Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2618
- Er overskriften i en artikkel skrevet og publisert i VG.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10064627

"Flere vil slutte å røyke hvis myndighetene informerer om fordelene ved å bruke snus, mener forsker Karl Erik Lund.

Forskningsleder Karl Erik Lund ved Statens institutt for rusmiddelforskning (Sirius) mener helsemyndighetene nå må på banen og fortelle sannheten om hvor mye mindre farlig snus er, skriver Aftenposten."

Helsedirektorat svarer med:

- "Snus er et avhengighetsskapende stoff og vi vet det gir økt risiko for enkelte kreftformer. Det er derfor ikke aktuelt for Helsedirektoratet å anbefale snus som metode for å slutte å røyke, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet."

Så da kjører vi debatt. Vil det være bedre å gå ut i det offentlige å anbefale røykesluttere å begynne å bruke snus?
Sist endret av Nether; 25. mars 2012 kl. 15:29.
Ja selfølgelig. Vil helst at røyking blir forbudt i norge, og at snus er tillat..
Norskehesten
Alden's Avatar
Syns det er rart at snus er forbudt i enkelte land her i europa :/
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Videre vil vel kanskje flere unge begynne å snuse, da det virker som det ikke er like skadelig som før antatt?
Absolutt, snus er som kjent mye mindre skadelig enn røyk. Det å offentlig anbefale en skadereduksjon vil helt klart ha et positivt utfall på folkehelsa. Bare å se til Sverige, antallet personer som dør av lungekreft i Sverige hvor snus er mest utbredt er lavere enn i andre sammenlignbare land. Men som vanlig vil nok Norge være redd for å være først ute med noe kontroversielt.


Sitat av Bombasa Vis innlegg
Videre vil vel kanskje flere unge begynne å snuse, da det virker som det ikke er like skadelig som før antatt?
Vis hele sitatet...
Man kunne jo ha avsatt noen timer i skolen til objektiv undervisning rundt snusing og skadevirkninger, mer nytteverdi enn f.eks dialekthistorie, nyrealismen osv Er som regel i lignende skoletimer hvor det er flest som følger med også.
Sist endret av Tnh; 25. mars 2012 kl. 15:36.
Det er noe av det jeg husker best fra da jeg tok trafikalt grunnkurs. Læreren vår fortalte oss om flere som hadde stoppet store blødninger ved å bruke et skjerf og surre en snusboks rundt såret, han viste oss også hvordan. Da vi var ferdig med timen hadde vi egentlig lært at man alltid skal ha en snusboks tilgjengelig.
Hvis man ønsker at Norges befolkning skal være sunne og friske så hvorfor ikke forby all tobakk og alkohol?
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Hvis man ønsker at Norges befolkning skal være sunne og friske så hvorfor ikke forby all tobakk og alkohol?
Vis hele sitatet...
Kanskje for at folk har lært av historien og endelig forstår at et forbud ikke er en god løsning? Så jo hvordan det gikk f.eks når alkohol var kriminalisert i USA.
Sist endret av Tnh; 25. mars 2012 kl. 15:39. Grunn: leif
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Å anbefale snus istedet for sigaretter, er som å anbefale amfetamin istedet for methamfetamin.
Undervisning i skolen om snus og røyk vil bare føre til flere fnisende elever uten peiling på sin framtid.
Sitat av vodkaa Vis innlegg
Ja selfølgelig. Vil helst at røyking blir forbudt i norge, og at snus er tillat..
Vis hele sitatet...
Fordi dette passer deg best, og alle andre bør innrette seg etter det?

Sitat av Alden Vis innlegg
Syns det er rart at snus er forbudt i enkelte land her i europa :/
Vis hele sitatet...
Er vel hovedsaklig fordi de ikke ønsker ett nytt helseskadelig produkt på markedet.

Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Hvis man ønsker at Norges befolkning skal være sunne og friske så hvorfor ikke forby all tobakk og alkohol?
Vis hele sitatet...
Fordi det kriminaliserer en stor del av befolkningen, og aldri i livet vil fungere. Så lenge etterspørselen er der, hjelper det ikke å forby noe som helst. Se bare på narkotikapolitikken... Selv om cannabis er ulovlig, tar det meg én telefonsamtale og 15 minutters kjøretur så har jeg lomma full.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Tnh Vis innlegg
Kanskje for at folk har lært av historien og endelig forstår at et forbud ikke er en god løsning? Så jo hvordan det gikk f.eks når alkohol var kriminalisert i USA.
Vis hele sitatet...
Man kan f.eks forby SALG og INNFØRSEL av tobakksvarer, ikke bruk og oppbevaring av små mengder. Og tilby nikotinavhengige rene nikotinprodukter, som f.eks el-sigaretter eller nikotintyggis, helst med lavere priser enn det tobakken koster idag, om ikke gratis.
Sitat av Tnh Vis innlegg
Kanskje for at folk har lært av historien og endelig forstår at et forbud ikke er en god løsning? Så jo hvordan det gikk f.eks når alkohol var kriminalisert i USA.
Vis hele sitatet...
Dut tok i akkuratt poenget.

Det ville vært meningsløst i mine øyne å forby Sigaretter for å presse røykerne over på snus slik at de skal være friske. Greit at man ville spart utgifter i form av kostnader fra kreftsyke osv. Men når pengene vi allerede har ikke blir brukt til å vedlikeholde sykehusene, reparere veiene eller brukt på å bedre sikkerheten til Norske kvinner som vandrer ute litt sent på natten, da ville pengene Norge mulig ville ha spart sikkert ikke bli brukt på noe viktig de heller.

Vi er mennesker og vi skal vel ha rett til å ta NOEN egne valg her i livet.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Hvis man ønsker at Norges befolkning skal være sunne og friske så hvorfor ikke forby all tobakk og alkohol?
Vis hele sitatet...
Tenk deg hva som hadde skjedd om det hadde blitt forbudt.
Nether's Avatar
Trådstarter
Sitat av Muradi Vis innlegg
Å anbefale snus istedet for sigaretter, er som å anbefale amfetamin istedet for methamfetamin.
Vis hele sitatet...
På hvilken vettig måte kan disse sammenlignes? Både amfetamin og methamfetamin er ulovlige substanser med påviste, store helseskadelige virkninger ved relativt lite bruk. Å sammenlikne dette med sigaretter og snus blir for søkt.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Nether Vis innlegg
På hvilken vettig måte kan disse sammenlignes? Både amfetamin og methamfetamin er ulovlige substanser med påviste, store helseskadelige virkninger ved relativt lite bruk. Å sammenlikne dette med sigaretter og snus blir for søkt.
Vis hele sitatet...
Ulovlig eller ei, alle nevnte stoffer og preperater er helseskadelig, og det er godt dokumentert.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Jeg er helt enig med Karl Erik Lund. Det er da ganske spikret at snus ikke er like skadelig som røyk? Dersom vi erstatter all røyk med snus, er det vel fordømt logisk at det totale skadeomfanget reduseres?

Helsedirektoratet er her bare politisk korrekt. Man kan jo ikke direkte anbefale noe som er helseskadelig?

Dersom man foreslår et scenario for Helsedirektoratet der alle røykere i Norge gikk over til snus ville de nok takket ja.

En av problemstillingene så vidt jeg har fått med meg er at man frykter dobbelbruk, altså at man bare legger til snusen uten å kutte ut røyken.
Sist endret av thomasf; 25. mars 2012 kl. 16:17.
Nether's Avatar
Trådstarter
Sitat av Muradi Vis innlegg
Ulovlig eller ei, alle nevnte stoffer og preperater er helseskadelig, og det er godt dokumentert.
Vis hele sitatet...
Mener du selv at sammenligningen er god? Hvor mange bruker amfetamin og metamfetamin? Hvor mange bruker sigaretter og snus?

Det er vesentlige forskjeller i stoffenes utbredelse. Med doseringene som er idag er det heller ikke mulig å overdosere på nikotin, med mindre du faktisk går inn for det. Samtidig er det betydelige forskjeller i antall brukere. Store deler av befolkningen benytter seg av tobakk og nikotin som rusmiddel, hvorav den største delen på snus og sigaretter. Det er et fåtall som benytter seg av amfetamin og metamfetamin.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Nether Vis innlegg
Mener du selv at sammenligningen er god? Hvor mange bruker amfetamin og metamfetamin? Hvor mange bruker sigaretter og snus?

Det er vesentlige forskjeller i stoffenes utbredelse. Med doseringene som er idag er det heller ikke mulig å overdosere på nikotin, med mindre du faktisk går inn for det. Samtidig er det betydelige forskjeller i antall brukere. Store deler av befolkningen benytter seg av tobakk og nikotin som rusmiddel, hvorav den største delen på snus og sigaretter. Det er et fåtall som benytter seg av amfetamin og metamfetamin.
Vis hele sitatet...
Jeg har da ikke sammenlignet stoffene i det hele tatt! Hvor har jeg skrevet det?

Jeg brukte amfetamin og methamfetamin som ett eksempel, siden begge stoffene er ganske like, men det ene er litt mindre farlig enn det andre. Det samme gjelder tobakk og snus. Herrefred..
Nether's Avatar
Trådstarter
Sitat av Muradi Vis innlegg
Jeg har da ikke sammenlignet stoffene i det hele tatt! Hvor har jeg skrevet det?

Jeg brukte amfetamin og methamfetamin som ett eksempel, siden begge stoffene er ganske like, men det ene er litt mindre farlig enn det andre. Det samme gjelder tobakk og snus. Herrefred..
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg misforsto deg.

Sitat av thomasf Vis innlegg
Jeg er helt enig med Karl Erik Lund. Det er da ganske spikret at snus ikke er like skadelig som røyk? Dersom vi erstatter all røyk med snus, er det vel fordømt logisk at det totale skadeomfanget reduseres?

Helsedirektoratet er her bare politisk korrekt. Man kan jo ikke direkte anbefale noe som er helseskadelig?

Dersom man foreslår et scenario for Helsedirektoratet der alle røykere i Norge gikk over til snus ville de nok takket ja.

En av problemstillingene så vidt jeg har fått med meg er at man frykter dobbelbruk, altså at man bare legger til snusen uten å kutte ut røyken.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig. Jeg synes dog det blir litt feil å ikke kunne anbefale snus framfor røyk, kun fordi det ikke er politisk korrekt. Personlig mener jeg det ville vært positivt å gjøre et slikt tiltak.

Som skrevet i artikkelen mener Lund at mange ikke vet hvor mye mindre skadelig snus er i forhold til røyk, og mener derfor at folket bør bli fortalt fra en sikker kilde at snus faktisk er mindre skadelig enn røyk.
njaah. Finner det litt dumt at de fremmer snus på en slik måte.
Selv begynte jeg å snuse som 13 åring, siden det var jo tross alt det de "Kule kidsa" drev med. Samt røyking.

Og om alle kan huske seg selv som 13 åringer, var vi ikke veldig smarte med visse valg (snakker selvfølgelig om oss tullinger som begynte med dette i ung alder).

Skulle ønske det var litt mer skremselspropaganda rundt dette når jeg var yngre