bidrar til at etterkommet mellom 2 individer skal ha 2 foreldre å kunne støtte seg på. Noe som er avlet fram av og tatt vare på av ingen annen enn mr. Evolusjon.
Andre tenker kanskje på mer emosjonelle tanker og følelser, som i mitt hodet egentlig er ganske meningsløse om man setter seg ned og reflekterer litt over dem.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvilken statistikk?
Vis hele sitatet...
De aller fleste i fengsel kan klassifiseres med anti/dyssosial personlighetsforstyrrelse, som er sosiopati. De aller fleste med personlighetsforstyrrelsen har problemer med loven. Dette er en del av diagnosen.

Politiet sitter ikke i fengsel, og har ikke problemer med loven ellers misten de jobben. Det er vel teknisk sett ikke statistikk men et faktum mtp. diagnosekriterie og at politiet ikke er i fengsel.
Men... dette var jo verken kilder eller statistikk. Dette var bare flere påstander som ikke er underbygget.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
De aller fleste i fengsel kan klassifiseres med anti/dyssosial personlighetsforstyrrelse, som er sosiopati.
Vis hele sitatet...
Kilde?
Sitat av Dongerino Vis innlegg
De aller fleste med personlighetsforstyrrelsen har problemer med loven.
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra?

"Politi ville mistet jobben om de var psykopater, ergo er ikke politi psykopater" er ikke en gyldig logisk slutning i min bok.
Og i alle fall ikke:
"De fleste i fengsel er sosiopater" =>
"De fleste sosiopater har problemer med loven" =>
"Politi har ikke problemer med loven" =>
"Derfor er politi ikke sosiopater"

Det er ikke det at jeg nødvendigvis tror du tar feil, men for å bli overbevist trenger jeg enten vanntette logiske slutninger, eller kildehenvisninger som støtter påstandene dine.
Sist endret av Realist1; 30. november 2019 kl. 00:39.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
De aller fleste i fengsel kan klassifiseres med anti/dyssosial personlighetsforstyrrelse, som er sosiopati. De aller fleste med personlighetsforstyrrelsen har problemer med loven. Dette er en del av diagnosen.
Vis hele sitatet...
At de fleste i fengsel har denne forstyrrelsen og at de fleste med forstyrrelsen har problemer med loven er to vidt forskjellige påstander. Du har forsåvidt ikke kilder på noen av delene, men den første har jeg i det minste hørt før.

Det er jo også naturlig at de som ikke har problemer med loven og storsamfunnet ikke blir diagnostisert med mindre de vil, noe de sikkert sjelden vil. Det betyr jo ikke at de ikke har det, og at det ikke kan påvirke deres nærmeste ganske mye.
Selvdiagnostisering er litt som astrologi. Mye å kjenne seg igjen i uten at det nødvendigvis stemmer.
Diagnosekriteriene er adskillig mer enn å bare kjenne seg litt igjen. Så jeg synes du skal ta det med ro, om dette er noe som skaper problemer i livet ditt kan du gå til lege og få henvisning til psykolog.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
En dom og en diagnose er jo døden for den type sosiopat man snakker om over. Han er avhengig av å kunne fremstå normal, ha relativt rene papirer og en del andre ting for å kunne handle og fremstå overlegen.
Diagnosen antisosial personlighetsforstyrrelse betyr hovedsakelig at man driter i lover og regler pga manglende empati. Jeg trenger ikke kilder når det er hovedsymptomet hvis dere vet hva diagnosen er for noe.

"Vann er flytende".
"VIS KILDER PÅ DET!".
Psykologiske diagnoser er en beskrivelse av atferd som statistisk sett henger sammen. Man har ikke bevis for at det er en underliggende fellesfaktor på samme måte som med somatiske sykdommer. Psykologiske diagnoser er middels ok som verktøy i forskning og for å kommunisere mellom behandlere.

Det er lite jeg liker dårligere enn lenestolspsykologer, og spesielt når de kaster ut voldsomme påstander på internett.
Jeg er enig i at det i mange yrker kan være en fordel å besitte en del trekk som hvis de er veldig utstrakte kan grense over i der man setter en diagnose, men at en eller annen tastaturvismann kan "vite" hvem som har og ikke har antisosial personligghetsforstyrrelse er noe helt annet.

Kom med en kilde eller klapp igjen, hvis ikke er du ikke noe annet enn en annenrangs autist, ufunksjonell atferd er nemlig et av symptomene.
Registrerer at ingen kilde har blitt presenter enda.

Når det er sagt så tror jeg at faktisk det burde være mulig å grave opp noe statistikk i den retningen.
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Registrerer at ingen kilde har blitt presenter enda.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er rart at du ikke selv kan finne noe "kilde" på tre dager. Ja, her: Robert Hare - Psychopath/Sociopath - The Difference

Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Når det er sagt så tror jeg at faktisk det burde være mulig å grave opp noe statistikk i den retningen.
Vis hele sitatet...
Fant dette, ifra Meld. St. 12 (2014-2015):
" Undersøkelsen konkluderer med at det er generelt høy forekomst av psykiske lidelser blant innsatte sammenlignet med den øvrige befolkningen. Antisosiale personlighetsforstyrrelser og depressive lidelser (57 pst.), rusavhengighet (51 pst.) og angstlidelser (42 pst.) peker seg ut som de mest dominerende lidelsene."
Sist endret av Pornonissen; 4. desember 2019 kl. 21:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Jeg synes det er rart at du ikke selv kan finne noe "kilde" på tre dager.
Vis hele sitatet...
Det er vel den som påstår noe som skal underbygge det.

Fant dette, ifra Meld. St. 12 (2014-2015):
" Undersøkelsen konkluderer med at det er generelt høy forekomst av psykiske lidelser blant innsatte sammenlignet med den øvrige befolkningen. Antisosiale personlighetsforstyrrelser og depressive lidelser (57 pst.), rusavhengighet (51 pst.) og angstlidelser (42 pst.) peker seg ut som de mest dominerende lidelsene."
Vis hele sitatet...
Ikke så overraskende det, jeg har sett høyere tall også. Men det betyr jo på ingen måte at flertallet av de med disse lidelsene er i fengsel.
Sitat av *pi Vis innlegg
Ikke så overraskende det, jeg har sett høyere tall også. Men det betyr jo på ingen måte at flertallet av de med disse lidelsene er i fengsel.
Vis hele sitatet...
Jeg har også lest høyere tall, men kunne ikke finne henvisning til det akkurat nå.

Jeg er litt usikker på hva det er du spør om, da. Hvis vi skal snakke statistikk, så har du vel allerede stilt spørsmål ved om tallene er "riktige", i denne:

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er jo også naturlig at de som ikke har problemer med loven og storsamfunnet ikke blir diagnostisert med mindre de vil, noe de sikkert sjelden vil. Det betyr jo ikke at de ikke har det
Vis hele sitatet...
I alle tilfeller tror jeg det kan være en sjangse for at vi kan enes om at de som er disponerte for anti-sosiale personlighetsforstyrrelser, ikke akkurat blir "bedre" av å være i fengsel, sammen med masse andre som også har det.
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Jeg er litt usikker på hva det er du spør om, da. Hvis vi skal snakke statistikk, så har du vel allerede stilt spørsmål ved om tallene er "riktige", i denne:
Vis hele sitatet...
Jeg stilte ikke spørsmål ved at lidelsen er overrepresentert blant kriminelle, men ved at de fleste med lidelsen er kriminelle. Det virket som at dongerino mente at det ene følger av det andre, i dette utsagnet:
Sitat av Dongerino Vis innlegg
De aller fleste i fengsel kan klassifiseres med anti/dyssosial personlighetsforstyrrelse, som er sosiopati. De aller fleste med personlighetsforstyrrelsen har problemer med loven.
Vis hele sitatet...
Dessuten er det en ting å ha en personlighetsforstyrrelse, noe annet å være diagnostisert med en. Det er vel rimelig å anta at mørketallene er prosentvis større utenfor fengsel enn innenfor, da folk med dyssosial eller narsissistisk pf vanligvis ikke er interessert i å bli diagnostisert. De blir det gjerne i forbindelse med at de havner i trøbbel. Oppsummert: Jeg tviler ikke på at forstyrrelsen er overrepresentert blant straffedømte, men det betyr ikke at de fleste med forstyrrelsen er straffedømt. Jeg tror også kanskje at overrepresentasjonen ikke er så stor som det ser ut til, pga manglende diagnostisering blant lovlydige narsisster/dyssosiale mennesker. Man kan gjøre mye skade uten å bryte loven, og i alle fall uten å bli dømt.

I alle tilfeller tror jeg det kan være en sjangse for at vi kan enes om at de som er disponerte for anti-sosiale personlighetsforstyrrelser, ikke akkurat blir "bedre" av å være i fengsel, sammen med masse andre som også har det.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre ikke et veldig godt tilbud for psykisk helse i fengsler, og mye direkte skadelig bruk av tvang har det vist seg. Akkurat når det gjelder disse pf'ene så er det vel uansett ikke så mye som hjelper, har jeg inntrykk av. Man må jo ville ha hjelp.
Sist endret av *pi; 4. desember 2019 kl. 22:15.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Diagnosen antisosial personlighetsforstyrrelse betyr hovedsakelig at man driter i lover og regler pga manglende empati. Jeg trenger ikke kilder når det er hovedsymptomet hvis dere vet hva diagnosen er for noe.

"Vann er flytende".
"VIS KILDER PÅ DET!".
Vis hele sitatet...
Ja, de driter i lover og regler som du sier. Men det er ikke det samme som at de ikke følger reglene og de sosiale normene som forventes.

Tvert i mot vil ofte en person med en slik personlighetsforstyrrelse være den siste du mistenker at faktisk har diagnosen. De er ofte ekstremt godt likt av venner og kolleger grunnet sin sjarm. De kan ofte virke veldig uskyldige, og være den siste du mistenker står bak noe galt. Men det er en del av manipuleringen.

På hjemmebane derimot, der stopper skuespillet (masken faller av) og psykopaten kommer frem. Jeg var vitne til det en gang. Jeg kjente bare den falske fasaden.

Det gikk frysninger gjennom kroppen for å si det slik. Psykopaten hadde på seg feil maske og pratet på en annen måte enn jeg forventet.

De tilpasser personlighetene sine etter hvem de er sammen med.

Mindre intellektuelle psykopater/sosiopater derimot som ikke er like høyt fungerende, og som ikke klarer å spille spillet i like effektiv grad, vil lett ty til kriminelle handlinger og f.eks havne i rusmiljøer som du er inne på.

Jeg har hørt at psykopater er fødte slik, mens sosiopater ofte er tillært oppførsel av nettopp psykopater/sosiopatiske foreldre.

Og ofte går slike igjen i mange generasjoner helt til en klarer å bryte det.

Skal ikke si noe av dette er 100% håndfast, men det er slik jeg har erfart og opplevd det på nært hold selv.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Noisediary Vis innlegg
Mindre intellektuelle psykopater/sosiopater derimot som ikke er like høyt fungerende, og som ikke klarer å spille spillet i like effektiv grad, vil lett ty til kriminelle handlinger og f.eks havne i rusmiljøer som du er inne på.

Jeg har hørt at psykopater er fødte slik, mens sosiopater ofte er tillært oppførsel av nettopp psykopater/sosiopatiske foreldre.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det som er poenget mitt. Så og si alle med diagnosen antisosial/dyssosial personlighetsforstyrrelse er, som du kaller de, av den typen som er "mindre intellektuelle".

Det er ingen forskjell på psykopat og sosiopat, og det er forsåvidt også utdaterte begreper. Den dag i dag heter det antisosial eller dyssosial personlighetsforstyrrelse.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Det er nettopp det som er poenget mitt. Så og si alle med diagnosen antisosial/dyssosial personlighetsforstyrrelse er, som du kaller de, av den typen som er "mindre intellektuelle".
Vis hele sitatet...
Mener du at nesten alle som har forstyrrelsen er "mindre intellektuelle" eller alle som er diagnostisert er det? Og kan du være så snill å si hvor du har dette fra?
Sist endret av *pi; 10. desember 2019 kl. 18:56.
Eg e ikkje go på speiling. Sliter m smalltalk og blir sjeldent midtpunktet. Men av en eller annen grunn så virker det som jeg blir veldig godt likt av folk med ymse pf eller en haug med bokstaver. Greit nok det jeg dømmer ingen og ingen er jo diagnosen. Men ofte lurt på hvorfor jeg så sjeldent klikker med vanlige folk? Da blir jeg litt taus, leter etter ord eller vender meg innover i meg selv. Men treffer jeg personer med feks adhd eller noen som har dårlig impulskontroll så finner vi tonen. Ja det har skjedd så ofte at jeg har blitt oppmerksom på det. Men det med bokstavene er jo sjeldent noe som blir delt første treff. Virker som jeg blir mer meg helt ubevist rundt da mens om jeg er feks er på date med en helt vanlig en så blir det ofte kleint. Er ikke noe jeg bruker mye tid på å tenke over, men det har skjedd ofte nok til jeg er blitt bevist så har vel tenkt at jeg kanskje har noen bokstaver som mangler i journalen.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Det er nettopp det som er poenget mitt. Så og si alle med diagnosen antisosial/dyssosial personlighetsforstyrrelse er, som du kaller de, av den typen som er "mindre intellektuelle".

Det er ingen forskjell på psykopat og sosiopat, og det er forsåvidt også utdaterte begreper. Den dag i dag heter det antisosial eller dyssosial personlighetsforstyrrelse.
Vis hele sitatet...
Dette må du nesten dokumentere. Det er påstander jeg aldri har hørt om før.

Jeg vil si tvert i mot. De er født med varierende intelligens på lik linje med normale mennesker.

Men blottet for empati er de. Tenk hvor mye energi de sparer i forhold til oss andre på det da?

Stress koster mye krefter for vanlige mennesker.

Psykopater har ikke denne evnen til å føle stress. Derfor er det kanskje ikke så uvanlig at de er såkalte "arbeidshester", og ofte er ledere, sjefen på jobben, politikere, advokater, kirurger, politi osv.

Og jo det er forskjell på de to. Psykopater er født som det. Sosiopater er ikke født slik, men formet slik.

Hvis f.eks en sosiopat blir stoppet av politiet med et lik i bagasjen i bilen, vil sosiopaten være i stand til å føle frykt. En psykopat derimot, vil ikke føle noe som helst, og har evnen til å sjarmere og ofte lure seg unna.

Du må ikke komme med slik feilinformasjon om at det betyr det samme. For det gjør det ikke.

Forresten vil en under gjennomsnittlig intelligent psykopat klare å fremstå som mye smartere enn den egentlig er. Men det er fordi alle psykopater er narsissister.

Men ikke alle narsissister er psykopater. En grei huskeregel.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Mener du at nesten alle som har forstyrrelsen er "mindre intellektuelle" eller alle som er diagnostisert er det? Og kan du være så snill å si hvor du har dette fra?
Vis hele sitatet...
Jeg brukte ikke ordene "mindre intellektuelle" bokstavelig, jeg brukte ordene til han jeg siterte. Det er ikke ord jeg personlig ville brukt om folk som sliter med en personlighetsforstyrrelse. Derfor brukte jeg hermetegn.

Sitat av Noisediary Vis innlegg
Dette må du nesten dokumentere. Det er påstander jeg aldri har hørt om før.

Jeg vil si tvert i mot. De er født med varierende intelligens på lik linje med normale mennesker.

Men blottet for empati er de. Tenk hvor mye energi de sparer i forhold til oss andre på det da?

Stress koster mye krefter for vanlige mennesker.

Psykopater har ikke denne evnen til å føle stress. Derfor er det kanskje ikke så uvanlig at de er såkalte "arbeidshester", og ofte er ledere, sjefen på jobben, politikere, advokater, kirurger, politi osv.

Og jo det er forskjell på de to. Psykopater er født som det. Sosiopater er ikke født slik, men formet slik.

Hvis f.eks en sosiopat blir stoppet av politiet med et lik i bagasjen i bilen, vil sosiopaten være i stand til å føle frykt. En psykopat derimot, vil ikke føle noe som helst, og har evnen til å sjarmere og ofte lure seg unna.

Du må ikke komme med slik feilinformasjon om at det betyr det samme. For det gjør det ikke.

Forresten vil en under gjennomsnittlig intelligent psykopat klare å fremstå som mye smartere enn den egentlig er. Men det er fordi alle psykopater er narsissister.

Men ikke alle narsissister er psykopater. En grei huskeregel.
Vis hele sitatet...
Det var du som brukte ordene "mindre intellektuelle" om personer med anti/dyssosial personlighetsforstyrrelse som ender opp i fengsel eller med rusproblematikk, så ikke før det over på meg fordi jeg siterte dine ord.

Folk med autisme og asberger er også rimelig blottet for empati. Jeg tror ikke det gjør at man sparer energi, men at man får andre utfordringer å strebe med. Det er en grunn til at nesten alle psykopater ender opp med rusproblematikk.

Etter et kjapt google-søk så ser det forresten ut som at du har rett, det er forskjell på psykopati og sosiopati. Men det er også viktig å poengtere at det ikke lengre heter psykopati eller sosiopati, dette er ord som ikke blir brukt innenfor medisinen lengre. Nå heter det antisosial eller dyssosial personlighetsforsyrrelse.

Man kaller ikke psykisk utviklikshemmede for tilbakestående eller mongoloide lengre, selv om de ordene tidligere ble brukt innenfor medisinen.
Sist endret av Dongerino; 12. desember 2019 kl. 10:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg brukte ikke ordene "mindre intellektuelle" bokstavelig, jeg brukte ordene til han jeg siterte. Det er ikke ord jeg personlig ville brukt om folk som sliter med en personlighetsforstyrrelse. Derfor brukte jeg hermetegn.
Vis hele sitatet...
Bruk de ordene du mener passer da, påstanden må uansett forsvares.

Det er en grunn til at nesten alle psykopater ender opp med rusproblematikk.
Vis hele sitatet...
Her er enda en sånn setning du bare slenger ut, nesten alle ditt, nesten alle datt. Har du noen som helst peiling på det du snakker om?
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg brukte ikke ordene "mindre intellektuelle" bokstavelig, jeg brukte ordene til han jeg siterte. Det er ikke ord jeg personlig ville brukt om folk som sliter med en personlighetsforstyrrelse. Derfor brukte jeg hermetegn.



Det var du som brukte ordene "mindre intellektuelle" om personer med anti/dyssosial personlighetsforstyrrelse som ender opp i fengsel eller med rusproblematikk, så ikke før det over på meg fordi jeg siterte dine ord.

Folk med autisme og asberger er også rimelig blottet for empati. Jeg tror ikke det gjør at man sparer energi, men at man får andre utfordringer å strebe med. Det er en grunn til at nesten alle psykopater ender opp med rusproblematikk.

Etter et kjapt google-søk så ser det forresten ut som at du har rett, det er forskjell på psykopati og sosiopati. Men det er også viktig å poengtere at det ikke lengre heter psykopati eller sosiopati, dette er ord som ikke blir brukt innenfor medisinen lengre. Nå heter det antisosial eller dyssosial personlighetsforsyrrelse.

Man kaller ikke psykisk utviklikshemmede for tilbakestående eller mongoloide lengre, selv om de ordene tidligere ble brukt innenfor medisinen.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev om "de mindre intellektuelle" på bakrunn av det du sa: "Så og si alle sosiopater er mindre intellektuelle".
Men jeg svarte at de. sannsynligvis har intelligens i varierende grad akkurat som oss andre.

Det fremstår for meg som at du sliter litt med å lese helheten av det folk skriver, og henger deg opp i småting som er irrelevant for diskusjonen. Har lest gjennom tråden nå, og det jeg leser i stort sett alle dine innlegg, er enten misforståelser av det andre mener, eller feilinformasjon fra din side. Både når det gjelder aspergers og PF.

Du overser det Realist1 og andre her lenger opp i tråden ber deg om å gjøre. Å komme med kilder på argumentene dine. Fordi de er smått oppsiktsvekkende og kan da virke litt spekulativt fra din side når du ikke underbygger de.

Kanskje spesielt påstanden om at de aller fleste innsatte i fengsel har antisosial PF.

Sånne påstander som folk flest ikke har hørt om, må du nesten underbygge hvis du vil bli tatt seriøst i en diskusjon.

At du ikke tar folk på alvor i tråden når de ber om kilder etter å ha argumentert for sitt synspunkt, viser jo ironisk nok litt manglende empati fra din side.

Men du har rett i at diagnosene har endret navn. Jeg brukte psykopat/sosiopat fordi det er begreper som er lettere å gjenkjenne for folk som måtte i tråden.

Antisosial PF kan ofte misforstås med at en er antisosial. Og dyssosial er et ord de fleste ikke har hørt om, tror jeg.
Kanskje er det ADHD du tenker på rundt dette fengselsgreiene? Mener jeg hørte et radioprogram der det ble nevnt at det var overvekt av innsatte med adhd i norske fengsler.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kanskje er det ADHD du tenker på rundt dette fengselsgreiene? Mener jeg hørte et radioprogram der det ble nevnt at det var overvekt av innsatte med adhd i norske fengsler.
Vis hele sitatet...
Det er det, men de fleste med ADHD er heller ikke i fengsel.
Nei det stemmer det pi, men andelen med adhd diagnose er større i fengslene enn ellers i befolkningen. I fengsel er det så mange som har adhd at det er over 50% ifølge radioprogrammet. Og mange har gått med ubehandlet adhd som avdekkes når de havner i fengsel. Noen med adhd har jo også andre greier i tillegg. Feks kan de slite med impulskontroll. Lett da å bli kriminell.
Sist endret av _abc_; 12. desember 2019 kl. 22:03.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei det stemmer det pi, men andelen med adhd diagnose er større i fengslene enn ellers i befolkningen. I fengsel er det så mange som har adhd at det er over 50% ifølge radioprogrammet. Og mange har gått med ubehandlet adhd som avdekkes når de havner i fengsel. Noen med adhd har jo også andre greier i tillegg. Feks kan de slite med impulskontroll. Lett da å bli kriminell.
Vis hele sitatet...
Selvsagt, dette er kjent. Så også at såkalt psykopati er overrepresentert blant innsatte. Det alle prøver å få Dongerino til å belegge er påstanden om at de fleste med disse personlighetsforstyrelsene er i fengsel, og det å ha problemer med loven nærmest er en forutsetning for diagnosen.
Sist endret av *pi; 12. desember 2019 kl. 23:25.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kanskje er det ADHD du tenker på rundt dette fengselsgreiene? Mener jeg hørte et radioprogram der det ble nevnt at det var overvekt av innsatte med adhd i norske fengsler.
Vis hele sitatet...
Overvekt som i "over halvparten av de innsatte har ADHD" eller som i "blant innsatte er prosentandelen med ADHD høyere enn i resten av samfunnet"? Slik du ordlegger deg er den første mest rimelig, men rent statistisk gir nummer to mer mening: Det vel bare ca. 5% av befolkningen som har ADHD...

Jeg vil bygge litt videre på dette, for så langt har hele denne diskusjonen vært preget av slike uklarheter.
La oss se på følgende påstander:
  1. De fleste fugler spiser korn.
  2. De fleste fugler foretrekker korn.
  3. De fleste kornspisere er fugler.
  4. Mesteparten av kornet spises av fugler.
Disse utspillene ser kanskje lignende ut, og for mange er det potato-potato. Men de sier helt ulike ting! Enda viktigere: Hver og en av disse påstandene kan være sanne eller usanne ganske uavhengig av hverandre, og flere av de inneholder et par kritisk uklare segmenter - det er for eksempel ikke opplagt hva som menes med "kornspiser". Selv noen som tolker setningen korrekt kan misforstå. Hvis man i tillegg mener 1, men sier 2 og folk oppfatter det som 3, mens sannheten egentlig ligger i 4, så... får vi en diskusjon som dette. Det er forferdelig lite givende.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. desember 2019 kl. 10:58.
▼ ... noen uker senere ... ▼
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Her er enda en sånn setning du bare slenger ut, nesten alle ditt, nesten alle datt. Har du noen som helst peiling på det du snakker om?
Vis hele sitatet...
En studie gjennomført angående antisosial personlighetsforstyrrelse og rusmisbruk:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15768573

En artikkel om dyssosial personlighetsforstyrrelse fra felleskatalogen:
https://www.felleskatalogen.no/medis...l-forstyrrelse

Jeg siterer dette utdraget: "Forskjellige former for kriminalitet og misbruk sees derfor hyppigere.".

Sitat av Noisediary Vis innlegg
Kanskje spesielt påstanden om at de aller fleste innsatte i fengsel har antisosial PF.
Vis hele sitatet...
Jeg får ikke linket siden det er en PDF, men googler du "Forekomst av psykiske lidelser hos domfelte i norske fengsler" av Victoria Cramer så finner du blant annet dette:

Andelen innsatte med symptomer forenlig med antisosial personlighetsforstyrrelse var i denne
undersøkelsen 59%, altså relativt nært opptil tidligere norske funn (63 % i Langeveld og Melhus,
2004; og 60 % i Rasmussen, 2001).
Vis hele sitatet...
Jeg tok nok litt feil, "nesten alle" stemmer ikke, men at ca 60% av innsatte i fengsel har antisosial/dyssosial personlighetsforstyrrelse er greit mye.

Sitat av Noisediary Vis innlegg
Antisosial PF kan ofte misforstås med at en er antisosial. Og dyssosial er et ord de fleste ikke har hørt om, tror jeg.
Vis hele sitatet...
Antisosial og dyssosial personlighetsforstyrrelse er så og si det samme. Dyssosial PF, antisosial PF og psykopati/sosiopati går under samme gren.

Nå har jeg slengt ut litt kilder til å underbygge påstandene mine her, beklager at jeg ikke gjorde det tidligere. Jeg har hatt et inntrykk av at folk flest vet at "psykopater" svært ofte sliter med rus og er fengselsfugler, men jeg tok visst feil i at dette var allmenn kunnskap.
Du har fortsatt ikke noe beleggfor de ekstreme påstandene dine. Det er vel ingen som protesterer på at ASPF er assosiert med rus og kriminalitet.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
De aller fleste i fengsel kan klassifiseres med anti/dyssosial personlighetsforstyrrelse, som er sosiopati. De aller fleste med personlighetsforstyrrelsen har problemer med loven. Dette er en del av diagnosen.

Politiet sitter ikke i fengsel, og har ikke problemer med loven ellers misten de jobben. Det er vel teknisk sett ikke statistikk men et faktum mtp. diagnosekriterie og at politiet ikke er i fengsel.
Vis hele sitatet...