Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1319
God jul kjære Freaks!

(Omplasser gjerne tråden dersom dette er feil forum.)

Saken er:

I januar skal jeg ut i førstegangstjeneste, og skal derfor ha "plettfri vandel" for å kunne utføre min tjeneste i forsvaret. I mai 2020 så kjørte jeg for fort, og fikk et vanlig forelegg (ikke forenklet) pga dette.

Jeg har lest inne på https://www.forsvaret.no/krav og der står det:

"Fartsbot og lignende gis normalt ingen reaksjon såfremt dette ikke er gjentakende forhold."
Det står også:
"Det stilles strenge krav til vandel, og enkelte tjenester har krav om plettfri vandel".

På den ene siden så er dette en "Fartsbot og lignende", men på den andre siden så diskvalifiserer dette siden jeg ikke lenger har "plettfri vandel".


Pga forelegget så har jeg vel en anmerkning på den uttømmende attesten min? Jeg er jo dermed ikke "plettfri" lenger?

Risikerer jeg å bli sendt hjem pga at jeg ikke lenger har fullstendig plettfri vandel?

Jeg føler ikke det er rimelig at én fartsovertredelse som er blitt gjort én gang skal ødelegge hele førstegangstjenesten og evt jobb i Forsvaret.

Det er jo ikke så veldig uvanlig at ungdommer mister lappen, så da vil jeg tro at Forsvaret mister mange dyktige folk pga en så lite relevant hendelse...

Forsvarets telefon hadde heller ingen gode svar da jeg ringte de før jul.

Håper noen her inne har veiledende svar
De ser nok mellom fingrene på dette. Med mindre du skal inn i militærpolitiet så har det ingen betydning med én enkelt fartsbot. Regner med du ikke sonet pga denne..?

Har jobbet i forsvaret og hadde flere i troppen med div snusk på rullebladet (ikke nark & vold seff) men like som du beskriver. Vil ikke utdype sted, men kan si det var i hæren.

Lykke til i kongens klær
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
De ser nok mellom fingrene på dette. Med mindre du skal inn i militærpolitiet så har det ingen betydning med én enkelt fartsbot. Regner med du ikke sonet pga denne..?

Har jobbet i forsvaret og hadde flere i troppen med div snusk på rullebladet (ikke nark & vold seff) men like som du beskriver. Vil ikke utdype sted, men kan si det var i hæren.

Lykke til i kongens klær
Vis hele sitatet...
Jeg skal inn i Luft og vil søke hundefører. Jeg gjorde det bra på sesjon og er godt innenfor alle helsekravene og de fysiske kravene for å komme inn, så jeg håper ikke en så liten sak skal ødelegge det :/

Jeg mistet lappen i 5mnd. Betalte boten og har fått igjen lappen
(Det var ikke så alvorlig at jeg måtte sone)

Siden det formuleres som krav til "Plettfri vandel" så uroer det meg :/

(Takk for fint svar)
Sist endret av David01; 25. desember 2020 kl. 21:41. Grunn: La til kommentar
Det er nok ikke noe stress. Så lenge de ser at du er motivert for tjeneste og forsvaret har bruk for deg vil ikke en fartsbot ha noe å si. Jeg hadde og en kollega som mistet lappen pga fart og han fikk fortsatt sikkerhetsklareringen befal trenger (nato hemmelig) og fortsette i vår avdeling så det går nok fint for en menig også! Nyt julen nå, og gled deg til et år litt utenom det vanlige!
Sist endret av Heimdall-; 25. desember 2020 kl. 21:53.
Så lenge det er en enkelthendelse, så har det ikke noe å si.

"Det avgjørende er at forholdet har en slik karakter og omfang at det er egnet til å skape mistillit til en persons dømmekraft eller svekke hans anseelse."
https://www.regjeringen.no/no/dokume...d2642548/?ch=6

Så du har nok ikke noe å uroe deg for