Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3843
Hei!

Skal montere to utelamper, 2 stikkontakter og 1 bryter ute på terrassen, men trenger litt hjelp med hvordan kablene skal ligge. Er en bekjent som skal koble det hele, men planen var at jeg skulle strekke kabler og gjøre alt slik at elektrikeren bare kan koble det hele.

Kan noen hjelpe meg hvordan jeg skal trekke kablene? Strømmen kommer fra en kontakt på innsiden av vinduet øverst på bildet.

http://bildr.no/view/eEdVamU1

Takk.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Treleder til venstre for stikk. Toleder til høyre.

Sist endret av Sk!ppy; 2. mai 2015 kl. 23:04.
Tegningen du har laget ga ikke mye mening,.
Hva kabler angår og hvordan de skal ligge, ville jeg heller overlatt det til noen andre om jeg var deg.
Om du insiterer på å gjøre det selv, kan jeg si så mye som at det skal være mellom 20-30 cm mellom hvert ledningsklammer og ca 5 cm fra hver bøy/sving og tilkoblingspunkt, selv foretrekker jeg å bruke APK.
En annen ting er hva slags kabel/ledning du skal bruke, som avgjøres av størrelsen på sikringen og hvor mange ledere du har behov for.
Så før du setter i gang, bør du som et minimum få en elektriker til å se på og deretter fortelle deg hva og hvordan du skal gjøre det, for eksempel han som skal koble lampene for deg.
PN 2x2,5/2,5 til stikkontakten over vinduet.
PN 2x1,5/1,5 til lysene

Jeg ville lagt en kabel fra bryteren og stikkontakten til hver av delene.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Tegningen du har laget ga ikke mye mening,.
Hva kabler angår og hvordan de skal ligge, ville jeg heller overlatt det til noen andre om jeg var deg.
Om du insiterer på å gjøre det selv, kan jeg si så mye som at det skal være mellom 20-30 cm mellom hvert ledningsklammer og ca 5 cm fra hver bøy/sving og tilkoblingspunkt, selv foretrekker jeg å bruke APK.
En annen ting er hva slags kabel/ledning du skal bruke, som avgjøres av størrelsen på sikringen og hvor mange ledere du har behov for.
Så før du setter i gang, bør du som et minimum få en elektriker til å se på og deretter fortelle deg hva og hvordan du skal gjøre det, for eksempel han som skal koble lampene for deg.
Vis hele sitatet...
Prøv og se om den her er noe bedre. Det jeg har fått utdelt av han elektrikeren er en koblingsboks, 2 stikk, 1 bryter og 50m med PR 3 leder

http://bildr.no/view/YzMzTXhz

Sitat av Fantabolic Vis innlegg
PN 2x2,5/2,5 til stikkontakten over vinduet.
PN 2x1,5/1,5 til lysene

Jeg ville lagt en kabel fra bryteren og stikkontakten til hver av delene.
Vis hele sitatet...
Må vel være PR da PN ikke er lov til å bruke ute?
Sist endret av Storebrand; 2. mai 2015 kl. 23:49.
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Prøv og se om den her er noe bedre. Det jeg har fått utdelt av han elektrikeren er en koblingsboks, 2 stikk, 1 bryter og 50m med PR 3 leder

http://bildr.no/view/YzMzTXhz
Vis hele sitatet...
Siden du kun har 3-leder er det det du må bruke, men slik jeg ser det ville du fint kunne greid deg med PR 2x1,5/2x2,5+j hele veien.
Du legger opp ledning fra stikk m/strøm---->stikk---->stikk---->stikk->bryter-->koblingsboks, og fra koblingsboksen til hver av lampene.

Om dette er den beste måten å gjøre det på, avhenger litt av hvordan de forskjellige komponentene sitter på veggen, men fremgangsmåten jeg skisserer er den som for meg faller mest naturlig.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Siden du kun har 3-leder er det det du må bruke, men slik jeg ser det ville du fint kunne greid deg med PR 2x1,5/2x2,5+j hele veien.
Du legger opp ledning fra stikk m/strøm---->stikk---->stikk---->stikk->bryter-->koblingsboks, og fra koblingsboksen til hver av lampene.

Om dette er den beste måten å gjøre det på, avhenger litt av hvordan de forskjellige komponentene sitter på veggen, men fremgangsmåten jeg skisserer er den som for meg faller mest naturlig.
Vis hele sitatet...
Mye fram og tilbake men så faktisk nå at det står 2x2.5 på esken noe jeg vil tro er en 2 leder?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Mye fram og tilbake men så faktisk nå at det står 2x2.5 på esken noe jeg vil tro er en 2 leder?
Vis hele sitatet...
Nei.

2x2.5 kan ofte bety 2x2.5+PE. Står det derimot 2G2.5 vil det sei at det er 2 stk 2.5mm^2 leiarar, og ingenting anna.

Står det t.d. 2x2.5/4 vil det sei at du har 2 isolerte leiarar, og ein uisolert skjerm på minst 4mm^2 i tillegg.

Tversnitt må dimensjonerast ut frå kortslutningsstraum, og ikkje merkeeffekt på apparatet.
Sist endret av vidarlo; 3. mai 2015 kl. 00:54.
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Mye fram og tilbake men så faktisk nå at det står 2x2.5 på esken noe jeg vil tro er en 2 leder?
Vis hele sitatet...
Som slashdot sier, nei.
Så lenge det er snakk om PR 2x2,5 er det jordleder også.

Sitat av ndla.no
PR-kabelen er den mest brukte kabelen i vanlige husinstallasjoner. Det er mange produsenter av PR-kabel. Denne kabelen er godkjent for bruk i alle områder vi kommer borti her på VG1. En kabel består av to (eller flere) strømførende ledere, pluss jord. Lederne er massive. Jordlederen i en PR er blank (kobberfarget). PR kan fås i dimensjonene 1,5, 2,5 og 4 mm2. Den kan ha to, tre eller fire ledere pluss jord. Fargekodene for strømførende ledere er fargene brun og blå.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Veggen; 3. mai 2015 kl. 02:15.
TS: Spikre det opp slik som dette, og post bilde etterpå så vi kan få se

Skal brytere styre bare lampene, eller kontakene og? Og skal den være inne?
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
TS: Spikre det opp slik som dette, og post bilde etterpå så vi kan få se

Vis hele sitatet...
Takk da skal vi prøve.

Sitat av allibabb Vis innlegg
Skal brytere styre bare lampene, eller kontakene og? Og skal den være inne?
Vis hele sitatet...
Bare lampene
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Takk da skal vi prøve.

Bare lampene
Vis hele sitatet...
Må rette meg selv her, stikkontaktene er nødt å være styrt av bryter, siden de er på utsiden. De skal også være montert høyere enn 1.5 meter over bakken, ellers må de ha nøkkel.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Må rette meg selv her, stikkontaktene er nødt å være styrt av bryter, siden de er på utsiden. De skal også være montert høyere enn 1.5 meter over bakken, ellers må de ha nøkkel.
Vis hele sitatet...
Det stemmer vel ikke helt.
Eneste kravet er at kursen skal være beskyttet med jordfeilbryter.

PS.
Fikk med meg en stikk for mye i innlegg #6.

(Tegnet det inn på tegningen din i tillegg)
Click image for larger version

Name:	YzMzTXhz.png
Views:	298
Size:	15,1 KB
ID:	11923
Sist endret av Veggen; 3. mai 2015 kl. 17:54.