Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1732
Hei,

jeg er ny innenfor feltet foto og ønsker å lære meg et program som kan ta for seg mindre endringer i bildene. Vi snakker om å justere fargenivå, røde øyne, samt leke meg litt rundt for å lage mer spennede bilder.

Hva bruker folket? Vil helst unngå å legge ut for Photoshop, da det er veldig dyrt. Er Adobe Elements et godt alternativ? Kjører Mac om det har noe å si på leverandør.

Takk
Photoshop....hmm, bukta?
Sist endret av kaixlaiv; 16. november 2011 kl. 19:34.
Nja, kan gjerne betale. Er også interessert i noe jeg kan lære meg som ikke er for avansert. Så tar gjerne imot andre forslag.
Elements er et veldig godt program for en fotograf som vil fikse på farger, toner og slikt. følger ofte med fotoprintere og o.l

Det tar RAW filer også btw.
Sist endret av F4celess; 16. november 2011 kl. 19:42.
Du må beise sjarken!
hvis du skal ha noe velig enkelt som er lett så er PAINT.NET et godt program.
Men det mangler dog de litt mer avanserte funksjonene.
For SÅ enkle endringer, vil Picasa være perfekt.
Det kommer jo litt an på hva du legger i å gjøre endringer i bildene, men jeg vil på det aller sterkeste anbefale deg to ting:

1. Ta bilder i råformat.
2. Kjøp Adobe Lightroom. Ligger på rett over 2000,-.

Folk tenker med en gang Photoshop når de snakker om bildebehandling, da det er dette som er mest kjent. Listen over fordeler RAW har fremfor jpeg er tilnærmet uendelig lang, og når du skal behandle disse er Lightroom overlegen. Jeg driver selv litt som freelance på siden av studier, og jobbet med Photoshop utelukkende i mange år, helt til jeg oppdaget Lightroom. Nå bruker jeg kun Photoshop til bilder der jeg skal gjøre veldig spesifikke justeringer, og har behov for å jobbe i lag. 95% av tiden min som går til etterbehandling av bilder er i Lightroom.
Lightroom anbefales på det sterkesete. Elements, som du nevner, er et veldig godt program, men med ikke like mange muligheter som i fullversjonene av Photoshop. Tror Lightroom kan være veien å gå her.
Takker for tips!

Hadde vært morsomt å jobbe med noen ferdig filtere, og et program hvor jeg lett kan justere hva som skal være mest synlig samt fargenivå til å starte med. Valget står mellom Adobe Photoshop Elements(drøyt 600,-) og Adobe Lightroom(drøyt 2000,-).

Regner med at jeg kan eksportere til jpeg og andre "spislige" formater for visning på TV og andre devices rimelig enkelt og kjapt selv om jeg stiller kameraet til å ta bildene i raw? Finnes det et makro-program som kan gjøre om 100 bilder i slengen, så kan jeg beholde begge versjonene(raw for evetuell senere redigereing og jepg for instant fremvising)?

Bare å komme med flere tips til en som skal starte med denne hobbyen. Skal senere i uken gå til innkjøp av Nikon D5100 eller D3100 tror jeg, får se an litt
Tenkte jeg skulle nevne at hvis du er student (dvs. har student/skolebevis) får du kjøpt Photoshop til en skikkelig Knüllerpreis som vi kaller det her i Tyskland.
Tror det er 80% rabatt...
Sitat av Isbiten Vis innlegg
Regner med at jeg kan eksportere til jpeg og andre "spislige" formater for visning på TV og andre devices rimelig enkelt og kjapt selv om jeg stiller kameraet til å ta bildene i raw? Finnes det et makro-program som kan gjøre om 100 bilder i slengen, så kan jeg beholde begge versjonene(raw for evetuell senere redigereing og jepg for instant fremvising)?
Vis hele sitatet...
Lightroom er helt rå på dette. Jeg tar bilder for en bilselger, og har behov for å ha en god arbeidsflyt. Jeg importerer alle bildene fra shooten inn til disk, som da ligges automatisk inn i Lightroom sitt "library". Her har jeg full oversikt over hele arkivet mitt.

Jeg velger ut de bildene jeg vil bruke, og bruker ett preset med noen faste instillinger (bla. oppskarping) som jeg gjør på alle bildene. Når jeg har vært gjennom dem trykker jeg på en knapp, og alle bildene i utvalget mitt exporteres i et .jpeg-preset som er optimalisert for vising på web. Når Lightroom er ferdig med dette åpner den mappen for meg, og jeg kan zippe bildene og sende de avgårde til kunden. Enklere blir det faktisk ikke.

Både Photoshop og Elements er i mine øyne et retusjeringsprogram, mens Lightroom er et program tiltenkt fotografering.

Alt dette gjøres via få tastetrykk.