Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 8588
Jeg bor i et bygg med flere andre, som så mange andre studenter. Dette har funket kjempefint helt til den siste uken når en leieboer har flyttet inn som spiller høy musikk med bass som faktisk gjør at hvis jeg skal overdøve den må jeg sette mitt anlegg 1/3 av styrken.

Han har fått klager av flere enn meg, og spiller høy musikk frem til han mener det er passende for andre å legge seg (24-1) om natten.

En liten dum ting for denne kløpperen av en kronidiot er at han røyker hasj så det lukter ut av bygget om han åpner vinduet på kvelden. Så mitt spørsmål er..

Hvordan kan man si ifra til politi om slik aktivitet, uten at de tester meg/blander inn meg? Jeg er ikke interessert i å bli testet, da jeg har gått i gangene og sikkert fått det på klærne, jeg røyker ikke selv.

Til dere som roper at han må få kose seg: Alle skal få kose seg så mye de vil, så lenge det ikke går utover andre. Når man heller ikke kan høre på høflige hendvenelser fra flere som bor samme sted, da er grensen nådd hva "vær så snill" måten å gjøre ting på gjelder. Mest interessert er jeg i at han får noen problemer og forhåpentligvis kastes ut. Hvorfor går jeg ikke rett til utleier? Fordi han eier sin del, og han er så forkastelig narsissistisk hva han selv angår.

Hvordan er man en sneaky-anonym-angiver? Blir litt drastisk å sende brev med avisbokstaver i.
Det første du gjør er å banke på døren til fyren, eller stoppe han i oppgangen og si "Hei, jeg/vi lurte på om du kun roe ned musikken litt/skaffe deg et headsett. Det er veldig plagsomt for oss andre også. Vi hadde også helst sett at du hadde røykt et annet sted, det lukter overalt"
Sist endret av Sinken; 7. mars 2013 kl. 22:38.
Har han fått klagene in persona? Det lønner seg som regel å
være direkte, selv om det kan være ubehagelig i øyeblikket.

*Edit*: Sinken tok en ninja.
Sist endret av PVestlandia; 7. mars 2013 kl. 22:42.
for det første så kan du ikke teste positiv på hasj fordi en i samme bygg som deg røyker.
du kan prøve å snakke på en ordentlig måte med personen først, hjeper ikke det er han av den typen som bare forstår EN ting.. juling. politiet tar imot anonyme tips og du vil ikke bli innblandet om du "tyster" lykke til med "den hyggelige naboen"
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det første du gjør er å banke på døren til fyren, eller stoppe han i oppgangen og si "Hei, jeg/vi lurte på om du kun roe ned musikken litt/skaffe deg et headsett. Det er veldig plagsomt for oss andre også. Vi hadde også helst sett at du hadde røykt et annet sted, det lukter overalt"
Vis hele sitatet...
Dette er gjort av meg tre ganger, og av fire andre, samme hvor hevngjerrig jeg er nå, så har jeg gjort tre høflige forsøk uten å få gehør, da synes jeg det er nok. Selv ikke når jeg sa at vi kunne ta en kaffekopp og eller et glass saft og finne ut hva slags bass som passet for begge, fikk jeg ikke noe gehør. Ei heller når jeg prøvde å snakke om musikken, da jeg selv hører på lignende, for så å nevne at det hadde vært fint om han kunne nyte musikken med litt mindre bass, så jeg kunne nyte søvnen min. Når ikke dette er nok, vet jeg ikke hva som er det.

edit: ser jeg klarte å utelate dette i mitt første innlegg, så nå får jeg vel 10 svar etter dette der de sier det samme fordi de ikke leser hele tråden.
Sist endret av Xasma; 7. mars 2013 kl. 22:45.
Bland nå ikke de to tingene sammen da. Musikken er plagsom, det vil de fleste være enig i. Men å skulle gå på dette med hasjrøyking for å "knekke" fyren blir lavmål etter min mening.
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av stimmer Vis innlegg
Bland nå ikke de to tingene sammen da. Musikken er plagsom, det vil de fleste være enig i. Men å skulle gå på dette med hasjrøyking for å "knekke" fyren blir lavmål etter min mening.
Vis hele sitatet...
Javel. Ærlig talt bryr jeg meg lite. Når man ikke er villig til å inngå kompromiss når man bor over 20 sammen, så har jeg få ord som beskriver hvor idiot man må være. Alle andre er hyggelige og har et vors/fest innimellom, men ikke mandag, tirsdag, onsdag og idag - torsdag. Jeg har ingen respekt for mennesker som oppfører seg som om de er jordas midtpunkt og kan gjøre som de vil.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Høres ut som en ufordragelig type som fortjener en lærepenge. Få han kastet ut og tatt for bruk av narkotika er et spark i riktig rettning
Hva er problemet? Ring snuten og forklar at du tror han røyker hasj.

Aner ikke om oppbevaring av hasj fører til fengsel, men isåfall er du kvitt han i noen uker/måneder. Hvis ikke, så slutter han i det minste med røykingen. Siden du allerede har konfrontert han så henter du sikringa ut av sikringsskapet hvis han spiller langt ut på natt. Ikke la deg styre av andre, få slutt på det nå. Om du vil gjøre det på den mer diskrè måten å ta sikringa eller å gå på døra hans å skjelle han ut får være opp til deg.
Du må ikke nødvendigvis nevne til de uniformerte at det er narkotika inne i bildet.

Etter at dere har gitt vedkommende gjentatte klager på husbråk, så vil politiet selv trappe opp på døra til personen med en advarsel. Skulle det skje, så vil jeg tro han ikke tør kjøre sitt eget løp mtp. at han har andre lugubre ting i leiligheten. Eventuelt at du truer han med at du vet hva han driver med på kveldstid, det stinker. Skru av bassen på anlegget, ellers...

Du får han ikke kastet ut av leiligheten pga. av litt hasjrøyking, det skal litt mer til, vil jeg tro. Du risikerer i verste fall et enda surere forhold til vedkommende kommer politiet på døra i jakt på litt hasjis.
Sist endret av Hei-Det-Er-Meg; 7. mars 2013 kl. 23:05.
Alle peker fingre på fyren som ikke har mulighet til å forklare seg. Hvorfor ikke bare prate med han? OP som spør om måter å hevne seg, mens å finne en løsning på konflikten kommer etterpå.

Snakk med han, og hold deg for god til å blande inn politiet. Det resulterer kun i en liten bot, og en som garantert ikke blir hyggeligere mot deg.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Crabman Vis innlegg
Alle peker fingre på fyren som ikke har mulighet til å forklare seg. Hvorfor ikke bare prate med han? OP som spør om måter å hevne seg, mens å finne en løsning på konflikten kommer etterpå.

Snakk med han, og hold deg for god til å blande inn politiet. Det resulterer kun i en liten bot, og en som garantert ikke blir hyggeligere mot deg.
Vis hele sitatet...
Gå lengre opp i tråden, verbal konfrontasjon var ikke suksessfult.
Tenk om fyren er inni et kriminellt milijø du ikke vettom, å du blir tatt for tysting, eventuelt kødder med feil person, da lager du det bare værre for deg selv.

Det du kan gjøre er å ringe polti ETTER 2300 å si at lyden sjenerer deg.
Bare pass på at du ikke roter deg inn i noe du ikke vil rote deg borti, if u know what i mean ;

Sitat av Crabman Vis innlegg
Alle peker fingre på fyren som ikke har mulighet til å forklare seg. Hvorfor ikke bare prate med han? OP som spør om måter å hevne seg, mens å finne en løsning på konflikten kommer etterpå.

Snakk med han, og hold deg for god til å blande inn politiet. Det resulterer kun i en liten bot, og en som garantert ikke blir hyggeligere mot deg.
Vis hele sitatet...
Boten stiger etterhvert og annlegget vil bli beslaglagt etterhvert!
Hvem eier bygården? Informer eier om at det er mye støy, bruk/mulig omsetning av narkotika i leiligheten. Gjør ikke de noe ringer du politiet. Når et menneske ikke kan respektere at han bor i nærheten av andre er dette velfortjent.
Hvis han tyster på feil person kan hele livet hans være ødelagt etterpå, så folk bør være forsiktige om hva dere tipser han om.

det er faktisk ikke alltid purken stiller opp når du trenger dem!!
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Gå lengre opp i tråden, verbal konfrontasjon var ikke suksessfult.
Vis hele sitatet...
Mest sannsynligvis fordi OP ikke var direkte nok.

Dukk opp på døren hans å fortell at du er DRIT lei, og at du helst ikke har lyst til å ta det opp med politiet.
Nytter ikke å bare fortelle han at han "kan dempe seg pittelitt om kveldene" med høflig og snill stemme.

Sitat av Laude Vis innlegg
Boten stiger etterhvert og annlegget vil bli beslaglagt etterhvert!
Vis hele sitatet...
Å bruke masse tid og energi på å få kastet bort en person som kanskje kan få livet sitt ødelagt fordi du ikke orket å ta en ordentlig prat med ham ser jeg virkelig på som lavmål. Han kan umulig være så idiot at han gjør det med vilje BARE for å plage naboene sine?
Sist endret av Juicekongen; 8. mars 2013 kl. 00:01.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Mest sannsynligvis fordi OP ikke var direkte nok.

Dukk opp på døren hans å fortell at du er DRIT lei, og at du helst ikke har lyst til å ta det opp med politiet.
Nytter ikke å bare fortelle han at han "kan dempe seg pittelitt om kveldene" med høflig og snill stemme.



Å bruke masse tid og energi på å få kastet bort en person som kanskje kan få livet sitt ødelagt fordi du ikke orket å ta en ordentlig prat med ham ser jeg virkelig på som lavmål. Han kan umulig være så idiot at han gjør det med vilje BARE for å plage naboene sine?
Vis hele sitatet...
personen som JEG mente kunne få ødelagt livet sitt var han som startet denne tråden hvis han "tystet".

Å ikke alle er så tøffe i kjeften at de tørr å være så direkte som deg, gjerne Trådstarter sliter med angst?
Sitat av Laude Vis innlegg
personen som JEG mente kunne få ødelagt livet sitt var han som startet denne tråden hvis han "tystet".

Å ikke alle er så tøffe i kjeften at de tørr å være så direkte som deg, gjerne Trådstarter sliter med angst?
Vis hele sitatet...
Isåfall får han opplyse det i førsteposten sin. Jeg kan ikke gå rundt å gjette om folk har angst eller ikke på freakforum.

Og det jeg mente er at å få narkotika på rullebladet kan ødelegge fremtidsplanene til veldig mange mennesker, men det er helt rett det du sier at OP også kan ødelegge for seg selv hvis denne naboen har farlige venner. Ikke verdt det å tyste på han i mine øyne, ikke for noe så meningsløst som dette.
Sist endret av Juicekongen; 8. mars 2013 kl. 00:07.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Mest sannsynligvis fordi OP ikke var direkte nok.

Dukk opp på døren hans å fortell at du er DRIT lei, og at du helst ikke har lyst til å ta det opp med politiet.
Nytter ikke å bare fortelle han at han "kan dempe seg pittelitt om kveldene" med høflig og snill stemme.



Å bruke masse tid og energi på å få kastet bort en person som kanskje kan få livet sitt ødelagt fordi du ikke orket å ta en ordentlig prat med ham ser jeg virkelig på som lavmål. Han kan umulig være så idiot at han gjør det med vilje BARE for å plage naboene sine?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er at han gjør det FOR å plage naboene, mer "naboene får finne seg i det", en kar jeg kjente på grunnskolen var akkurat sånn...
Har du ingen huseier, eller en bestyrer du\dere kan snakke med?

Politiet blander seg nok ikke inn med mindre du påpeker hasjrøykinga. Jeg syns det er til pass bare hvis du går igjennom bestyreren og prøver med musikken først.
Ring politiet hver gang det er bråk - få de andre til å gjøre det de også. Trenger ikke nevne noe om hasj.

Kan jo også si fra til han om at hvis han ikke slutter med bråket så kommer du/dere til å begynne å ringe politiet angående bråk..

Du trenger vel ikke være redd for at det lukter hasj av deg når du ikke røyker? Bare å ta en pisse prøve hvis lakrisfolket tror at det er deg.
kan du ikke gi han en siste advarsel? bare si at du må ha slutt på den hasj røykinga inne og all musikken etter 11, er bare unødvendig og blande politiet inn i bilde, det eneste de vill gjøre er og ta han med på stasjonen, og gi han et forelegg. det er bedre og si ifra til huseieren isåfall.
Først og fremst må du konfrontere mannen på en skikkelig måte. Deretter ber du han om og holde hasjrøyken under kjøkkenvifta
Be han dempe musikken, gjør han ikke det truer du med og ringe snuten.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Isåfall får han opplyse det i førsteposten sin. Jeg kan ikke gå rundt å gjette om folk har angst eller ikke på freakforum.

Og det jeg mente er at å få narkotika på rullebladet kan ødelegge fremtidsplanene til veldig mange mennesker, men det er helt rett det du sier at OP også kan ødelegge for seg selv hvis denne naboen har farlige venner. Ikke verdt det å tyste på han i mine øyne, ikke for noe så meningsløst som dette.
Vis hele sitatet...
Å ødelegge nattesøvnen og livskvaliteten til noen er ikke nok å klage på? Da lever du et tilsynelatenede fredfullt liv ass..
Ikke nevn noe om politiet i det hele tatt når du snakker med ham....hjør du du det har han jo en veldig god formening om hvem som har ringt dem i fall dem skulle dukke opp, enten det er du eller andre som ringer. Det er normal skikk og bruk å ta hensyn til sine omgivelser og etter 23:00 bør det uansett være rolig. Det virker som at din nye nabo ikke evner å innrette seg deretter....ring politiet dersom huseier ikke er interresert i gjøre noe. Et alternativ kan jo kanskje være å flytte selv? Ikke fordi du bør la ham holde på slik han gjør, men det løser tross alt dine problemer dersom ingenting annet hjelper....
Få litt bein i nesa og si fra til han skikkelig
Har selv bodd med en idiot.
Gå sammen (da blir han mer satt ut) og si ifra at dere er drittlei av måten han oppfører seg i kollektivet, og han bør skjerpe seg før dere går videre med det. Gi han en siste sjanse
Oppfører han seg fortsatt som en gjøk, ta kontakt med huseier, og si at den ene som bor der ikke oppfører de andre beboerne med respekt. Han kommer til å ringe å gi han en advarsel. Skjerper han seg ikke da, kommer huseier til å kaste han ut.
dumstein
Xasma's Avatar
Trådstarter Donor
Altså, jeg kommer ikke til å trappe opp på døren og være uhøflig eller banne og hyle. Jeg har heller ikke angst, og jeg vet ikke hvor mye mer direkte enn "det har vært bass som har blitt spilt etter 22 som har holdt meg våken, kan du være så vennlig og skru av bassen da, siden det skal være stille da." Hvis jeg ikke tar det opp på en skikkelig måte når jeg selv konfronterer personen så står jeg der selv med skjegget i postkassa om det senere skulle være noe.

Hvis jeg ringer politiet om husbråk, så er det det samme som å ringe om hasjrøyking, det lukter i hele gangen. Forsåvidt en god idé.

Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Å bruke masse tid og energi på å få kastet bort en person som kanskje kan få livet sitt ødelagt fordi du ikke orket å ta en ordentlig prat med ham ser jeg virkelig på som lavmål. Han kan umulig være så idiot at han gjør det med vilje BARE for å plage naboene sine?
Vis hele sitatet...
Les hele tråden. Å tro man er eneste personen som har noe å si blandt over 20 personer, når flere nærmer seg på en høflig måte, og han ikke gidder å gjøre noen endring, får han takke seg selv for alt han mottar. Om hans motivasjon er å plage, skal jeg ikke spekulere i, men en vill antagelse er at han koser seg og ikke bryr seg om de andre.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Avtal med de andre; etter stilletid så går dere på rundgang og banker på og klager på lydnivået...
klag til huseieren hver gang han bråker, evnt ta opp lyden med tlf.. virker ikke det så begynn med psykisk terror
Selv om ikke det løser noen problemer ville jeg følt meg bedre etter å ha klødd meg i ræven med tannbørsten hans
Snakk med de andre og avtal at neste gang han spiller høy musikk etter klokken 23 kan dere ringe og klage til politiet. Hva han driver med når han spiller høy musikk så sent på kvelden får være hans ting, og hvis da politiet kommer på døra hans for å be han dempe seg og han har tatt narkotika er det ingen andre sin feil.
Eventuelt kan du skrive et anonymt brev og henge det på døra hans, hvor du forklarer deres situasjon og hva loven sier, og at dere ikke har lyst til å blande politiet inn i det for hans skyld.
Hvis han ikke skjerper seg etter det kan dere bruke trumfkortet deres.
Be han flytte til anker, der røyker alle hasj og spiller høy musikk.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Litt off topic, men er det egentlig sånn at politiet bryr seg hvis de får meldinger om noen som røyker hasj i studentboligen sin? Eller feks om noen går ute med en joint? Jeg føler ihvertfall at politiet her i Oslo har mer å gjøre på enn slike filleting.
Avtal med de andre at dere gir ham samme behandling i retur.

1. Spill høy musikk kl. 07:00 (evt. skru en megafon-sirene av og på med 10min intervall fra 06:00-07:00) hver morgen
2. Sett baljer med eddik og en vifte foran rommet hans hver kveld
3. Alle later som ingenting

4. ???
5. ...PROFIT!
Dere kan alle sammen spleise på et kamera og ta hevn og filme det, så tar han kanskje hevn tilbake Og da får vi fin underholdning på tven
Sitat av PurFaen Vis innlegg
Selv om ikke det løser noen problemer ville jeg følt meg bedre etter å ha klødd meg i ræven med tannbørsten hans
Vis hele sitatet...
så du ville likt og hatt noens munnbakterier opp i rumpa? nasty
Kjenner meg igjen i situasjonen. Bortsett fra at naboen min holdt på til 07 om mårran.

Anyway. Snakket med han to ganger, ingen forbedring. La inn klage hos styret i blokka - de sendte han brev. Han fortsatte å være like ille. Jeg snakker med han igjen.

Ny klage blir sendt, han blir sur og syns jeg overreagerer.

Han fortsetter, jeg får beskjed av styret om å loggføre all bråk så vi får sendt han ut av blokka med skriftlig grunnlag og bevis. (Tvangssalg av leilighet).

Jeg begynner med dette, og snakker med han to-tre ganger i mellomtiden. Først da roet han seg endelig ned.

Dette var en enorm forandring i livet hans som det tok lang tid for han å godta. Han hater meg også nå selfølgelig.
Sist endret av Source; 8. mars 2013 kl. 15:29.
Dunk på døra å si "kunne du vært så snill å dempet luden? Det er litt høyt mtp tiden på døgnet, og jeg har hørt flere snakke om hasjlukt så du burde være forsiktig fordi noen sier ifra ettervert tenkte bare å si ifra å det hadde vert greit om du kunne dempe musikken"
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Snur litt på dette, noen som har noen gode metoder for å dempe lydnivået som kommer inn i rommet?
mer isolasjon.. eggekartonger for å bryte lyd, sette bassern på en sekk full av vann.
Jeg tror reglene for leietakere sier det skal være rolig etter 23:00 i ukedager og 24:00 i helgen etter hva jeg har opplevd pleier folk å begynne å dempe det 22:00. Og om du klager til politiet kommer de nok. 3 advarsler fra politiet resulterer vanligvis i utkastelse. Problem solved
Sist endret av pLaNfOrge; 8. mars 2013 kl. 16:15.
Jeg må bare få sagt; Tenk hvilken mulighet du har for frihet av hva musikkspilling angår! Du kan spille hva du vil når du vil. Du kan være fri. Tenk så artig det hadde vært om alle i blokka tenkte sånn
Haha, jeg tenker akkurat som deg Taurean. Hver gang jeg har hatt en bråkete nabo har jeg vært glad til, for da kan jeg bråke også. Naboen min har det med å ha noen skikkelig fuktige hagefester hele sommeren. De varer til 8-9 om morgenen neste dag og det er skråling, musikk, knusing osv. natten lang. Jeg kan ikke bruke soverommet mitt når det står på, fordi jeg har vindu rett ut mot festen.

Men det positive er at jeg kan ha noen helvetes fester selv når det passer meg!

Det har også hendt at jeg har stått opp og joina nabofesten hvis de har holdt meg våken.
Jeg tror du har kommet frem til en grei løsning på problemet, hvis nok personer fra samme sted ringer inn med klage om bråk så blir politiet nødt til å sende en patrulje. At han er dum nok til å røyke seg så skjev i leiligheten at det lukter i hele gangen får stå på hans kappe. Dere har da gitt han tilstrekkelig med beskjed. Det er ikke sikkert politiet kommer første gang dere ringer inn, men hvis de får gjentatte meldinger over lengre tid så vil de reagere. En annenting, ring til vakta, ikke nødnummeret, da er det mye større sannsynlighet for at du møter på noen som kan hjelpe deg. Gjerne alliere deg med en naboene, slik at flere sender inn klager.

Ingenting er mer irriterende enn et kollektiv som har fungert greit blir ødelagt av en person.
Såklart er det gøy å feste i et nabolag gjerne sammen med naboene til tidlig morgen, gjerne torsdag til mandags morgen, men når nabolaget består av folk som ikke ønsker dette, så skal det taes hensyn til.
Hvis du virkelig har sagt i fra at han må dempe bassen flere ganger, å det hjelper ikke så ville jeg nok tatt en "strengere" prat med han igjen. Bare observe hvordan han svarer på spørsmålet ditt, blir det et "jaja" svar bruk knyttnevne ditt.

Du vil nok få din skjønnhetssøvn.
Sitat av Laude Vis innlegg
Hvis han tyster på feil person kan hele livet hans være ødelagt etterpå, så folk bør være forsiktige om hva dere tipser han om.

det er faktisk ikke alltid purken stiller opp når du trenger dem!!
Vis hele sitatet...
Da får den personen bare skylde seg selv, han må kunne ta konsekvensene av valgene sine.

Edit: Ser nå at du mente at det var OP som kunne få livet sitt ødelagt.
Så stryk det jeg skrev.
Sist endret av t_ben; 8. mars 2013 kl. 18:02.
Bråkete naboer er greit i helgene, for da vet man at man kan ha like harde fester og nachspiel selv. i ukedagene derimot er det blodig irriterende om du skal på jobb eller tidlig forelesninger og hvis det var slik at du bor i studentblokk så er det vel slik at all narkotika er forbudt i studentboligene?

Først er det lurt å gi ha muntlig advarsel fra dere andre beboere og videre kontakte studentforeningen som står for boligene og rette problemet der. De skal stå for utkastelse ol.
Videre er det politiet som kan ringes om han bråker etter 11 som er vanlig husordenregel.