Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2652
I dag stiger forventet levealder i landet vårt. I løpet av 10-20 år får vi en stor eldrebølge, og vi vil få et større behov innen eldreomsorg.

Tror dere lønningene innen norsk helsesektor kommer til å øke de neste årene?

Vi har jo tydeligvis et stort behov for flere sykepleiere / helsefagarbeidere (tidligere hjelpepleiere). Tall viser at 1/10 som velger å gå Helse & Sosial på VGS utdanner seg som helsefagarbeider. Hvis vi skal motivere folk til å utdanne seg innen helse, tror jeg lønningene burde blit litt bedre.

Sammenlignet med andre studier, som feks. ingeniørstudier, o.l, kommer disse mye bedre ut økonomisk enn en 3årig bachelor innen sykepleie. Er helsesektoren i dag, med andre ord underbetalt?
Det er jo flere måter enn kan se dette på. Jeg tror det er få land i verden hvor det er så lukrativt, I gjennomsnitt vel å merke, å være sykepleier som i Norge. Har venner fra brazil og USa, de ble sjokkerte når de hørte hvor mye sykepleiere tjente.

Men det er også hardt å være sykepleier i Norge, siden det er veldig vanskelig å få full stilling. De fleste sykehusene lager det slik at de gir ansatte så og så mange % stilling, for å unngå å gi full lønn og overtid osv.Jeg kjenner masse sykepleiere med 80 prosents stilling foreks, og de kommer ikke til å få noe mer i hjemkommunen hvor de bor, og har hele livet sitt. Sykepleieryrket er også hardt, og hvis man ikke tar vare på seg selv som en toppidrettsøver, trener skadeforbyggende, og har masse kunnskap om kroppen sin, kommer man til å bli utslitt og mest sannsynlig få ødelagt kroppen, og i mange tilfeller, må ha uføretrygd. Er også mange som tar ut tidlig pensjon.

Men det største problemet som alltid i helsesektoren, er utgifter til lønninger. Helsesektoren har som oppgave å fylle opp behov som aldri sier stopp. Man kan alltids være flere på vakt på et eldrehjem, det trengs alltid en hånd ekstra, gamlingene ville likt å ha en sjukepleier som snakker med dem personlig, mens andre rydder opp. Hadde man hatt ubrenset med penger kunne man glatt gjort dette, men de finnes ikke. Matriell og menneskelige ressursser har vi, det er hvordan de skal finansieres som er problemet. Fiansieringen må skje over skatteseddelen, så ska sykepleiere få mer lønn, må skatten økes. Jeg tror det er vanskelig å få til i dagens klima. Sykepleieryerket er også tradisjonelt et kvinneyrke, og det har også noe og si,faktisk.

Legeyrket derimot er attraktivt, siden lege fagforeningene passer på at antall utdannete leger er lavt,slik at de kan ta seg godt betalt. Leger vil også alltid bli priortert før sykehusarbeiderene.

Personlig synes jeg at sykepleiere og hjelpepleiere får for lite betalt, men de kommer ikke til å få mer i dagens system. Om det er fortjent eller ikke kan diskuteres, men faren min som er lege, sier at man aldri må finne på å jobbe i helsevesenet som noe annet enn lege,alt annet er bortkastet,lureri, og slaveri. Så de er underbetalte, men det kommer ikke til å endres.
Som fritenker over meg sier, av erfaring fra bekjente og familie er det ikke lønna som skremmer folk vekk fra yrket - men rett og slett det at det er svært vanskelig å få en 100% stilling.
Lønnen som hjelpepleier (Har selv jobbet som det) er egentlig helt ok, du kan fint leve på den. Problemet er som andre belyser at man ikke klarer å få 100% stilling.

Jeg valgte å gå ut av staten og kommunen som hjelpepleier da jeg kun fikk 70% stillinger, og valgte det private. Den private helsesektoren er preget av rovdrift, ingen overttidsbetaling og mye rare ledere men det er godt betalt. Gjerne det dobbelte av kommunal og statlig sektor. Har nå også kommet meg ut av den privatesektoren da de ikke følger arbeidsmiljøloven og man blir utbrent, jobber nå innen noe annet i helse hvor jeg har greit betalt, overttid og skikkelige arbeidsforhold (er underlagt ett regionalt sykehus)
Sitat av Dasset Vis innlegg
Lønnen som hjelpepleier (Har selv jobbet som det) er egentlig helt ok, du kan fint leve på den. Problemet er som andre belyser at man ikke klarer å få 100% stilling.

Jeg valgte å gå ut av staten og kommunen som hjelpepleier da jeg kun fikk 70% stillinger, og valgte det private. Den private helsesektoren er preget av rovdrift, ingen overttidsbetaling og mye rare ledere men det er godt betalt. Gjerne det dobbelte av kommunal og statlig sektor. Har nå også kommet meg ut av den privatesektoren da de ikke følger arbeidsmiljøloven og man blir utbrent, jobber nå innen noe annet i helse hvor jeg har greit betalt, overttid og skikkelige arbeidsforhold (er underlagt ett regionalt sykehus)
Vis hele sitatet...
Hva definerer du som det private arbeidsmarkedet innen helse? Tenker du da på private institusjoner?
Sitat av Fritenker Vis innlegg
.

Men det er også hardt å være sykepleier i Norge, siden det er veldig vanskelig å få full stilling. De fleste sykehusene lager det slik at de gir ansatte så og så mange % stilling, for å unngå å gi full lønn og overtid osv.
Vis hele sitatet...
Nja. Den største grunnen til at det er vanskelig å få 100% stilling er vel først og fremst at arbeidsgiver vil få turnusen til å gå opp. Det er feks lettere å dekke helgevaktene når de har 20 i 80% stilling enn 15 i 100%. Hadde de bare hatt 100% stillinger så hadde det som sagt vært vanskeligere å få alt til å gå opp, og de måtte derfor leid inn ekstra, noe som gir mer utgifter enn nødvendig.
Norske helsesektor er ikke underbetalt, men feilbetalt og dårlig organisert.
Jeg er utdanna helsefagarbeider, og de jeg gikk i klasse med for 4-5 år siden har fortsatt ikke fast jobb i yrket. Går somregel kun på tilkallingsvakter og helgastillinger.

Er per dags dato på atføring og skal ta en annen utdanning, eldrebølgen får bare komme for min del, men fram til da gidder jeg ikke å jobbe kun i helger med usikker inntekt.
Om de har full stilling, altså 100%

Hvor mye er det de tjener i et år da? Om man ikke teller med overtid?
For sykepleieutdannelsen sin del tror jeg det er flere ting som må til for å øke rekruttering til yrket.

Lønn: Lønna er ikke sammenlignbar i forhold til andre yrker som krever 3-årig høyskole/universitetsutdannelse. Spesielt ikke mtp at hovedgrunnlaget for en allright lønnsslipp er ugunstig 3-delt turnus med tung vaktbelastning på kveld/helg/natt. Dagtidssykepleie (f.eks bare jobbing på poliklinikk eller lignende) er langt fra bærekraftig. Hvorfor velge sykepleien når du enkelt kan tjene like mye til langt mer med 8-4 jobb, og fri hver ettermiddag, natt og helg sammen med familien?

Status: Sykepleie er langt mer enn vasking, rævtørking og legeassistering. Desverre er mange folks oppfatning av arbeidsoppgaver og variasjonsmuligheter fortsatt preget av bildet av den stereotype underdanige sykesøsterrollen, som fremstår som en ren assistentrolle for "viktigere" yrkesgrupper. Har selv hørt folk si, hvorfor bli "bare" sykepleier, du har jo karakterer og intelligens til å velge et ordentlig yrke.

Arbeidsvilkår: Norge trenger sykepleiere. Alle avdelinger jeg vet av har bemanningsproblem, konstant innleie på overtid eller underbemanning. Likevel er det nærmest dønn umulig å få 100% stilling etter endt utdanning, og du er nærmest garantert å måtte gå i vikariater med usikre framtidsvilkår de første årene i arbeidslivet. WTF?
Dette er kanskje desverre et overheng fra tiden da sykepleie var et "andreyrke", noe den ene parten i et forhold gjorde for å spe på husholdningsinntekter i tillegg til å ha ansvar for hjem og barn, og hvor lave stillingsbrøker var akseptabelt. Outdated much?

Og nå mener flere at den beste måten å få bukt på denne problematikken med lave stillingsbrøker er å øke helgebelastning til arbeide annenhver helg? Come on, hvilke andre yrkesgrupper ville ha godtatt å arbeide annenhver helg pluss dag, aften og natt i ukene for å "få lov" å gå i 100% stilling i yrket du har utdannet deg til for å klare å karre deg til en lønn på rundt 300k i året som nyutdannet uten ansiennitet? Studielånet er like stort som for alle bachelorstudenter.
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Jeg er utdanna helsefagarbeider, og de jeg gikk i klasse med for 4-5 år siden har fortsatt ikke fast jobb i yrket. Går somregel kun på tilkallingsvakter og helgastillinger.

Er per dags dato på atføring og skal ta en annen utdanning, eldrebølgen får bare komme for min del, men fram til da gidder jeg ikke å jobbe kun i helger med usikker inntekt.
Vis hele sitatet...
Du gidder ikke? Du naver med andre ord?

Jeg skjønner ikke at folk gidder å kaste bort livet sitt på å sitte hjemme med intravenøs pengetilførsel fra staten.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Tror dere lønningene innen norsk helsesektor kommer til å øke de neste årene?
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg sterkt på. Jeg ville ihvertfall heller satset på en ingeniørutdanning enn og gamblet på at lønningene innen helsesektoren kanskje skal gå litt opp om 20 år
Sitat av Herz Vis innlegg
Du gidder ikke? Du naver med andre ord?

Jeg skjønner ikke at folk gidder å kaste bort livet sitt på å sitte hjemme med intravenøs pengetilførsel fra staten.
Vis hele sitatet...
attføring betyr at han får "stipend" av nav, mens han omskolerer seg til å kunne jobbe innenfor et annet yrkesfelt. Altså ikke så ille som det virker som du tror det er.
Sitat av popmart Vis innlegg
Nja. Den største grunnen til at det er vanskelig å få 100% stilling er vel først og fremst at arbeidsgiver vil få turnusen til å gå opp. Det er feks lettere å dekke helgevaktene når de har 20 i 80% stilling enn 15 i 100%. Hadde de bare hatt 100% stillinger så hadde det som sagt vært vanskeligere å få alt til å gå opp, og de måtte derfor leid inn ekstra, noe som gir mer utgifter enn nødvendig.
Vis hele sitatet...
Busselskapene har ingen problemer med å sette opp turnuser med 100% stillinger.

Lønnsgapet mellom omsorgsyrkene og tekniske yrker eller rettere mellom kvinne- og manneyrker vil fortsette fordi kvinnelige toppolitikere og toppledere i næringslivet i det alt vesentlige er hardbarka mannfolk i kvinnekropp slik at de som kan og bør skaffe rettferdighet yrkene imellom, gir blaffen.

Politisk er forskjellen at de rødgrønne makter ikke å løse problemet mens de blå-blå benekter at problemet fins.
De første ønsker målet uten å ville bruke midlene som fører fram
De andre viser til at jentene står helt fritt til å utdanne seg til de best betalte yrkene og til å skygge unna omsorgsyrkene.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Busselskapene har ingen problemer med å sette opp turnuser med 100% stillinger.

Lønnsgapet mellom omsorgsyrkene og tekniske yrker eller rettere mellom kvinne- og manneyrker vil fortsette fordi kvinnelige toppolitikere og toppledere i næringslivet i det alt vesentlige er hardbarka mannfolk i kvinnekropp slik at de som kan og bør skaffe rettferdighet yrkene imellom, gir blaffen.

Politisk er forskjellen at de rødgrønne makter ikke å løse problemet mens de blå-blå benekter at problemet fins.
De første ønsker målet uten å ville bruke midlene som fører fram
De andre viser til at jentene står helt fritt til å utdanne seg til de best betalte yrkene og til å skygge unna omsorgsyrkene.
Vis hele sitatet...
Kanskje staten burde lyse ut flere stillinger/hele stillinger innen helse for å få en løsning på problemet da?

Men med tanke på at vi blir ganske så mange flere eldre de neste 5-10 årene, burde de ikke lyse ut flere stillinger? Ser for meg at eldrehjemmene blir nokså trange 5-10 år frem i tid.. Vi trenger jo flere sykepleire uansett.. Tipper Norge også importerer en del for å få det til å gå rundt.
Sitat av Herz Vis innlegg
Du gidder ikke? Du naver med andre ord?

Jeg skjønner ikke at folk gidder å kaste bort livet sitt på å sitte hjemme med intravenøs pengetilførsel fra staten.
Vis hele sitatet...
Idiotprisen 2012, værsegod.

Edit: Ser du er utdannet lege, og du vet ikke hva atføring er?
Sist endret av Skyfx; 3. juni 2012 kl. 13:19.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hva definerer du som det private arbeidsmarkedet innen helse? Tenker du da på private institusjoner?
Vis hele sitatet...
Beklager sent svar men ja, jobbet i ett privateid firma innen avrusning