Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 8913
Jeg hentet mitt nye pass på Grønland politistasjon forleden dag, og la merke til noe jeg også har sett der tidligere; en lang kø på ca. 50-100 mennesker som stod på rekke ned mot Grønlandsleiret. Det så ut som om alle som stod køen var innvandrere av varierende herkomst, og 50/50 kjønnsinndeling.

Er det noen som vet hva dette går ut på?
Sist endret av bronsky; 10. mai 2013 kl. 11:14.
Regner med det er for å fornye oppholdstillatelsen. Les mer her.

Edit: Mistenker Tias har et mer fornuftig svar, misforstod plasseringen av køen.
Sist endret av Blåskimmelost; 10. mai 2013 kl. 11:23.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nei, dette er folk som vil ha mat. Fattighuset har matutdeling hver fredag. De ivrigste er på plass i syvtiden og venter i timesvis for å få et par bæreposer mat.

http://img9.custompublish.com/getfile.php/893777.639.qdqxdstxya/1024x0/Fattighuset+K%F8en+utenfor.jpg
Sist endret av Tias; 10. mai 2013 kl. 11:24.
Om du mener ved kirken der så er dette også noe jeg lurer på. Synes det er veldig merkelig at man skal stille seg der av alle steder.
Lite plagsomt a gitt. Gjør køståing på grønland ulovlig med en eneste gang. Untatt for norske fattige da.
Har selv lurt på det der. De bare står der hele dagen, liksom at de venter på en buss, men det gjør de jo ikke...
bronsky's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tias Vis innlegg
Nei, dette er folk som vil ha mat. Fattighuset har matutdeling hver fredag. De ivrigste er på plass i syvtiden og venter i timesvis for å få et par bæreposer mat.
Vis hele sitatet...

Dette høres veldig plausibelt ut. De stod ikke akkurat der de står på bildet, men på hjørnet noen meter lenger bort. Det er vel sikkert det samme.

med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av fetter Vis innlegg
Lite plagsomt a gitt. Gjør køståing på grønland ulovlig med en eneste gang. Untatt for norske fattige da.
Vis hele sitatet...
Tuller du? Du mener oppriktig at fattige som biter tennene sammen og trosser kulden, skammen og nedverdigelsen som følger med av å stå fem timer i kø i tjue minusgrader burde kriminaliseres og forbys, bare fordi de vil ha en bærepose med gammelt brød og mat butikkene ikke kan selge?

Jeg har bodd i området i årevis og ser dem hver fredag. De har aldri plaget en sjel.
Sist endret av Tias; 10. mai 2013 kl. 11:36.
Sitat av Tias Vis innlegg
Tuller du?
Vis hele sitatet...
Ut fra hvordan jeg har oppfattet fetter, gjør han nok det. Tipper han misforsto TS og tolket hans nysgjerrighet som irritasjon og gjorde et forsøk på ironi.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Ut fra hvordan jeg har oppfattet fetter, gjør han nok det. Tipper han misforsto TS og tolket hans nysgjerrighet som irritasjon og gjorde et forsøk på ironi.
Vis hele sitatet...
Godt å høre, jeg har kort lunte i dag. Poenget står uansett.
Kanskje det er tiggere som har fått meldeplikt og må registrere seg på politihuset hver dag??
Litt morgensatire relatert til tigger-debatten, ja. Håper ikke jeg ga noen hjerteflimmer
Sist endret av fetter; 10. mai 2013 kl. 11:55.
Det er skikkelig trist at noen må stå der hver uke for å få noen poser dagligvarer.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er skikkelig trist at noen må stå der hver uke for å få noen poser dagligvarer.
Vis hele sitatet...
Jah, la oss øke trygden istedenfor, det fungerer jo sånn passe.
Sitat av Tias Vis innlegg
Tuller du? Du mener oppriktig at fattige som biter tennene sammen og trosser kulden, skammen og nedverdigelsen som følger med av å stå fem timer i kø i tjue minusgrader burde kriminaliseres og forbys, bare fordi de vil ha en bærepose med gammelt brød og mat butikkene ikke kan selge?

Jeg har bodd i området i årevis og ser dem hver fredag. De har aldri plaget en sjel.
Vis hele sitatet...
hvorfor skal norske statsborgere konkurrere om mat med utlendinger som ikke har oppholdstillatelse?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvorfor skal norske statsborgere konkurrere om mat med utlendinger som ikke har oppholdstillatelse?
Vis hele sitatet...
Usikker på hvor mye du har fordypet deg i biologien, men det viser seg altså at utlendinger uten oppholdstillatelse er like sultne som norske statsborgere.
Sist endret av McLovin; 10. mai 2013 kl. 14:41.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvorfor skal norske statsborgere konkurrere om mat med utlendinger som ikke har oppholdstillatelse?
Vis hele sitatet...
Når Norge ikke kaster dem ut kan vi ikke la dem sulte. La dem heller stå der å få mat enn å stjele i butikker.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvorfor skal norske statsborgere konkurrere om mat med utlendinger som ikke har oppholdstillatelse?
Vis hele sitatet...
Uhh er du en særdeles kraftig nasjonalist eller??


(..) Og som tillegg til de to over meg som svarte deg;
- det er en overvekt av trengende utlendinger i forhold til trengende nordmenn der på plassen. Det være seg romfolk, arbeidsledige østeuropeere, andre grupper som spanjoler etc etc..

Det ække sånn at Frelsesarmeen diskriminerer f.eks norske narkomane og uteliggere selv om det er ikke-norske uteliggere i matkøen, og nei, nordmennene blir nok ikke skviset ut av utlendingene heller.

Disse rom'ene/sigøynerne og andre er ikke del av en konspirasjon som skal skylle over Norge, ser du. Chill bare sier nå jeg, ingenting å uroe seg over.
Sist endret av aeon_illuminate; 10. mai 2013 kl. 14:56.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvorfor skal norske statsborgere konkurrere om mat med utlendinger som ikke har oppholdstillatelse?
Vis hele sitatet...
Umulig å sulte ihjel i Norge hvis man faktisk prøver å få seg mat.
Vil tørre å påstå at er du norsk statsborger og lever under fattigdomsgrensen så er det din egen feil.
(Er dette ironi så fungerer det dårlig på diskusjonsforum)
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av bjørnar Vis innlegg
Umulig å sulte ihjel i Norge hvis man faktisk prøver å få seg mat.
Vil tørre å påstå at er du norsk statsborger og lever under fattigdomsgrensen så er det din egen feil.
(Er dette ironi så fungerer det dårlig på diskusjonsforum)
Vis hele sitatet...
Det er dessverre ikke ironi, dessverre. Han her mener genuint at romfolket bl.annet "utkonkurrerer" og skviser ut etnisk norske tiggere. Dette vet jeg fra en mende andre tråder i samfunns/politikk-delen som handler om akkurat det samme.
Rom-folket har de siste årene eksponert seg massivt i Norge, men de har ingen historisk bakgrunn i, eller tilknytning til Norge. De kommer til Norge fordi de har oppdaget mulighetene ved å vise frem sin elendighet rett foran øynene på nordmenn med dårlig samvittighet og mye penger. I løpet få år har de etablert seg på hvert eneste gatehjørne hvor det passerer mange mennesker og det lønner seg å sitte med en tiggerkopp. Eller de spiller musikk og gir oss lapper med triste historier. Ethvert gatehjørne ser ut til å være okkupert av en rumener i lenestol med en kopp til å putte penger i. De har gjort selv den korteste turen med trikken til en reise i tigging og bråk, og de har forandret handleturen i sentrum til et sikksakk-løp forbi alle tiggerne med et stort behov for penger.

For lutfattige og rus-avhengige nordmenn som har vanskelig for å tjene penger på noen annen måte enn ved tigging, så er rom-folket en alvorlig trussel. Folk som støtter rom-folket får oppmerksomhet og ros for sitt arbeid, men deres engasjement for utenlandske tiggere går på bekostning av nordmenn. Det går på bekostning av dem som hører hjemme her, og som henter sin inntekt fra gata. Hvorfor skal Norge ta ansvar for alle mulige importerte problemer, i tillegg til vår egen elendighet?
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det er dessverre ikke ironi, dessverre. Han her mener genuint at romfolket bl.annet "utkonkurrerer" og skviser ut etnisk norske tiggere. Dette vet jeg fra en mende andre tråder i samfunns/politikk-delen som handler om akkurat det samme.
Vis hele sitatet...
Og du mener det motsatte?
Eller mener du at det ikke har betydning, at norske tiggere blir fortrengt?
http://www.aftenposten.no/meninger/D...l#.UY5FOMry2hE
Jeg syntes dette er ett veldig bra tilbud. Jeg er for ett tiggerforbud, men ser ikke problemet med å dele ut mat til de vanskeligstilte. Det er en selvfølge at ingen skal sulte i Norge, og jeg må jo si at det er mye bedre å gi mat enn penger. Folk reiser ikke til Norge pga. maten.
Sist endret av caperno; 10. mai 2013 kl. 16:15.
Kan vi værsåsnill å holde dette vennelig?
TS stilte et nøytralt spørsmål. Han spurte ikke om deres meninger om div. invandrerpolitikk...
:I
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg syntes dette er ett veldig bra tilbud. Jeg er for ett tiggerforbud, men ser ikke problemet med å dele ut mat til de vanskeligstilte. Det er en selvfølge at ingen skal sulte i Norge, og jeg må jo si at det er mye bedre å gi mat enn penger. Folk reiser ikke til Norge pga. maten.
Vis hele sitatet...
Av nysgjerrighet: totalforbud eller bare for ikke-norske?

Totalforbud fører jo til at en del fattige i Norge mister sin eneste inntekt, og et selektivt forbud er både vanskelig å definere samt håndheve.
Sitat av fetter Vis innlegg
Av nysgjerrighet: totalforbud eller bare for ikke-norske?

Totalforbud fører jo til at en del fattige i Norge mister sin eneste inntekt, og et selektivt forbud er både vanskelig å definere samt håndheve.
Vis hele sitatet...
Får ikke vanligvis fattige i Norge hjelp av nav?
Sitat av fetter Vis innlegg
Av nysgjerrighet: totalforbud eller bare for ikke-norske?

Totalforbud fører jo til at en del fattige i Norge mister sin eneste inntekt, og et selektivt forbud er både vanskelig å definere samt håndheve.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker at kun norske statsborgere skal ha lov til å tigge, men jeg antar dette kan bli problematisk i forhold til bl.a EØS-avtalen. Derfor så er nok ett totalforbud veien å gå, men da må man også sørge for at ett forbud ikke rammer humanitære organisasjoner som f.eks driver med pengeinnsamling eller selger magasiner. Ingen behøver å tigge i Norge. Vi har både NAV og andre tilbud som vanskeligstilte kan benytte seg av.
Sist endret av caperno; 10. mai 2013 kl. 17:31.
om du står i den køen er det bare din egen feil
Sitat av Litago1 Vis innlegg
om du står i den køen er det bare din egen feil
Vis hele sitatet...
Uansett hva man mener om det synspunktet der så gjør du ikke noe annet enn å peke finger og prøve å bestemme hvem som har skylde. Hva har det å si noe hvem som har skylda for at de er fattige? Problemet blir ikke løst bare fordi man har funnet en syndebukk.
vil de fikse det så får de fikse det selv å slutte å ligge på latsiden
Sitat av Litago1 Vis innlegg
vil de fikse det så får de fikse det selv å slutte å ligge på latsiden
Vis hele sitatet...
Jeg håper du bare troller, for din egen del. For det der er veldig kortsiktig tenkt.

For det første må man se på om det i det hele tatt er et problem de kan løse selv. Ikke alle har muligheten til å bare få seg en jobb - man må da tross alt finne en arbeidsgiver som er villig til å gi deg jobb. Videre kan det også være mennesker som er utenfor systemet av ulike årsaker, og det å få støtte av nav er ikke noe som er enkelt for personer som er ressurssvake. Det er rett og slett et helvetes byråkrati man må gjennom - og mange klarer ikke dette.

Det å ha en holdning som "dette må de løse selv" er noe som ikke gjør annet enn å eskalere problemet, i tillegg til at man gjør livssituasjonen for svake mennesker i samfunnet enda verre.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det er dessverre ikke ironi, dessverre. Han her mener genuint at romfolket bl.annet "utkonkurrerer" og skviser ut etnisk norske tiggere. Dette vet jeg fra en mende andre tråder i samfunns/politikk-delen som handler om akkurat det samme.
Vis hele sitatet...
Det er jo fakta at dem jager bort norske tiggere fra dem beste plassene, du kan selv gå å spørre en norsk tigger

Hvis dem har mat nok til alle så bryr det meg ikke , men hvis norske borgere må stå i kø blandt utenlandske mennesket å krige om maten så er det noe galt .

Fattighuset og frelsearmen støtter jeg forresten med penger flere ganger i året

http://www.nettavisen.no/m/?articleId=3129706

Sitat av McLovin Vis innlegg
Usikker på hvor mye du har fordypet deg i biologien, men det viser seg altså at utlendinger uten oppholdstillatelse er like sultne som norske statsborgere.
Vis hele sitatet...
Hvis du er så lite oppegående at du ikke skjønner at det er noe rart når utenlandske borgere står i matkø i norge så må jeg nesten gi deg applaus ...

De kan skaffe seg mat i sitt eget hjemland
de kan søke asyl i norge og få mat
de kan jobbe ..

hvis dem ikke er Turister med penger , skal jobbe eller søke asyl så har dem ikke noe i norge å gjøre . men det er heldigvis snakk om tid før politikerne jager dem ut
La nå de som prøver å få seg en matbit på ærlig vis få det. Hva er problemet?

Og når det kommer til å gi noe til en person som tigger, velger du det helt selv. Enten så gir du noe, eller ikke. Ferdig med det, livet går videre. Jeg personlig gir ikke et øre til utelanske tiggere, da jeg blir lettere provosert av alt maset og kjase rundt de, urytmisk musikk, dårlig ånde, blomster og plakter døtta opp i min intimsone når jeg skal rekke toget. Sørgelig nok drar jeg de alle under en kam. -Jada, folk har det fælt, bla bla bla.
Når det kommer til norske narkomane og norske uteliggere, stiller saken seg anderledes. Her gir jeg gjerne alt mitt veksel eller mer, noen ganger kjøper jeg =Oslo, av disse får jeg i hvertfall et Takk, ikke stjålene blomster fra Plantasjen. Ikke kom å fortell meg at denne gruppa har kjøpt 300 roser hver eneste dag for så å tigge. Og hvis de er kjøpt, hvorfor tigge?

Min oppfordring er å hjelpe norske statsborgere først og fremst. Det er ikke naturlig for meg som helnorsk å hjelpe en romener eller whatever, når det sitter en norsk ved siden av.
Kanskje de venter på å få passet sitt. Norske myndigheter deler jo ut pass som om det var godteri
Sitat av Fishface Vis innlegg
For lutfattige og rus-avhengige nordmenn som har vanskelig for å tjene penger på noen annen måte enn ved tigging, så er rom-folket en alvorlig trussel. Folk som støtter rom-folket får oppmerksomhet og ros for sitt arbeid, men deres engasjement for utenlandske tiggere går på bekostning av nordmenn. Det går på bekostning av dem som hører hjemme her, og som henter sin inntekt fra gata. Hvorfor skal Norge ta ansvar for alle mulige importerte problemer, i tillegg til vår egen elendighet?
Vis hele sitatet...
Det lurer jeg også på, men om de skal få lov til og at vi skal godta at de kommer er en ting (jeg er absolutt imot)...

... men det betyr ikke at vi skal kaste all medmenneskelig på båten for de som faktisk er her heller. Å plage dem til de drar er ikke en holdbar idè.
Sist endret av DumDiDum; 10. mai 2013 kl. 19:18.
Jeg vil jo ikke si at det er å plage når de kommer frivillig. Overse er ordet.
Navbruker fra Moss
Sitat av McLovin Vis innlegg
Usikker på hvor mye du har fordypet deg i biologien, men det viser seg altså at utlendinger uten oppholdstillatelse er like sultne som norske statsborgere.
Vis hele sitatet...
Vel det er garantert flere enn deg som har lyst på dama di , men du deler vel med deg siden du mener at alle bare kan komme å få .
Sitat av LINNERN Vis innlegg
Vel det er garantert flere enn deg som har lyst på dama di , men du deler vel med deg siden du mener at alle bare kan komme å få .
Vis hele sitatet...
For en helt absurd analogi, og den gir ikke en gang mening. Alle mennesker har rett på å ikke sulte, uansett hvor de kommer fra. Når de er i vårt land er det vårt ansvar å sørge for at de ikke sulter. Dette er en primærbehov man må ta hensyn til. Man kan diskutere hvor vidt man ønsker å ha de her, men enn så lenge de er her må de ha tilgang på mat.
Navbruker fra Moss
http://tablet.dagbladet.no/2013/05/1...drer/27104811/

I Løpet av 7 år har den lovlige innvandringen kostet oss 70 milliarder kroner
Og så skal vi bruke penger på ikke lovlige innvandrere vel dette tsr drepen på oss økonomisk

http://www.dagbladet.no/2013/05/10/n...drer/27104811/
Sitat av etse Vis innlegg
For en helt absurd analogi, og den gir ikke en gang mening. Alle mennesker har rett på å ikke sulte, uansett hvor de kommer fra.
Vis hele sitatet...
Vel, mer nøyaktig tipper jeg alle mennesker du er tvunget til å se har rett til å ikke sulte? For jeg regner med at du er som meg og de fleste andre nordmenn, og gladelig bruker pengene du har tjent selv på deg selv.. vel vitende om at små barn i andre land sulter?

Jeg er nemlig fullstendig klar over at pengene jeg bruker på kaffe i uka sannsynligvis kunne redda livet til et lite somalsk barn, og på lik linje med absolutt alle andre fortsetter jeg å bruke pengene på meg selv og de rundt meg... men jeg synes nå at jeg mister retten til å komme med intetsigende utsagn som "alle har rett på å ikke sulte" når jeg så åpenbart prioriterer egne tåpelige luksusbehov foran andres basisbehov.

Wikipedia: In 2012, the FAO estimated that 868 million people are undernourished (12% of the global population) and that malnutrition is a cause of death for more than 2.5 million children every year.
Sist endret av DumDiDum; 11. mai 2013 kl. 00:56.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av LINNERN Vis innlegg
Vel det er garantert flere enn deg som har lyst på dama di , men du deler vel med deg siden du mener at alle bare kan komme å få .
Vis hele sitatet...
Og den hypotetiske dama til McLovin er en ressurs alle er avhengige av for å overleve? Gratulerer med verdens mest sugne sammenlikning.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vel, mer nøyaktig tipper jeg alle mennesker du er tvunget til å se har rett til å ikke sulte? For jeg regner med at du er som meg og de fleste andre nordmenn, og gladelig bruker pengene du har tjent selv på deg selv.. vel vitende om at små barn i andre land sulter?

Jeg er nemlig fullstendig klar over at pengene jeg bruker på kaffe i uka sannsynligvis kunne redda livet til et lite somalsk barn, og på lik linje med absolutt alle andre fortsetter jeg å bruke pengene på meg selv og de rundt meg... men jeg synes nå at jeg mister retten til å komme med intetsigende utsagn som "alle har rett på å ikke sulte" når jeg så åpenbart prioriterer egne tåpelige luksusbehov foran andres basisbehov.

Wikipedia: In 2012, the FAO estimated that 868 million people are undernourished (12% of the global population) and that malnutrition is a cause of death for more than 2.5 million children every year.
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske uenig her. Ja, jeg som nesten alle andre mennesker her på jorda, er også i en grad egoistisk og unner meg visse goder for penger jeg heller kunne brukt på veldedighet. Men jeg mener uansett ikke det forandrer noe som helst rundt problemstillingen. Men ja, både meg og de fleste andre kunne sikkert gjort betydelig mer for å hjelpe andre.

Men det som er problemstillingen her er rett og slett folk som påstår at man ikke skal gi mat til ulovlige invandrere og rolfolket; og der er jeg uenig. Jeg mener at når man deler ut mat til folk som sulter skal man ikke gjøre skille på folk - de har alle like mye rett på denne maten, uansett om han er etnisk norsk eller tilreisende fra Romania.
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg er ganske uenig her. Ja, jeg som nesten alle andre mennesker her på jorda, er også i en grad egoistisk og unner meg visse goder for penger jeg heller kunne brukt på veldedighet. Men jeg mener uansett ikke det forandrer noe som helst rundt problemstillingen. Men ja, både meg og de fleste andre kunne sikkert gjort betydelig mer for å hjelpe andre.

Men det som er problemstillingen her er rett og slett folk som påstår at man ikke skal gi mat til ulovlige invandrere og rolfolket; og der er jeg uenig. Jeg mener at når man deler ut mat til folk som sulter skal man ikke gjøre skille på folk - de har alle like mye rett på denne maten, uansett om han er etnisk norsk eller tilreisende fra Romania.
Vis hele sitatet...
du vet vel at det bare kommer til å komme flere og flere når ryktene om gratis mat sprer seg ? å gi dem mat løser ingen problemer
Gud bedre... Vel, siden dette har degenerert til en (enda en) meningsløs debatt om rumenske sigøynere, så får jeg vel helle bensin på bålet og trekke inn litt feminisme også, da.

Jeg merket meg to innlegg her:
Sitat av LINNERN Vis innlegg
Vel det er garantert flere enn deg som har lyst på dama di , men du deler vel med deg siden du mener at alle bare kan komme å få .
Vis hele sitatet...
Sitat av luni Vis innlegg
Og den hypotetiske dama til McLovin er en ressurs alle er avhengige av for å overleve? Gratulerer med verdens mest sugne sammenlikning.
Vis hele sitatet...
skrevet av to personer som er diamtralt uenige. Likevel ser de ut til å godta det underliggende premisset - nemlig at brukeren McLovin har rett til å bestemme hvem hans potensielle kjæreste skal få lov til å ligge med. Anmerk at brukeren McLovin aldri har nevnt "dama si" med et kløyva ord, hvilket er forventet, da han ikke skriver slike tåpeligheter.

Nå, jeg forventer nicket LINNERN er klar over at kvinner ikke er salgsvarer her til lands og at hallikvirksomhet og sexslaveri er forbudt. Mest sannsynlig mente han det "ironisk". Akkurat som luni ikke agiterte for slike avkyeligheter, men heller ikke tok tak i det mest fundamentale og kastet ballen tilbake med i samme stil. En ting man bør få med seg er at det er ikke greit å være sleivete bare fordi man er ironisk. Ironi krever intelligens, humor og forståelse av situasjonen - du kan bruke ironi til å si ting som ellers er upassende, men da er minstekravet at folk ler. Det er ikke tilfellet her. Særlig LINNERN; det du skriver er den klassiske "haha, jeg vet at dette er feil, men jeg sier det påtatt ironisk, derfor er det greit selv om jeg egentlig mener det litt".

Poenget mitt er at denne tåpelige sammenliogningen ville aldri ha oppstått i utgangspunktet hvis det ikke var en særdeles giftig holdning som lå til grunn. Tilsvarende skulle en ytring av slik idiotisk karakter bli dementert på dette grunnlaget også, og ikke bare fordi sammenligningen rent praktisk ikke holdt mål. At sistnevnte er fraværende er mildt sagt urovekkende.

Avslutningsvis: kan vi nå vennligst slutte å omtale sigøynerne som rumenere? Hvis noe kun angår samene her i Norge, så bruker vi ikke betegnelsen nordmenn da det er misvisende. Det er rett og slett nedrig å slå den gjengse rumener i hartkorn med sigøynerne. "Østeuroåeiske tiggere" er enda verre, men den har gått litt av moten. Vil man presisere hvilke sigøynere det er snakk om, så får man ta med opprinnelseslandet i betegnelsen.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Avslutningsvis: kan vi nå vennligst slutte å omtale sigøynerne som rumenere? Hvis noe kun angår samene her i Norge, så bruker vi ikke betegnelsen nordmenn da det er misvisende. Det er rett og slett nedrig å slå den gjengse rumener i hartkorn med sigøynerne. "Østeuroåeiske tiggere" er enda verre, men den har gått litt av moten. Vil man presisere hvilke sigøynere det er snakk om, så får man ta med opprinnelseslandet i betegnelsen.
Vis hele sitatet...
Det nye politisk korrekte navnet er forøvrig bostedløse.

Rimelig ironisk, siden de faktisk har hjem, bare i et annet land.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
De kan skaffe seg mat i sitt eget hjemland
de kan søke asyl i norge og få mat
de kan jobbe ..

hvis dem ikke er Turister med penger , skal jobbe eller søke asyl så har dem ikke noe i norge å gjøre . men det er heldigvis snakk om tid før politikerne jager dem ut
Vis hele sitatet...
Vel du har tydlig vis ikke peiling på asylpolitikk, for å få asyl må man være forfulgt i hjemlandet med fare for eget liv eller tortur. Det er ikke noe som heter økonomiske flyktninger eller klimaflyktninger i Norge. MAO de kan ikke få asyl i Norge.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det nye politisk korrekte navnet er forøvrig bostedløse.

Rimelig ironisk, siden de faktisk har hjem, bare i et annet land.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at dem har et hjem i hjemlandet?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvordan vet du at dem har et hjem i hjemlandet?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har de det. Vinterene i Romania er rett og slett for kalde til å ikke ha hus.

For det meste bor de i egne landsbyer.. og rimelig mange i hvert hus, men de tar vare på hverandre. Husene de bruker er også rimelig billige.. men mer enn gode nok.

Du må huske på at dette er folk som har råd til å sette seg i bilen sin og kjøre til Norge. Litt på lik linje med at asyl-søkerene som kommer hit er de som har råd til å bruke mange tusen kroner på en flybillett hit. Morsomt fenomen det også... men hjelpe skal vi, istedenfor å hjelpe de som faktisk er så fattige at de, vel, ikke har råd til å ta seg en tur opp hit. Hele greia er bare syk.

http://food4thoughtfood4life.files.wordpress.com/2011/07/romanian-pics-036.jpg?w=300&h=225
Sitat av Fishface Vis innlegg
Ethvert gatehjørne ser ut til å være okkupert av en rumener i lenestol med en kopp til å putte penger i. De har gjort selv den korteste turen med trikken til en reise i tigging og bråk, og de har forandret handleturen i sentrum til et sikksakk-løp forbi alle tiggerne med et stort behov for penger.
Vis hele sitatet...
Et helvettesscenario! Jeg har en fin dag, så ser jeg en fattig, og jeg merker hvordan stresset går opp - jeg kan ikke ferdes i byen lenger uten å bli genuint sinna! Det har nærmest ødelagt livet mitt, rom-folket har sendt psyken min inn i en tung depresjon. Jeg sitter hjemme, og krangler på internett, fordi romfolket har gitt meg sosial angst. Hva vil skje om jeg går ut neste gang? Vil en gammel dame be meg om penger? Vil en ung mann spille trekkspill på t-banen? Kanskje, og dette hadde vært ekstremt, vil en av de rappe lommeboka mi når jeg sjangler full hjem? JEG FØLER MEG RETT OG SLETT IKKE TRYGG!

...fy faen, nordmenn er så jævla bortskjemte at jeg ikke har ord. For en boble vi lever i, hvis vi tillater dette å være et politisk problem.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du må huske på at dette er folk som har råd til å sette seg i bilen sin og kjøre til Norge. Litt på lik linje med at asyl-søkerene som kommer hit er de som har råd til å bruke mange tusen kroner på en flybillett hit. Morsomt fenomen det også... men hjelpe skal vi, istedenfor å hjelpe de som faktisk er så fattige at de, vel, ikke har råd til å ta seg en tur opp hit. Hele greia er bare syk.
Vis hele sitatet...
Så hvis man er rik nok til å bo i et hus, og klarer å slenge seg på en minibuss opp til Norge (som ikke nødvendigvis er så jævla dyrt), så er man for rik til at det legitimerer både å få oppholdstillatelse, eller det å tigge på gata? Hva er fattigdom for deg?
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 11. mai 2013 kl. 13:16.
Sitat av EoT Vis innlegg
Så hvis man er rik nok til å bo i et hus, og klarer å slenge seg på en minibuss opp til Norge (som ikke nødvendigvis er så jævla dyrt), så er man for rik til at det legitimerer både å få oppholdstillatelse, eller det å tigge på gata? Hva er fattigdom for deg?
Vis hele sitatet...
Bombasa lurte på hvordan jeg visste at de hadde hus... og de kjører minibussen familien eier, ja.

Fattigdom for meg er menneskene som ikke har nok å spise, og som ikke bare har ernæingsproblem men faktisk genuint ikke har penger til mat. Det er også menneskene som sliter med å skaffe blyant og papir til barna sine på skolen, som de desperat forsøker å gi mest mulig skolegang.. fordi de ønsker at de skal få bedre liv. Det er også menneskene som bor i jævlige høl av shantytowns, hvor dop, usikkerhet og jævelskap florerer.. og som daglig lever med en usikkerhet vi knapt kan forstå. Det finnes massevis av dem der ute, hvis du bare løfter blikket litt.

Det man ser med sigøynere i Norge er nok mye det samme man ser med tiggere i mange land, de tjener på å se skitne og jævlige ut. I India ser jo absolutt alle som tigger møkkete og slitne ut, men ser man etter hvordan alle de andre fattige vasker seg ser man at de går til nærmeste elv eller vannkran... som er dønn gratis. Tiggerene er møkkete fordi de tjener penger på å være møkkete... fordi naive idioter kjøper det.
Sist endret av DumDiDum; 11. mai 2013 kl. 13:46.