Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 600
Halla godtfolk! Pleier somregel finne ut av dette selv, men sliter litt med å bestemme meg her.

Sitter nå på AMD 955 og AMD HD 6870, og tenker at det snart er på tide at de får pensjonere seg. De gjør jobben greit til det meste, men hadde vært digg med litt bedre ytelse noen steder. Spørsmålene jeg ikke helt klarer å finne svar på er:

- Er det verdt pengene å oppgradere nå, eller bør jeg vente 6-12 mnd?
- Er AMD håpløst for tiden, slik at jeg bør butte HK også?

Har sett litt på benchmarks og lurt litt frem og tibake, men blir ikke helt klok på detta. I utganspunktet ser jeg på følgende:

AMD FX-8350
AMD HD-7950 (en eller annen produsent).

Spiller hovedsaklig planetside 2 for tiden, som er ganske CPU-heavy. Det sammenlignes med WoW der, så tenkte kanskje noen hadde innspill fra den siden.

Har også lurt litt på om Intel i3570k og Geforce 660ti heller er veien å gå, men da ryker det fort en 800-1000 kr i HK i tillegg. Vurderte også å satse tyngre på CPU, men det er vel egentlig snakk om toppmodellene her. I teorien kunne jeg brukt de 800-1000 kr på fetere hovedkort fra AMD, men vet ikke om det vil gi mye bedre ytelse i spill som allikevel er CPU-heavy. Liker å kjøpe GPU i 2000kr-klassen, da jeg føler dette gir mest for pengene.

Kan sevlfølgelig også kjøre blanding av disse, men har en liten stemme i hodet som sier jeg bør kjøre AMD/AMD eller Intel/nVidia, og at disse ikke skal blandes.

TL;DR: AMD eller Intel+nVidia+nytt HK. Eller vente?
Det er litt vanskelig å svare på det du spør om - blir mye om og hvis!

Men først: Vet du om Planetside 2 benytter seg av flere CPU-kjerner? Vet at enkelte CPU-intensive spill er glad i flere kjerner, mens andre 'bare' benytter seg av 2 eller 4.

--------

Om du skal bygge en gamingmaskin i dag, er Intel (med i5 3570K) det beste alternativet. Om du blander AMD- eller nVidia-GPU inn i det, skal ikke ha noe å si (selv om mange med deg tenker at AMD + AMD og Intel + nVidia fungerer mest sømløst). Jeg har riktignok best erfaring med nVidia ift. drivere, men det er muligens ubegrunnet. Å satse på en GPU i 2000 kroner-klassen, synes jeg også alltid er fornuftig. Oftest gir det mest smell for penga i denne prisklassen. Men investér i en GPU med en skikkelig tredjepartskjøler - både for støynivået og overklokkingsmuligheter.

I ditt tilfelle ville jeg nok gått for løsningen du nevnte (FX-3850 + GTX 660Ti/HD 7950). Det vil gi deg et skikkelig ytelseshopp, samtidig som lommeboka ikke tømmes. Men om du ikke har overklokket din nåværende CPU, ville jeg kanskje ha gjort det først (om hovedkortet ditt tillater det). Phenom X4 955 er svært overklokkingsvennlig og du vil kunne øke ytelsen ganske mye med en skikkelig kjøler og litt tweaking. Det er budsjettløsninga. HD 6870 er jo også fortsatt et godt kort som du kanskje kan tyne litt ut av. Om du vil kjøpe et Intel-oppsett, ville jeg solgt hele maskinen som delfinansiering, og bygget helt nytt. Ofte er det lett å få solgt en hel, fungerende maskin og med den rette annonsen kan du få en god slump penger for den.

------------

Når det gjelder 'kjøpe nå eller vente'-spørsmål, svarer jeg alltid stort sett det samme: Det vil trolig finnes bedre alternativer om et halvår. Og om et halvår vil det være samme situasjon. Så kjøp nå om du har behov nå, eller vent om behovet kan utsettes! Men selvsagt, ikke kjøp en ny GPU rett før lansering av neste generasjon, det er sjelden en god idé. Da burde man virkelig utsette behovet litt. Samtidig er det sjelden en god idé å kjøpe så snart en ny serie har kommet, da man får mye ut av å vente på alle versjonene med tredjepartskjølere og modifisert PCB.
Sist endret av apocalypse; 7. desember 2012 kl. 01:19.
Sliter du med FPS drops i spillene du spiller? Jeg hadde ihvertfall ventet på neste generasjon intel CPU'er, det er ikke SÅ mye ytelsesøkning du får ved å oppgradere nå. Og de lanserer ny mikroarkitektur i 2013, ikke bare en krymping av transistorene. Et tips er å sjekke tomshardware.com også se på de chartsene som omhandler spill. Er mange som ser seg blinde på syntetiske tester som ikke representerer hva du faktisk vil oppleve som reell ytelsesøkning.

Jeg sjekket også litt på skjermkort så ut som om en oppgradering fra 6870 til 7950 vil gi ca 20fps økning i metro2033, som er et spill som er veldig tungt å dra. Men om du kommer til å ha nytte av det med de spillene du spiller får du selv ta en vurdering av.

Og har du SSD i pcen din? Hvis du ikke har det er det den oppgraderingen jeg ville plassert øverst på listen, fordi det gir en generelt sett mer responsiv pc. Samsung og intel lager gode SSDer.
SSD og skikkelig RAM er på plass, så skal ikke stå på dem. Problemet er at jeg elsker PS2 allerede, og har lyst å spille med grei grafikk med brukbar FPS. Videre er ikke PS2 helt "ferdig" ved release, som så mange spill (særlig MMO) og det er lovet patch som forbedrer optimaliseringen. Takker for gode svar!

Blir vel til at jeg venter på en skikkelig patch først, og heller prøver litt OC før jeg svir av tusenlappene. Er selvfølgelig tusen andre mer fornuftige ting jeg burde bruke de på.