Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2773
Hei!

Igår så fikk jeg innvilget Nødhjelp da jeg ikke hadde nok penger til matvarer frem til neste utbetaling.
Men i vedtakget så sto det følgende:

"Stønaden vert gjeven som forskot på evt. seinare trygdeutbetaling, og vil verta kravd refundert
i etterbetaling frå NAV. Etter § 26 i Lov om sosiale tjenester i NAV kan det krevjast refusjon
i etterbetalte trygdeytinger for same periode som det er ytt stønad."

Noen som vet hva dette betyr? Vil dette bety at det jeg fikk i nødhjelp vil bli trukket fra neste utbetaling?

Og er denne delen av vedtaket noe jeg kan klage om?
Sist endret av Defending; 9. oktober 2020 kl. 05:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror du har forstått det riktig. Rart om dette er noe man kan klage på.
NAV kan kreve tilbakebetaling ja, dette er ofte noe di gjør når du har egen inntekt elr trygd av noe slag som du burde klare deg selv på. Selvfølgelig kan du klage, men da må du jo kunne dokumentere utgifter som du ikke hadde noen måte å dekke inn med di midlene du har til rådighet. Slike klager er ikke ofte man får medhold i så lenge du ikke har veldig gode grunner for at pengene ikke strakk til vil jeg tro. Nytter vel ikke å klage vist du har betalt en regning du kunne fått utsatt elr delt opp i mindre avdrag, bare brukt litt for mye penger denne måneden på div osv. Skal stå på vedtaket hvilke klagemuligheter du har og hvordan du eventuellt skal gå frem.
Sist endret av gudfaren; 9. oktober 2020 kl. 08:01.
Ja om du får en annen stønad for samme tidsperiode du har fått nødhjelp for så vil det bli trukket. Nødhjelpen er da å anse som "forskudd". Rett og rimelig.