Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 3719
Hei !
var ute i går å tok bilde, å lurer på hva dere syntes om det ?

http://home.no.net/preandr/bilde/natt2.jpg

Takk for alt respons.
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Likte ikke helt av horisonten var skjev.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ville anbefalt litt høgare lukkertid/større blenderopning for å få meir lys i bildet. Slik det er no er det litt for mørkt og utydleg, men fin horisont.
Sitat av matz0r
Likte ikke helt av horisonten var skjev.
Vis hele sitatet...
Og det var faktisk det eneste jeg ikke likte med bildet.
Veldig pent
Det at horisonten er skjev, og det huset i forgrunnen er forstyrrende..
Hvor er det tatt?
Trådstarter
takk, bilde er tatt på mokollen i Sandefjord.
Det var ikke spessielt bra egentlig, dårlig komposisjon og lys settning
Men stå på
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva kamera er det tatt med? Eg fann ikkje *noko* exif-informasjon i det, og det ville vere artig å ha originalen for å sjå kva parametarar biletet vart tatt med.
Trådstarter
Ser ut til at home.no.net er nede igjen så har lastet opp bilde på nytt, der horisonten er rettet opp:
http://www.bildeopplasting.com/f_2293.jpg
bildet er ikke noe spesielt spennende.. bortsett fra at det må være fint å se den utsikten i rl
Trådstarter
ja det er veldig fint å se utsikten på ekte, hadde vært veldig stilig å fått bilde av akkurat sånn man ser det i ekte på kamera.
Det er altfor mørkt. Mangler detaljer av byen, dette har vel med lukkertid og den sulamitten der å gjøre.
I grunnen var det ikke noe spesielt. Som sagt var det for mørkt og uklart, men stygt var det ikke.. Igjen: Hvilket kamera brukte du?
Trådstarter
bruker canon 350D med tamron 28 - 300 mm linse.
1. Rett horisont
2. Du kunne gjerne ha zoomet litt, for å unngå husene i forgunnen
3. Litt lengre lukkertid.
4. Horisontbilder blir gjerne bedre om du ikke deler bildet tvert av på midten, men tar 3/4 av eksempelvis himmelen med. Eller bakken. Synest jeg.
Du har jo speilrefleks. Få deg stativ og lek deg med lukkerhastigheten. Det kan bli ganske kult, sjekk dette bildet f.eks
http://foto.no/bildegalleri/images/b_244033.jpg
horisonten er like, om ikke skjevere enn før. Og få mer lys på filmen! Kjør 800 ISO og høy lang lukker, samtidig som du prøver med en blender på rund f/11 fpr å få skarpe lys og fin dybde. Ellers syntes jeg at forsøket var verdt en klapp på skulderen. Men, rett alltid opp bilder som du legger opp, en skjev horisont er aldri tøft/fint på landskapsbilder.

Edit: Og som Golder sier, her er det bare første 2 centimetrene av himmelen som er spennende, kutt vekk over halvparten!

kanoute: Rot?
Sist endret av Keyser Söze; 31. august 2006 kl. 23:46.
Rot, tja? Mulig det. Det er ikke mitt bilde, jeg ville bare finne noen eksempler fra foto.no.
Her har du enda et til. A`la Spirax sitt

Edit : Dette bildet er tatt med:
ISO100
Blender f/11
Lukker 10s
Brennvidde 17mm

Så har du noe å gå etter, som Mushy sa.
Sist endret av kanoute; 31. august 2006 kl. 23:55.
takk, jeg får prøve meg en gang til, så får vi se om det blir bedre
Sitat av kanoute
Rot, tja? Mulig det. Det er ikke mitt bilde, jeg ville bare finne noen eksempler fra foto.no.
Her har du enda et til. A`la Spirax sitt

Edit : Dette bildet er tatt med:
ISO100
Blender f/11
Lukker 10s
Brennvidde 17mm

Så har du noe å gå etter, som Mushy sa.
Vis hele sitatet...
Hvordan stiller jeg blender til f/11 ? (på canon 350D)
Sett kameraet i manuell (M) (er greit å lære å bruke), og bruk Av[+/-] knappen (iflg dpreview.com). Eller bare sjekk manualen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sett kameraet i AV-modus, og leit deg fram til det hjulet som er ved siden av utløserknappen, og vri på det til saken viser 11 i displayet.

Du har mao kjøpt noko til 5k men ikkje lest manualen? *LES DEN*. Der står mykje nyttig når det gjeld å ta betre bilete, og om korleis ein stiller inn kameraet optimalt.
Har leita i manualen, grunnen til jeg spurte var pga jeg skulle ha raskt svar for jeg skulle ut å ta bilde i stad, men i det jeg gikk ut så regnet det

Men takk, for alt hjelp.
at det regner gjør det jo bare kulere

har slitt i en halv evighet med å få tatt noen bilder med lang lukkertid og pøsregn nå...for å gjøre historien kort: jeg har ufattelig mye drit på disk : ) (og en aldri så liten forkjølelse)

men som tidligere nevnt i tråden, bruk manuell så mye som mulig (evt også bruk aperture select om du ikke helt har tid til å fikle med manuelle innstillinger), full auto og point-and-shoot vil ikke gjøre deg noen særlig god fotograf i lengden
Greit bilde syns jeg! Stå på
I Hammerfest er det sånn himmel hele tiden nesten:S men var pent bilde Likte ikke byen helt jeg:P
Sitat av kanoute
Rot, tja? Mulig det. Det er ikke mitt bilde, jeg ville bare finne noen eksempler fra foto.no.
Her har du enda et til. A`la Spirax sitt

Edit : Dette bildet er tatt med:
ISO100
Blender f/11
Lukker 10s
Brennvidde 17mm

Så har du noe å gå etter, som Mushy sa.
Vis hele sitatet...


Hvor i Oslo er dette bildet tatt?
Jeg ser hvor motivet er, bare lurer på hvor fotogtafen stod.
Er ikke det i nærheten av sjømannsskolen?
Synes bilde var altfor mørkt, ville heller prøvd og ikke fått med hagen eller huset som er rett nedenfor utsiktspunktet.
Prøv lenge lukke tid.
Pass også på og få Horisonten rett, det kan jeg alt som serru
Syns du burde mekke bakrunnen gutten min, den burde definitivt være rett =)
Sitat av Wipeout
Hvor i Oslo er dette bildet tatt?
Jeg ser hvor motivet er, bare lurer på hvor fotogtafen stod.
Vis hele sitatet...
Er det ikke på Ekeberg-restauranten da?
Nå har jeg akkurat vært oppe å tatt et nytt bilde, hva syntes dere ?
http://home.no.net/preandr/bildene/IMG_1625.jpg
Mye bedre. Dette var faktisk litt bra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ikkje noko veldig spesielt med det bildet der. Greit nok, men ikkje spesielt fint å ha på veggen. Forgrunnen øydelegg ein del, og eg trur faktisk du med fordel kunne hatt lenger lukkertid og større aperturverdi.

Og neste gang, ikkje ta knekken på EXIF-info som følger med bildet. Har ofte mykje info som er nyttig for å studere et bilde, og foreslå forbetringer.
Ikke slutt i kassejobben din på Rema riktig enda.

edit: Men til ditt forsvar skal det sies at versjon 2 var betraktelig bedre.
Sist endret av Stormen; 3. september 2006 kl. 22:00.
Sitat av Stormen
Ikke slutt i kassejobben din på Rema riktig enda.
Vis hele sitatet...
hva mener du med det ?

Nytt bilde:

http://home.no.net/preandr/bildene/IMG_1621.jpg
Sitat av kanoute
Rot, tja? Mulig det. Det er ikke mitt bilde, jeg ville bare finne noen eksempler fra foto.no.
Her har du enda et til. A`la Spirax sitt

Edit : Dette bildet er tatt med:
ISO100
Blender f/11
Lukker 10s
Brennvidde 17mm

Så har du noe å gå etter, som Mushy sa.
Vis hele sitatet...
Må bare si det.. det bilde var UTROLIG PENT!
Sitat av Spirax
hva mener du med det ?

Nytt bilde:

http://home.no.net/preandr/bildene/IMG_1621.jpg
Vis hele sitatet...
Horisont, horisont, horisont og horisont!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Einig med chubby. Det var det punktet som gikk igjen på forrige bilde, og da bør du få fixa det. Du kan forøvrig croppe og rotere i photoshop...
Sitat av marjuice
Det er altfor mørkt. Mangler detaljer av byen
Vis hele sitatet...
damn enig! men et fint bilde

Sitat av Spirax
Nå har jeg akkurat vært oppe å tatt et nytt bilde, hva syntes dere ?
http://home.no.net/preandr/bildene/IMG_1625.jpg
Vis hele sitatet...
Mykje bedre bedre nå som man ser mer
Her er et som skal være litt retter ?
http://home.no.net/preandr/bildene/nattbilde_02.jpg
ja, men den er fortsatt skjev. ta view>rulers - og trykk på linjalen og trekk ut en linje - ta free transform og legg horisonten slik at høyre og venstre del er lik med linjal-streken. Ellers syntes at forbedringen var merkverdig!

Edit: Hvilken blender bruker du her? Det er fortsatt veldig uklart.
Sist endret av Keyser Söze; 4. september 2006 kl. 17:57.
Sitat av Golder
4. Horisontbilder blir gjerne bedre om du ikke deler bildet tvert av på midten, men tar 3/4 av eksempelvis himmelen med. Eller bakken. Synest jeg.
Vis hele sitatet...
er det ikke 1/3 som er "regelen" a?
correct me if I¨m wrong
Sitat av ole1990
er det ikke 1/3 som er "regelen" a?
correct me if I¨m wrong
Vis hele sitatet...

teknisk og estetisk sett, så skal forholdet være 1:1.618 - eller ca 5/8 - men det er ikke alltid "reglene" er best, mener jeg
Spirax: Har du et enormt behov for publisitet? Fant denne på akam. :P

Men uansett, du skal som nevnt tidligere ha klapp på skulderen for ståpåvilje.
nei har egentlig ikke det, men liker å få kommentarer så jeg kan finne ut hva jeg kan gjøre bedre, hva som er bra / dårlig

Å på denne tråden har jeg faktisk lært å ta bedre bilder på kvelden
Ja, gutta (og jentene) på nFF er flinke til å komme med tilbakemeldinger. Og de er ganske raske. Du er modig som tør legge ut bilder her forresten, jeg tørr ikke :P

Av de bildene som har blitt lagt ut her, så har vel hvertfall 2/3 om ikke mer blitt slaktet hensynsløst av majoriteten (jeg sier ikke at det ikke er fortjent), men det er vel sånn man lærer. Men det er nå bare mitt generelle inntrykk.
Likte ikke bildet... Det var sjev bakrunn, og et kjedelig motiv.. Sorry borry ;D
nei vel, men skal prøve å ta en nytt bilde i dag så vis det blir bra kan det hende jeg slenger ut det.
Prøvde meg på et nytt i dag, kanskje litt bedre eller ?

http://home.no.net/preandr/bildene/IMG_1641.jpg