Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2943
Jeg har ei luft vann varmepumpe hvor styringen er defekt. Kan noen fortelle meg hvordan jeg kan styre avriming mm. Kan jeg bruke en PLS og programmere den ?
det sitter sikkert PT 100 noen steder som brukes men trenger hjelp.
Sist endret av harrav; 10. mars 2015 kl. 23:31. Grunn: mere opplysninger
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, altså. Du kan sikkert styre den med en PLS. Du må nesten finne ut korleis styringa skal fungere, også lage lista over kva du treng ut frå det.

Det minste problemet ditt her er val av maskinvare.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Letteste er vel å bestille ny styring fra fabrikk. Fjernkontrollen funker altså ikke i det hele tatt?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
6 0
fabrikken er konkurs, jeg har ikke prøvd men skal koble opp systemet i løpet av vår sommer.
Jeg jobber litt med varmepumper, jeg er litt usikker på hvordan du vil styre temperatur. Men jeg ville nok brukt en vanlig termostat, er vel fra johnson tror jeg grå lang boks. Også avrimning så kan du sette dette på et tidsur og bruke en vanlig kontaktor. Også må du ha en pressostat, det sitter stortsett noen i varmepumpene men disse er litt ubrukelige da de ikke kan stilles inn. Jeg ville gitt opp denne idèen om du ikke kan noe om dette fra før, evt har tilgjengelig verktøy for å gjøre litt endringer i kjølekretsen.
Trådstarter
6 0
Fabrikken har gått konk, svensk fabrikk varmepumpen heter Stinger.
Er det noen som kan fortelle meg hva som starter avriming?
er det temperatur på komprimert gass?

Svar til Rabbern.
Jeg kan en del, jeg er ingeniør og har drevet en del med styringer og lest en del om varmepumper.
Gir ikke opp he he, tidsur på avriming vil vel funke dårlig for det er stor forskjell på når avriming er nødvendig, avhengig av luftens fuktighet bla.
Minner på at dette er luft/vann og har ikke fjernkontroll, denne stilles inn fast og har forskjellige kurver som kan velges.
Sist endret av harrav; 5. april 2015 kl. 17:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Avriming er enten på timer eller på føler på det kaldeste punkt. Timer er godt nok til varmepumpe.
Tidsur er det vi bruker på vanlige kjølemaskiner på jobb. Men ofte så bruker vi også en tempføler for at tempen ikke skal overskride.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
6 0
takk for svar.
Jeg trodde det var veldig stor forskjell på behov for avriming i tørt kaldt vær og fuktig vær????
enten måle difftrykket over varmeveksleren og når den er noe tett av is/rim å starte avriming eller det er en tempratur som endres ved nedising?
man får jo ikke så mye ut av pumpen når den iser ned.
Jeg gir ikke opp før jeg har prøvd.
Nå har jeg kjøpt den dyreste OSO på 400 liter med solspiral he he
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Det letteste er å finne punktet hvor isen sist blir avrimet, en av 4 hjørner på kondensatoren, stapp inn en temperaturføler og lag styring ut i fra det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
6 0
det hørtes fornuftig ut, regner med temperaturen øker når det legger seg på is?
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Hvis det er såpass mye is at det ikke blir noe luftgjennomstrømming vil både trykk og temperatur øke i kondensator, ja. Kuldemediet vil ikke kondensere og du får ikke effekt fra fordamper.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
6 0
det er sikkert da en må aktivere avrimingen.