Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 4774
Du skriver i hver enda tråd at du ønsker å bli bedre..? Synes fremgangsmåten din ikke funker helt rett og slett, for du blir ikke smartere av å skrike kritikk på de 3 første bildene du tar i den nye hobbyen din!

Om du ikke har et eget kamera, prøv å skaff deg det. Jobb, selg ting...skrap inn penger ved hver mulighet (om dette står imellom deg og et kamera), slik at du iallefall har et utgangspunkt. Ja, det er fult mulig å låne et kamera, men du tjener veldig mye på å ha et kamera som er ditt og som du lærer deg ifra grunnen av.

Begynn så å ta bilder. Ikke klask ut de 5 første bildene dine og rop etter kritikk...det nytter ikke. Ta bilder, ta massevis av de. Prøv deg frem med vinkler, perspektiv, dydbeskarphet, lukkertider osv osv osv...bare knips! Etterhvert vil du sakte men sikkert begynne ting å kjenne, og DA, når du først har en viss kontroll over kameraet ditt, så vil alt bli enklere. Ikke bare for deg og det fototekniske, men for de som skal kritisere det du tar, og gi deg god feedback. Om du er heldig å får konstruktiv kritikk på colabildet ditt, vel, så betviler jeg sterkt at du har kunnskapene og erfaringene til å bruke det fornuftig så tidlig i stadiet.

Om du er veldig interessert, finnes det gode norske bøker om digitalfotografering. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...1700245&rom=MP er en av dem. Står riktignok her som "ikke i salg", men den finnes.

Før dette ble min hobby, var jeg nettopp som deg. Overivrig av å få til det rette med en gang, men i ettertid har jeg forstått at innen foto er det skjeldent noe rett og galt...men måten man fremstiller det på, og hvor interessant det er for titteren. (også har man diverse normer og regler, men de er beskrevet mange steder).

Forsøk heller å ta, les, få innspirasjon, og ikke minst spør slik du gjør i denne tråden, men ikke glem at et "minstekrav" er litt kjøtt på beinet, slik at de som eventuelt gir konstruktiv kritikk har noe å ta av
Sist endret av tafsern; 9. juni 2009 kl. 11:28.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
haha, du liker den typen bilder du?

personlig liker jeg best bildet fra serverrommet
Vis hele sitatet...
http://eirikz.com/lab.jpg
ah, digger det bildet!

men til trådstarter: på førstebildet, det ser nesten ut som om fokuset ligger på baksiden av flaska som er sentrert i bildet
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg ler som faen her jeg sitter... det er liksom deg og denne type bilder? Latterlig lett, totalt mangel på kunst og fotografiets "regler", og komposisjon er gjennomtenkt i 2 sekunder... Jeg vet ikke hva jeg skal si, men artig var det nå engang
Sitat av tafsern Vis innlegg
Latterlig lett, totalt mangel på kunst og fotografiets "regler", og komposisjon er gjennomtenkt i 2 sekunder.
Vis hele sitatet...
A) Kunst trenger ikke være vanskelig
B) Total mangel på kunst? Da har vi forskjellige intrykk.
C) Regler er til for å brytes - forresten: hva har han brutt?
D) Komposisjonen var vel egentlig rimelig stilig?

Greit nok at det muligens ikke har den 100% profersjonelle etterredigeringa og skjarmen som kunne ha hvert. Men litt leking i PS med layers, kontraster, mørktoner o.l. og dette bildet kunne ha hvert konge!

Skal man slakte et bildet bør iallefall ett av avsnittene man spyler ut stemme til en viss grad.
http://bildr.no/image/428738.jpeg[url]

Kate perry - Focus or Not : (nynn på melodien)

You, change your Focus
Like a girl, changes clothes
Yeah you, ISO
Like a bitch
I would know

Cause in Focus then Not
You’re yes then you’re no
zoom in and zoom out
You’re up then you’re down
You’re wrong when it’s right
It’s black and it’s white

osv...
Sitat av Restyle Vis innlegg
A) Kunst trenger ikke være vanskelig
B) Total mangel på kunst? Da har vi forskjellige intrykk.
C) Regler er til for å brytes - forresten: hva har han brutt?
D) Komposisjonen var vel egentlig rimelig stilig?

Greit nok at det muligens ikke har den 100% profersjonelle etterredigeringa og skjarmen som kunne ha hvert. Men litt leking i PS med layers, kontraster, mørktoner o.l. og dette bildet kunne ha hvert konge!

Skal man slakte et bildet bør iallefall ett av avsnittene man spyler ut stemme til en viss grad.
Vis hele sitatet...

A) Hvem sa at kunst trengte være vanskelig?
B) Ja, vi har nok det, om du finner rot, plastpose, ræva lys, stuebord, en uengasjerende modell og et poengløst bilde kunst, be my guest!
C) Regler er til for å brytes er vel den enkleste formen for å svømme vekk for folk som ikke behersker reglene, eller det å bryte de på en god måte. Det finnes ingen form for kontroll, linjeføring, snitt, lys, komposisjon eller noe what so ever, og nei, det holder ikke om man skal bryte regler.
D) Komposisjon er stilig, for de som ser det første gang. That's it. Det er gjort en milliard ganger, og det kommer til å gjøres en milliard ganger til for hver gang en som er ny på photoshop oppdager muligheten.

Skal man kritisere kritikk, er det kjekt at man har en overhengende kunnskap rundt det man selv påpeker. Om dette er din form for å beskytte bildene hans, be mye guest, men det holder ikke. Alt oppi det hele kritiserer du meg for å ikke like noe. Ser du feilen, eller må jeg vise deg?

(ps: I punkt B har jeg tatt for meg stuebildet. Ikke "elektrikerlærlinglatersegpåjobb" bildet:P)
Sist endret av tafsern; 10. juni 2009 kl. 16:11.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Å ta gode bilder er ofte: Velge riktig verktøy for å uttrykke/vise det du vil, ikke prøve noe dilldall med det nye kule verktøyet.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Haha, KP! Første gangen jeg ler av bilder
CrismonMoon:
Joda, det er gøy å ta spontanbilder av helt tilfeldige ting, men det er bilder man har for seg selv som minner og ikke som bilder man bruker for å få kritikk som gjør at neste gang man tar et lignende motiv vet bedre hva man skal gjøre.
De to siste bildene dine er ikke bilder jeg ville beholdt som minner engang. Det ser ut som diverse hofte knips jeg har tatt på fylla gjennom et vindu med en 300mm linse mens jeg tror jeg har på 55mm.
De er skjeve og fulle av... Ting! Hva var det du prøvde å ta bilde av? Var det himmelen og de flotte fargene eller ville du ha med et skjeft gjerde og noe hustak?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Om du vil lære deg litt mer om speilrefleks så anbefaler jeg å lese dette fotokompendiet. Det tar for seg det meste.

www.snotpope.com/po/fotokompendie.pdf
Sist endret av moosh; 9. juli 2009 kl. 08:16.
▼ ... over en uke senere ... ▼
... Javel? Har ikke mye å si her, er selv ikke noen slags "proff", har intensjoner om å bli det, men vet selv at jeg ikke blir det innen de neste 1.5 åra, minst! Eller, en blir da aldri proff, en kan alltids lære mer om fotografi!

Nå, for dere som mener at et bilde trenger fokus, her er noen bilder der fokus spiller null rolle:

http://www.flickr.com/photos/isayx3/3422753097/
http://www.flickr.com/photos/29457442@N02/3643043141/

Ja, disse er gode bilder, som selv en nybegynner kunne ha lagd (det er tross alt egentlig bare å stille in min. blender, og skyte på min. av fokus...)! Jeg var selv i den situasjonen der jeg tok, ærlig talt, drit dårlige bilder (ikke ta den personlig OP, jeg prøver å hjelpe )... Men selv synte jeg de var bra. Hvis jeg tar vekk det jeg har lært av å stufere fotografi, så kan jeg ærlig talt si at OP's bilde er fint, jeg! Det eneste er at det er "litt" ute av fokus... Men det var da vel ikke det trådstarter spurte om? Men inn i helsike da, han spør om at andre brukere kan dele sine bilder med lav DOF! Er det så vanskelig?

Dere rakker ned på ham, som om han skulle vært et mislykket barn! Han er jo tvert imot, han har lyst til å lære, og kan også ha et godt potensiale for å bli en amatør fotograf (frilanser...)!

Jeg syns dette er tåpelig... At en moderator enda ikke har stengt denne tråden, da min tråd (som omhandlet hvilken sang du kunne tenkt deg som "siste dans", ingen forferdeligt kommentarer engang!) ble slettet, for ingen gitt grunn (noe som har nettop fått meg til å flytte til annet forum...)!

Jeg applauderer trådstarter for hans pågangsmot, og vilje til å fortsette! Troll alt dere vil, men jeg hiver da ut et av mine egne bilder, som trådstarter ville, jeg driter vel i om det er bra, jeg synes det, og smaken er som baken:
http://www.flickr.com/photos/henning93/3724763532/

Takk....
▼ ... over en uke senere ... ▼
Omfg. Jeg blir flau over alle jeg ser som driver å snakker dritt om OP. Man har sansen for forskjellige bilder, og de trenger ikke alltid å følge "reglene" som tafsern sier de må. Man kan få fete bilder uten at snitt, lys, komposisjon og rett horisont er bra. Selv syntes jeg bilder som er morsomme og kreative er morsomst og best. En proffotograf ville kanske bare ledd, men fader da, ting kan være fett!