Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 7116
Hei
Vurderer å kjøpe loddestasjon til min far, men aner ikke hva jeg skal se etter/ hva som er bra. Han kjøpte denne: https://www.kjell.com/no/produkter/e...on-40-w-p40065
Som han ikke likte. Var noe med at det var vanskelig/dårlig feste når han byttet spisser. Ser de har en som er litt kraftigere og koster litt mer, men regner med det er samme festeordning. Har skjønt at Weller og hakko er gode merker?
Han trenger ikke all verden sikkert, men vil kjøpe en som varer lenge og som er enkelt å finne spisser til
Takk��
Sist endret av raakken; 23. juli 2021 kl. 18:09. Grunn: edit
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Prisklasse? Har du 3-4000 å bruke er det lite som slår Weller WS81. Den er på profesjonelt nivå.

Elles så haller eg mot at TS100 er eit av dei meir fornuftige vala. 60W. Du får dei for 5-600 på ebay, og det er god kvalitet. Det er ikkje proffkvalitet, men til hobbybruk er det fullt ut brukbart.
Trådstarter
41 1
Godt poeng.
Tenkte kanskje mellom 1000 og 2000 ish. Så lenge han kan regulere varme/effekt så tror jeg han er fornøyd. Ja, og at tuppene sitter godt og er lett å få tak i

Skal Google ts100

Hmmm, vet ikke om jeg likte eller mislikte størrelsen. Han sitter alltid på hobbyromet, så trenger ikke være portabel, men om den er veldig god....

Har googlet litt og funnet to som virker greie. Men usikker på forskjellen mellom de, og finner lite infor. Virker som de som kjøper dette vet hva de er ute etter.
Weller we1010 og Weller ws81
Men meget mulig dette er overkill for å reparere noen leker og fikse på modelltog��
Sist endret av raakken; 23. juli 2021 kl. 23:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av raakken Vis innlegg
Godt poeng.
Tenkte kanskje mellom 1000 og 2000 ish. Så lenge han kan regulere varme/effekt så tror jeg han er fornøyd. Ja, og at tuppene sitter godt og er lett å få tak i

Skal Google ts100

Hmmm, vet ikke om jeg likte eller mislikte størrelsen. Han sitter alltid på hobbyromet, så trenger ikke være portabel, men om den er veldig god....

Har googlet litt og funnet to som virker greie. Men usikker på forskjellen mellom de, og finner lite infor. Virker som de som kjøper dette vet hva de er ute etter.
Weller we1010 og Weller ws81
Men meget mulig dette er overkill for å reparere noen leker og fikse på modelltog��
Vis hele sitatet...
Er desverre ikke så mange spec's på en loddestasjon , det går derfor mye på merke, omtaler, og erfaring. Se noen youtube videoer på de du vurderer. Vet at Louis Rossmann har noen anbefalinger, men han er ganske "avansert", og kanskje ikke i riktig prisklasse.
Trådstarter
41 1
Så også på en hakko 888, men så en video, og så helt sykt vanskelig å styre temp på den.
Dette var vanskeligere enn jeg trodde��
Har selv en hakko 888, veldig bra kvalitet, spissene holder lenge og keramiske elementet ser fortsatt nytt ut etter mye av og til bruk i 3 måneder. Men ulempen er at noen ganger trenger jeg litt mer varme i mitt bruk, da bruker jeg bare en billig fra AliExpress, de varer rundt 1/2 år og koster 200-300kr. Den jeg har går opp til 450 grader, keramiske elementet begynner å få brennmerker og spissene som fulgte med var veldig dårlige, men bruker bare de oppbrukte spissene fra min hakko på den fra AliExpress når jeg må bytte hakko sine.

EDIT: Lette lenge etter en solid loddemaskin og den fra hakko virket som en klassiker for av og til brukere. Hakko er ikke så utbredt her i landet, virker som weller er størst, jeg kjøpte derfor hakko’n fra AliExpress, sparte 500kr mot den ene norske forhandleren her i landet. Men måtte betale dobbel moms pga selger ikke hadde lagt med riktig dokumentasjon…. Og kundeservicen til AliExpress er veldig tungvindt, så anbefaler å kjøpe fra den norske forhandleren(husker ikke navnet)
Sist endret av Sebbai; 24. juli 2021 kl. 00:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
41 1
Hvordan synes du den er å endre på temp ? Synes det ser litt kronglete ut? Den ligger vel på ca samme pris som we1010 fra weller
Syntes hakko T12, gjerne klonene fra kina funker veldig bra, får alt for vel ca 3-400 pluss kjøp noen utskiftbare tupper, gjerne orginale, men klonene har hold seg veldig bra etter ett år med bruk.

lett å bytte tempratur,bare sku på pot meteret er noen andre instillinger som finnes.
varmes veldig fort opp
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Prisklasse? Har du 3-4000 å bruke er det lite som slår Weller WS81. Den er på profesjonelt nivå.
Vis hele sitatet...
Weller er en sikker vinner. Har hatt denne selv i mange år, og du må nok lete lenge etter bedre loddebolt til den prisen. Det er sikkert verdt å sjekke ut andre, noe rimeligere Weller bolter, f.eks. Weller 1010 https://www.kjell.com//no/produkter/...E&gclsrc=aw.ds
Sitat av slurv Vis innlegg
Weller er en sikker vinner. Har hatt denne selv i mange år, og du må nok lete lenge etter bedre loddebolt til den prisen. Det er sikkert verdt å sjekke ut andre, noe rimeligere Weller bolter, f.eks. Weller 1010 https://www.kjell.com//no/produkter/...E&gclsrc=aw.ds
Vis hele sitatet...
Bruker denne på verkstedet og TS100 ute i felt. Begge fungerer helt ypperlig, men kjøpte en 400 kroner sak på Banggood også (bare loddebolt) spm fungerer overraskende bra.


Ellers er Hakko FX-888D også kjempe bra
Trådstarter
41 1
Det ligger en Weller wsl på finn for 500, kan det være noe? Hvordan vet jeg om jeg kan kjøpe tupper fremdeles?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=225786162 tipper eg?

Det er trafo - uten loddebolter. Loddebolter koster vel fort eit par tusen. Du sparer ein tusenlapp på det, potensielt.

Tilgang til nye spisser blir neppe problem med Weller. Som sagt er det proffutstyr, og del av det er at det er reservedeler tilgjengeleg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av raakken Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Slå til på den. Det er litt rødt flagg at det ikkje er vist loddepennen, det vanlige er 50 eller 80W, men tipper den er 80W. Uansett er det ganske billeg, og du får neppe noko betre til den prisen.
Trådstarter
41 1
Vidarlo: takk! Står 95w på siste bildet. Og disse får man spisser til?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av raakken Vis innlegg
Vidarlo: takk! Står 95w på siste bildet. Og disse får man spisser til?
Vis hele sitatet...
Det er 50W eller 80W loddepenn. Du får spisser til det ja.
Trådstarter
41 1
Ahh, ok

Vidarlo: takk for hjelp ��
65w penn og 95w maskin mente selger. Blir sikkert helt fint
Sist endret av raakken; 24. juli 2021 kl. 16:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Til første innlegg: Hvis den litt dyrere du mener er knæsj oransje, så ja, den har ganske dårlig feste på tuppen virker det som. Skaffet den stasjonen for noen dager siden og fant ut først etter at tuppen fikk til å oksidere skikkelig at det var pga ting ikke var festet. I tillegg har den en tendens til å løse seg opp hele tiden, selv om jeg strammer den, men virker som jeg bare må rense litt inni der så kommer den til å sitte bedre.

Bare pass på at du har tvinnet loddetinn rundt tuppen så den dekkes helt FØR du varmer den opp FØRSTE GANG. Da slipper du alt det oksideringsdrittet jeg har vært igjennom i en uke nå.

EDIT: vil også legge til at nå som jeg har fått tinnet den litt så den ikke er helt ubrukelig, så er varmejusteringen rimelig bra, må bare ha den tinnet og strammet så varmen faktisk kommer seg steder. Anbefaler rett over 350 tallet på den, du treffer et rimelig greit punkt for begge typer loddetinn da slik jeg har opplevd det
Sist endret av LiVeen; 4. oktober 2021 kl. 03:59.
Jeg ville vurdert en Dremmel lodde penn som går på gass. super kjekt og ikke være avhengig av strøm eller kabel.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg ville vurdert en Dremmel lodde penn som går på gass. super kjekt og ikke være avhengig av strøm eller kabel.
Vis hele sitatet...
Det er søppel om du skal lodde elektronikk. Du har ingen kontroll over temperaturen, treg respons, og liten termisk masse. Det funker om du skal lodde sammen to ledninger, men ikkje stort meir.

Det er fullstendig ubrukelig til elektronikklodding. Om du er avhengig av å dra den med deg, så kjøp ts100 og lag adapter til lithiumbatteri du har liggande, t.d. 18V-batteri frå drill.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Eneste bruksområdet for gassdrevet loddepenn er ute i felten og aldri på finelektronikk. Det er bare brukbart til å f.eks lodde plugger på kabler.