Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 8746
Hei!

Jeg og noen kompiser har lyst til å prøve oss på å mekke en koffert med høyttalere inni. Vi tenker å gjøre dette til en billigst mulig affære, bl.a. ved å finne deler på finn.no osv.

Ingen av oss har noe særlig peiling på kretser og generelt "anatomien" til en høyttaler, så hva trenger vi?

Tenker forresten å bruke et bilbatteri som strømkilde, mtp. vi skal ha med denne på Roskilde festivalen.

Setter pris på forslag til hva vi kan gjøre og hvilke deler som anbefales.
jeg ville kjøpt noen billige, men brae høytalere, og skrudde de opp, for å så feste de i kofferten(lage hull i kofferten, eller ha de slik at man åpner kofferten. så er det bare å lese på strømforsyningen til høytalerene, og få dette til å bli det samme som på batteriet(se om det er likestrøm på høytalerne...) Burde fungere, men blir fort dålig lyd og greier
Hvilken koffert er det her snakk om?
Du trenger ett par høyttalere og en 2-kanals forsterker. For å feste elementene til kofferten vil du trenge en solid MDF-ring på innsiden, samt ett skjelett til å stive av kofferten. Skal du ha grei mellomtone til en rimelig pris ville jeg ikke gått under 5.25" elementer, og medregnet forsterkeren er jeg redd du begynner å gå tom for plass. I tillegg til dette må du lage tilkoblingspunkter for strøm og lydkilde.

TLDR: Kjøp en boombox.
Sist endret av McLovin; 20. april 2015 kl. 19:36.
Jeg ville gått for bilstereo; en spiller, 2stk høytalere(kanskje 4 om dere kjøper mindre størrelser) og et batteri kanskje til og med 2.
Dette finner du drittbillig billig på finn, men ville vurdert nye batterier.
Bilstereo og bilbatteri anbefales ikke. Bilstereo er for tung og trekker ofte mye strøm. Bilbatterier er tunge og ikke egnet til deres bruk.

Forsøk å finne 12v klasse D forsterker - da klasse D trekker minst strøm men likevel spiller rimelig høyt. Så bruker du li ion batteri bank som strømkilde. Høyttalerne bør være så lettdrevne som mulig. Gjerne feks horndiskant.
Du sjekker hvor lettdreven en høyttaler er ved å sjekke ant DB m 1w. Høyere DB lettere å drive. Det betyr mindre strømforbruk og lengre batteritid.
Billigste er nok uansett å kjøpe en ferdig høyttaler.

Batterier og lader kommer normalt alene opp i en pris som tilsvarer en ferdig høyttaler.


Bilbatterier er normalt heller ikke lovlig på festivaler.
Sist endret av Blackkoz; 20. april 2015 kl. 21:17.
En kar som kaller seg for DIY Perks på YouTube lagde en hjemmelaget Bluetooth høyttaler med build-log. Dette kan kanskje være et godt utgangspunkt?

Demonstrasjon

Build-log
Om du ser på den boombox videoen så får du en grei oppskrift.
Det du bør gjøre er å ha 2 klasse D forsterkere. 1 til å drive woofer i mono og 1 stereo til å drive mid/high range.
Så smeller du inn 3-4 eller flere li ion batteri banker på 12v og kobler de i parallell så får du mer mAh som igjen gir mer spilletid.

Feks et par forsterkere som dette: Klass D forsterker 2 x 50W 22 $

BAtteri bank 12v 6000mAh

6.5" "woofer" 98db 1w1m

100 db 1w1m supertweeter

Dette er bare eksempler, men forsøk å finne høyttaler elementer som er minst like lettdrevne som disse. Diskantene kan gjerne være hornhøyttalere for de leverer nærmest PA lyd.

Om du orker å lete eller bestiller fra kina så får du skikkelig billige forsterkere og høyttalere. Men det kan jo være lurt å kjøpe noen som er et kjent merke fra ebay etc. Enkelt å bygge, bra lyd god batterikapasitet og høy nok lyd til at du kan danse hele natten.¨

Du kan også vurdere å bruke to "woofere" og la den ene være slave. Eller la dem spille med magneter mot hverandre for å redusere kassevolum. Og for mest mulig lettdreven boombox bør du velge bassrefleks kasse.

Kjøpe elementer der alle nødvendige data foreligger og bruk en online kasse designer slik at du får rett kassevolum, og riktig diameter og lengde på porten.

Du bør holde deg til 4 ohms elementer og om du leter ekstra godt så finner du sikkert et eller flere "long throw" elementer til å lage ekstra bass.

Lettdrevne coax høyttalere kan også være noe dere bør se etter. Men det blir nok vanskeligere å finne ekte long throw der.

Her er hauger av klasse D forsterkere. 2 x 100 w, 4 x 100 w etc.
Skal du kjøre feks 4 x 100 w så må du nok regne med å øke både volt og ampere. Med batteribanker løser du det. Du kobler bare først så mange du trenger i parallell, også lager du så mange like pakker som du trenger spenning.

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_no...mplifier+board

Om du kan lodde så kan du kjøpe deg 18650 celler feks panasonic og lage en skikkelig fet batteripakke. Eller få ferdig bygget og med komplett Battery management system (smart lader) fra kina.

Forresten så bør du sjekke ut boominator.
https://www.youtube.com/watch?v=RWjBS5hT3ZU
De er på face også.
Sist endret av frtoretang; 21. april 2015 kl. 04:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sineitic's Avatar
Trådstarter
26 7
Takk for gode svar, ser at det er ambisiøst med en koffert, så det får heller bli et prosjekt til en annen anledning. Planen blir sannsynligvis å kjøpe en tralle og montere den på en kasse som enten kjøper eller bygger. Tanken er å ha noe som ikke krever en liten hest for å flytte, men som samtidig kan spille tolererbar lyd og gjerne i en liten stund også.

Kommer tilbake med flere svar, planer, detaljer og spørsmål etterhvert, for nå starter planleggingen.

Tusen takk for konstruktiv kritikk og svar!

Sitat av Sineitic Vis innlegg
Takk for gode svar, ser at det er ambisiøst med en koffert, så det får heller bli et prosjekt til en annen anledning. Planen blir sannsynligvis å kjøpe en tralle og montere den på en kasse som enten kjøper eller bygger. Tanken er å ha noe som ikke krever en liten hest for å flytte, men som samtidig kan spille tolererbar lyd og gjerne i en liten stund også.

Kommer tilbake med flere svar, planer, detaljer og spørsmål etterhvert, for nå starter planleggingen.

Tusen takk for konstruktiv kritikk og svar!
Vis hele sitatet...
Når det er snakk om en større kasse, altså noe større enn en koffert, hadde da lønnet seg med bilbatterier? (Bilbatterier er tillatt på roskilde, og de har egne ladeboder.) Er det fortsatt mer lønnsomt å bruke batteribanker i pakker i serier, framfor bilbatterier? og kunne det da latt seg gjøre å bruke en bilstereo?

Tror en litt over 1m i høyde og bortimot 0.5m i dybde og bredde kan bli et mulig mål på kassen, slik at vi kan få den til å romme det som trengs.
Med de målene, er det da gjennomførbart med 2 woofere og 2 tweetere? hvor mye W tror dere det kan bli snakk om da? eventuelt hvor mye av budsjettet(som foreløpig ikke eksisterer) bør da brukes på batterier?
Kan jeg bruke flere 2 x 100w klasse D forsterkere, eller bør jeg da bruke litt mer penger på forsterkere som gir mer W?

Kommer tilbake med flere svar, planer, detaljer og spørsmål etterhvert, for nå starter planleggingen.

Tusen takk for konstruktiv kritikk og svar!
Sist endret av Sineitic; 21. april 2015 kl. 16:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om boominator:
- Capable of doing 115 dB at 1 meter

- Capable of sustaining full output for at least 20 hours.

- 360 degrees of sound

- Excellent bass performance outdoors
Vis hele sitatet...
Bilbatterier egner seg ikke. De er tunge og trauste og er laget for å levere strøm i korte perioder. Li ion derimot er lette og egner seg svært godt til slike prosjekter. Går du all inn og bruker solcelle paneler så spiller du "hele sommeren" på en lading.

Du vil få kjempelyd på 2 x 100 w klasse D forsterker. Og du kan bruke 1, 2 eller ennå flere. 2 forsterkere vil være drit bra.

Du kan også kjøpe billigere elementer og kjøre feks 4 x 8". Boominator spiller jo ikke de laveste tonene likevel. Kjøp PA elementer. De er billige og lettdrevne. Tipper dere har alt av høyttalere, forsterkere, ledninger og plater for ca 2-3000 om dere leter etter gode priser. Bluetooth er også en vinner.






Husker ikke målene på den kassa i hodet men tror den var 1 m x 0,35m x 0,35m. Og alt av batterier og ledninger i montert inne i kassa.

Om du følger oppskriften på boominator så trenger du følgende:
4 stk piezo diskanter 360 kr
1 stk 4 x 100 w klasse D forsterker 50$
2 x solcelle panel ca 500 kr
40 stk 18650 batterier ca 1000 kroner.
4 stk 10" woofer 2000 kr

Om dere har stramt budsjett så kan dere jo spare endel ved å bare bruke halvparten av elementene, men da må dere regne ut kassevolum på ny. Dere kan da også halvere batteriene. Men vil få lavere lyd.

Et oppsett som boominator vil nok spille betydelig høyere enn det dere får kjøpt over disk.
Sist endret av frtoretang; 21. april 2015 kl. 19:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sineitic's Avatar
Trådstarter
26 7
Tenker nå at jeg går for halvparten av det som de har gjort med the boominator, så det blir;
2 stk piezo diskanter
2 stk 12" woofere
Vil denne få jobben gjort? Trenger jeg flere enn 1 av disse for å drive systemet effektivt med 2 12" woofere og 2 stk piezo horn?
Eneste jeg fortsatt er usikker på er strømkilden, trenger noe som er oppladbart, og som aller helst kan enkelt tas ut av kassen.
Hvis jeg eventuelt går for 40 stykk 18650 batterier, men velger bort solcellepanel, hadde det latt seg gjøre å lade disse opp på samme måte som man gjør med bilbatterier? Det er sannsynligvis den eneste muligheten jeg har på roskilde.
Ja den forsterkeren vil levere varene. Diskantene ser også bra ut, + for at de er virkelig lettdrevne.

Du er klar over at når du bytter wooferne så må du beregne volumet på kassen på nytt? wooferne i natorne er også mer effektive fordi de spiller "rygg mot rygg" slik at de til en viss grad utligner hverandres vibrasjoner i kassen noe som gir bedre lyd, og gjør at elementene får bedre "fraspark" og dermed høyere volum også. Så anbefaler å bruke selve designet - bare at du har "halverer" kassa og elementer.

De 12" elementene er greie nok de, men jeg ville heller valgt 10" fordi de elementene er kjappere pga størrelse og vil derfor flytte luft raskere enn de større elementene og dermed låte bedre.

Real sub bass (under 50 Hz) vil du ikke klare å skape innenfor det budsjettet du har - lave toner er kompliserte spesielt utendørs hvor de ikke har vegger og tak og reflekteres fra. Derfor vil du ikke få utnyttet de 12" elementene på best mulig måte og de vil være tregere enn 10".
Sist endret av frtoretang; 22. april 2015 kl. 19:58.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
De 12" elementene er greie nok de, men jeg ville heller valgt 10" fordi de elementene er kjappere pga størrelse og vil derfor flytte luft raskere enn de større elementene og dermed låte bedre.
Vis hele sitatet...
Større = tregere er ingenting annet en utrolig seiglivet myte, og omtrent det samme som påstå at en VW Golf er kjappere enn en McLaren P1 fordi Golfen er kortere. Googler du "woofer speed myth" får du massevis av forklaringer, blant annet denne fra data-bass.com

Often times people make the mistake that sound quality is in fact related to the woofers quickness, but in fact the woofer’s quickness is exactly related to SPL. The faster the driver, the higher the SPL. There are two ways to change a woofer’s speed. 1. Lower the frequency of the input its reproducing or 2. increase the volume. Sounds silly, but its true. There are many other factors that go into making a subwoofer sound fast or slow (boomy or tight) but that divulges into system design. What’s important about this myth is that speed is an inappropriate concept of sound quality.
Vis hele sitatet...
enda bedre forklart her, med pene grafer og sånt:
http://stereointegrity.com/wp-conten...ooferSpeed.pdf
Sist endret av epifant; 22. april 2015 kl. 20:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel den sammenlikningen du kom med blir litt søkt. For vekt er forskjellig og motor er forskjellig. Om du fikk McL P1 motor i golfen?........

Det er mange som kaller det en myte og det er mange som har erfart at dette stemmer. Du kan jo tenke på at effekten fra forsterker skal faktisk flytte masse. Mer masse = ?

Sett inn en P1 motor i Golf mk1 og se hva som skjer.

Både 10 og 12" har samme følsomhet og dermed så vil kraften brukt for å flytte masse øke når massen øker.
Sist endret av frtoretang; 22. april 2015 kl. 21:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nemlig At lengden på en bil skal ha noen som helst sammenheng med akselerasjonen er like søkt som å si at høyttalermembranens diameter dikterer hvor "kjapp" den høres ut.

Det du snakker om er Sd, Mms, Cms og liknende Thiele/Small-parametre som ikke har noen sammenheng med membrandiameter overhodet.
Nei for hvordan økes hastigheten på et element? Jo en tilfører mer kraft.
Altså må mer kraft brukes for å flytte mer masse.

Du "hører" ikke hvor kjapp et element er, du hører når elementet er for tregt til å starte/stoppe in sync.

Uansett så er dette ikke veldig relevant her, for dette skal primært være en PA boombox. Altså uten drahjelp fra vegger og tak.
Sist endret av frtoretang; 22. april 2015 kl. 21:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor skal du øke hastigheten?

EDIT: støtter uansett forslaget om Boominator. Populær, velprøvd og ikke minst gjennomarbeidet oppskrift som jeg tror det er vanskelig å overgå uten betydelig kunnskap og innsats.
Sist endret av epifant; 22. april 2015 kl. 21:35.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
De 12" elementene er greie nok de, men jeg ville heller valgt 10" fordi de elementene er kjappere pga størrelse og vil derfor flytte luft raskere enn de større elementene og dermed låte bedre.
Vis hele sitatet...

Hva i all verden ?!?

Hva tror du det er som får elementet til å gå inn og ut?
Jo, det er Hz.
Hz er svingninger per sekund.
Med andre ord: Tilfører du 10 Hz, så er det 10 svingninger per sekund. Uansett hvor stor eller lite membranet er.

Det er kun 1 ting som er avgjørende for hvor mye luft subben flytter:

Størrelsen.

Større sub = mer dm3 = mer luft som kan flyttes.

Større slaglengde gjør at subben trykker mye mer i mengden luft som flyttes.


For at det hele skal fungere optimalt, så trenger man effekt nok til å mate subben (og forsterkeren).


Så, som nevnt: At små subber er raskere enn større, er en evig myte og har ingen rot i virkeligheten.
Sineitic's Avatar
Trådstarter
26 7
Kommer 10" til å trekke merkbart mindre strøm enn 12"? Og tror fort at jeg faller på bilbatterier til dette prosjektet, fordi det er det som både blir enklest å forholde seg til, og samtidig er det ladestasjoner for bilbatterier på festivalområdet som jeg kan benytte meg av. Noen forslag til hvilke jeg bør bruke? Bør de kobles i serier/paraleller, eller bare skaffe flere? og hvor lenge kan jeg i så fall forvente at de klarer å drive anlegget på 80% volum?
Sitat av Sineitic Vis innlegg
Kommer 10" til å trekke merkbart mindre strøm enn 12"? Og tror fort at jeg faller på bilbatterier til dette prosjektet, fordi det er det som både blir enklest å forholde seg til, og samtidig er det ladestasjoner for bilbatterier på festivalområdet som jeg kan benytte meg av. Noen forslag til hvilke jeg bør bruke? Bør de kobles i serier/paraleller, eller bare skaffe flere? og hvor lenge kan jeg i så fall forvente at de klarer å drive anlegget på 80% volum?
Vis hele sitatet...
Du vil ha parallelt, da du får høyere Ah (amp timer), som er det som er ønskelig, hvis du har i serie får du høyere volt, noe som ikke er ønskelig. Det er også best å ha samme type batterier med samme mengde Ah.
Bilbatteri blir et helvete for deg - helt garantert.
Du må koble både i serie og i parallell. Serie for å få volten opp mot 35-40v også trenger du flere i parallell fordi parallell gir deg spilletid i form av mer Ah.
Du kan drive forsterkeren på 12v, men da utnytter du ikke effekten i forsterkeren - enkelt sagt så får du på 12v bare en tredel av effekten. Nå kan jo det være nok men når du først bygger så ville jeg gjort ting ordentlig fra starten av.

Bilbatterier er tunge som helsike og de har vanskelig for å levere strøm lenge nok til ditt forbruk.

Om du ikke orker å kjøpe li ion 18650 celler så gå for li ion batteribanker. Bruker du li ion og tar deg råde til å bruke ca 100 $ på solcelle panel så trenger du heller ikke tenke på at du trenger tilgang til ladestasjon på festivalen. Den type paneler jeg linket til tidligere i tråden lader også selv om sola ikke skinner.

Så li ion + solcelle panel = plenty med strøm hele Roskilde festivalen. Du sparer enormt med vekt i forhold til bilbatterier og du kan spille non-stop hele festivalen uten å måtte stå å henge i timesvis på en ladestasjon.

Ps 4 woofer elementer blir å spille høyere enn 2. Og du kjører da elementene i 4 ohm heller enn i 8 ohm. Du vil også få en såkalt omni høyttaler, altså som "spiller likt foran og bak".

Jeg ville valgt å kjøpe en ferdig batteri pakke med 18650 celler. Det er feks en som selger slike pakker laget etter kundens ønske i Amsterdam. Bare å google. Tenker prisen for bilbatteri og li ion blir tilnærmet det samme.

Bilbatterier koster fort kroner. Se feks på Biltema. De billigste fra 1100 og oppover.Torshov bilrekvisita start på 999,- Blir fort mye kroner av slikt.

Med mindre du kjenner til super deal på bilbatterier eller SLA så tror jeg li ion er vinneren.
Sist endret av frtoretang; 23. april 2015 kl. 02:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Bilbatteri blir et helvete for deg - helt garantert.
Du må koble både i serie og i parallell. Serie for å få volten opp mot 35-40v også trenger du flere i parallell fordi parallell gir deg spilletid i form av mer Ah.
Du kan drive forsterkeren på 12v, men da utnytter du ikke effekten i forsterkeren - enkelt sagt så får du på 12v bare en tredel av effekten. Nå kan jo det være nok men når du først bygger så ville jeg gjort ting ordentlig fra starten av.
Vis hele sitatet...
Men høgtalarar har ofte relativt låg impedans. Kvifor kan ikkje ein forsterkar som er dreven med 12V vere effektiv nok? Det er klart at 12V vil føre til høge straumar ved høge effektar, men på 100W vert det ikkje dramatisk stor straum. 2.5mm^2 kabel held lenge for å sei det slik.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Så li ion + solcelle panel = plenty med strøm hele Roskilde festivalen. Du sparer enormt med vekt i forhold til bilbatterier og du kan spille non-stop hele festivalen uten å måtte stå å henge i timesvis på en ladestasjon.
Vis hele sitatet...
Argumenterte ikkje du i forrige avsnitt med at effekten var så stor at 12V var problematisk? I så fall så er det jo verdt å minne om at innstrålt effekt frå sola er i størrelsesorden 1kW/m^2 på toppen av atmosfæren, og at solceller er 10-20% effektive - ned mot 10% når du må ha med converter for å lade batteri og tap i batteri.

Kor mange kvadratmeter solceller skal han ha?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Bilbatterier koster fort kroner. Se feks på Biltema. De billigste fra 1100 og oppover.Torshov bilrekvisita start på 999,- Blir fort mye kroner av slikt.
Vis hele sitatet...
Bilbatterier har lite effekt per vekteining, men relativt greit per volumeining. Viare er det svært enkelt å serieprodusere dei, og det er veldig stor konkuranse, og ingridiensane er billege. Hos biltema koster eit tilfeldig valt blybatteri 105 øre per Wh. Dei billegaste 18650-lithiumcellene (som antakeleg er av tvilsam kvalitet) koster 138 øre per Wh. Så om vekt ikkje er ei bekymring, så er lithium langt dyrare per Wh enn blybatteri er i dag.
@slashdot Hvor mange Ah anbefaler du om en tar utgangspunkt i bilbatteri? Skal han bruke bilbatteri så må han nesten på gel eller SLA og de er meg bekjent ennå dyrere per Ah. Dessuten så må jo vekten spille inn. Det er jo snakk om transport til Roskilde, inne på campen etc.

Personlig så ville jeg bare fulgt boominator oppskriften til punkt å prikke men med li ion batterier. Ville koblet bassene slik at de spiller i 4 ohm heller enn 8 ohm.

Mtp V vs A så vil lavere V gi mer A(current), ja? Og altså produsere mer varme. Mer varme gir også større motstand som igjen produserer ennå mer varme. Og en ønsker jo ikke å ha viften surrende store deler av tiden da den også trekker strøm.

Klasse D forsterkerne er unike i forhold til "vanlige" forsterkere i A B klassen. Pga PWM er motstand mindre og mer av effekten går til å drive høyttalere og mindre går til varme.

Det er skjæringspunkt for lav motstand. Blir motstanden for lav så kan du shorte forsterkeren, eller det er vel egentlig mosfetene som shorter. Så selv om en kobler høyttalerne til 2 ohm er det ikke sikkert det blir gevinst. Musikk/lyd er jo dynamisk og ikke linjært og dermed så vil "tunge" partier kreve mer enn lettere partier i musikken. Derfor bør en forsøke å få motstanden på høyttalerne til å passe forsterkeren.

Et alternativ for å holde utgiftene nede kan jo være å forsøke å få tak i en brukt boominator?
Sist endret av frtoretang; 23. april 2015 kl. 17:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
@slashdot Hvor mange Ah anbefaler du om en tar utgangspunkt i bilbatteri? Skal han bruke bilbatteri så må han nesten på gel eller SLA og de er meg bekjent ennå dyrere per Ah. Dessuten så må jo vekten spille inn. Det er jo snakk om transport til Roskilde, inne på campen etc.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt snakk om ekstrem prisskilnad. Batteripakken du lenka til var i området tiere per Wh, mot ~1,- per Wh. Vekt må ein nesten vurdere.

Eg seier ikkje at lithium er dårlege, kun at det ikkje alltid er det beste. Pris, størrelse, vekt, sikkerhet, sjølvutlading m.m. er ting som spelar inn. Blybatteri har trass alt ekstremt velkjent kjemi og feilmodus, samanlikna med lithiumbaserte batteri...
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Mtp V vs A så vil lavere V gi mer A(current), ja? Og altså produsere mer varme. Mer varme gir også større motstand som igjen produserer ennå mer varme. Og en ønsker jo ikke å ha viften surrende store deler av tiden da den også trekker strøm.
Vis hele sitatet...
Joda, men med dei straumane det er snakk om så er skilnaden relativt marginal. Det er ikkje vanskeleg å dimensjonere leidningsnettet for 50A over så korte avstander.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Klasse D forsterkerne er unike i forhold til "vanlige" forsterkere i A B klassen. Pga PWM er motstand mindre og mer av effekten går til å drive høyttalere og mindre går til varme.
Vis hele sitatet...
Jepp, og som følgje av det treng dei mindre drivspenning.
Det er mange myter og mye rare "sannheter" om li ion. Li ion er de safeste batteriene, en teknologi som kan lades og lades flere tusen ganger. Legg merke til at jeg anbefalte 18650 batteriene - disse er runde og komprimerte og holder på formen under last. Feks populære lipo batterier fra RC verden kommer gjerne i pouches, disse har en annen kjemi og er kjent for å kunne ta fyr ved lading.

Når det er sagt så ville jeg personlig også valgt lipo batterier over bilbatterier mtp vekt. Feks dette batteriet er kjempepopulært blant RC entusiaster og EV crew. Prisen er helt grei og batteriene kommer i hardshell som selv om det gir noe ekstra vekt også komprimerer cellene slik at de ikke deformerer. Fordelene med slike Lipo batterier er at de er enkle å koble sammen, har en bra pris og størrelse vekt er helt greie.

Li ion er uansett min klare favoritt. Først og fremst mtp vekt/størrelse kontra Ah. At disse cellene også har veldig lav selvutladning og ikke dropper V i særlig grad under last er bra. De er dessuten sikre, relativt grei priset i forhold til hva du får og de tåler så mange lade sykluser at du mest sannsynlig er lei av hele boominatoren lenge før batteriene tar kvelden. Og da kan du bare pelle ut cellene og bruke de til noe annet. Enten i samme konfigurasjonen som i boominatoren eller du kan dele pakken til mindre pakker.

En 18650 pakke med 40 stk i 4s10p konfig veier ca 2 kilo. Hot off charger 17.4v og du kan fint spille helt ned til 12v. Du får 30Ah og 420wh.

Hva blir prisen for bilbatteri og hvilken konfig anbefaler du - og hvor lenge vil du kunne spille musikk høyt med den?

Og ikke minst - hva blir vekta av bilbatteri(ene)

Kom over et billig 12v batteri. Kun 7Ah men prisen er 18$. La oss si en bruker 5 av disse så har en 35Ah, da har en 420wh. Prisen er 100$ pluss shipping (12,5 kg+). Legg til mva for batterier pluss shipping (overstiger raskt 100 $) og jeg tenker prisen på disse batteriene ikke er så skrekkelig langt unna prisen på li ion celler.

Men la oss si en finner billig frakt til 110$ pluss 90$ for batteriene, da er det 200$ for all enkelhets skyld. Om det finnes billigere SLA batterier vet jeg ikke, jeg fant ingen. Men vi snakker altså 10,5 kilo ekstra vekt for SLA batteriene. Og de har en levetid på ca 200 ladesykluser.

Prøv å regn en gang til på pris når du også tar med levetid. Li ion gruser SLA på pris, kvalitet, og levetid. Ja det koster noen kroner ekstra i starten men så kan du regne med minst totusen ladesykluser om du bruker BMS.

Så sla har 10% av levetiden til Li ion. Og veier 6 ganger mer.
Sist endret av frtoretang; 24. april 2015 kl. 21:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Veit ikke om du er igang med byggingen eller om du er ferdig. Men om du fortsatt er på jakt etter en "koffert med lyd" så kan du jo sjekke ut denne.

http://dingsetips.nettavisen.no/wp-content/uploads/2015/05/fd605ca618297728c172829d7098f0d1-960x660.jpg