Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6270
Har en del spørsmål rundt dette. Hvor mye av trygden du sitter igjen med etter du har flytta osv .
Litt på utsiden av selve spørsmålet så vil jeg påpeke at prisnivået er høyt på Kanariøyene i forhold til feks fastlandspania.

Bare på en båttur fra Tyrkia til Kypros (tyrkiske siden) øker prisnivået med rundt 30-40%, pluss 10-20% på toppen av det når du går fra tyrkisk til gresk side.
Flytter du så sitter en vel igjen med minste uføretrygden i og med at ung ufør fordelen blir borte hvis en flytter ut av landet
Trådstarter
hvor mye blir jeg sittende igjen med når jeg har 19000 utbeltalt? og du sier spania er billigere å bo?
Sitat av sykoa Vis innlegg
hvor mye blir jeg sittende igjen med når jeg har 19000 utbeltalt?
Vis hele sitatet...
Vil selv anta at du sitter igjen med rundt 16-17000.
Har hørt på de som får så lite som 13.000 på ufør. 16-17.000 uten ung uføre tillegget høres litt vel mye ut?
En må vel regne rundt 240 000 i året. Som blir litt ca 20 022 kr pr mnd, før skatt. Så må en trekke skatt samt andre ting, som f.eks helseforsikring.

Her står det også litt info

Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Har hørt på de som får så lite som 13.000 på ufør. 16-17.000 uten ung uføre tillegget høres litt vel mye ut?
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle en skal høre på. Enkelte har også ekstra skattetrekk som de heller ikke nevner noe om, så da blir det litt feil å forholde seg til. Da er det mye enklere å ta beløpet før skatt, og da er minstebeløpet for enslig 2,48 ganger grunnbeløpet, tatt som ett eksempel.
Sist endret av Jens1; 23. oktober 2018 kl. 23:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må sjekke hvilket tillegg du får som ung ufør, det tillegget vil du miste om du flytter utenlands. Om du sjekker på nav.no så regner jeg med at du vil finne det under "mine sider" når du logger inn. Jeg kjenner ikke til hvor stort det tillegget er så kan ikke si noe om hvilket beløp du sitter igjen med. Som hovedregel skal du skatte til Norge i tre år etter at du flytter utenlands.
Sitat av sykoa Vis innlegg
hvor mye blir jeg sittende igjen med når jeg har 19000 utbeltalt? og du sier spania er billigere å bo?
Vis hele sitatet...
Hvis du bor alene og har ung ufør i dag, så har du 2.91 ganger grunnbeløpet i folketrygden. Uten ung ufør tillegget detter du ned på 2.48 ganger grunnbeløpet. Da mister du 0.43 ganger grunnbeløpet, noe som tilsvarer ca 41 600 brutto i året.
Du mister ung ufør tillegget, men får en omregning av pensjonen. Hvor mye du sitter igjen med etterpå kommer an på hvor gammel du er, for å få full opptelling må du ha vært medlem i folketrygden i 20 år etter fylte 16.

Helseforsikring trenger du ikke tenke på da du fremdeles vil være medlem i folketrygden, da trekkes du ca 8.2% i skatt for medlemskapet.

Du er skattepliktig til Norge i tre år etter utflyttingsåret, når du leverer den første skattemeldingen til Spanske skattemyndigheter så får du et skjema som bekrefter at du er skattemessig bosatt i Spania. Dette skjemaet skal du sende til Norske skattemyndigheter for å få tilbakebetalt skatt du har betalt til Norge. Du skal ha nytt skjema hvert år som du legger ved den Norske selvangivelsen.

Norge og Spania har skatteavtale, du skal kun betale skatt til det landet du er bosatt. Etter skatteavtalen så skal du heller ikke betale kildeskatt til Norge. Bare 8.2% for medlemskap i folketrygden.

Hvor mye du skal betale i skatt til Spania kommer an på uføregrad, er du 100% ufør i Norge så kan du være heldig å slippe skatt til Spania. Men det kommer helt an på oversettelsen av papirene dine.

Alt jeg har skrevet over er veldig forenklet, men det er stort sett sånn det er.

Jeg bor selv på Kanariøyene, hadde ung-ufør før jeg flyttet hit. Nå har jeg ca 19000,- utbetalt, det er mer en nok å leve på. Betaler 400€ i husleie (enebolig med stor hage), vann inkludert. Strøm kommer i tillegg.

Skal du bo og leve billig så må du finne et sted utenfor turistområdene, alt er mye dyrere der det er turister. Det er også flere øyer enn Gran Canaria, bor selv på en av de mindre kjente øyene.

For min del er det helt uaktuelt å flytte tilbake til Norge, her har jeg økonomi til å leve veldig komfortabelt. Noe som er nesten umulig i Norge, klimaet hjelper også veldig på helsen. Det som er litt vanskelig i starten er språket og det vanvittige byråkratiet, men når man er ferdig med alt papirarbeidet så er det absolutt verdt det.
Masse god info der, Samurai

Fikk du noe hjelp med alt papirarbeidet, eller har du satt deg inn, gjort alt selv?
Du sitter vel igjen med mer en lokalbelkningen får i lønn. Det burde vel holde.
Sitat av Samurai80 Vis innlegg
Helseforsikring trenger du ikke tenke på da du fremdeles vil være medlem i folketrygden, da trekkes du ca 8.2% i skatt for medlemskapet
Vis hele sitatet...
Tja... ved å ha Europeisk helsetrygdkort er du altså sikret lik behandling som innbyggerne av det landet du er i, og du må betale samme egenandel. Altså du er sikra plass på et eller annet råttent offentlig sykehus.

En reiseforsikring dekker ganske mye mer enn bare det.
Sist endret av venstrehook; 24. oktober 2018 kl. 17:41.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Masse god info der, Samurai

Fikk du noe hjelp med alt papirarbeidet, eller har du satt deg inn, gjort alt selv?
Vis hele sitatet...
Før vi flyttet så satte jeg meg godt inn i hva jeg måtte gjøre i forhold til NAV og eksport av pensjon. Sørget for å ha alle papirer som var nødvendige for å få residencia før vi reiste

Ordnet med bolig og depositum før vi reiste, første året leide vi av en nordmann så det ordnet seg greit.

Papirarbeidet ordnet seg også, men det er takket være min kone som har Spansk som morsmål. Skulle jeg gjort alt alene hadde det tatt lengre tid. Men det er helt vanlig for utlendinger å hyre en "fikser" eller gestor som det heter, det er en god stress med papirer det første året.

Sitat av BAN Vis innlegg
Du sitter vel igjen med mer en lokalbelkningen får i lønn. Det burde vel holde.
Vis hele sitatet...
Holder i massevis, en normal lønn her ligger på 800€ til 1200€.
Lever man litt nøkternt så er det lett å spare penger, greit hvis man har gammel gjeld eller ønsker å reise. Kanariøyene er et fint utgangspunkt for reiser til Sør-Amerika eller Afrika.

Er man resident her så får man også 75% avslag på fly og båtbilletter mellom øyene eller til fastlandet.

Sitat av venstrehook Vis innlegg
Tja... ved å ha Europeisk helsetrygdkort er du altså sikret lik behandling som innbyggerne av det landet du er i, og du må betale samme egenandel. Altså du er sikra plass på et eller annet råttent offentlig sykehus.

En reiseforsikring dekker ganske mye mer enn bare det.
Vis hele sitatet...
Det er veldig bra standard på offentlige sykehus her, sykehuset på Tenerife er blant de ledende i europa på enkelte områder. Husker ikke i farten hva det var. Det er ingen egenandel for å gå til legen, det er helt gratis.


En annen ting er egenandel på medisin, det er latterlig billig. Medisiner som koster flere tusen i Norge betaler man bare 10-20€ for her.

Reiseforsikring er bra for reiser, men den gjelder ikke når man flytter permanent. Skal man absolutt ha ekstra forsikring så er det mange forsikringsselskaper her som er mye billigere enn i Norge.

Jeg betaler 200€ i året for bilforsikring, 80€ i året for innbo som egentlig ikke er nødvendig siden forsikringen til husverten dekker innbo. 70€ i året for tannforsikring, heller ikke nødvendig men får en god del avslag på tannbehandling.
Sist endret av Samurai80; 24. oktober 2018 kl. 18:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Har hørt på de som får så lite som 13.000 på ufør. 16-17.000 uten ung uføre tillegget høres litt vel mye ut?
Vis hele sitatet...
Uføretrygd regnes jo utifra skattbar inntekt: "Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. Tidligere års inntekt blir justert opp til dagens verdi."

Selv har jeg jobbet å hatt grei inntekt så har 20400 etter skatt hver måned. Maks uføretrygd er vel litt høyere. Forøvrig vil ikke unguføretilegg ha noe å si om man har hatt høy nok inntekt de siste 3 åra av beregningen, sakset fra mine dokumenter angående hvorfor ung uføretilegg ikke ble vurdert: "Dette har for deg ingen materiell betydning da din egenopptjente uføretrygd er høyere enn uføretrygd med ung uførerettigheter."
Sist endret av bullshit..; 24. oktober 2018 kl. 20:16.
Det er en hel del på ufør som aldri har hatt noen tidligere skattbar inntekt. Ergo minstesats som ufør

Utenom skatten de eventuelt har hatt på ytelser fra NAV.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 24. oktober 2018 kl. 23:09.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Samurai80 Vis innlegg
Du mister ung ufør tillegget, men får en omregning av pensjonen. Hvor mye du sitter igjen med etterpå kommer an på hvor gammel du er, for å få full opptelling må du ha vært medlem i folketrygden i 20 år etter fylte 16.

Helseforsikring trenger du ikke tenke på da du fremdeles vil være medlem i folketrygden, da trekkes du ca 8.2% i skatt for medlemskapet.

Du er skattepliktig til Norge i tre år etter utflyttingsåret, når du leverer den første skattemeldingen til Spanske skattemyndigheter så får du et skjema som bekrefter at du er skattemessig bosatt i Spania. Dette skjemaet skal du sende til Norske skattemyndigheter for å få tilbakebetalt skatt du har betalt til Norge. Du skal ha nytt skjema hvert år som du legger ved den Norske selvangivelsen.

Norge og Spania har skatteavtale, du skal kun betale skatt til det landet du er bosatt. Etter skatteavtalen så skal du heller ikke betale kildeskatt til Norge. Bare 8.2% for medlemskap i folketrygden.

Hvor mye du skal betale i skatt til Spania kommer an på uføregrad, er du 100% ufør i Norge så kan du være heldig å slippe skatt til Spania. Men det kommer helt an på oversettelsen av papirene dine.

Alt jeg har skrevet over er veldig forenklet, men det er stort sett sånn det er.

Jeg bor selv på Kanariøyene, hadde ung-ufør før jeg flyttet hit. Nå har jeg ca 19000,- utbetalt, det er mer en nok å leve på. Betaler 400€ i husleie (enebolig med stor hage), vann inkludert. Strøm kommer i tillegg.

Skal du bo og leve billig så må du finne et sted utenfor turistområdene, alt er mye dyrere der det er turister. Det er også flere øyer enn Gran Canaria, bor selv på en av de mindre kjente øyene.

For min del er det helt uaktuelt å flytte tilbake til Norge, her har jeg økonomi til å leve veldig komfortabelt. Noe som er nesten umulig i Norge, klimaet hjelper også veldig på helsen. Det som er litt vanskelig i starten er språket og det vanvittige byråkratiet, men når man er ferdig med alt papirarbeidet så er det absolutt verdt det.
Vis hele sitatet...

Her er det mye jeg ikke forstår. Det står vel på Nav sine sider at:

"Hvis du er pensjonist eller uføretrygdet og bosetter deg i et annet EU/EØS-land, kan du ikke få innvilget frivillig medlemskap."

Så hvis man er uføretrygdet så kan man ikke oppretteholde verken helsedelen eller pensjonsdelen. Dvs at hvis man flytter til Kanariøyene så har man ingen helse rettigheter gjennom Norge og må kjøpe lokal helseforsikring samt at ALL videre pensjonsopptjening STOPPER i Norge. Jeg aner ikke hva slags pensjonopptjening man får fra Spania når man bor der som 100% ufør og ikke jobber eller om man er der og jobber 100% for den saks skyld. Spania er vel ikke akkurat kjent for sine gode offentlige pensjonsordning......

Og OM man skulle få frivillig medlemskap godkjent så er det, i skrivende stund, 9,1% for helsedelen samt hele 27,6% for pensjonsdelen

Litt spent på hvordan du har løst dette Samurai
Sist endret av tnuis; 21. mai 2019 kl. 16:13.
Når du er bosatt i spania/eu/kanariøyene så kan du velge å opprettholde medlemskapet i folketrygden måt 8.2% av brutto inntekt. Men du kan også velge å ikke betale den til norge. Vet om flere som har flyttet permanent til eu som ikke betaler medlemskap i folketrygden lengre for å ha mer utbetalt hver måned.

Kanariøyene har i allefall tidligere hatt redusert skatt i forhold til på fastlandet, og lavere moms. Så det utjevner kanskje at boligprisene er høyere på sikt.

Når du får recidencia i spania og skatter dit så får du jo rett til behandling på lik linje med innfødte. Og med eu kortet så har du også rett på gratis behandling i norge om du feks planlegger ferier tilbake i gamlelandet.

Du må selv velge hva som er rett for deg.
Sist endret av random67489; 21. mai 2019 kl. 17:17.
Du mister ung uføre delen,å det er jo endel.
Er selv ung ufør,bodde på GC 6 mnd.Det er billigere nord på øya en sør men du får jo ikke den varmen du gjør i sør.
Det er vel mulig å være utenlands i inntil 6 måneder per år på ung ufør uten å miste ung-ufør tillegget om jeg husker korrekt.
Kanskje kunne du sett om du kan finne deg en bolig du kan leie 6 måneder per år på Gran Canaria også tar du sommerhalvåret i Norge? Om du klarer å få til 2 slike leiekontrakter så vil du få max utbetaling.

I praksis kan det nok være veldig vanskelig å få leid bolig i norge på løpende 6 måneders kontrakter med 6 måneders opphold i mellom, men kanskje du har noen bekjente som vil leie til deg? Eller familie?

Er kanskje enklere å få til en slik leiekontrakt på Gran Canaria for da står jo utleier fritt til å leie ut til maxpris i toppsesong.
Sist endret av random67489; 22. mai 2019 kl. 17:12.