Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 4778
Veldig facinert av "fokus"-bilder..
Har ikke speilrefleks selv, men jeg stikker av med søsteren min sitt så fort jeg har mulighet til det.

http://img3.imageshack.us/img3/6982/dsc8223w.jpg
(skulle ha fått det skarpere..)



Tenkte dette kunne bli en tråd for bilder tatt kun med tanke på selve fokusen..?
Ja du har fått til å få et ufokusert bilde.

Motivet er kjedelig, og det du prøver å få i korrekt fokus her er ikke i bra nok fokus.
Fotografering handler om hva _du_ kan få til, ikke hva kameraet ditt klarer. Dette var ikke stort. Faktisk er det ikke fokus i det hele tatt, ei har det andre kvaliteter. Det er søppel.

Å ta bilder med bare tanke på fokusen faller så høyt, langt og bredt på sin egen urimelighet at det aldri skjer. Legg heller ut gode bilder med liten dybdeskarphet, enn drittbilder med liten dybdeskarphet.
Sist endret av Keyser Söze; 7. juni 2009 kl. 20:30.
Hvordan skal jeg formulere dette...?

Du har et godt forbedringspotensiale ihvertfall!
Gøy med fokus ja? Var ikke så gøy å se på bildet ditt. Du må jo se selv at dette ikke er brukbart.
Unnskyld at jeg ikke har et eget kamera og er pro, er det ikke lov til å prøve seg frem heller ?
Hva med konstruktiv kritikk i stedet for å si at dette var søppel ?
Hjelp meg å bli bedre i stedet for å være kjepphøy..
Bedrevitere
Til å være første gang synes jeg dette er et greit utgangspunkt.
Nei det var ikke det. Les, prøv og lær.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dette var så langt unna "i fokus" at nye briller burde være en idè.

Øv mer, kom tilbake senere.

Mer er det ikke å si om bildet etter hva du framstilte det som.
prøv å få ihvertfall en del av bildet i fokus, eller litt bedre i fokus


gøy med fokus skriver du? ja, akkurat, dette bildet trenger mer av det
Selv om dere er bedre enn fyren å ta bilder, så trenger dere ikke hakke på ham av den grunn.
Alle burde kunne legge ut bildene sine, og motta KONSTRUKTIV KRITIKK!
Det er også nybegynnere som poster, og det at du mener du selv er bedre en CrimsonMoon betyr ikke at du har rett til å skjele han ut her.
Og det verste? Det er aktive og erfarne nff-brukere som kritiserer.
Sitat av CrimsonMoon Vis innlegg
Unnskyld at jeg ikke har et eget kamera og er pro, er det ikke lov til å prøve seg frem heller ?
Hva med konstruktiv kritikk i stedet for å si at dette var søppel ?
Hjelp meg å bli bedre i stedet for å være kjepphøy..
Bedrevitere
Til å være første gang synes jeg dette er et greit utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Du skriver at du er veldig facinert av "fokus"-bilder, at du ikke eier ditt eget kamera og at du tenker at dette kan bli en tråd der folk poster sine "fokus"-bilder. Du spør ingen plass om hjelp eller om konstruktiv kritikk så jeg forstår ikke hvorfor du poster den kommentaren engang.
Bilder uten fokus har mer fokus enn det der:P.
Ga meg en god latter værtfall hehe.

Keep it up:P
Er ikke så lett å komme med konstruktiv kritikk når du ikke ber om det. Jeg har sett bedre bilder med digitalkamera, og det bildet der hadde ikke mening i det hele tatt. Det var ikke pent å se på, hva mener du at er så spesielt med bildet der? At ingenting er skikkelig i fokus?
Gutter, skjerp dere! Jeg fant fokuspunktet!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Men det er jo uklart det der også!
Kan ikke tråden her fjernes? Dette blir bare for dumt.
Det er da ikke så vanskelig å skjønne hva han egentlig mener, han mener vel bilder med
veldig lav dybdeskarphet, selv om han har bomma litt på det ene som skulle vært i fokus.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av binkabi Vis innlegg
Alle burde kunne legge ut bildene sine, og motta KONSTRUKTIV KRITIKK!
Det er også nybegynnere som poster, og det at du mener du selv er bedre en CrimsonMoon betyr ikke at du har rett til å skjele han ut her.
Og det verste? Det er aktive og erfarne nff-brukere som kritiserer.
Vis hele sitatet...
Jada, og i en perfekt verden ville det ikke sultet folk heller. nFF er faktisk ikke en rettighet, og en del av det som gjør forumet så bra er at det faktisk holder en viss standard, og har en del krav, slik at det ikke blir som de jalleforumene som diskusjon.no, der en hel masse folk sier noe så meningsløst som "Bra jobba!", og trådene fylles av slikt.

Tråden heter "Gøy med fokus". Det finnes helt klart gode bilder der ingenting er i fokus, men dette er på langt nær ett av dem. Jeg stilte meg nettopp tre meter unna skjermen min, og så fortsatt at det ikke var i fokus.

Når man ser at det blir gjort så lite innsats, er det lite motiverende å gi noe tilbake. Det å prøve seg frem med dSLR-en til søstra er ikke så vanskelig. Å spørre henne hvordan man får ting i fokus er nok også ingen umulighet.

Sånn for å være grei har jeg lett litt etter gode bilder der fokus spiller en rolle.

http://www.flickr.com/photos/theligh...er/2835251984/

(Lette lenge etter flere, men fant ikke sånn tryllaknips)

Poenget er: Ja det kan virke veldig kult med manuell fokus når man nettopp har begynt med det, litt som lensflare i PS, men prøv å bruke det til å uttrykke noe.
Jeg må si jeg syns trådstarter traff ganske godt jeg.. Han ville ha en tråd med bilder som var tatt kun med tanke på fokus, og det har han virkelig fått til! Jeg tenker ikke på annet enn fokus når jeg ser det bildet, annet enn at jeg fikk jævla lyst på Cola.
Konstruktivt: Prøv på nytt, gjør ALT forskjellig. Ingen fokus, "fokus" i midten, forstyrrende bakgrunn, blåskjær.

Det er lurt å lese litt, prøve litt, lese mer, tulle litt mer, gruble litt selv, for så å legge ut bilder her.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av bobbo Vis innlegg
Konstruktivt: Prøv på nytt, gjør ALT forskjellig. Ingen fokus, "fokus" i midten, forstyrrende bakgrunn, blåskjær.

Det er lurt å lese litt, prøve litt, lese mer, tulle litt mer, gruble litt selv, for så å legge ut bilder her.
Vis hele sitatet...
Og før man legger ut her velger man gjerne ut noe man synes er sånn halvbra, et konsept man kunne tenke seg å jobbe videre med, noe man lurer på om funker osv. Kommer med konkrete spørsmål om man vil ha konkrete svar.
Haha, jeg må bare le litt selv.
Greit eid, ja, jeg kan ingenting om speilrefleks og leika meg på skola. Big deal, det er fortsatt forskjell på å si at jeg ikke burde ta bilder og at jeg er mislykka, og å si at dette var ikke veldig bra, prøv på nytt. Såklart vil jeg ha meningene deres, men det er faen ikke nødvendig og komme med drittkasting av den grunn.

Blabla.. Kan noen slette tråden ?
Sitat av CrimsonMoon Vis innlegg
Unnskyld at jeg ikke har et eget kamera og er pro, er det ikke lov til å prøve seg frem heller ?
Hva med konstruktiv kritikk i stedet for å si at dette var søppel ?
Hjelp meg å bli bedre i stedet for å være kjepphøy..
Bedrevitere
Til å være første gang synes jeg dette er et greit utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Det første steget er vel i realiteten å skaffe seg et eget kamera først?

Spørs hva du mener med et greit utgangspunkt? En flaske med cola, uten fokus....that's it. Det er ikke bare å trylle fram konstruktiv kritikk gutt!!
Sitat av tafsern Vis innlegg
Det første steget er vel i realiteten å skaffe seg et eget kamera først?
Vis hele sitatet...
Når du er fattig student er det ikke bare å "skaffe seg et kamera," da tar man de smulene man får..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av CrimsonMoon Vis innlegg
Haha, jeg må bare le litt selv.
Greit eid, ja, jeg kan ingenting om speilrefleks og leika meg på skola. Big deal, det er fortsatt forskjell på å si at jeg ikke burde ta bilder og at jeg er mislykka, og å si at dette var ikke veldig bra, prøv på nytt. Såklart vil jeg ha meningene deres, men det er faen ikke nødvendig og komme med drittkasting av den grunn.

Blabla.. Kan noen slette tråden ?
Vis hele sitatet...
En del av det du kommer med er litt av grunnen til en innstilling som ikke er så positiv. Hadde du vært litt kjent på forumet hadde du visst at tråder ikke slettes etter trådstarters ønske.

Jeg leste gjennom tråden enda en gang, og kan ikke se at noen har skrevet at du bør slutt å ta bilder. Flere som derimot oppfordrer til mer øving.

Det blir forhåpentligvis enda et fototreff i Trondheim før sommerferien, og du er absolutt velkommen til å være med. Kan sende deg PM om du vil.
Ja, men vennligst ta et skikkelig bilde før du legger det ut. Du driter deg ut selv ved å legge ut slike bilder.
Sist endret av jeppfi; 8. juni 2009 kl. 22:30.
Sitat av CrimsonMoon Vis innlegg
Når du er fattig student er det ikke bare å "skaffe seg et kamera," da tar man de smulene man får..
Vis hele sitatet...
Vi har sett gode eksempler haugevis av ganger tidligere hvor kamera spiller liten til ingen rolle. Vi har sett knallbilder blitt knipset av mobilkamera, og eksemplariske bilder fra vanlig digital. Dette handler ikke om midler, ei heller om kameraet i seg selv. Det handler om noe så simpelt som å legge tid i arbeidet.

Tror du vi, som er her av fri vilje, ønsker å legge tid i å skrive en konstruktiv rapport når du selv har brukt et halvt sekund på å knipse det det nærmeste du fant? Beklager. Vil du ha noe konstruktivt, får du på sett og vis overbevise oss over at du faktisk har lagt tid i produktet du presenterer. Enten via et godt bildet, en god idé, en forklarende tekst, et kult motiv - whatever. Du viser oss ingen av de tingene.
Sist endret av Restyle; 8. juni 2009 kl. 22:35.
Er ikke kameraet som teller, det er han bak det.

http://dump.no/files/39ae7decd793/IMG_0670_1.jpg

Fokusbilde, jeg la ved et bidrag
Sist endret av jeppfi; 8. juni 2009 kl. 22:36.
Sitat av CrimsonMoon Vis innlegg
Veldig facinert av "fokus"-bilder..
Har ikke speilrefleks selv, men jeg stikker av med søsteren min sitt så fort jeg har mulighet til det.

http://img3.imageshack.us/img3/6982/dsc8223w.jpg
(skulle ha fått det skarpere..)



Tenkte dette kunne bli en tråd for bilder tatt kun med tanke på selve fokusen..?
Vis hele sitatet...
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Ja, men vennligst ta et skikkelig bilde før du legger det ut. Du driter deg ut selv ved å legge ut slike bilder.
Vis hele sitatet...
eh, hvor i helvete står det at han vil ha konstruktiv kritikk på bildet sitt? slik jeg oppfatter førsteposten, og slik jeg kjenner nFF, ville jeg trodd at tråden skulle blitt spammet av bilder som er bedre en OP's, men neida, her er det drittkasting frem og tilbake mellom kritikere og OP

"skjerp dere" (sitat fra lærer)
"Nødvendig" er et relativt begrep.. Ut i fra det jeg mener, så hadde det faktisk vært katastrofe å la en slik sjanse til drittslenging fare hen. Jeg har ikke ledd så mye på lang tid.

Og for å være litt seriøs, så spurte du faktisk aldri konkret om konstruktiv kritikk, og da er det jo klart at freaksa sier det de selv synes om bildet. Personlig syns jeg ikke at alt dette her er så veldig langt i fra konstruktiv kritikk, for det bildet var virkelig forferdelig. Det er helt sikkert fantastisk moro med "fokusbilder", men i ett såkalt "fokusbilde" så ville jeg nesten tro det skulle være en fordel at et eller annet var i fokus.

Du feilet, og fikk hets for det. Rett og rimelig. Prøv på nytt. Du kommer til å feile atter en gang, tro meg, men du må ikke la deg bli nedbrutt av at folk ikke liker arbeidet ditt. Nå har du lært noe. På den harde måten, riktignok, men kunnskap forblir kunnskap.
Alle må jo begynne et sted. Doesn't matter where.
det aller viktigste med fotografering er at man har en interesse for det, og er villig til å arbeide videre med det, selv om man får masse hets og dritt kastet etter seg.

OP: stå på, så blir det kanskje bra en dag
Alle må begynne et sted, sett mange dårlige bilder her. Så du er ikke alene Criminal Minds, men for å si det på en bedre måte. Du har forbedringspotensiale! Alle må starte en plass, er mange som har fått hard kritikk og blitt jævlig gode
Nei, ikke slett tråden, og ikke depp selv om du fikk litt mye (litt for mye syns jeg egentlig) tyn.

Det du mente var å bare ha den ene flaska i fokus, og resten veldig ute av fokus, ikke sant? Da mistenker jeg at det du har gjort galt, er å bevege kameraet en anelse mens bildet ble tatt, siden ingenting annet heller er i fokus, ellers burde jo NOE ha vært i fokus.

Er det dette du har prøvd å få til, så heter forresten "fenomenet" helt generelt dybdeskarphet, og det du har et litt dårlig eksempel på her, er lav/liten dybdeskarphet (altså at det er et veldig lite område som er i fokus, det motsatte er at et veldig stort område - i avstand fra kamera, som er fokus) noe som absolutt kan være kult, riktig brukt Det er to forskjellige ting som påvirker dette - det ene er størrelsen på blenderåpningen - jo større åpning, jo lavere dybdeskarphet, og jo mindre åpning, jo større dybdeskarphet. Det andre er brennvidden på objektivet. Jo mer du har zooma inn, altså større brennvidde, jo lavere dybdeskarphet. Dette er noe av grunnen til at vidvinkelobjektiver er så populære til f.ex. skateboard og slikt, når de beveger seg raskt mot deg, så gjør vidvinkelen både at det er lettere å holde fokuset, pluss at det selvsagt også er lettere å treffe. Med andre ord - for å få ekstremt selektivt fokus, slik som jeg tror du har prøvd på, bør du ha max blenderåpning (evt ett hakk ned siden mange objektiver oppfører seg litt penere når du ikke har det helt ut til max), og mye zoom. Jo mer du drar på med disse to faktorene, jo mer vil du isolere det ene punktet du har i fokus.

Prøv igjen, og hvis det er inne og du ikke vil bruke blitz, eller av andre grunner litt dårlig lys, så prøv å sette kameraet på noe så det står stødig, og bruk selvutløseren på 2 sek så du slipper at det at du trykker på knappen beveger kameraet.
Men dropp den diskusjonen. Synes nesten synd på han. Legg inn deres bilder av fokusbilder nå
Takk atomet!
Skal prøve å huske det til neste gang.


Janpfo; hUn*
Sitat av Jonta Vis innlegg
Jada, og i en perfekt verden ville det ikke sultet folk heller. nFF er faktisk ikke en rettighet, og en del av det som gjør forumet så bra er at det faktisk holder en viss standard, og har en del krav, slik at det ikke blir som de jalleforumene som diskusjon.no, der en hel masse folk sier noe så meningsløst som "Bra jobba!", og trådene fylles av slikt.

Tråden heter "Gøy med fokus". Det finnes helt klart gode bilder der ingenting er i fokus, men dette er på langt nær ett av dem. Jeg stilte meg nettopp tre meter unna skjermen min, og så fortsatt at det ikke var i fokus.

Når man ser at det blir gjort så lite innsats, er det lite motiverende å gi noe tilbake. Det å prøve seg frem med dSLR-en til søstra er ikke så vanskelig. Å spørre henne hvordan man får ting i fokus er nok også ingen umulighet.

Sånn for å være grei har jeg lett litt etter gode bilder der fokus spiller en rolle.

http://www.flickr.com/photos/theligh...er/2835251984/

(Lette lenge etter flere, men fant ikke sånn tryllaknips)

Poenget er: Ja det kan virke veldig kult med manuell fokus når man nettopp har begynt med det, litt som lensflare i PS, men prøv å bruke det til å uttrykke noe.
Vis hele sitatet...
Folk sulter fordi vi ikke KAN hjelpe. Vi (den rike delen av verden) gjør vårt beste med innsamlingsaksjoner og lignende.
I det her tilfellet er det viljen, eller manerene, det står på, det er det ikke med sultproblemet. ( Jeg skal ikke påstå at folk ikke kan gjøre mer, men verden har ikke ressurser til å fjerne alle problemer i verden)

Selvsagt vil vi ikke at nFF skal fylles opp med drit, men det er forskjell på å henge ut brukeren, fremfor å hjelpe ham videre eller eventuelt holde kjeft.

Men du gjør jo akkurat det jeg mener at alle burde gjort, gir råd, eksempler og lignende.


___
Har du ikke noe fint å si, så si ikke noe.
Sitat av CrimsonMoon Vis innlegg
Janpfo; hUn*
Vis hele sitatet...
Mente med den?
Du skriver han, jeg er en hun..
Sorry, mener selvfølgelig hun.
May I try again?
Det har ikke stort med fokus å gjøre, og er tatt med et elendig digitalkamera, men.. Ok, da prøver jeg med, Noen som vil gi konstruktiv kritikk? Vil gjerne bli bedre!
spontanbilder
http://img199.imageshack.us/img199/9060/45762238342553846029353.jpg
http://img199.imageshack.us/img199/8954/45762238342503846029353.jpg
Sist endret av CrimsonMoon; 8. juni 2009 kl. 23:14.
Er ikke så mye konstruktiv kritikk, vil si at det er et standard bilde av en rød himmel som de fleste med digital kamera bruker å ta Kan nesten ikke si mer.
Myyye bedre
Sikker på at det er du som tok begge bildene?:P

Alt annet svart en treet kunne blitt fjernet, men ellers et ikke-alt-for-verst bilde(mener da øverst av de to)
Sist endret av binkabi; 8. juni 2009 kl. 23:17.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av CrimsonMoon Vis innlegg
May I try again?
Det har ikke stort med fokus å gjøre, og er tatt med et elendig digitalkamera, men.. Ok, da prøver jeg med, Noen som vil gi konstruktiv kritikk? Vil gjerne bli bedre!
spontanbilder
http://img199.imageshack.us/img199/9060/45762238342553846029353.jpg
http://img199.imageshack.us/img199/8954/45762238342503846029353.jpg
Vis hele sitatet...
Beklageligvis vil slike bilder aldri gi noe til noen.

Bruk fantasi, sett opp et tema, eller lek med sinnet ved å ha merkelige proposjoner på ting.

Eller gjør som meg, vær litt merkelig:
http://www.tempestlords.com/test3.JPG
Sitat av binkabi Vis innlegg
Sikker på at det er du som tok begge bildene?:P
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle jeg ikke være sikker på det ?


Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Eller gjør som meg, vær litt merkelig:
http://www.tempestlords.com/test3.JPG
Vis hele sitatet...
Haha, genialt! Posen kunne du ha droppa, men. Photoshop? Hvordan gjør du det?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av CrimsonMoon Vis innlegg
Hvorfor skulle jeg ikke være sikker på det ?




Haha, genialt! Posen kunne du ha droppa, men. Photoshop? Hvordan gjør du det?
Vis hele sitatet...
6 bilder fra stativ med enten fjernutløser eller timer på kameraet, legg alle bildene oppå hverandre i photoshop en etter en, visk bort fra det øverste bildet for å se det underste bildet.
Her er et par varianter, det første fra et utdrikningslag forrige helg, tror faktisk ikke det er jeg som har tatt det, men det var på mitt kamera så da så. Det andre fra en liten tur på hytta rundt... påske eller noe sånt.

http://www.flickr.com/photos/torsteino/3586906538/
http://www.flickr.com/photos/torsteino/3503117613/

I og for seg veldig forskjellige bilder, men på begge to har fokuset blitt brukt veldig bevisst for å isolere motivet
På de nyeste bildene er det alt for mye kluss, samt at horisonten er skjev.

Rensk vekk alle unødvendige elementer, og hold horisonten rett! =)
Dette her er noe som er vært å legge ut. Syns ikke bildene var så spesigjelt bra, men MYE bedre enn det fokusbilde du la ut. Vis neste steg er like stort som det du nettopp har tatt, da kan du nå langt.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Beklageligvis vil slike bilder aldri gi noe til noen.

Bruk fantasi, sett opp et tema, eller lek med sinnet ved å ha merkelige proposjoner på ting.

Eller gjør som meg, vær litt merkelig:
http://www.tempestlords.com/test3.JPG
Vis hele sitatet...
haha, du liker den typen bilder du?

personlig liker jeg best bildet fra serverrommet