Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1775
Kan man koble dette solcellepanelet til f.eks. dette kameraet, ved å bruke et slags adapter? Hvor får jeg eventuelt kjøpt dette adapteret?

Kameraet skal monteres på innsiden av en uglekasse som ikke befinner seg i nærheten av strømuttak.

Jeg tar også gjerne imot innspill og tips til andre kameraløsninger, strømforsynings- og bildeoverføringsmuligheter. Det beste hadde vært om kameraet kunne fjernstyres via f.eks. sms og sendt meg bilder trådløst, slik enkelte viltkameraer kan. (Det er ikke et alternativ å montere MMS-viltkameraet mitt inni uglekassen, siden LED'ene gir fra seg for mye sjenerende lys.)
Sist endret av Zabbath; 20. november 2014 kl. 00:46.
Under "Mini Camera Kit contains" så står det bl.a. "12v Regulated Mains Adaptor".

Så på grunn av lavere spenning fra solcellepanelet så må du nesten bruke to seriekoblede panel bare for å få spenningen over batterispenning på kamera.

Regner med at om du skal ha tak i et adapter, så må det være spesialtilpasset akkurat dette kameraet, noe jeg tviler på at du vil finne. Prøv heller å kontakte produsent/selger og hør om de har et løsningsforslag på bruk av solcellepanel til kameraet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Zabbath's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Under "Mini Camera Kit contains" så står det bl.a. "12v Regulated Mains Adaptor".

Så på grunn av lavere spenning fra solcellepanelet så må du nesten bruke to seriekoblede panel bare for å få spenningen over batterispenning på kamera.

Regner med at om du skal ha tak i et adapter, så må det være spesialtilpasset akkurat dette kameraet, noe jeg tviler på at du vil finne. Prøv heller å kontakte produsent/selger og hør om de har et løsningsforslag på bruk av solcellepanel til kameraet.
Vis hele sitatet...

På Biltema selger de bilbatterier som skal være beregnet på bl.a. solcellepaneler. Tror du det hadde latt seg gjøre å drive et sånt kamera med et bilbatteri? Eller eventuelt lage en batteriboks full av AA-batterier, som kan drive kameraet? Om det er mulig: Hvor vanskelig er det?
Hvor mye trekker kameraet da?

Du kan jo burdere å bruke et gammelt bilbatteri du lader opp.

Det får du fra en gammel bilopphugger, 100kr

Hvis kameraet skal ha 12V kan du koble det rett på, hvis det skal ha

DC 5V buker du en LM7805 i serie med batteriet for å regulere ned spenningen.

Tror det er billigere enn å bruke et solcellepanel, da må du ha regulator og også et batteri å holde på strømmen om kvelden og natten.

Pass på at du ikke bytter om pluss og minus, og ha en sikring i serie med batteriet.
Fant tilsvarende system med samme specs som den du linket til. den trakk 750mA på 12v. Dvs at et standard 12v / 62h bilbatteri vil kunne drifte dette i systemet i ca 3.5 døgn. ecnt to stk batterier i pararell for å drifte i én uke. Du kan pararellkople flere etterdom hvor lang batterilevetid du vil ha.

Ellers er det ikke værre en å kjøre utgangen på solcellen gjennom en spenningsregulator(som nevnt over).