Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1898
Hei, høres ut som jeg har fått inn mus i motorrommet i bilen. Den krafser foran dashbordet et sted, vanskelig å høre men muligens bak hanskerommet. Finner den ikke i hanskerommet og håpløst å se den når jeg åpnet panseret.

Tips til å bli kvitt den før den ødelegger noe eller (gud forby) kommer seg inn i kupeen?
Ja slikt har skjedd hos andre og mus/rotter kan gjøre skader på ledninger, interiør, slanger osv.

Det er jo luftkanaler under/bak dashboard og hanskerom. En mus kan vel ha havnet i luftekanalen kanskje? Musefell på dørken i bilen kanskje? Om musa er i luftekanalen men lukter mat så vil den vel bli sulten og gå etter lukten?
Det letteste stedet å sjekke bakom dashbordet, er å fjerne sparkeplata på passasjersida eller hele hanskerommet/skuffen, det avhenger av bilen. Du kan prøve med musefeller først, om det ikke går så må du jo ut med hele dashen og fjerne dem for hånd. Du kan også prøve å tette hullene (for ledninger) i veggen mot motoren, de er oftest nede ved pedalene.

Om de er i luftkanaler, så kan du fjerne dysene, så blir kanelene lett tilgjengelige.
Sist endret av Mekkern; 5. desember 2020 kl. 17:38.
Nå kan det hende at jeg er jævlig sadistisk, og jeg er som regel imot den her type løsning: Kan det være verdt å starte bilen?

Dont come for me, det her er ett spm og ikke ett forslag til en løsning. Jeg kan ingenting om biler eller hvordan de opererer.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Dont come for me, det her er ett spm og ikke ett forslag til en løsning. Jeg kan ingenting om biler eller hvordan de opererer.
Vis hele sitatet...
Men planen er den samme: Svidd gnager. Det kan nok fungere, men hvis den ikke er motorrommet den er i men i viftegangene så blir det ikke varmt nok. Kan da sikkert drepe musa ved slange fra eksosrøret til luft-inntaket men så blir du plutselig plaget av rotten mus-duft i bilen hver gang vifta står på, så kanskje det kan ha noe for seg å skru opp og fjerne musa?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Men planen er den samme: Svidd gnager. Det kan nok fungere, men hvis den ikke er motorrommet den er i men i viftegangene så blir det ikke varmt nok. Kan da sikkert drepe musa ved slange fra eksosrøret til luft-inntaket men så blir du plutselig plaget av rotten mus-duft i bilen hver gang vifta står på, så kanskje det kan ha noe for seg å skru opp og fjerne musa?
Vis hele sitatet...
Ahaaaa, da skjønner jeg. Hva hadde dere gjort? Operert for å fjerne en død mus før den lukter helt for jævlig, eller risikert at gnageren faktisk ødelegger viktige deler på bilen? Spør for en venn.
Jeg hadde forsøkt med musefelle og håpet på det beste. For i det øyeblikket en begynner å skru og mekke for å få løs paneler så finner skremmes musa og finner nye hulrom å krype inn i. Og før man får sukk for seg så har man demontert "hele bilen", musa er blitt lei alt bråket og har på eget initiativ stukket ut samme vei som den kom.

Kom på en ting, om du har stort anlegg i bilen så kan du forsøke å spille ut musa med høy musikk?
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Nå kan det hende at jeg er jævlig sadistisk, og jeg er som regel imot den her type løsning: Kan det være verdt å starte bilen?

Dont come for me, det her er ett spm og ikke ett forslag til en løsning. Jeg kan ingenting om biler eller hvordan de opererer.
Vis hele sitatet...
Nja, det er hulrom og luftkanaler hvor de kan gå inn i kupeen om motoren startes. I tillegg så består motorrommet av mer enn kun motor, og det er flere kjølige steder de kan gjemme seg ved siden av.
Kjør kuperens som avgir ozon, da dør den og du får evt fjernet lukt ifra bæsj den har lagt fra seg. Finn den før den begynner å råtne.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Nja, det er hulrom og luftkanaler hvor de kan gå inn i kupeen om motoren startes. I tillegg så består motorrommet av mer enn kun motor, og det er flere kjølige steder de kan gjemme seg ved siden av.
Vis hele sitatet...
Var på tv en gang om en som hadde fått naboens katt oppunder panseret. Om katten hadde sovnet av eller hva vet jeg ikke. Men når naboen stoppet bilen etter mange timers kjøretur mjauet det under panseret. Og katten var i live og i godt behold. Så ja det er på de fleste biler romslig under panseret.
Prøve sånn lydgreie som skremmer den ut? Du vil ikke ha død mus i lufteanlegget, tror jeg. Det med at rottegift får dem til å gå ut for å dø er også en sannhet med ganske store modifikasjoner.
Sist endret av *pi; 5. desember 2020 kl. 18:56.
Jeg hadde mus i bilen.. satte musefeller med peanøttsmør i bilen. Tok de inløprt av 2 dager
Takk for alle svar!

Foreløpig har jeg prøvd å sette to feller under bilen for å lokke den ut den veien. Sto der i natt, skal ut å sjekke snart. Valgte å sette dem utenfor siden hvis jeg setter den i kupeen og musa ikke et det, vil den nok prøve det den kan for å komme seg inn hvis den kjenner lukta. Det vil jeg helst ikke siden den kanskje gnager istykker noe for å komme seg inn dit.
Kan holde dere oppdatert!

Update, var ei mus i ene fella under bilen nå, satte meg 10 min i bilen men hørte ingenting da. Håper det var den ene som romsterte oppi motorrommet i går.
Sist endret av Astennu; 6. desember 2020 kl. 11:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.