Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 8812
Jeg kan droppe bomben med en gang.
Jeg har ikke særlig greie på elektronikk, men forstår det helt grunnleggende og kan forstå koblingsskjemaer.

I forsvaret brukes noe som heter Saab-system til øvelser. Det er basert på det amerikanske MILES-systemet.
Det monteres lasere på våpnene som aktiveres med lyden av et løsskudd og soldatene har flere lasersensorer på kroppen. Blir du truffet av en laserstråle er du enten ute av spill eller "død". Litt som laser tag, men med laser fremfor IR-stråler. (Noe som gjør at man kan skyte presist på flere hundre meter fremfor bare noen titalls meter.)

Jeg har lenge hatt lyst til å videreutvikle denne ideen, men trenger litt hjelp med elektronikken, selv om jeg tror prinsippet er ganske enkelt.
Først og fremst må jeg prøve å lage en krets som som inneholder en lysfølsom motstand. Motstanden skal reagere på laser og ikke sollys.

Når laseren treffer motstanden skal et relé slå inn og sende strømmen et annet sted. _?_ Håpløst forklart, men har foreløpig bare drodlet litt i hodet.

Som sagt tror jeg elektronikken egentlig er ganske enkel, men jeg har noen konkrete spørsmål.

1. På lengre avstander vil vel laserprikkens diameter bli større, slik at det er mulig å treffe sensorene, men på nært hold er vel sjansen for at laseren treffer mellom sensorene ganske stor? Altså det er et treff, men det blir ikke registrert. Hvordan kan man komme rundt dette? Er det noen som har erfaring med laser tag og/eller forsvarets systemer?

2. Er det noen som har noen tips til et effektivt koblingsskjema?
Hvordan hindrer jeg at sollyset gjør det som laseren skal gjøre.
Vanligvis fungerer vel disse resistorene slik at motstanden er høyere i mørket enn når resistoren utsettes for lys? Hvordan bestemmer jeg hvor høy/lav motstand det skal være for at releet skal slå inn?

3. Andre ideer?


På bildet kan man se lasersensorene. Det er altså ikke mange rundt på kroppen.
http://www.mccoy.army.mil/ReadingRoom/Newspaper/RealMccoy/20141024/images/550/MILES_Soldier.jpg
Sist endret av Pope; 29. april 2015 kl. 18:31.
Her i Trondheim har vi ihvertfall noe som heter Lazer-X. Det baserer seg på vester med slike følere som du nevner.
Det er laser man skyter mot andre, og systemet er i stand til å identifisere hvem det var som traff.

Jeg har ikke flere tips eller mer kunnskap

EDIT: Når det gjelder Lazer-X, så spilles dette innendørs i en hall som kun er belyst av UV-lys og sånne lys som viser hvor nødutgangen er.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 29. april 2015 kl. 18:37.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sjekket det ut nå. Det ser ut som vanlig laser tag. Det er med infrarødt lyd og ikke laser


Jeg skjønner ikke hvordan sensorene kan merke at laseren har truffet kroppen til soldaten, selv om det ikke er direkte treff på en av sensorene. Med Saab-systemet er det også slik at sensorene til og med plukker skudd som treffer nære soldaten og systemet sier ifra om dette.

Er det noen som forstår denne teknologien?
Det første du må gjøre er å kode laseren med et signal som du så kan detektere ved treff. Samme metode som gjør at fjernkontroller bare kontrollerer sine egne dingser.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Jeg tror ikke dette blir det samme. En fjernkontroll virker ved at den sender ut raske serier av infrarøde lyspulser som TV´n kjenner igjen. Man kunne gjort det samme med en laser, men tror det er helt unødvendig da det ikke er nødvendig at laseren kun virker på en sensor, men alle.

Det var forøvrig denne videoen som fikk meg til å begynne å tenke på dette i det hele tatt.
Men her er det nødvendig at laseren treffer rett på resistoren, så da må man enten dekke soldaten med sensorer, noe som er veldig upraktisk, og ikke slik Saab og MILES har gjort det, eller så må man finne en bedre løsning.
Sist endret av Pope; 29. april 2015 kl. 21:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tenkte faktisk på det samme selv en gang, ble inspirert til å forsøke å få til noe sånnt etter jeg så en youtube film om hvordan man kunne lage en laser tripp waier. Men ble aldri til at jeg forsøkte å sette det sammen da det var litt avansert, man er avhengig av at når sensoren treffes må noe slå om slik at strømmen holder seg gående vidre. Min plan var å få satt inn et komponent som åpnet opp for at strømmen i kretsen kunne gå fritt dersom det ble åpnet for strøm fra photo sensoren selv bare i noen millisekunder. Jeg tenkte den gang å koble opp det slik at når du ble truffet ville en rød lampe på hodet starte å lyse. Men nå i etter tid tenker jeg at det egnt hadde vert fett å koble det opp på en måte som gjorde at den andre fikk beskjed om treffet også via en liten radiosender elns.

Problemet med å ha sensorer kom jeg ikke frem til en løsning på og eneste jeg kom frem til at kunne funke er en sån reflektor man har forran på store lommelykter og montere sensoren inni der og eventuelt ta et ellerannet tynt stoff og trekke over slik at det ikke er så synlig.

Et annet problem du også vil møte på er hvordan du skal ha laserpistolene da det er relativt stusslig å bare ha en laser man kan holde inne konstant. Så dette måtte også ha blitt løst på en eller annen lur måte som gjorde at det ble avfyrt laser skudd istedenfor en konstant stråle.

Kan kanskje komme med mer konkrete detaljer senere, men er på mobil nå..
Sist endret av Manuehl; 29. april 2015 kl. 21:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Utfordring med våpen og montering av laser, samt kobling mellom laser og avtrekker har jeg allerede løst.
Bruker en liten kondensator som lades ut til laseren når avtrekkeren trykkes inn.

Monteres på halvautomatiske gassrifler som gir litt lyd og rekyl, men inget prosjektil.

Eneste, og største, problemet er sensorene. Aner ikke hvordan jeg skal få fundert ut det der :/
Kjøp en LDR og mål motstanden på den i det du treffer den med laserlys i dagslys. Har du en endring i motstand har du kommet i mål. Du vil antakeligvis trigge på raske endringer i motstand, og ikke på en gitt verdi, fordi spillerne kan finne på å løpe inn og ut av skyggeområder osv.

Lagde noe lignende en gang, en dartskive med en LDR i midten som telte opp poeng når jeg lyste i midten med en laserpenn fra Spania :P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Kjøp en LDR og mål motstanden på den i det du treffer den med laserlys i dagslys. Har du en endring i motstand har du kommet i mål. Du vil antakeligvis trigge på raske endringer i motstand, og ikke på en gitt verdi, fordi spillerne kan finne på å løpe inn og ut av skyggeområder osv.

Lagde noe lignende en gang, en dartskive med en LDR i midten som telte opp poeng når jeg lyste i midten med en laserpenn fra Spania :P
Vis hele sitatet...
Raske endringer er heller ikkje nok. Om ein arm beveger seg slik at den får skygge vil det og vere ei svært rask endring. Det beste er å modulere lyset på ein måte som gjer at det er lite truleg at du vil få det samme med skygge, og sjå etter eit signal, og ikkje bare ei endring.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Jeg tror fremdeles at den største utfordringen må være å lage et system hvor laseren ikke nødvendigvis må treffe rett på sensoren. Det kan hende at det fungerer bra på lang avstand, hvor laseren blir lite fokusert (større prikk), men på kortere avstand er det jo ønskelig at laseren kan utløse sensorene selv om den treffer midt mellom to sensorer.

Jeg snakket litt med slashdot om dette på PM, og han foreslo at man kunne bruke en kombinasjon av laser og IR.
Jeg tenkte at dette må være unødvendig vanskelig, siden forsvaret har funnet en løsning med kun laser, men om dere ser på bildet i første post, så kan det se ut som at det er to hull foran på senderen som er montert på løpet.

Det kan jo hende at det faktisk er tilfellet at det bruker både laser og ir.
Hadde jo vært fint om noen her kunne bekreftet/avkreftet det.

Dette kan se ut som en eldre, og slightly tyngre modell.


Det skal sies at jeg aldri har sett et slikt system og at det jeg snakker om som "senderen" på det første bildet ikke er noen sender, men kanskje noe som hører til våpenet :P

Jeg skrev forresten tidligere at sensorene i Saab-systemet plukker opp laser som treffer nære soldaten og høytaleren som soldaten har på kroppen lager "suselyder" som skal høres ut som kuler som sneier han.

Etter å ha sett på dette bildet, lurer jeg på om det kanskje bare er tull.
Offiserer som ikke er med i "spillet" har en håndkontroll som de kan bruke til å "drepe" eller "skade" soldatene med. Bildet viser en slik håndkontroll og man ser at den ene innstillingen heter "nr miss (near miss)".

Hvis det er tilfellet, at håndkontrollen sender laser med egne bølgelengder som sensorene oversetter til near miss, er hvertfall den myten busted og jeg er ett skritt nærmere løsningen. Systemet krever altså sannsynligvis direkte treff likevel.
Sist endret av Pope; 3. mai 2015 kl. 20:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil påstå at å bruke et relè til dette vil være meget upraktisk, ettersom at det faktisk er mekanikk inni det som kan gå fisføyka av røff behandling. Jeg tror jeg heller ville brukt en Thyristor eller koblet en PNP og en NPN transistor i en thyristor kobling. Da vil du kunne lage en holdekrets på samme måte som et relè, men uten den mekaniske biten.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av jorwax Vis innlegg
Jeg vil påstå at å bruke et relè til dette vil være meget upraktisk, ettersom at det faktisk er mekanikk inni det som kan gå fisføyka av røff behandling. Jeg tror jeg heller ville brukt en Thyristor eller koblet en PNP og en NPN transistor i en thyristor kobling. Da vil du kunne lage en holdekrets på samme måte som et relè, men uten den mekaniske biten.
Vis hele sitatet...
Jepp, ser man det Som jeg skrev i første post, så har jeg ikke greie på dette. Vet at det vil funke med vanlig relé, men at det også sikkert finnes mange gode alternativer. Saken er at jeg faktisk skal lage dette, og det er greit om det ikke blir for komplisert for mine elektronikkferdigheter også Skal skjekke det ut!
Sist endret av Pope; 4. mai 2015 kl. 00:17. Grunn: leif
For en prototype som ikke skal brukes i skog og mark vil et relé være mer en kurrant til oppgaven, så du trenger ikke bekymre deg for at den biten blir overkomplisert. Når det er sagt så trenger man ikke kvantemekanikk for å koble en Thyristor heller, selv om navnet kan virke avskrekkende . Skal se om jeg gidder å lage et koblingsskjema med en Thyristor i morgen, så kan du jo se selv
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Det skal brukes i skog og mark. Skal selvfølgelig bygge inn elektronikken, men greit at komponentene er mest mulig holdbare, slik at det ikke er de det først og fremst skorter på. Slitedeler må lett kunne byttes ut i felt.
Sitat av Pope Vis innlegg
Jeg tror fremdeles at den største utfordringen må være å lage et system hvor laseren ikke nødvendigvis må treffe rett på sensoren. Det kan hende at det fungerer bra på lang avstand, hvor laseren blir lite fokusert (større prikk), men på kortere avstand er det jo ønskelig at laseren kan utløse sensorene selv om den treffer midt mellom to sensorer.
Vis hele sitatet...
Jeg har absolutt ingen peiling på dette i utgangspunktet. Men for å løse problemet hvor at laseren ikke nødvendigvis må treffe rett på sensoren, kan det vel brukes en form for triangulering mellom de forskjellige treffpunktene?

Jeg vet ikke om dette er praktisk mulig, men bare en ide fra min side.
Build Your Own Laser Tag System

Mye bra info her om å lage ditt eget laser-tag system for utendørs bruk.
De bruker LED/infrarød-sensorer tho, men de har også en del hardware for registering av poeng til opptil 50 spillere, med opptil 4 lag.

De har et eget forum, anbefaler at du spør litt der inne om planen din: http://www.lasertagparts.com/forum/
SAT-en på geværet sender ut en ganske stor (husker ikke målene) lyskjegle som vil registreres på en eller flere av reflektorene på vesten. Ved treff vil en datamaskin "trekke et kort ut av hatten" (i mangel på bedre forklaring) og bedømme hvor du har blitt truffet, og alvorlighetsgrad av skaden basert på sannsynlighet. Ved bruk av hjelmbånd blir hodetreff også tellende, men for at skader i hodet skal kastes inn i "potten" må reflektorene på hjelmen ha blitt belyst.

Med andre ord: Dersom kun en reflektor på armen blir belyst av en del av en laser vil man sannsynligvis kunne få et "near miss" eller en skade i arm.
Dersom reflektoren på armen samt en reflektor på brystet blir belyst, vil sannsynligheten for skade på arm eller overkropp stige.

Mer info ligger tilgjengelig på saab sine hjemmesider.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av vexed Vis innlegg
SAT-en på geværet sender ut en ganske stor (husker ikke målene) lyskjegle som vil registreres på en eller flere av reflektorene på vesten. Ved treff vil en datamaskin "trekke et kort ut av hatten" (i mangel på bedre forklaring) og bedømme hvor du har blitt truffet, og alvorlighetsgrad av skaden basert på sannsynlighet. Ved bruk av hjelmbånd blir hodetreff også tellende, men for at skader i hodet skal kastes inn i "potten" må reflektorene på hjelmen ha blitt belyst.

Med andre ord: Dersom kun en reflektor på armen blir belyst av en del av en laser vil man sannsynligvis kunne få et "near miss" eller en skade i arm.
Dersom reflektoren på armen samt en reflektor på brystet blir belyst, vil sannsynligheten for skade på arm eller overkropp stige.

Mer info ligger tilgjengelig på saab sine hjemmesider.
Vis hele sitatet...
Takk for info! Dette var ganske annerledes enn hva jeg hadde sett for meg.
Har ikke funnet så mye info om Saab-systemet, så det hadde vært fint om du kunne funnet en link
Sitat av Pope Vis innlegg
Takk for info! Dette var ganske annerledes enn hva jeg hadde sett for meg.
Har ikke funnet så mye info om Saab-systemet, så det hadde vært fint om du kunne funnet en link
Vis hele sitatet...
Gjetter på at det er denne siden det er snakk om, men spørs vel om du finner så mye inngående detaljer om hvordan systemet deres er bygget opp.
Det er sikkert mye de ønsker å holde for seg selv, tipper jeg.
Hm...

http://www.saabtraining.com/sat.html

Se hva jeg fant, en patent fra 2000: http://www.google.com/patents/US6406298



Det finnes mange "small arms transmitter" patenter du kan sjekke ut btw.

Google search: patents - laser small arms transmitter
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Nice, TL! Mye jeg ikke forstår av koblingsskjemaet ved første øyekast, som f.eks pkt. 16, 18, 58 og 61, men det skal jeg se nærmere på

Sjekket ut noen av patentene. Tung lesning, men mye interessant!

Er det forresten noen som har greie på IR-lasere? Sjekket litt rundt, men de fleste treffene er "zomg! ir lazzzer burns through neighbors cat!!111".

Jeg trenger en IR-laser med linse, slik at jeg kan fokusere strålen. Den må ikke være så kraftig at den kan skade syn ved under ett sekund eksponering.

Anyone?

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Build Your Own Laser Tag System

Mye bra info her om å lage ditt eget laser-tag system for utendørs bruk.
De bruker LED/infrarød-sensorer tho, men de har også en del hardware for registering av poeng til opptil 50 spillere, med opptil 4 lag.

De har et eget forum, anbefaler at du spør litt der inne om planen din: http://www.lasertagparts.com/forum/
Vis hele sitatet...
Jeg har sjekket litt på den siden. Synes komponentene var relativt dyre og hvis ejg kjøper komponenter derfra, er jeg redd for at jeg knytter meg til å måtte bruke kun deres komponenter.

Men skal lese litt på forumet

edit: Litt til før jeg køyer.
Jeg har tenkt at jeg skal ha en mekanisk bryter koblet til avtrekkeren for å aktivere laseren.
En liten kondensator gjør at strålen ikke kan lyse konstant.

Men for å slippe å ha så mye ledninger, tenkte jeg kanskje å bruke en lydaktivert bryter i stedet.
Kunne jeg da ha brukt denne?

Finner mange slike brytere, men de fleste er DIY-kits til klappelysbrytere. Ofte er de laget slik at du må klappe to ganger og da er det helt ubrukelig for mitt formål.
Sist endret av Pope; 4. mai 2015 kl. 23:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor IR egentlig? Hva er fordelen? Det slashdot sa om modulering tror jeg også er nøkkelen her, det var smart.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvorfor IR egentlig? Hva er fordelen? Det slashdot sa om modulering tror jeg også er nøkkelen her, det var smart.
Vis hele sitatet...
Jeg forstod ikke helt hva slashdot mente med modulering av lyset. Vennligst forklar

IR, fordi det er usynlig i motsetning til vanlig, rød eller grønn laser.
Skal ikke bruke vanlig IR-lys, men IR-laser.
Modulering vil si at du "blinker" lyset med en gitt frekvens. Helst en frekvens som ikke forekommer naturlig eller i vanlige lysinstallasjoner. Hvis mottakeren har et filter som bare ser etter lys på denne frekvensen så spiller det ikke noe rolle om f.eks. solen stråler en del IR-lys ved siden av laseren din.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Ok, det var det jeg gjettet.

Jeg tenkte jeg skulle bruke tsop-mottakere i sensorene. Som denne, men på produktinfoen står det "transmission range: 50m". Kommer ikke det helt an på lyskilden?

Sitat av Pope Vis innlegg
Ok, det var det jeg gjettet.

Jeg tenkte jeg skulle bruke tsop-mottakere i sensorene. Som denne, men på produktinfoen står det "transmission range: 50m". Kommer ikke det helt an på lyskilden?
Vis hele sitatet...
Og en ting til. Jeg ser at disse mottakerene leveres med ulike frekvenser.
Jeg har sett at dette har blitt brukt til laser tag, hvor det brukes IR-dioder, men jeg aner jo ikke frekvensen på laseren jeg har tenkt til å bruke.
Kun at bølgelengden er 850nm.

Prøvde en λ -> frekvens-kalkulator, men den sier at frekvensen er 352697GHz.
Betyr dette at disse tsop-mottakerene ikke kan oppdage ir-laser?
Sist endret av Pope; 6. mai 2015 kl. 21:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Viktig at du skiller mellom frekvensen på lyset(bølgelengden på den elektromagnetiske strålingen, her altså lyset) og modulering. har ikke jobbet med de "filterene", men tipper den kun bypasser lys som blir sendt/motatt på den gitte frekvensen. Du må altså sende ut IR strålene i den gitte frekvensen. Du kan bruke en oscillator eller 555 timer til å lage en pulssekvens på x antall khz og drive lyset via denne kretsen.
Sist endret av visualn00b; 6. mai 2015 kl. 22:30.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Jeg har ikke blandet frekvens, som forøvrig ikke er det samme som bølgelengde, med modulering.
Jeg håper på å slippe å modulere laseren.
Jeg tenker at om jeg finner slike "tsop-mottakere" som kjenner igjen laserens frekvens, så er jeg i mål, men det har jeg ikke klart ennå :/
Sitat av Pope Vis innlegg
Jeg har ikke blandet frekvens, som forøvrig ikke er det samme som bølgelengde, med modulering.
Jeg håper på å slippe å modulere laseren.
Jeg tenker at om jeg finner slike "tsop-mottakere" som kjenner igjen laserens frekvens, så er jeg i mål, men det har jeg ikke klart ennå :/
Vis hele sitatet...
Bølgelengde og frekvens henger sammen. Du kan ikke ha den ene utrn den andre.

tror modulering er et bedre alternativ. Den ir motageren du linka til er speca for 56khz modulering... hvis motageren leter etter stråling uten modulering vil den finne det naturlig fra sola. all IR ligger ganske ganske nært hverandre i frekvensområde. JEG ville laget en moduleringskrets..
Sist endret av visualn00b; 7. mai 2015 kl. 17:24.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Jo, frekvens er bølger eller periode pr. sekund.

Jeg fant en tilsvarende sensor med dagslys-filter. Sensoren plukket kun opp lys med bølgelengder på 850-900nm.
Tenkte jeg skulle lage en liten prototype og teste med det.

Vet at sollys inneholder lys med den bølgelengder, men forhåpentligvis er energien så lav at senatorene ikke plukker det opp:S
Sist endret av Pope; 7. mai 2015 kl. 18:15.
Sitat av Pope Vis innlegg
Jeg har ikke blandet frekvens, som forøvrig ikke er det samme som bølgelengde, med modulering.
Jeg håper på å slippe å modulere laseren.
Jeg tenker at om jeg finner slike "tsop-mottakere" som kjenner igjen laserens frekvens, så er jeg i mål, men det har jeg ikke klart ennå :/
Vis hele sitatet...
Jo du har blandet moduleringsfrekvens og bølgelengde, da du spør om TSOP kretsene ikke kan motta IR lys på frekvensen 352697GHz, som jeg regner med er frekvensen til IR.

Det at det står 45M på den sensoren på ebay er nok bare tullball, jeg kan hvertfall ikke skjønne hvordan mottakeren av lys kan bestemme rekkevidde på et signal. Påstanden er antakeligvis basert på en standard IR-lysdiode, så bare se bort i fra det.

...Så, hvis du nå har funnet en krets/sensor som filtrerer bort alt utenom 850-900nm så kjøper du en IR-laser med bølgelengde der et sted, så modulerer du signalet på den moduleringsfrekvensen som er gitt av databladet til sensoren du fant. Post gjerne link til sensoren.
Sist endret av wanna-b; 8. mai 2015 kl. 16:20.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Modulerkngafrekvens er vel hvor fort laseren blinker når den blir modulert, og frekvens er bølger eller perioder pr. sekund?.

Jeg greier ikke å finne den sensoren jeg snakket om akkurat nå, men fant en annen som jeg håper kan gjøre jobben.
Står ikke nevnt noe om dagslysfilter, men jeg tenker som så at når IR-mottakeren på tv'n ikke reagerer på dagslys, så burde ikke denne gjøre det heller.
http://m.ebay.com/itm/390614559314?nav=SEARCH
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pope Vis innlegg
Står ikke nevnt noe om dagslysfilter, men jeg tenker som så at når IR-mottakeren på tv'n ikke reagerer på dagslys, så burde ikke denne gjøre det heller.
http://m.ebay.com/itm/390614559314?nav=SEARCH
Vis hele sitatet...
Alle fjernkontroller overfører kva knapp som er trykt som eit modulert signal. Dvs. at TVen kan ignorere alt som ikkje er eit gyldig signal.

RC-5 er eit døme på ein IR-protokoll.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Alle fjernkontroller overfører kva knapp som er trykt som eit modulert signal. Dvs. at TVen kan ignorere alt som ikkje er eit gyldig signal.

RC-5 er eit døme på ein IR-protokoll.
Vis hele sitatet...
Brainfart. Det visste jeg selvfølgelig. Ser jo at IR-lyset blinker gjennom kameraet på telefonen til og med.
Men tror dere den sensoren jeg sist linket til kan virke uten modulering?
Er litt redd for at det blir ganske mye mer komplisert om alle sensorer skal forstå moduleringsfrekvensen og greier:/

edit: Ikke bare virke uten modulering, men ikke reagere på dagslys.
Sist endret av Pope; 10. mai 2015 kl. 22:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pope Vis innlegg
Brainfart. Det visste jeg selvfølgelig. Ser jo at IR-lyset blinker gjennom kameraet på telefonen til og med.
Men tror dere den sensoren jeg sist linket til kan virke uten modulering?
Er litt redd for at det blir ganske mye mer komplisert om alle sensorer skal forstå moduleringsfrekvensen og greier:/

edit: Ikke bare virke uten modulering, men ikke reagere på dagslys.
Vis hele sitatet...
Du skal altså kopiere forsvaret simulatorsystem som dem sikkert har brukt mange titalls om ikkje hundrede millioner på å utvikle, også er du redd for at modulering av IR-lyset skal bli for vanskelig. Tror nok du støter på problemer som er langt vanskeligere enn å modulere signalet.
Sist endret av 0xFF; 11. mai 2015 kl. 00:54.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du skal altså kopiere forsvaret simulatorsystem som dem sikkert har brukt mange titalls om ikkje hundrede millioner på å utvikle, også er du redd for at modulering av IR-lyset skal bli for vanskelig. Tror nok du støter på problemer som er langt vanskeligere enn å modulere signalet.
Vis hele sitatet...
Jeg har, i de første postene, forklart nokså nøyaktig hvordan jeg tenker å gjennomføre det.
Det er ikke systemet som skal kopieres og bli like bra, det er det grove prinsippet, med IR og sensorer, og jeg er ikke skråsikker på om lyset faktisk må moduleres. Dette hadde du visst hvis du hadde lest tråden.

Jeg synes du kan holde deg unna tråden om du ikke har noe konstruktivt å komme med
Altså... Ja, den vil fungere uten modulering. I en sånn TSOP krets som du har funnet så sitter det akkurat en sånn som du har der, pluss en forsterker og et filter og litt intelligens som gir deg et enkelt høy/lav signal (phototransistorer, ref. linken din, leder bare mer strøm jo sterkere lyset er). Så det å gå for den du har funnet nå betyr bare at du går opp i vanskelighetsgrad, fordi du tar bort forenklingen og legger det på deg å designe det komplekse rundt for at den skal bli brukbar.

Edit: Og ja, den er ubrukelig as-is til ditt formål.

Og jeg må legge til, både TSOP kretsen og fototransistoren er ment for å gå inn i elektronikk på komponentnivå. Dette er en oppgave for arduino, ikke releer. Foreslår at du går den veien. Du får jo hjelp her når du trenger det, mange som kan arduino.
Sist endret av wanna-b; 11. mai 2015 kl. 14:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pope Vis innlegg
Jeg har, i de første postene, forklart nokså nøyaktig hvordan jeg tenker å gjennomføre det.
Det er ikke systemet som skal kopieres og bli like bra, det er det grove prinsippet, med IR og sensorer, og jeg er ikke skråsikker på om lyset faktisk må moduleres. Dette hadde du visst hvis du hadde lest tråden.

Jeg synes du kan holde deg unna tråden om du ikke har noe konstruktivt å komme med
Vis hele sitatet...
Pointet mitt var bare at det å modulere et lyssignal er det minste problemet ditt. En 555-timer + noen motstandere og kondensatorer gjør jobben. Jeg googlet en enkel 555 puls generator krets til deg bare for å vise hvor simple disse kan lages. Hvis du forventer å ha mindre elektronikk enn dette i ditt våpen simulasjonssystemet, så tror jeg at paintball er bedre alternativ.

http://www.eleccircuit.com/wp-content/uploads/2009/08/simple-pulse-generator-by-ic-555-timer.jpg

Selvsagt så må størrelsene på motstandene og kapasiteten på kondensatorene kalkuleres på nytt for å få ønsket frekvens på moduleringen.