Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2820
have i gone mad?
kokain_kanin's Avatar
hei, jeg bor i en blokk, der toppetasjen leies av et kompani, som igjen leier det ut til arbeidere. de har nå leid inn folk til å pusse opp. dette skal visst ta «hvertfall et par måneder» i følge ene arbeideren jeg snakket med. det er veldig høylytt da det er murbygg og nå har jeg fått en stor metall dumpster utenfor vinduet mitt de kaster ting ned i. jeg har ikke fått noe nabovarsel og visste ikke om noe av dette før arbeidet begynte.

noen som vet følgene med å klage? har jeg noen rettigheter her?
Så lenge det foregår innenfor normale tidspunkt, så er det ingenting du kan gjøre tror jeg.
Så lenge de ikke holder på til seint på kveld/natt, har du lite stille opp med.

Smule vanskelig pusse opp en leilighet lydløst.
Vær glad de har leid inn folk til å gjøre det. Adskillig større odds for at de blir ferdig enn når en typisk tafatt nordmann skal bruke høsten på å finne ut hvem side av hammeren som brukes til hva.
have i gone mad?
kokain_kanin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Smule vanskelig pusse opp en leilighet lydløst.
Vis hele sitatet...
det er jeg fullt klar over, jeg er bare irritert over at jeg ikke fikk varsel slik at jeg kunne ha ordnet med å få bo midlertidig hos familie eller lignende i forkant.
Crimea River
Alec's Avatar
Det er ikke noe krav til varsel ved innvendig oppussing, men i byggene hvor jeg har bodd har det alltid vært vanlig å henge opp lapper for å informere om hvorfor det kommer litt støy når man starter. Men det er ikke noe krav å verken varsle eller søke med mindre sameiet/borettslaget har det i sine vedtekter.
Slikt må man nesten bare regne med når man bor i leilighet. Alle leiligheter bør pusses opp i ny og ne så det ikke forfaller.

Men nå vet du jo at de pusser opp og du vet at det vil ta "hvertfall et par måneder". Kan du ikke da bare bo midlertidig hos familie i den resterende perioden istedenfor å bli hjemme og irritere deg over det. når du uansett sier at det er et alternativ for deg? Det virker litt som at du prøver å være en vanskelig/kjip nabo
Sist endret av Alec; 12. august 2020 kl. 11:11.
Hater byggestøy men ekke noe man kan gjøre med det. Kan ikke akuratt nekte folk å pusse opp fordi man irriteres av lyden

Du har jo ganske go tid på deg til å få bodd borte enda da hvis dem skal holde på i minst to måneder.

Edit: Skrev visst likt som Alec, så co-signer den!
Sist endret av celtseus; 12. august 2020 kl. 11:12.
have i gone mad?
kokain_kanin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alec Vis innlegg
Kan du ikke da bare bo midlertidig hos familie i den resterende perioden istedenfor å bli hjemme og irritere deg over det. når du uansett sier at det er et alternativ for deg? Det virker litt som at du prøver å være en vanskelig/kjip nabo
Vis hele sitatet...
ja, det er jo akkurat det jeg sitter og prøver å ordne nå da. de begynte smått i går, og fant ut for et par timer siden at det skal foregå rundt 2mnd eller mer. jeg skal ikke nekte for at jeg er en vanskelig og kjip person, men synes å ønske forvarsel på høylytt bråk, altså totalrenovering der alt skal skiftes ut, som skal vare lengre enn et par uker, ikke burde være et kriteria.

Sitat av celtseus Vis innlegg
Du har jo ganske go tid på deg til å få bodd borte enda da hvis dem skal holde på i minst to måneder
Vis hele sitatet...
jepp! synes bare det er synd at det ikke ble varslet så hadde jeg fått kommet i forkant med å finne en plass å holde til.
Sist endret av kokain_kanin; 12. august 2020 kl. 11:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er vel et styre der du bor? Da bør du snakke med dem om det.
De skal sikkert selge etter oppussing, så da bryr de seg nok lite om klager desverre.
Jobber de i normal arbeidstid er det lite et styre kan gjøre med det. Ingen som kan nektes pusse opp egen bolig. Aberet med bo i blokk.

Du kan trøste deg med at det er ikke alt arbeid under en totalrenovering som bråker.
Synes man burde tåle litt "støy/lyder" av innvendig oppussing uten å måtte skrive på et forum om det. Hamring, riving og boring skjer i start, så mot slutten av arbeidet blir det mindre støy.
Skikkelig renovering med tykke betongvegger og bor med diameter på 1 meter er helt verre, hvor boren feks borer kontinuerlig i gode 15 minutter for å lage første hull av X.
Bruk ørepropper/plugger, det hjelper.
men hva faen da. Hva feiler det egentlig folk. Forstår at det er lovlig å pusse opp, men hvorfor ikke henge opp en "advarsel
ikke bare bare å leve med slik støy og finne et annet sted å bo på kort varsel
Sist endret av Gloss; 12. august 2020 kl. 22:35.
Sitat av Gloss Vis innlegg
men hva faen da. Hva feiler det egentlig folk. Forstår at det er lovlig å pusse opp, men hvorfor ikke henge opp en "advarsel
ikke bare bare å leve med slik støy og finne et annet sted å bo på kort varsel
Vis hele sitatet...
Hva løser egentlig et advarsel skilt? Forståelse?
Sitat av Gloss Vis innlegg
men hva faen da. Hva feiler det egentlig folk. Forstår at det er lovlig å pusse opp, men hvorfor ikke henge opp en "advarsel
ikke bare bare å leve med slik støy og finne et annet sted å bo på kort varsel
Vis hele sitatet...
Men hvor langt varsel tror du at du hadde fått? 6mnd?

Jeg kan forstå at det er svært plagsomt med slik støy, men når arbeidet skal pågå i flere mnd så spiller 1 ukes varsel liten rolle i det lange løp.
Og er det så plagsomt at det er snakk om liv og helse så anbefaler jeg hørselvern den tiden det tar for å finne en midlertidig boplass.
En ukes varsel er da ikke for mye å forlange. Da får man forberedt seg og kanskje funnet et sted å bo.
Hvis man henger opp varsel i forbindelse med støy møter man også oftere forståelse
have i gone mad?
kokain_kanin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hva løser egentlig et advarsel skilt? Forståelse?
Vis hele sitatet...
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg kan forstå at det er svært plagsomt med slik støy, men når arbeidet skal pågå i flere mnd så spiller 1 ukes varsel liten rolle i det lange løp.
Og er det så plagsomt at det er snakk om liv og helse så anbefaler jeg hørselvern den tiden det tar for å finne en midlertidig boplass.
Vis hele sitatet...
1 ukes forvarsel spiller en stor rolle! det hadde vært perfekt med en hel uke til å kunne spørre rundt, planlegge, forberede meg, og pakke og ja, superspurv, jeg hadde nok hatt mer forståelse om det hadde blitt varslet enn at jeg blir vekt av hamring og drilling, og neste dag få beskjed om at dette vil fortsette ei stund, samt våkne med en container rett utenfor vinduet mitt som det smeller konstant i da de kaster ting ned fra 2. etasje

har nå gått til innkjøp av noen skikkelige ørepropper som hjelper på situasjonen til jeg får ordnet med plass og pakking.

må nesten si at det føles ut som mange i tråden kanskje har svart i tro om at jeg ikke gjør absolutt alt jeg kan for å få det som fredelig som mulig. jeg gjør det jeg kan i forhold til å ta ansvar for min egen del av situasjonen, det originale innlegget ble skrevet med et håp om at jeg kunne gjøre noe for å trøkke inn i hode på eierene at de burde ta litt hensyn til andre folk, selv om det ikke ville fikset min nåværende situasjon, men siden det ikke er noe jeg kan gjøre som de vil ta alvorlig må jeg bare ta til takke med at ting suger og sånn er det.
Crimea River
Alec's Avatar
Jeg har bodd i leilighet i 28 av mine 34 år på denne planeten og flytte til hus er noe av det beste jeg har gjort. Fikk et stort flott hus (helt nytt) 40 min utenfor Oslo til samme prisen av leiligheten vi solgte. Dobbelt så stort er det også.

Det verste med å bo i leilighet er alt man må akseptere (eventuelt ikke akseptere, men ting som allikevel skjer) fra naboer. Enten det er støy som tramping i gulv, høylytt snakking i mobiltelefon, skriking, løping i trappeoppgang, musikk.
Røyking, fester, irritasjoner over at naboer ikke tar ansvar for fellesarealer, forsøpling, oppussing (slagdrill hører man svært godt igjennom bygningen!!!), sneiper i blomsterbed, brennmerker i hagen fra engangsgriller, oljesøl fra naboen bilmekking, samuraisverd som blir liggende igjen i gangen, festglade mennesker som tømmer brannslokningsapparat i gangen, krangling, rasering av naboleiligheten, kjeller som blir brukt som søppeltømming når noen flytter, folk som står ute å skriker fordi dealeren i naboleiligheten ikke svarer på telefonen, osv. Listen min er mye lengre enn dette og jeg har opplevd det meste.
Mye av det er selvfølgelig ulovlig og grunn til anmeldelse, men jeg har skjønt opp igjennom åra at sånn er det å bo i leilighet. Slike ting skjer.

Jeg har jo lært meg opp igjennom årene og bare finne meg i det, selv om det skaper masse irritasjon og det uten tvil reduserte livskvaliteten. Det siste stedet vi bodde var også alt idyllisk med rolige naboer til å begynne med, men så flytta jo den ene familien inn med en helt annen kulturell bakgrunn og som tok seg veldig til rette i fellesområder og brydde seg svært lite om naboene. Da valgte vi å kjøpe hus.

Det var jo alltid greit med et lite nabovarsel ved mye støy, men for å være ærlig var det ikke noe mer enn hyggelig. Det hjalp jo ikke oss noe, vi måtte allikevel finne oss i støyet.

Så min anbefaling er (obviously!): Kjøp deg hus Inntil da så har jeg i det minste medfølelse for deg og alle andre som lever i leilighet med div irritasjoner.
Sist endret av Alec; 13. august 2020 kl. 13:36.
Nå er det ikke støyfritt å bå i hus heller. Da har du barn som hopper og skriker i trampoliner hele dagen, gressklippere som durer omtrent døgnet rundt inkl søndager, råneren ved siden av som mekker og ruser motoren hele tiden, osv.... Skal du ha det stille må du flytte ut i skogen eller fjellet. Eller på en øde øy :-D Jeg er heldig med at det ikke er lytt i blokka (stakkars deg som bruker slagdrill kl 3 om natta hvis jeg finner ut hvem du er!)

Min glede ved å bo i blokk er at jeg slipper å ta vare på en hage og jeg slipper strukturelt vedlikehold.
Jobber som håndverker og vi har generell policy å vente med støyende arbeid (pigging og boring i betong) til klokken er 9 når det jobbes i boligbygg. Er det et firma som bryr seg om ryktet sitt burde de gjøre sitt for å unngå unødig støy.