Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 5292
Skal flytte ut til høsten og trenger derfor tips til veldig billig mat.

Jeg vet jeg kan spise havregryn og vann for en veldig billig penge.

Skulle gjerne kjøpt meg litt mere smakelig mat, men hver krone jeg sparer er mere jeg kan bruke på annet tull.

Jeg får middag hos min farmor og far hvis jeg vil. Så det skal ikke være så stort problem.

Men hva annet er veldig billig og har en del næring. Mat til frokost, lunch og kvelds.

Takker på forhånd ❤️
Nudler og pølser kokt i vannet fa nudlene er veldig godt
Egg er alfa omega.
Gå i 50%-disken hos butikkene, er veldig ofte mye godt der
Coop butikken har et merke som heter xtra det er sykt billig. Kiwi har også first price. Alt kjøtt og andre matvarer er mye mye billigere enn de typiske merkene som gilde osv
Du kan få det aller meste til en mye lavere pris hos de fleste innvandrerbutikkene, spesielt i storbyene.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Man kan lage mye god mat som ikke koster skjorta. Bare å være litt bevisst og ikke minst kreativ. Det er lurt å kjøpe ingredienser du kan bruke i flere retter. Da slipper du ha ekstremt mange innkjøp og du slipper å kaste mat.


Eksempel på smart handleliste som gir deg mye mat for lite penger.

Havregryn
Bananer
Egg
Ris
Poteter
Gulrot
Løk
Kjøttbuljong
Pølser
Tunfisk på boks
Knuste tomater på boks
Laksefileter
Stekesmør
Kyllingkjøttdeig


Da har du havregryn samt muligheten til å spise egg (stekt, kokt, omelett, m.m!) til både frokost og mellommåltider.
Med ingrediensene listet opp kan du lage mye forskjellig. Jeg har tatt utgangspunkt i å gjøre oppskriftene så billig som mulig, så om du har ekstra kroner å bruke kan du løfte rettene opp enda mer hvis ønskelig.

Dag 1:
Lapskaus
Gulrot, løk, poteter, kjøttbuljong, pølser

Dag 2:
Tomato tuna med ris
tunfisk på boks, ris, knuste tomater på boks

Dag 3:
Stekte poteter m pølse/andre rester
poteter, pølser, løk

Dag 4:
Ovnsbakt laks
Laksefilet, gulrot, potet, smør

Dag 5:
Stekt ris
Ris, egg, kyllingkjøttdeig, løk, gulrot

Dag 6:
Omelett
egg, pølser, poteter

Dag 7:
Kylling & ris m tomatsaus
kyllingkjøttdeig, ris, knuste tomater på boks

Når denne uken er omme skal det likevel være igjen mat som du kan bruke til neste uke. Det vil for eksempel være overskudd på laksefileter, kyllingkjøttdeig og ris.
Jeg la denne handlelista inn på meny sin nettbutikk, denne butikken er ganske dyr og det kom totalt på 314 kr. Det er billig mtp at du neste uke ikke vil trenge å kjøpe ris og laksefileter. Altså vil neste ukeshandel koste 236 kr. Du kan også velge å heller gå til en lavprisbutikk og spare noen kroner der. Kan fort bli noen kroner.

Ikke dumt å kjøpe litt salt, pepper og evt også grillkrydder. Løfter maten og tåler å stå lenge i skapet.
Har du fryser med plass så stack opp fryste bær, grønnsaksblandinger og fristende kjøtt på tilbud.
Sist endret av Adeith; 31. juli 2021 kl. 03:16.
Du kan spise bra nok uten å bruke alt for mye penger. Last ned mattilbud appen/benytt deg av butikkers kundeavis. Coop extra, obs, prix og mega + spar + meny + rema 1000 + kiwi + bunnpris + joker + coop marked/matkroken = Garantert 1-3 grove tilbud per butikk, hver uke.

Eksempler på tilbud denne uken: Joker har 40% av på kyllingprodukter fra Prior og 30% av på synnøve ost. Meny har nygrillet kyllinglår, 10kr pr stk (fersk fra varmeskapet) og 30% av fersk fisk fra fiskedisken på tirsdager.

Ekstra tips:
- De fleste butikker har 40% av på taco(old el paso/santa maria) torsdag-lørdag hver uke.
- Spar og Meny pæser grove kuponger ca. hver uke. Spar har ofte gratiskuponger (f.eks gratis 1,5l sukkerfri fanta/coca cola zero)
- Mange butikker har billigkrok/disk/handlevogn hvor varer som straks går ut på dato er ca. 50% av.
- Coop selger "snåle" grønnsaker billig (ser ikke bra ut, men trygt å spise).
- Too good to go appen <----
Min go to rett som er billig og god er Ris og fiskepinner.
Enig med conflicted, levde på livsopphold i flere år og spiste egentlig akkurat det jeg hadde lyst på, samme om det var førsteklasses indrefilet eller grandis.

Ett lite triks er å unngå impulskjøp, det sparer man veldig mye på.
Noe annet jeg startet med som hjalp var å bruke meny og kolonial sine nettbutikker.
Da kunne jeg planlegge middag for en 2-4 uker av gangen og handle den ene gangen uten å stå i butikken og lure på hva faen jeg skal ha eller kjøpe masse unødvendig.
Mange tror det er mye dyrere enn å handle i vanlige butikker, men det er faktisk ikke det.
I perioder før lønning hvor jeg har hatt typ 43kr totalt, så kan en pakke med ris være fin frokost og middag daglig i en uke. Varier med soyasaus, sursøt saus O.l.

Ellers kan man få et veldig billig måltid med pastaskruer, ketchup og diverse kryddere.
BRAND ∞ STRONG
800g karbonader fra KIWI til ca. 28kr 10 stk. i pakken delt på 3.
9 poteter ca. 15kr delt på 3.
1 stk. Amerikansk blanding ca. 12kr delt på 3.
=
3 middager eller lunsj til 18kr stk.
Akkurat nå på denne tiden av året bugner det av førsteklasses råvarer man kan få tak i, gratis, med en fin tur på kjøpet
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Chili con carne? Mye av det du kjøper inn er hermetisk eller tørt krydder, og ikke mye forskjell i innsats om du lager X porsjoner eller X liter du kan fryse ned og ha liggende.

Kjøtt må du selvsagt ha, men det meste annet er grønnsaker og hermetikk som er rimelig billige, særlig på "innvandrersjapper". Krydderet har du jo lenge.
Ris, linser og løk kan man leve på lenge. Søk opp indiske/tamilske/pakistanske oppskrifter på YouTube.
Viktigst er ett godt krydder skap, da kan du gjøre mye med lite mat.
Skaff deg ris fra Asiamat, drit i boiling bags, mye billigere med ris der.
skaff deg litt pasta, spaghetti, den type der + poteter.

Da har du basisen hjemme hele tiden. mye lettere og billigere når du skal handle fisk,kjøtt etc i fremtiden.
Med krydder kan du gjøre mye kjedelig om til godt.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Viktigst er ett godt krydder skap, da kan du gjøre mye med lite mat.
Skaff deg ris fra Asiamat, drit i boiling bags, mye billigere med ris der.
skaff deg litt pasta, spaghetti, den type der + poteter.

Da har du basisen hjemme hele tiden. mye lettere og billigere når du skal handle fisk,kjøtt etc i fremtiden.
Med krydder kan du gjøre mye kjedelig om til godt.
Vis hele sitatet...
Dette trodde jeg også i mange år men jeg har presset det ned til, Gastromat, Pizza bakeren kryydderblanning, salt , pepper og sitorn pepper.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Dette trodde jeg også i mange år men jeg har presset det ned til, Gastromat, Pizza bakeren kryydderblanning, salt , pepper og sitorn pepper.
Vis hele sitatet...
Spennende.
Profilbildet ditt, viser det hvor glad du er nå du spiser denne maten?
Gastromat er en del av krydderhylla mi ja
Som mange andre har foreslått: Vær trofast til 50% disken på nærbutikkene dine.

Som studenter i Oslo har jeg og dama pleid å sjekke 50%'en på de to nærmeste butikkene hver mandag kl. 11-12 og fyller opp fryseren med de vi klarer. Stort sett er mandager bra siden søndager er stengt, og i 11-12 tiden har de rukket å legge ut varene.
Vi pleier å komme til full disk nesten hver gang og er relativt sikker på at 80-90% av kjøttproduktene vi spiser er kjøpt på halv pris.

Når du finner pølser på rabatt lager du den største gryta du har med lapskaus og fryser ned. Koster deg latterlig lite.
Det er et grovbrød på kiwi til 16 kroner som smaker ganske greit, det og et billig pålegg ifra first price et det jeg stort sett lever på. Ganske kjedelig til tider, men veldig billig. Bruker typ 200 i uka på mat jeg trenger, og kanskje en 100 lapp ekstra til kosemat eller et par snacks.
Crimea River
Alec's Avatar
For ikke så alt for mange år siden, så var Norge et ganske fattig land.
Søk opp gamle oppskrifter fra før oljetiden. Mye av det er ganske rimelig og billig mat :-)


Noe av det aller enkleste å lage er kjøttkaker i brun saus med grønnsaker og poteter. Det er i tillegg svært enkelt og skalere opp
https://meny.no/varer/kjott/kjottkak...-7037204726255
En slik pakke har 16 kjøttkaker. Hvor mange vil du ha per måltid? 3?
Da lager du nok saus til å servere 5-6 stk. Del det opp og frys det.
Alt du trenger å gjøre da er å koke opp litt vann til grønnsaker og poteter.

Hvis du vakumpakker det i tillegg så er det bare å kaste pakken din opp i vannet og la det varmes opp der sammen med resten av grønnsakene du koker.

Gi faen i gastromat og lignende dritt. Det er som ketshup, det overdøver alt annet og plutselig skal alt du spiser ha "bare litt" på seg.
Vær tro mot deg selv og smakene dine, så skal jeg love deg at du får igjen for det senere.

Sukker, Salt, Paprika, Hvitløk, Karri.
(Ja, pepper er ikke med på den listen).
Hvis jeg måtte velge meg ut 5 kryddere med tanke på matlaging, så ville jeg valgt de der.
Sist endret av Alec; 1. august 2021 kl. 00:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
gastromat funker fjell på toast for eks.. jeg har også brukt den på en litt dull lapsgaus jeg lagde.
ikke gi gastromat fanden helt
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
gastromat funker fjell på toast for eks.. jeg har også brukt den på en litt dull lapsgaus jeg lagde.
ikke gi gastromat fanden helt
Vis hele sitatet...
Å anbefale krydder til mat er vel ikke helt det samme som å anbefale billig og næringsrik mat?

"ikke gi gastromat fanden helt"
Nytt bidrag til Den store Dikt tråden?
Sist endret av knert1; 1. august 2021 kl. 10:01.
Første året som musiker levde jeg på billig bacon, nudler og potetmos. Det anbefaler jeg ikke.

Personlig ville jeg droppet mye av maten å brukt pengene på kokain og eskortepiker. Litt farris innimellom er også ok. Men jeg har forståelse for at folk er forskjellige.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Å anbefale krydder til mat er vel ikke helt det samme som å anbefale billig og næringsrik mat?
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt fjernt heller.

Krydder og ris kan man kjøpe ganske billig hvis man har tilgang til innvandrer butikker.
Store poser krydder, 20kg sekker med ris. Hvis man har slike ting + bokser med hermetiske tomater o.l.
så kan man ganske enkelt og billig lage middager med kjøtt, fisk eller egg på tilbud eller med
redusert pris pga. holdbarhet.
Mange gode tips er nevnt - 50% disken som kanskje det beste.
En personlig favoritt er firstprice-varianten av pytt i panne + hiv oppi ønsket mengde egg. Billig, relativt sunn og mettende mat.

Som student er det også fast lavpris på Pizzabakeren med rabattkode "studentrabatt". Ikke at det er veldig billig mat, men 150 kr for stor pizza er ikke så ille om man er lat som meg.
Sist endret av Bl1zzarD; 2. august 2021 kl. 12:03.
bønner,erter,linser og ris
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er ikke helt fjernt heller.
Vis hele sitatet...
Jo, akkurat som oss.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Krydder og ris kan man kjøpe ganske billig hvis man har tilgang til innvandrer butikker.
Store poser krydder, 20kg sekker med ris. Hvis man har slike ting + bokser med hermetiske tomater o.l.
så kan man ganske enkelt og billig lage middager med kjøtt, fisk eller egg på tilbud eller med
redusert pris pga. holdbarhet.
Vis hele sitatet...
Men jeg vil ha soyasaus!
Soyasaus er lurt, også det i store flasker.

Samme med Sweet Chilli saus.
Jeg har overlevd i dagevis på ris og grønnsaksblanding + løk og Sweet Chilli saus.
Sist endret av vindaloo; 2. august 2021 kl. 20:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Soyasaus er lurt, også det i store flasker.
Vis hele sitatet...
Flasker og flasker. Jeg liker ikke å gjøre ting halvveis.


https://www.ebay.com/itm/26468655521...264686555212_2
19l ?
er den god?
og hvor mye ble det i frakt?
Betalte ikke frakt, den kom med partiene til Cappelen og Jensen. Mener fortsatt at egg er the shit. Så TS burde skaffe seg høner, det er kortreist mat, sikkert koselig med selskap og.
pga. EU sitt regelverk ang. egg finner jeg minst 1 til 2 ganger i måneden egg i 50% disken.
Kjøper gjerne 10 kartonger i slengen om jeg finner. Holder seg minst en mnd. over dato.
Spiser stort sett 6 pr. dag. Bra mat.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
pga. EU sitt regelverk ang. egg finner jeg minst 1 til 2 ganger i måneden egg i 50% disken.
Kjøper gjerne 10 kartonger i slengen om jeg finner. Holder seg minst en mnd. over dato.
Spiser stort sett 6 pr. dag. Bra mat.
Vis hele sitatet...
Akkurat. Mest valutta for penga, man er mett i timesvis etterpå og holder lenge over dato. Før kunne jeg spise 9 egg og sånt, heldigvis ikke helt der sånn økonomisk lenger.
6-pakk ostepølse fra Gilde
https://www.lavpriskurven.no/product...udler-hel-eske

Handla nettopp slev 48 stk biff nudler og like mange med kyllingsmak. 96 stk nudler for 160kr.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
https://www.lavpriskurven.no/product...udler-hel-eske

Handla nettopp slev 48 stk biff nudler og like mange med kyllingsmak. 96 stk nudler for 160kr.
Vis hele sitatet...
Ser nudlene de selger har gått ut på dato. Har dette noe å si?
Sitat av Downers Vis innlegg
Ser nudlene de selger har gått ut på dato. Har dette noe å si?
Vis hele sitatet...
Nei tviler. Hadde vell ikke hadd lov å solgt det om det var farlig tenker jeg.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Nje, smaken kan kanskje være bittelitt off.. Ikke noe du hadde merket om du ikke visste om det