Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2141
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.
Jeg skal være ærlig og si at jeg er litt flau over denne ideen, spesielt fordi jeg ikke vet om det finnes andre der ute som fantaserer på samme måte som meg.

Altså, i mange år har jeg fantasert om å være dagens helt en dag, som for eksempel fordi jeg oppdager noen med våpen i byen, og klarer å ta pistolen fra vedkommende og få kontroll på ham! Så tøft det ville ha vært!

Det er det som er så flaut for meg, er det bare jeg som fantaserer om noe sånt? Er jeg fullstendig teit?

Jeg opprettet denne tråden fordi jeg i går kveld fikk en slags forretningside, som jeg trenger at dere gir tilbakemelding på.

Altså, la oss ta i utgangspunkt forskjellige situasjoner jeg har fantasert om i mange år, situasjoner der jeg redder andre mennesker. Et eksempel er jo det jeg skrev over her, et annet eksempel er at begge flypilotene på flyet mitt dør, og de må spørre etter noen som kan fly. Jeg har aldri fløyet et fly, jeg har kun erfaring fra Flight Simulator. Tenk om jeg ble bedt om å lande flyet, og faktisk klarer det, og redder hele flyet?! Det hadde vært så tøft!

Min forretningside er:
En bedrift som legger til rette for at de som ønsker det, kan få oppleve nøyaktig det de har fantasert om. La oss si at vi leier et lager-lokale, og bruker hele lokalet til å iscenesette de situasjonene.

Den som fantaserer kan vi kalle for gjesten. Gjesten har betalt for eksempel 200 kroner for at vi skal iscenesette en situasjon for ham / dem.

Jeg skaffer ansatte eller frivillige, og gjenstander som vanligvis er i sentrum, som for eksempel benker, utleiesykler og lignende. Alt dette plasseres i lagerlokalet, slik at når man går inn i lagerlokalet, ser det ut som man er i en bysentrum. Vi spiller skuespill, alle frivillige / ansatte går rundt i "byen".

Gjesten kommer inn i "byen", oppdager en mann med pistol, og dermed kan gjesten gjøre det han fantaserer om, for eksempel ta fra gjerningsmannen pistolen, sikte på ham og true ham til å legge seg ned. Gjesten roper ut i byen "Ring politiet!", og de frivillige handler deretter akkurat som de ville gjort om dette faktisk var ekte.

Eller så iscenesetter vi at gjesten er i et fly sammen med mange frivillige, ved å for eksempel plassere seter i lagerlokalet slik at det kan oppleves som å være i et fly.

Gjesten lander så flyet og redder alle på "flyet", ved hjelp av en simulator der "cockpiten" er. Døra må brytes opp for at gjesten skal klare å komme seg inn i "cockpiten", og gjesten må klare å finne ut hvordan han skal lande flyet. Dersom gjesten kræsjer flyet i simulatoren, så har gjesten tapt, og må isåfall gjennomføre hele iscenesettelsen på nytt.

På denne måten tenker jeg at mange kan få levd ut drømmen sin / fantasiene sine. Jeg lurer på om dette er en forretningside som faktisk kan slå an, eller om jeg bare er teit. Hva tenker dere, freaks?
Tenker at dette koster mer enn 200 pr pers. Og at det behøvs et veldig stort kundegrunnlag.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I et lite land som Norge blir det kanskje trangt? Både er vi et høykostland og samtidig er vi få innbyggere. Slik at det vil sikkert være en kun en veldig liten del av befolkningen som vil ønske å betale for noe slikt. Også har vi jo lange avstander. Som igjen er med på å øke utgiftene for å gjennomføre noe slikt. I USA ser jeg ikke bort fra at dette hadde blitt en kul greie.

Alle har vel hatt en dagdrøm eller to om å få være helt. Men for de fleste av oss så stopper det gjerne med en kort tanke. Kanskje fordi vi vet hvordan vi reagerer i pressede situasjoner eller at vi vet hvor fort ting kan eskalere når noen er presset. Eller kanskje vi bare er redde og vet vi ikke hadde turt å gripe inn. Eller at vi ville stått og sett på og latt andre ofre livet sitt, paralysert av angst eller lammet av overlevelsesinnstinkt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg lurer på om dette er en forretningside som faktisk kan slå an, eller om jeg bare er teit. Hva tenker dere, freaks?
Vis hele sitatet...
Det er sikkert mange som kunne tenke seg å være helten for en dag. Spørsmålet er jo hvordan du tenker å gå i pluss på dette. Vet du f.eks. hvor mye en fullstørrelse flysimulator koster? Eller, hvor mange skuespillere har du tenkt å bruke, og hvor mange sekunder av deres kollektive tid får du for 200 kr minus arbeidsgiveravgift, moms og sånn?
Kort sagt: hvordan tenker du at dette skal gå økonomisk rundt?


SPOILER ALERT! Vis spoiler
Sesong 1 av Westworld dreier seg blant rundt en temapark med skreddersydde storylines hvor gjestene kan være helter, litt som du skisserer, bare enda mer innfløkt. Dette koster imidlertid ikke 200 kr, men en hel rikingformue, og selskapet bak tjener penger på innsamlet data om gjestene, ikke inngangspengene i seg selv.