Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1069
God kveld freaks!

Jeg kom for litt siden over en gammel radio som ble stående i kjelleren en stund. Men etterhvert begynte det som et kveldsprosjekt hvor jeg pussa her og der, Nå har det eskalertet og jeg er ikke helt sikker på hvor langt jeg skal dra dette. Trenger rett og slett noen råd da jeg ikke er noen proff på elektronikken heller.





Som dere ser er det god plass baki her etter jeg renska ut alt som var her fra før. Jeg ønsker nå å sette inn ferske høyttaler og noen ledlys som vil skinne pent igjennom glasset.



Har polert både knotter og glass så jeg ønsker å beholde disse knottene med en liten funksjon. Planen om det er mulig er å benytte ene til å stille volum på diskant og den andre bass. Dersom jeg tenker nogenlunde riktig vil jeg oppnå det jeg ønsker med denne tegningen



Med AMP circuit boards mener jeg disse to, ene subwoofer å andre 2-kanals vanlig.

Subwoofer
Diskant


Er tegninga mi på bærtur? Hva ville du gjort? Forslag til evt høytalere eller andre måter å gjøre det på?

Har også disse dingsene liggende, men usikker på om det er nødvendig å bruke noen av dem. Kom gjerne med forslag



Ser at bildefunksjonen svikta. Her er IMGUR-albumet, dere klarer vell å tyde hva som er hva.
https://imgur.com/a/dLG7W
Sist endret av Natz; 15. oktober 2017 kl. 22:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hadde vurdert en variant av gainclone som forsterker, veldig fornøyd med dei to jeg har. Har en lm3886 og en 3875. Koster litt mer men mye bedre enn dei rimeligste klasse d forsterkerene.

Gainclone, raspberry pi med skikkelig dac kan bli veldig fint oppsett for musikk avspilling. Sammen med noen fulltone element av god kvalitet. Du må nok bygge kasse for høyttalerene (dvs så dei har ett lukket kabinett inni radioen)

Fikk veldig lyst på noe slikt selv nå

Ang bildene dine og slikt så må du ha filter også før eller etter amp alt etter hva hvordan du tenker å ha det.
Sist endret av rfa; 16. oktober 2017 kl. 00:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pengejeger
Natz's Avatar
Trådstarter
Sitat av rfa Vis innlegg
Hadde vurdert en variant av gainclone som forsterker, veldig fornøyd med dei to jeg har. Har en lm3886 og en 3875. Koster litt mer men mye bedre enn dei rimeligste klasse d forsterkerene.

Gainclone, raspberry pi med skikkelig dac kan bli veldig fint oppsett for musikk avspilling. Sammen med noen fulltone element av god kvalitet. Du må nok bygge kasse for høyttalerene (dvs så dei har ett lukket kabinett inni radioen)

Fikk veldig lyst på noe slikt selv nå

Ang bildene dine og slikt så må du ha filter også før eller etter amp alt etter hva hvordan du tenker å ha det.
Vis hele sitatet...
Første oppsettet du beskriver høres fristende ut. Dersom du hadde orket, kunne du skribla et kjapt oppsett til meg i paint slik jeg har gjort. Er ikke akkurat dreven på dette. Så trenger en liten beskrivelsen. Men slik jeg tror jeg forstår nå. Så Raspberry - Gainclone AMP -2 stk DAC - Så ut til fulltone høytalere? eller DAC før AMP. Tror jeg går for din løsning. Eneste jeg var redd for var at om det først havnet en Raspberry inni der ville det bare balle på seg, så blir man aldri ferdig hehehe.
Element: http://www.dynabel.no/selvbygg/hoytt...nter/fulltoner
Sjekk hvor stor plass du fysisk har til element samt hvor stort kabinett volum du kan trikse til så snakker du med dei og ser hva dei evnt anbefaler. Du får jo også masse veldig rimelig brukte høyttalere så ville evnt sett litt rundt etter det også.

Ang forsterker så sitter jeg og lurer på om det er like greit å bare har for eks: HiFiBerry AMP2, da har du alt i ett og veldig lett å bygge i forhold til PSU osv. I teorien da så slipper du unna alt av filter og slikt men du må kjøre volum kontroll via software el en av gpio inngangene og litt software greier.

Men om du ønsker litt mer klassisk forsterker/preamp osv så noe slikt:
https://www.aliexpress.com/item/Bran...5-22fcaaf727cf

Da har du volum + diskant + bass justering. Du trenger en trafo i tillegg samt en eller annen form for kjøling, Alu plate el.l av litt størrelse.

Kjøper du en trafo med flere outputs, 24-0-24v for amp og for eks en 12v så kan du bygge en enkel regulator for å få strøm til raspberry pi'en også. Som du ser baller det fort litt på seg om du skal ha forsterker separat sammenlignet med hifiberry saken. Vil si det slik at liker du å tusle med software og slikt så ville jeg gått for hifiberry og liker du mest det å bygge elektronikk så gå for separat forsterker.

Ble litt rotete, men fort gjort. Kan lage tegning om du sier hva som evnt frister mest i forhold til amp oppsett.
Sist endret av rfa; 16. oktober 2017 kl. 11:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.