Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4025
Nå er det jo slik at vår kjære (elsk eller hat den) 50-øring snart går ut av omløp. (Den 1. Mai). Det vil ikke få så store følger siden de fleste betaler med kort uansett. Men det vil før til at man avrunder til nærmeste krone. Dette fikk meg til å tenke på noe finurlig da jeg så en fyr med en stor brus på lesesalen. Disse har jo pant på hele 2kroner og 50 øre. Hvis man skal runde av til nærmeste krone blir jo det 3! Altså gratis penger om man panter store flasker en og en! Riktig nok bare 50 øre per flaske, men som student kan dette utgjøre en heftig middag om man har slurva med å pante lenge nok. Noen som tror dette kommer til å funke? Jeg tror at etter en tid vil nok panten bli satt opp til 3. Men i en overgangsperiode er det gratis penger å hente gutter!
Om du faktisk gidder å pante én og en flaske, værsågod ...
Det kommer ikke til og funke siden du betaler for panten når du kjøper brusen. nå betaler du 2,5 kroner extra for en stor fanta. om ikke lenge blir det 3kr extra
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Når vi først er inne på dette temaet:
Du kan ta vare på 50 øringene, fordi kobberet i 50-øringen vil være verdt mer enn 50 øre om en stund.
Trådstarter
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Det kommer ikke til og funke siden du betaler for panten når du kjøper brusen. nå betaler du 2,5 kroner extra for en stor fanta. om ikke lenge blir det 3kr extra
Vis hele sitatet...
Ja veit jo at det er en overgangsperiode, men så sier jeg jo også om man sitter på et stort lager av pant fordi enn ikke har pantet på en stund.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Det kommer ikke til og funke siden du betaler for panten når du kjøper brusen. nå betaler du 2,5 kroner extra for en stor fanta. om ikke lenge blir det 3kr extra
Vis hele sitatet...
poenget er vel heller at, la oss si jeg kjøper 2 stykk store fanta. Da betaler jeg:
2 * 2,50 = 5,- i pant.
Jeg panter de en og en.
2,50 per flaske blir rundet opp til 3,- og jeg får tilbake 6 kroner totalt.
Altså kan man si man "tjener" 20% på å gjøre dette.
Kjøper man derimot et lastebillass med brus så kanskje man er rik?

Om det fungerer da..
Godt spørsmål.
Regna ut at om pantesatsene hadde fulgt inflasjonen burde de egentlig vært 2kr for 0.5l og 4kr for 1.5l nå, hadde jo løst problemet.
Før snakket man jo om å fjerne 1000-lappen. Men dette går jo gærne veien, så da er det nok på sin plass å introdusere 2000kr-lappen (eller 5000kr-lappen) som kompensasjon for 50-øringen som utgår.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Før snakket man jo om å fjerne 1000-lappen. Men dette går jo gærne veien, så da er det nok på sin plass å introdusere 2000kr-lappen (eller 5000kr-lappen) som kompensasjon for 50-øringen som utgår.
Vis hele sitatet...
Hadde vært kult, men det er lite nødvendig.. Jeg har ikke noen spesefikke tall, men hvor ofte ser du folk betale mer enn 1500 kontant?
Hadde likt å få 20 kroners lapper, kanskje tier også.
Leste på dagens næringsliv at det er en ting norges bank har tenkt på, det med pantingen av 1,5l flasker. Panter man kun en flaske skal man få 3kr. Om dette blir endret på vet jeg ikke.

I teorien vil jo smågodt også bli gratis hvis man kjøper en om gangen og betaler kontant.

Man finner artikkelen på dn.no
Det finnes 20 kroners lapper i Sverige. Elsker å ha et titall av de, man føler seg ganske så rik!
Sist endret av Knäppgök; 12. april 2012 kl. 20:56.
Om man la oss si panter 2 føasker vær for seg alla 2,5 kr er man avhengig av at man slår inn 1 og 1 lapp i kassa for og få 3 kroner om man tar begge på en gang blir det vel bare 5kr? kjøper man mat for 12,5 må man fremdeles betale 10,- ikke 9,5,- Kan jo umulig funke i praksis med mindre man trekker lapp for vær flaske man panter og kun leverer en lapp om gangen.

Synes forøvrig man bør øke panten til minst 3kr for 0,5 liter bx/fl og 5,- for 1,5l
slikt at man faktisk får utbytte av å gidde og pante, Har ikke vært økt med mer en 50 øre siden 1986.
Sist endret av seimannen; 12. april 2012 kl. 21:10.
Stranger in paradise
GeirGeirGeir's Avatar
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Hadde vært kult, men det er lite nødvendig.. Jeg har ikke noen spesefikke tall, men hvor ofte ser du folk betale mer enn 1500 kontant?
Hadde likt å få 20 kroners lapper, kanskje tier også.
Vis hele sitatet...
Da blir vi amerikanere! D:
Regner med at folk tror dette er at man har flasker liggende, og ikke etter at 50-øringen er tatt ut av system? De setter da søren meg opp prisen på flaska 50 øre for å dekke panten da .. det virker som at folk her tror at prisen blir den samme.
Rent teknisk sett blir mattestykket feil. For man skal regne til nærmeste hele krone, opp eller ned. Og ved 2,50 kr blir det 2 kr, ikke 3 kr. Hadde det vært 2,51 kr, så ville det blitt 3 kr.
Stranger in paradise
GeirGeirGeir's Avatar
Sitat av meitemark Vis innlegg
Rent teknisk sett blir mattestykket feil. For man skal regne til nærmeste hele krone, opp eller ned. Og ved 2,50 kr blir det 2 kr, ikke 3 kr. Hadde det vært 2,51 kr, så ville det blitt 3 kr.
Vis hele sitatet...
på barneskolen/ungdomsskolen lærte de fleste at man runder opp fra 50
Har altid lært på skolen at man runder opp når man har 0,5?
Det vanlige er å runde opp (både når det gjelder penger og andre tall). Idag rundes feks kr 528.75 opp til 529.00 om du betaler kontant (og ikke ned til 528.50).
Sist endret av fustercluck; 12. april 2012 kl. 21:42.
Dagens næringsliv har tatt opp saken: Slik får du gratis penger - og smågodt!
Sitat av seimannen Vis innlegg
Har altid lært på skolen at man runder opp når man har 0,5?
Vis hele sitatet...
Dette er et rent definisjons-spørsmål. Rent teknisk så ligger jo 2,50 midt mellom 2 og 3. Er vel ikke uten grunn til at det kalles "to og en halv"
Sitat av Taurean Vis innlegg
Regner med at folk tror dette er at man har flasker liggende, og ikke etter at 50-øringen er tatt ut av system? De setter da søren meg opp prisen på flaska 50 øre for å dekke panten da .. det virker som at folk her tror at prisen blir den samme.
Vis hele sitatet...
Ja men... Vi har jo ikke 50 øringer?
Hva med kost/nytte? Er det virkelig verd for noen å pante en og en flaske for så å levere en og en lapp og stille seg bak i kassakøen igjen. Hvor mye tid tar ikke det da? Hvor mye kan man tjene på dette?

Si man bruker 3 minutter på å pante og få penger i kassa. Det er 50 øre/3min
1kr/6 min
10/60 minutter.

10kroner i timen!!!! Hvor råtten timelønn er ikke det? Nei da tar jeg heller en time ekstra en dag og panter som normalt. Noen ganger får jeg da 50 øre mer, noen ganger mindre.
Greit, noen er sikkert mer effektive og kan tjene mer, men det er uansett ikke verdt min tid.

Kost/Nytte
Sitat av boogeyman Vis innlegg
*snip*
Kost/Nytte
Vis hele sitatet...
Dette er da ikke for å faktisk tjene masse penger, men mere et morsomt (tanke?)eksperiment
Sitat av boogeyman Vis innlegg
Hva med kost/nytte? Er det virkelig verd for noen å pante en og en flaske for så å levere en og en lapp og stille seg bak i kassakøen igjen. Hvor mye tid tar ikke det da? Hvor mye kan man tjene på dette?

Si man bruker 3 minutter på å pante og få penger i kassa. Det er 50 øre/3min
1kr/6 min
10/60 minutter.

10kroner i timen!!!! Hvor råtten timelønn er ikke det? Nei da tar jeg heller en time ekstra en dag og panter som normalt. Noen ganger får jeg da 50 øre mer, noen ganger mindre.
Greit, noen er sikkert mer effektive og kan tjene mer, men det er uansett ikke verdt min tid.

Kost/Nytte
Vis hele sitatet...
Man leverer jo selvsagt alle pantelappene i kassa på en gang.

Edit: Glem det, tenkte meg absolutt ikke om.
Sist endret av Landsbyidioten; 12. april 2012 kl. 23:59.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Ja men... Vi har jo ikke 50 øringer?
Vis hele sitatet...
netopp derfor de setter opp prisen 50øre...
Sitat av Landsbyidioten Vis innlegg
Man leverer jo selvsagt alle pantelappene i kassa på en gang.

Edit: Glem det, tenkte meg absolutt ikke om.
Vis hele sitatet...
blir ikke det akkurat det samme som å levere en lapp da kassa regner allt sammen å så gir deg pengene?

uansett tror jeg du vill tjene minimalt med penger på maksimalt med tid på dette

tror du tjener mere på å leke kiwi bob hehe
Sist endret av dildo-jonny; 13. april 2012 kl. 00:59.
Det hadde vært kult om de innførte sedlene i polymer(plast) http://www.myntogseddel.no/Sedler-Ve...r-sedler-Plast
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Hadde likt å få 20 kroners lapper, kanskje tier også.
Vis hele sitatet...
De av oss som er litt eldre enn 15 husker godt at det var 10-kroner lapper. De som er enda eldre husker også de blå 5-krone lappene.
Tingen med lapper er jo at de koster litt å produsere, og at de blir for fort slitt.
Så det er rett og slett ulønnsomt å produsere "små" sedler fremfor mynter, som varer lenger.
Hvis man tar 20 smågodtposer med 1 godteribit oppi hver og en av dem, får man jo alle posene gratis. Det er jo helt genialt!
Gratis godteri!
Sist endret av random63339; 14. april 2012 kl. 01:25.
Sitat av telorix Vis innlegg
Hvis man tar 20 smågodtposer med 1 godteribit oppi hver og en av dem, får man jo alle posene gratis. Det er jo helt genialt!
Gratis godteri!
Vis hele sitatet...
Hadde jeg sittet i kassen når en slik smartass kommer med alle posene sine og insisterer å betale for hver enkelt pose separat hadde jeg nekta vedkommende å handle. Butikker kan nemlig gjøre det med loven i hånd.