Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4642
Er det noen av dere elektro guruer som har vært borti et instrument som ikke bare måler spenningen på/over en krets, men som også kan legge en liten belastning på den. Har ved noen tilfeller målt på det jeg trodde var en ok krets, da jeg fikk spenningen jeg skulle ha, men når lasten har blitt hengt på så har spenningen forsvunnet igjen, og jeg har pælma utstyret/lasten

Er det en megger jeg etterspørs?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du skal ikkje ha megger. Megger er isolasjonsmåler, som set på ei høg spenning (typisk 500V eller 1kV) for å finne feil. Det bruker du alltid uten spenning.

Det du er ute etter er lastbank. Det finst instrumenter. Dei koster ofte meir enn dei er verdt. Stortsett så er det enklaste å lage sin eigen lastbank - enten ved å kjøpe effektresistorer av høveleg størrelse, eller bruke lyspærer. Vanlige glødelamper er billige, har visuell indikasjon, og du får dei opp til 500W for 230V, og 65W for 12/24V. Dei koster et par tiere per stk.

Skal du opp i effekter over det lyspærer kan levere? På 230V er vannkoker og elektrisk grill billige laster som takler 2-3kW uten problem.

Om du skal måle spenninga med lastbank inne, så koplar du enkelt og greit multimeteret i paralell med lasta.
Nei, en "megger" måler bare motstand (i mega-ohm, derav navnet).

Noe måleapparat med innebygd last har jeg aldri hørt om, lasten må jo tilpasses utstyret for hver enkelt måling. Det mest korrekte er å måle med reell last om det lar seg gjøre, hvis ikke må du nok lage en last (dummy load) for formålet.

Forøvrig: Gratulerer, du har nå begynt å forstå hva du driver med. Å måle åpen (ubelastet) spenning har begrenset nytteverdi.
Sist endret av Fulmen; 27. oktober 2021 kl. 20:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En megger måler mer enn Bare Ohm og isolasjon.
Bruker en fluke t5-1000, den måler ampere/belastning på kabler.
Trenger du noe litt mer avansert finnes det instrumenter du kan leie
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Nei, en "megger" måler bare motstand (i mega-ohm, derav navnet).


Forøvrig: Gratulerer, du har nå begynt å forstå hva du driver med. Å måle åpen (ubelastet) spenning har begrenset nytteverdi.
Vis hele sitatet...
Jo takk, men det har kostet

Virker som det greieste er å få seg en 12V pæresokkel og en glødepære på 20-40W Det burde vel være nok til å luke ut de dårligste koblingene?

Er mest på lavspenninganlegg ombord i båt jeg sliter med slikt. Der blir man raskt straffet for raske, halvgode løsninger på ting. Vann og salt finner alltid veien...

Kanskje bare bruke en H4 pære. Nedsiden er vel at man kan brenne fingra av seg.
https://www.biltema.no/bil---mc/bild...stk-2000045133
Hva brukes den 3. kontakten til på H7 pærer?
Sist endret av Greenthumb; 29. oktober 2021 kl. 18:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Greenthumb Vis innlegg
Jo takk, men det har kostet

Virker som det greieste er å få seg en 12V pæresokkel og en glødepære på 20-40W Det burde vel være nok til å luke ut de dårligste koblingene?

Er mest på lavspenninganlegg ombord i båt jeg sliter med slikt. Der blir man raskt straffet for raske, halvgode løsninger på ting. Vann og salt finner alltid veien...

Kanskje bare bruke en H4 pære. Nedsiden er vel at man kan brenne fingra av seg.
https://www.biltema.no/bil---mc/bild...stk-2000045133
Hva brukes den 3. kontakten til på H7 pærer?
Vis hele sitatet...
Det er kun to kontakter på en H7 pære. Sokkelen er ikke jording hvis det var det du tenkte på.
Du tenker kanskje på H4, de har både fjern- og nærlys.

Last må tilpasses situasjonen. Det blir like feil å teste et 2kW anlegg med 10W som å teste et 10W anlegg med 2kW
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Du tenker kanskje på H4, de har både fjern- og nærlys.

Last må tilpasses situasjonen. Det blir like feil å teste et 2kW anlegg med 10W som å teste et 10W anlegg med 2kW
Vis hele sitatet...
Det kan jeg så absolutt være enig i.
Kanskje man må til med noe som dette?