Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 8026
Jeg for min del kan spare meg for store skattekutt til de aller, aller rikeste, men synes det er svært positivt at Siv Jensen endelig har skjønt at alkoholskadene i Norge er såpass alvorlige at de øker alkoholavgiften, faktisk enda mer enn Stoltenberg-regjeringen foreslo i sitt statsbudsjett. De gjør heller ikke noe med 200-kronersgrensen når man kjøper ting fra utlandet, men de har lovet å gjøre noe med den senere. Unge Høyre er fornøyde, Olav Thon og Kjell Inge Røkke må da være strålende fornøyde og Nettavisen synes alt er kjempebra. Hva synes du?
Jeg er veldig fornøyd! Arveavgiften er vekk, BSU-grensen øker, og det satses massivt på vei og kvalitetsløft av lærere. Hittil virker det som om vi har fått en handlekraftig og fornuftig regjering.
Mye bra men enda ikke fornøyd. Savner enda 11-måneders studiestøtte bl.a.
Heller ikke fornøyd med at barnehageprisen går opp, det samme gjelder lån fra husbanken og statens pensjonskasse, og virkelig ikke fornøyd med at de rikeste får det største skattekuttet, men sistnevnte er vell egentlig ikke annet å vente fra Høyre.
Sist endret av OnklD; 8. november 2013 kl. 16:28.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Arveavgiften er for de rike, og det samme er BSU. Passer fint inn i den blåbrune politikken. De som i alle år har donert til de to partiene får nå tilbakebetalt pengene sine, så det må jo sees på som positivt!
Sist endret av nso; 8. november 2013 kl. 16:30.
Jeg har ikke lest hele, men av de sakene som har fått mye oppmerksomhet er jeg mest overrasket over at regjeringen fjerner 11-måneders studiestøtte. Da hjelper det lite at leder for Unge Høyre uttaler "H/FrP har økt studiestøtten mer på tre uker enn de RG gjorde på åtte år." (https://twitter.com/PaulJoakim/statu...88488704700416). Jeg tipper studentene bekymrer seg mer for husleie i sommermånedene enn de jubler for penger nok til en ekstra ølkasse hver mnd.

200kroners-grensen driter jeg i, det er langt mer irriterende at speditører som Posten og andre tar grove gebyrer for å fortolle forsendelsene enn det er å betale 25% mva av verdien. Dog ikke irriterende nok til at det får meg til å flytte til et annet land av den grunn.

At BSU-grensen økes, at arveavgiften fjernes og at lærere får mer penger til videreutdanning syns jeg er positivt. At FRP skryter av at de klarer å stoppe et bompengeprosjekt på en veistubb som ikke er ei mil engang er like trist som det er latterlig
Tipper spørsmålet om 11-måneders studiestøtte ble fjernet fordi det i teorien var et rød-grønt forslag. Og gud forby at de skulle få æren for det. Kanskje neste år sånn at de blå kan ta hele æren.
Sitat av murloc Vis innlegg
Tipper spørsmålet om 11-måneders studiestøtte ble fjernet fordi det i teorien var et rød-grønt forslag. Og gud forby at de skulle få æren for det. Kanskje neste år sånn at de blå kan ta hele æren.
Vis hele sitatet...
Ble en økning på over 3000 kroner i stipend da.
Sitat av Darko Vis innlegg
Ble en økning på over 3000 kroner i stipend da.
Vis hele sitatet...
340 kr ekstra per måned er ikke noe å rope hurra for.
synes det er synd at de kutter i fornybar energi (med over 100 millioner) samtidig som de gir ekstra penger til oljeforskning (som om de mangler penger?).

synes også det er synd med støtte til det private helsevesen. for meg er det en viktig prinsippsak at det ikke er lommeboka som bestemmer behandling og kvalitet, men at det er likt for alle.

til sist er jeg litt nysgjerrig på hvor "avgift til utenlandsstudenter" kommer fra og hvor mye denne avgiften skal være på.
Sitat av nso Vis innlegg
Arveavgiften er for de rike, og det samme er BSU. Passer fint inn i den blåbrune politikken. De som i alle år har donert til de to partiene får nå tilbakebetalt pengene sine, så det må jo sees på som positivt!
Vis hele sitatet...
Totalt uenig med deg her, ingen av delene godgjør kun de rike.

Personlig begynte jeg å jobbe ved siden av ungdomsskolen (og ja jeg fikk bo hjemme gratis - så halvveis "rik" ok) og istedenfor å kaste pengene bort på røyk, snus, alkohol osv har jeg spart opp en del på BSU. Nå i min alder av 25 nærmer jeg meg den øvre grense av BSU og tør å påstå at BSU på hele ekstreme sykt høye 200` er ikke kun for de rike...

Arveavgiften - Får/Nå må en skatte fra en rimelig lav sum på 470`, noe som er og jeg ikke ser på som noe spesielt. En person som dessverre dør har ofte litt mer enn det på "lager", spesielt om personen er godt opp i årene.

Har stor respekt for dine meninger nso og er enig med deg i det meste, men her er du (beklager ordspråket) - helt på bærtur.
Sist endret av Wolfenheart; 8. november 2013 kl. 18:16.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg for min del kan spare meg for store skattekutt til de aller, aller rikeste, men synes det er svært positivt at Siv Jensen endelig har skjønt at alkoholskadene i Norge er såpass alvorlige at de øker alkoholavgiften, faktisk enda mer enn Stoltenberg-regjeringen foreslo i sitt statsbudsjett. De gjør heller ikke noe med 200-kronersgrensen når man kjøper ting fra utlandet, men de har lovet å gjøre noe med den senere. Unge Høyre er fornøyde, Olav Thon og Kjell Inge Røkke må da være strålende fornøyde og Nettavisen synes alt er kjempebra. Hva synes du?
Vis hele sitatet...
skattekutt for de rike og så øker dem avgifter for dem med lite ..

http://www.nrk.no/norge/_-gir-med-en...nen-1.11345773
+ synd med mindre støtte til kultur.
Sitat av Wolfenheart Vis innlegg
Totalt uenig med deg her, ingen av delene godgjør kun de rike.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det var sarkastisk ment. Ingen med litt ballast innen ideologikunnskap og politikk ville finne på å kalle dagens regjering "blåbrun", da vet man rett og slett ikke hva man snakker om. Kunne dog glidd inn i crowden som skriver om Jensemann i de ymse kommentarfeltene på nettaviser.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Wolfenheart Vis innlegg
...Nå i min alder av 25 nærmer jeg meg den øvre grense av BSU og tør å påstå at BSU på hele ekstreme sykt høye 200` er ikke kun for de rike...
Vis hele sitatet...
Vel, sorry for å sprekke boblen du lever i -- men du er rik. Det er mange her i landet som ikke har mulighet til å jobbe ved siden av studie (sykdom, annet), og det er mange her i landet som ikke har anledning til å kjøpe seg bolig i det hele tatt.
Noen som har peiling på om det tar lang tid før BSU grensen blir større? Før nyttår?

Hvordan blir det med skatten til de som tjener over 500k+ i året?
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Noen som har peiling på om det tar lang tid før BSU grensen blir større? Før nyttår?

Hvordan blir det med skatten til de som tjener over 500k+ i året?
Vis hele sitatet...
du får kansje en tusenlapp ekstra i året, er kunn dem som tjener mye som merker det ... så skattelettet dem kommer med er bare lureri..
Sist endret av Notoneofthem; 8. november 2013 kl. 20:16.
Kunnskapsministeren var på skolen min i dag, og jeg må virkelig si at de har satset veldig mye på yrkesretningen i videregående skole, noe som er bra. Det at det skal bli lettere å få lærlingplass er jo fantastisk.
Men selvfølgelig er det alltid et minus, de må jo fjerne noe. Skolefrukt blir fjernet, men som jeg sa, de fleste som har lyst på frukt har råd til å kjøpe et eple om dagen.

Har ikke lest meg så mye opp på det, men det han sa i dag virket ganske greit.
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Kunnskapsministeren var på skolen min i dag, og jeg må virkelig si at de har satset veldig mye på yrkesretningen i videregående skole, noe som er bra. Det at det skal bli lettere å få lærlingplass er jo fantastisk.
Men selvfølgelig er det alltid et minus, de må jo fjerne noe. Skolefrukt blir fjernet, men som jeg sa, de fleste som har lyst på frukt har råd til å kjøpe et eple om dagen.

Har ikke lest meg så mye opp på det, men det han sa i dag virket ganske greit.
Vis hele sitatet...
hvordan kan kunnskapsministeren love at det skal bli lettere å få lærling plasser når dem sliter med å få bedriftene til å ta i mot nok lærlinger i dag ?

skolefrukt og mat skulle vært gratis på alle skoler
Sitat av nso Vis innlegg
Vel, sorry for å sprekke boblen du lever i -- men du er rik. Det er mange her i landet som ikke har mulighet til å jobbe ved siden av studie (sykdom, annet), og det er mange her i landet som ikke har anledning til å kjøpe seg bolig i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Man trenger da vitterlig ikke å jobbe ved siden av studie for å benytte seg av BSU. Man kan jobbe i ferier, det går helt fint, jeg gjør det og makser BSU hvert år, uten å være rik.

Som student og nevnt over forstår jeg null og niks av hva de driver med når det gjelder studentstøtte. Ett av regjeringspartiene støtter det, og deres to samarbeidspartnere gjør det samme. Hvordan de kan fjerne det, slenge på 340 kroner i mnd og si seg fornøyd, skjønner jeg ikke helt. Å sutre over regningen for noe de selv vil innføre blir... veldig spesielt.

Jeg er mer kritisk til at de skal droppe en bomring og ta penger fra fellesskapet, istedenfor at de som faktisk bruker den betaler for den. Enn at de rike får skattelette. Som en helhet burde nok skattesystemet for de rike revideres, da de idag enten bruker hull i loven for å snike seg unna mest mulig, eller ender opp med å betale det som i mine øyne blir for mye.
Jo, BSU er i praksis skattelette for de rikeste.
Sist endret av Mith; 8. november 2013 kl. 22:37.
BSU er en grei nok ordning, men skal man kunne få nok egenkapital til boligkjøp i større by så må man uansett ha penger utenom. Det jeg har gjort i alle år er å spare på en vanlig sparekonto, så fyller jeg opp BSU hver Januar for å få mest mulig rente og skattefradraget.

Selv om jeg ikke er student lenger så syns jeg virkelig denne regjeringen burde tatt seg råd til 11 måneders studielån.
Jeg syn det e bra at vi hoder oss under handlingsregelen, men de har 1,1 % til maks uttak. Det burde være nok penger til å la studentene få den måneden ekstra, over halvparten av den støtten blir jo uansett tilbakebetalt.
Uansett så er boligmarkedet så dyrt i dag, at en enslig person med normal lønn har vanskeligheter med å skaffe seg en bolig i en storby. Har flere bekjente med BSU, men som fortsatt ikke kommer seg inn på boligmarkedet. Man må nesten vært 2 stk. i dag.
Sitat av Mith Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Isolert sett, så kan man si det, ja. Men når man ser hvor mange unge som har inkassogjeld og lignende, så er det ganske åpenbart hvorfor man ikke klarer å fylle kontoen. Penger sløses og kastes ut av vindu med høyt tempo blant unge. Det legges penger i en Canada goose jakke laget for arktiske ekspedisjoner, når de fint kunne klart seg med en til halve prisen. Dette ville vært 3-4000 inn på BSU. Det er noe man ser mer enn nok av. Unge bruker penger de ikke har for å kjøpe seg status, eller penger de burde spart. Problemet er ikke alltid ordningene, det hender at personene ikke gjenkjenner en genial spareordning når de ser den.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Noen som har peiling på om det tar lang tid før BSU grensen blir større? Før nyttår?

Hvordan blir det med skatten til de som tjener over 500k+ i året?
Vis hele sitatet...
http://pub.nettavisen.no/multimedia/na/archive/01241/s__mye_mer_f_r__124145916x9.jpg

Sånn omtrent blir det seendes ut, ikke altfor mange kronene å spare på skatten.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvordan kan kunnskapsministeren love at det skal bli lettere å få lærling plasser når dem sliter med å få bedriftene til å ta i mot nok lærlinger i dag ?

skolefrukt og mat skulle vært gratis på alle skoler
Vis hele sitatet...

Nettopp det de skal gjøre noe med. De skal gjøre så det er lettere for nye bedrifter å ta i mot lærlinger, så kanskje fler vil gjøre det.
Sitat av nso Vis innlegg
Vel, sorry for å sprekke boblen du lever i -- men du er rik. Det er mange her i landet som ikke har mulighet til å jobbe ved siden av studie (sykdom, annet), og det er mange her i landet som ikke har anledning til å kjøpe seg bolig i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Er man rik fordi man kan jobbe vedsiden av studie og kjøpe leilighet etterhvert? Jeg kjenner veldig mange som jobber vedsiden av skolen, men de er ikke rike av den grunn.
Sitat av LP88 Vis innlegg
http://pub.nettavisen.no/multimedia/na/archive/01241/s__mye_mer_f_r__124145916x9.jpg

Sånn omtrent blir det seendes ut, ikke altfor mange kronene å spare på skatten.
Vis hele sitatet...
Takk takk!
Blir jo ganske greit totalt!
Høy inntekt - betaler mindre skatt - mere penger å stappe inn i BSU - mere skattefradrag.
Jeg syns det er faensk forferdelig at vi har kuttet så mye til bistand. Jævla hjerterått.
Sitat av Mith Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Tull.

Klart rike, og da spesielt barn av rike, vil tjene maksimalt på denne ordningen.

Men for alle som faktisk evner å spare litt penger, med andre ord alle som noensinne vil evne å finansiere en egen bolig, så er også BSU en velsignelse.

Skal vi avskaffe en ordning som er gunstig for alle bare fordi de rike også tjener godt av det?

Å spare 20-25 000 i året er overhodet ingenting som er forbeholdt overklassen.

Dessuten handler BSU for de fleste "vanlige" ikke bare om skattelette. En blir oppmuntret til å sette inn sparepenger på slutten av året, og disse låses slik at en ikke bruker BSU-pengene som bufferkonto. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg ville ha poppet BSU'en om jeg hadde kunnet gjøre det enkelt, og jeg er uendelig takknemmelig for at ordningen har sikret meg godt på vei til egenkapital jeg ellers aldri ville hatt.
Sist endret av Tøffetom; 9. november 2013 kl. 15:55.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Takk takk!
Blir jo ganske greit totalt!
Høy inntekt - betaler mindre skatt - mere penger å stappe inn i BSU - mere skattefradrag.
Vis hele sitatet...
Det er jo snakk om småpenger som knapt har noen symboleffekt en gang.
Om du tjener nok til at det vil utgjøre mer enn en pils på byen har du uansett råd til å makse BSU med letthet.
Pissebudsjett uten noen virkelige forandringer, men det er vel like bra.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Tull.

Klart rike, og da spesielt barn av rike, vil tjene maksimalt på denne ordningen.

Men for alle som faktisk evner å spare litt penger, med andre ord alle som noensinne vil evne å finansiere en egen bolig, så er også BSU en velsignelse.

Skal vi avskaffe en ordning som er gunstig for alle bare fordi de rike også tjener godt av det?
Vis hele sitatet...
Hvis man skal kunne argumentere for at det er en gunstig løsning som er med på utligne forskjeller i samfunnet og hjelpe unge inn på boligmarkedet, så er det helt åpenbart bedre løsninger. At Høyre ønsker skattelette for flere er greit det, men da får de være ærlige om midlene de bruker og økt grense på BSU er nettopp det. Skattelette for de rikeste, et usosialt skattelette som gir mer til de som allerede har mest og en løsning som ikke lenger fungerer etter intensjonen.

Studenter som studerer til de er 25 vil måtte spare 2000 i mnd til de blir 33 for å nå det nye taket, mens de antagelig kommer til å etablerer seg med egen bolig lenge før den tid.
Sist endret av Mith; 9. november 2013 kl. 16:43.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Jeg syns det er faensk forferdelig at vi har kuttet så mye til bistand. Jævla hjerterått.
Vis hele sitatet...
Enig. Et stort steg i feil retning..
Jeg synes det er lit flaut at manges medmenneskelighet ikke rekker lenger en landegrensene våre. Kuttet fra tusen til fem hundre syriaflyktninger er direkte pinlig.
Jeg er også sterkt imot kuttingen av penger til kultur.
Hvordan kan partiene begrense innvandringen og begrunne det at vi ikke skal miste egen kultur, for så og kutte kultur i budsjettet?
Men det er vel viktig at vi tar det gode som kommer, så får vi kaste resten om fire år.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Jeg syns det er faensk forferdelig at vi har kuttet så mye til bistand. Jævla hjerterått.
Vis hele sitatet...
Jeg finner ikke noe om store kutt innen bistand, står jo på flere nettaviser at bistanden til de fattigste landene i Afrika øker selv om antallet mottakerland reduseres?
Tja, ingen enorme overraskelser, generelt lite oppløftende lesning. Mye vei.

Det jeg stusser mest på er egentlig 150(!) millioner ekstra til tvangsutsendelse av asylsøkere. Til sammenligning får politiet 100 mill ekstra.
Sitat av Minervia Vis innlegg
Jeg finner ikke noe om store kutt innen bistand, står jo på flere nettaviser at bistanden til de fattigste landene i Afrika øker selv om antallet mottakerland reduseres?
Vis hele sitatet...
"For første gang siden Bondevik-regjeringen holder ikke regjeringen 1-prosent målet når det gjelder bistand.", ifølge Dagbladet.
Sitat av Mith Vis innlegg
Studenter som studerer til de er 25 vil måtte spare 2000 i mnd til de blir 33 for å nå det nye taket, mens de antagelig kommer til å etablerer seg med egen bolig lenge før den tid.
Vis hele sitatet...
Ok?
De fleste som har BSU starter nok med det før de fyller 25. Sett at man får seg jobb som 16-åring, burde det ikke være veldig problematisk å fylle opp store deler av BSUen før man blir 25 år. Så lenge man får dekket basisbehovene hjemme, og ikke bruker hele lønna på Canada Goose og Uggs, blir det mye til overs.

Ellers skulle jeg gjerne sett høyere studiestøtte.
Sist endret av Screwdriver; 9. november 2013 kl. 18:36.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
"For første gang siden Bondevik-regjeringen holder ikke regjeringen 1-prosent målet når det gjelder bistand.", ifølge Dagbladet.
Vis hele sitatet...
Det kan dog fortsatt være en reell økning, da BNI har vokst.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
"For første gang siden Bondevik-regjeringen holder ikke regjeringen 1-prosent målet når det gjelder bistand.", ifølge Dagbladet.
Vis hele sitatet...
Vi må slutte med dagens bistandspolitikk som går ut på å kjøpe oss god samvittighet, ut at den hjelper veldig mye.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Ok?
De fleste som har BSU starter nok med det før de fyller 25. Sett at man får seg jobb som 16-åring, burde det ikke være veldig problematisk å fylle opp store deler av BSUen før man blir 25 år. Så lenge man får dekket basisbehovene hjemme, og ikke bruker hele lønna på Canada Goose og Uggs, blir det mye til overs.
Vis hele sitatet...
Det kan du jo tro, men for å sitere meg sjøl:
Sitat av Mith Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg starter innlegget mitt med at jeg ikke er den mest innsynsrike på dette feltet. Statsbudsjettet gjør meg derimot utrolig irritert. Mindre skatt til småbarnsfamilier med to foreldre som har over 3** 000kr inntekt og høyere barnehageavgifter. Altså vil ikke de veldig egnede familiene merke endring, men det vil alle som allerede går rundt med tyngre økonomi. Så til nå rammer vi enslige foreldre og de med mindre penger. Det faktum at vi får høre rykter om 11 måneders studentstøtte og 11 **0kr økning i året for studenter, for så å høre at vi i løpet av to år vil få en økning på 3 **0kr i året er latterlig bittert.
BSU vil hjelpe de som allerede har penger, der de familiene med trangere økonomi ikke har skjorta å spytte inn på en konto. Mange iallefall. Jeg var ikke negativ til regjeringsskifte men den blåblå regjeringen viser seg å gjøre akkurat hva alle sa. Mindre skatt og bedre tilretteleggelse for de med god inntekt, og det stikk motsatte for de med dårligere økonomi.
På en annen side er det godt å høre at de skal investere i lærere, men for min skyld er ikke dette godt nok. Kan ta med at jeg er 19 år og begynner å studere til høsten, og jeg er fra en familie med skilte foreldre, lillesøster på 2 år og relativt dårlig inntekt. Så man kan trygt si at jeg rammes, og det skyldes mye av negativiteten.

Vær så snill å kom med motargumenter til det jeg sier så jeg ikke skal bli helt regjeringsfiendtlig de neste 4-8 årene.
Takk for meg
Har vi fått så dårlig råd her i landet at vi ser oss råd til å stifte familie og få barn. Men når barnehageprisen blir satt opp med 60kr så går verden under? Har folk lest budsjettet eller har dere kun lest overskrifter?

Når det gjelder krangelen om BSU, så er det faktisk de som jobber og tjener penger. Gjerne ved siden av ett studie som har fordelen her. Man trenger ikke være rik for å spare opp BSU'en, det er kun bullshit.
Hva mener dere andre at staten skal gjøre? Sette inn penger på bsu kontoen din fordi du ikke orker å jobbe samtidig spm du studerer slik mesteparten faktisk gjør? Har du ikke mulighet til dette pga sykdom o.l foreslår jeg at du tar kontakt med NAV for å få hjelp til livsopphold.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis man skal kunne argumentere for at det er en gunstig løsning som er med på utligne forskjeller i samfunnet og hjelpe unge inn på boligmarkedet, så er det helt åpenbart bedre løsninger. At Høyre ønsker skattelette for flere er greit det, men da får de være ærlige om midlene de bruker og økt grense på BSU er nettopp det. Skattelette for de rikeste, et usosialt skattelette som gir mer til de som allerede har mest og en løsning som ikke lenger fungerer etter intensjonen.

Studenter som studerer til de er 25 vil måtte spare 2000 i mnd til de blir 33 for å nå det nye taket, mens de antagelig kommer til å etablerer seg med egen bolig lenge før den tid.
Vis hele sitatet...
En kan ikke spare mer enn 25 000 i året, uansett hvor rik man er.

Og ja, skal man gå ut ifra de absolutt mest vanskeligstilte i samfunnet økonomisk sett - altså studentene - så kan det bli vanskelig uten deltidsjobb. Faktisk umulig, i likhet med bare å overleve gitt studielånet alene (men det er en annen diskusjon). Studenter er vel uansett ikke som samfunnets mest vanskeligstilte å regne, tatt i betraktning at de går ut i bedre betalte jobber - stort sett.

Jobber man derimot som butikkmedarbeider, barnehageansatt eller annen "bunnlønns"-arbeider vil fortsatt 25 000 være langt innenfor rekkevidde. Er det ikke det - da er man rett og slett ikke kapabel til å kjøpe bopel selv, uansett.

For alle som noengang vil evne å spare opp en egenkapital og finansiere kjøp av bopel er 25000 i året vel innenfor rekkevidde.
Sist endret av Tøffetom; 12. november 2013 kl. 02:25.
Hvordan kan det å kutte bistand til vaksiner, medisin og rent vann til barn, kvinner og fattige være en fanesak for noen.

Jeg synes det er helt for jævlig at det går ann å være så egoistisk, når vi samtidig vet at mange kommer til og dø på grunn av mangel på helt grunnleggende medisiner, vann og mat som følge av kuttene.

Er kanskje det som heter "lov å lykkes"?
Jeg skulle ønske det var avsatt midler for å undergrave udemokratiske regimer.
Det hjelper lite å bidra med midler når de lokale høvdingene stikker penga i egne lommer.
Litt skarpere albuer og litt mindre naivitet sparer menneskeliv.
Sitat av Picard Vis innlegg
Hvordan kan det å kutte bistand til vaksiner, medisin og rent vann til barn, kvinner og fattige være en fanesak for noen.

Jeg synes det er helt for jævlig at det går ann å være så egoistisk, når vi samtidig vet at mange kommer til og dø på grunn av mangel på helt grunnleggende medisiner, vann og mat som følge av kuttene.

Er kanskje det som heter "lov å lykkes"?
Vis hele sitatet...
Tnå, nesten søtt. Du tror noe særlig av de pengene noensinne kommer frem til rett sted, eller blir brukt overhodet? Det er nok av eksempler på bistandspenger som misbrukes av korrupte ledere eller ikke blir brukt i det hele tatt. Kutte "bistand" er det beste vi kunne gjøre for oss selv.
Sitat av flexx Vis innlegg
Tnå, nesten søtt. Du tror noe særlig av de pengene noensinne kommer frem til rett sted, eller blir brukt overhodet? Det er nok av eksempler på bistandspenger som misbrukes av korrupte ledere eller ikke blir brukt i det hele tatt. Kutte "bistand" er det beste vi kunne gjøre for oss selv.
Vis hele sitatet...
Må du slutte med den herskerteknikken din. Den kler deg ikke.
At noen av pengene forsvinner til korupte ledere er et argument for bedre kontroll med bistanden, ikke argument for å kutte den. De forskjellene vi ser i verden er et stort probem og grobunn for konflikter verden over. Det er et problem det er viktig å gjøre noe med. Bistand er ikke svaret, men så lenge de rike landene ikke er villige til å ta tak i problemet er bistand i alle fall noe. I tillegg trenger vi sterke organisasjoner som kan gå inn i akutte kriser slik som vi nå ser på Filipinene. Da klinger det surt i mine ører når regjeringen kutter over 100 millioner i overføringer til FNs matvareprogram.


I tillegg kommer det nå frem at man ønsker å fjerne 4 uker av fedrekvoten i forbindelse med permisjon ved fødsel. En fadese som forsøkes lures inn og sukres med at det handler om "familienes frihet"! Dette handler da ikke om frihet, men om rester etter gammal, kjip høyrepolitikk. En mer konservativ endring i politikken skal man lete lenge etter...
Sitat av flexx Vis innlegg
Tnå, nesten søtt. Du tror noe særlig av de pengene noensinne kommer frem til rett sted, eller blir brukt overhodet? Det er nok av eksempler på bistandspenger som misbrukes av korrupte ledere eller ikke blir brukt i det hele tatt. Kutte "bistand" er det beste vi kunne gjøre for oss selv.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tror mye av pengene kommer frem. Selvfølgelig er det mange eksempler på bistandspenger som kommer på aveie, men det er heller et argument for å forbedre rutinene, ikke for å kutte.

Det som er litt underlig er at det å kutte bistand og andre typiske høyre politiske fanesaker, alltid er fulgt opp med dårlige argumenter konsruert for å underbygge saken. Som typen; alt går jo til korrupte ledere i Afrika. Det er faktisk feil. En del kommer i feil hender. Det er faktisk ikke lett oppgave å nå ut til fattige, korrupte områder med penger når man ikke har folk på bakken og vi må jobbe for å forbedre det. Men det er mye som kommer frem, som redder liv, som gjør en veldig stor forandring for jævla mange mennesker.

Du kaller meg søt. Jeg synes heller det er du som er naiv, om du ikke kan underbygge din motstand til bistandspenger med bedre argumenter enn at "hvor mye tror du faktisk kommer frem".
Sist endret av Picard; 12. november 2013 kl. 12:06.
Sitat av Jeyloh Vis innlegg
Jeg starter innlegget mitt med at jeg ikke er den mest innsynsrike på dette feltet. Statsbudsjettet gjør meg derimot utrolig irritert. Mindre skatt til småbarnsfamilier med to foreldre som har over 3** 000kr inntekt og høyere barnehageavgifter. Altså vil ikke de veldig egnede familiene merke endring, men det vil alle som allerede går rundt med tyngre økonomi. Så til nå rammer vi enslige foreldre og de med mindre penger. Det faktum at vi får høre rykter om 11 måneders studentstøtte og 11 **0kr økning i året for studenter, for så å høre at vi i løpet av to år vil få en økning på 3 **0kr i året er latterlig bittert.
BSU vil hjelpe de som allerede har penger, der de familiene med trangere økonomi ikke har skjorta å spytte inn på en konto. Mange iallefall. Jeg var ikke negativ til regjeringsskifte men den blåblå regjeringen viser seg å gjøre akkurat hva alle sa. Mindre skatt og bedre tilretteleggelse for de med god inntekt, og det stikk motsatte for de med dårligere økonomi.
På en annen side er det godt å høre at de skal investere i lærere, men for min skyld er ikke dette godt nok. Kan ta med at jeg er 19 år og begynner å studere til høsten, og jeg er fra en familie med skilte foreldre, lillesøster på 2 år og relativt dårlig inntekt. Så man kan trygt si at jeg rammes, og det skyldes mye av negativiteten.

Vær så snill å kom med motargumenter til det jeg sier så jeg ikke skal bli helt regjeringsfiendtlig de neste 4-8 årene.
Takk for meg
Vis hele sitatet...
Vell hva med at dette budsjettet egentlig er et rød-grønt budsjett som den nye regjeringen kun har hatt noen uker på seg til å modere enkelte poster ved? De reele endringen denne regjeringen kommer med vil vi nok først begynne å se neste år.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Må du slutte med den herskerteknikken din. Den kler deg ikke.
At noen av pengene forsvinner til korupte ledere er et argument for bedre kontroll med bistanden, ikke argument for å kutte den. De forskjellene vi ser i verden er et stort probem og grobunn for konflikter verden over. Det er et problem det er viktig å gjøre noe med. Bistand er ikke svaret, men så lenge de rike landene ikke er villige til å ta tak i problemet er bistand i alle fall noe. I tillegg trenger vi sterke organisasjoner som kan gå inn i akutte kriser slik som vi nå ser på Filipinene. Da klinger det surt i mine ører når regjeringen kutter over 100 millioner i overføringer til FNs matvareprogram.


I tillegg kommer det nå frem at man ønsker å fjerne 4 uker av fedrekvoten i forbindelse med permisjon ved fødsel. En fadese som forsøkes lures inn og sukres med at det handler om "familienes frihet"! Dette handler da ikke om frihet, men om rester etter gammal, kjip høyrepolitikk. En mer konservativ endring i politikken skal man lete lenge etter...
Vis hele sitatet...
Var ikke et forsøk på hersketeknikk, mer et hint om at man er ganske naiv om man tror at bistand er penger som går til gode ting. Det er ALL grunn til å kutte bistand når pengene blir brukt til alt annet enn å bygge skoler og sykehus. Dette bør gå på tillit, og den har de misbrukt til tusen. Faktisk lager vi mer krig og elendighet ved å sende penger, spesielt til afrikanske land der 40 % av våpenkjøpet deres er finansiert av bistandspenger. Kilde: http://www.forskning.no/artikler/2012/februar/314353
Som du ser i linken jeg postet er norske bistandspenger stort sett verdiløse, de skaper ikke fred og ikke bedre menneskerettigheter. i 2010 ga vi 27 milliarder kroner i bistand, dette er midler vi heller kunne brukt på eldreomsorg og sykehus her i landet.

For all del, jeg er for å hjelpe land som trenger det, men vi er nødt til å hjelpe med konkrete ting, sende leger, sende hjelpemannskap, klær osv, ikke fraskrive oss ansvaret med å sende en fet sjekk.
Sitat av Picard Vis innlegg
Hvordan kan det å kutte bistand til vaksiner, medisin og rent vann til barn, kvinner og fattige være en fanesak for noen.

Jeg synes det er helt for jævlig at det går ann å være så egoistisk, når vi samtidig vet at mange kommer til og dø på grunn av mangel på helt grunnleggende medisiner, vann og mat som følge av kuttene.

Er kanskje det som heter "lov å lykkes"?
Vis hele sitatet...
Hva hjelper det egentlig å gi disse maten, drikken og medisinene sine kun for at de skal overleve en dag til, og kanskje sette ny folk til verden? Er jo ikke slik at de lærer å skaffe maten eller vannet selv, istedet blir de bare mer og mer avhengige av hjelpen.