Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 4312
I denne videoen er det en tryllekunstner ved navn Svein Rygh som bøyer en skje kun ved "tankens kraft". Han bøyer ikke skjeen med fysisk makt, og mener selv det er tankens kraft som gjør dette.

Er dette mulig, eller er det kun en slags illusjon eller et synsbedrag?I så fall, hvordan går det an?
Sist endret av Docile; 30. august 2011 kl. 12:08.
Det er ikke mulig. Ferdig med det. Skjeen må jo påvirkes av en energi. Og vi mennesker har ikke muligheter til å skape bevegelsesenergi kun ved hjelp av tankene.
Vi kan vel heller ikke skape energi på noen måte, da energi ikke oppstår, men kun skifter form. Om jeg tar feil her så rett meg!
Sist endret av UncleAndy; 30. august 2011 kl. 12:10.
Trådstarter
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Det er ikke mulig. Ferdig med det. Skjeen må jo påvirkes av en energi. Og vi mennesker har ikke muligheter til å skape bevegelsesenergi kun ved hjelp av tankene.
Vis hele sitatet...
Ok, men hvordan forklarer du at han bøyer skjeen tilsynelatende uten å være borti den?
Skjeen må ha blitt påvirket av noe annet. Varme?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Docile Vis innlegg
Ok, men hvordan forklarer du at han bøyer skjeen tilsynelatende uten å være borti den?
Vis hele sitatet...
Bøye den mange ganger til den blir myk, feste en tråd til skjeen å få noen til å dra i tråden så den bøyes. Eller ta tråden rundt et bord og enden i foten, så kan han dra selv uten hender.
Sitat av echuz Vis innlegg
Bøye den mange ganger til den blir myk, feste en tråd til skjeen å få noen til å dra i tråden så den bøyes. Eller ta tråden rundt et bord og enden i foten, så kan han dra selv uten hender.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo ann på materialet skjeen er lagd av! Ei vanlig skje ville vel knekt?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Det kommer jo ann på materialet skjeen er lagd av! Ei vanlig skje ville vel knekt?
Vis hele sitatet...
Etter nokk bøying, ja. Men det er ikke noe problem å få den mykere uten å knekke den.

Kilder: Personlig erfart.
Sist endret av Echuz; 30. august 2011 kl. 12:14.
Det jeg synes er merkelig er att det alltid er en skje... Kunne det ikke likså godt vært en kniv, er ikke bare bare og bøye den.
Trådstarter
http://www.youtube.com/watch?v=69GMr3RlpgU Her er samme fyren hos Skavlan. Har liten tiltro til teorien om at det er festet en tråd til skjeen og at noen drar den til den blir bøyd.
Sist endret av Docile; 30. august 2011 kl. 12:19.
Hvis jeg fortalte deg at jeg kan fly som supermann, ville du trodd på det? Hva ville eventuelt vært tilstrekkelig bevis for deg? Et bilde? Nei, så lettlurt er du nok ikke Men en youtube-video? Aureka! Det er visst der den magiske grensen går for tiden.
Og her har du forklaringen:

Some novelty shops sell self-bending spoons (utilizing the physical properties of a Nitinol alloy) which can be used by amateur and stage magicians to demonstrate "psychic" powers or as a practical joke, as the spoon will bend itself when used to stir tea, coffee, or any other warm liquid, or even when warmed by body heat.
Vis hele sitatet...
Sitat av Docile Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=69GMr3RlpgU Her er samme fyren hos Skavlan. Har liten tiltro til teorien om at det er festet en tråd til skjeen og at noen drar den til den blir bøyd.
Vis hele sitatet...
Selv om du ikke klarer å avsløre trikset så betyr ikke det at det er noe annet enn et triks. Ingen har noengang bevist at de kan bøye noe som helst med tankekraft, så om han bruker hyssing, en spesiell skje eller rett og slett synsbedrag er vel det samme?

Det er et kjent triks som bla. Uri Geller har gjort kjent.
Spoon bending hoax.
Sist endret av Mith; 30. august 2011 kl. 12:23.
Ser tydelig at han varmer om et spesielt punkt på skjea, akkurat det punktet det bøyes på. Til tider så prøver han å distrahere bort at han gjør det. I tillegg faila han litt på det andre tikset sitt "Det er ikke en i familien din er det?" "Nei" " Tenkte meg det." Om han tenkte seg det så burde han ikke nevnt familie i det hele tatt.

Amatør. -.-
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis jeg fortalte deg at jeg kan fly som supermann, ville du trodd på det? Hva ville eventuelt vært tilstrekkelig bevis for deg? Et bilde? Nei, så lettlurt er du nok ikke Men en youtube-video? Aureka! Det er visst der den magiske grensen går for tiden.
Vis hele sitatet...
Det er jo en forskjell på om det er en amatør som legger ut videoer av at han "bøyer" skjeer på youtube, enn når det vises foran hele landet på Skavlan. Hadde det vært en tilfeldig drittunge som legger ut videoer av at han gjør det selv hadde jeg med en gang tenkt at det var tull, men når mannen er en kjent mentalist som viser fram ferdighetene sine på en av Norges største talk-show er det vanskeligere å vite hva en skal tro. Forøvrig unødvendig å virke så nedlatende i skrivemåten.

http://www.svenrygh.no/
Sist endret av Docile; 30. august 2011 kl. 12:37.
Sitat av Docile Vis innlegg
Det er jo en forskjell på om det er en amatør som legger ut videoer av at han "bøyer" skjeer på youtube, enn når det vises foran hele landet på Skavlan. Hadde det vært en tilfeldig drittunge som legger ut videoer av at han gjør det selv hadde jeg med en gang tenkt at det var tull, men når mannen er en kjent mentalist som viser fram ferdighetene sine på en av Norges største talk-show er det vanskeligere å vite hva en skal tro. Forøvrig unødvendig å virke så nedlatende i skrivemåten.

http://www.svenrygh.no/
Vis hele sitatet...
Må ikke du være så jævlig hårsår da. Du er bare lei deg fordi alle andre spotter scammen og du ikke.
James Randi gjør det også fremfor millioner på TV og på alle foredragene sine. Ergo er det fullt mulig uten å ha magiske krefter som Uri Geller.
Trådstarter
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Må ikke du være så jævlig hårsår da. Du er bare lei deg fordi alle andre spotter scammen og du ikke.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det har ingen enda "spottet scammen". Du har ikke noen forklaring på det du ser skjer i filmen, du bare benekter det du ikke vil tro på. Alt jeg ønsker er en forklaring på hvordan han bøyer skjeen, noe ingen enda har kommet med.
Så det thallium gjør er ikke å spotte scammen?
Det er fake og her er hvorfor

It's fake for one simple and clear reason. If he can move things with his mind, how come he didn't take the hot reporters top off?.. He's either gay or a fraud.
Vis hele sitatet...
kommentar under filmen på youtube
Sitat av RainbowPoop Vis innlegg
I tillegg faila han litt på det andre tikset sitt "Det er ikke en i familien din er det?" "Nei" " Tenkte meg det." Om han tenkte seg det så burde han ikke nevnt familie i det hele tatt.

Amatør. -.-
Vis hele sitatet...
Veldig typisk for en Cold Reader. Alt handler om hva folk tror han vet.
- Det er ikke en i familien din, er det det?
- Nei..
- Nei, jeg tenkte meg det.

Ved å slenge inn ordet "ikke" vil han få treff uansett om hun svarer ja eller nei. Han her synes jeg snakket litt amatørmessig, men de virkelig gode folka er flinke på å snakke på en måte som lurer deg til å tro at de kan lese tankene dine.
Sitat av Docile Vis innlegg
Slik jeg ser det har ingen enda "spottet scammen". Du har ikke noen forklaring på det du ser skjer i filmen, du bare benekter det du ikke vil tro på. Alt jeg ønsker er en forklaring på hvordan han bøyer skjeen, noe ingen enda har kommet med.
Vis hele sitatet...
Are you for real?
Jeg synes også at tryllekunstnere og illusjonister er moro å se på, men når de påstår at det er pga. mystiske krefter blir jeg skeptisk med en gang. Uri Geller er vel ganske mye mer kjent enn han i denne tråden og han drev med mye av det samme. James Randi har plukket i fra hverandre triksene hans.
http://www.youtube.com/watch?v=N3vGGf-ZIkc
Sitat av Docile Vis innlegg
Slik jeg ser det har ingen enda "spottet scammen". Du har ikke noen forklaring på det du ser skjer i filmen, du bare benekter det du ikke vil tro på. Alt jeg ønsker er en forklaring på hvordan han bøyer skjeen, noe ingen enda har kommet med.
Vis hele sitatet...
Jeg har da kommet med det jeg.. Ut ifra en kilde noen skrev ovenfor så sa jeg at han bøyer skjea ved bruk av kroppsvarme (han bruker fingrene sine til å varme opp på akkurat det punktet det bøyer seg, dette gjør han hver gang før den bøyer seg). Det er en skje spesial laga for å bøye seg når den blir opphetet.
Dette er et godt kjent triks. Hvis du følger nøye med, ser du at han bøyer skjeen fra ca. 1:23, rett før han "bøyer" den med tankekraften. Det vi ser er rett og slett en illusjon, han bruker håndflaten til å tilte den sakte bakover slik at det det ser ut som om han kan bøye den med tankekraften.
I videoen som Tsunami lenker til så får svindleren Uri Geller tildelt skjeer og andre greier fra programlederen, og da er ikke kreftene hans "på topp" så han vil ikke engang prøve å bøye en skje. Grunnen er selvsagt at han ikke får bruke sitt eget juksebestikk.
Sitat av Docile Vis innlegg
Det er jo en forskjell på om det er en amatør som legger ut videoer av at han "bøyer" skjeer på youtube, enn når det vises foran hele landet på Skavlan. Hadde det vært en tilfeldig drittunge som legger ut videoer av at han gjør det selv hadde jeg med en gang tenkt at det var tull, men når mannen er en kjent mentalist som viser fram ferdighetene sine på en av Norges største talk-show er det vanskeligere å vite hva en skal tro. Forøvrig unødvendig å virke så nedlatende i skrivemåten.

http://www.svenrygh.no/
Vis hele sitatet...
En kjent mentalist? En halvkjent bløffemaker heter det. Og Skavlan? Er Skavlans gjester liksom definisjonen av hva vi bør anse som seriøst? Det er jo bare billig underholdning av verste stort.

Mannen sitter dessuten åpenlyst og gnukker og bøyer på skjeen i videoen. Hvorfor skulle han trenge det hvis han virkelig mestrer telekinese? Nei, det blir for dumt, jeg skjønner ikke at det er noe å snakke om i det hele tatt.

Beklager hvis du oppfatter meg som nedlatende. Jeg blir bare litt oppgitt over at folk fortsatt tror på slike billige triks. Det er slike ting man lurte folk med før informasjon og teknologi ble allemannseie. I dag bør man være bevisst nok på mulighetene som teknologi medfører til å ikke la seg lure på den måten.
Er vel en grunn til at flere og flere kaller seg for illusjonister istedet for tryllekunstner/magiker. Det er da ingen oppegående mennesker som tror på slikt. Regner da med de fleste er forbi magifasen av livet når de passerer 10 år
Jo, du kan gi mye energi uten å være borti en person. Jeg har hatt en opplevelse som de filma, jeg har ikke fått filmen. Men han skulle slå meg i ryggen da uten å være borti meg. Han gjorde sin greie, og samlet opp sin "kraft" og slå hardt uten å være nær meg. Hånden stoppet rett før den traff kroppen min. Jeg kjente øyeblikkelig et godt slag i ryggen som fikk meg til å falle. Jeg så det på en filmsnutt etterpå at han ikke var nær meg. Det var akkurat som om han skulle slått meg vanlig. Mamma som så på ble også sjokkert.
Ryden: Hvorfor skal folk tro på det? Det er jo tydelig at det enten feiler deg noe, eller at du lyger.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Jo, du kan gi mye energi uten å være borti en person. Jeg har hatt en opplevelse som de filma, jeg har ikke fått filmen. Men han skulle slå meg i ryggen da uten å være borti meg. Han gjorde sin greie, og samlet opp sin "kraft" og slå hardt uten å være nær meg. Hånden stoppet rett før den traff kroppen min. Jeg kjente øyeblikkelig et godt slag i ryggen som fikk meg til å falle. Jeg så det på en filmsnutt etterpå at han ikke var nær meg. Det var akkurat som om han skulle slått meg vanlig. Mamma som så på ble også sjokkert.
Vis hele sitatet...
Dette trikset benyttes hyppig av hypnotisører. Objektet forberedes uten å være klar over det til å reagere på en lyd. Når illusjonisten slår lager han også lyden, og objektet føler at han har blitt slått.

Jeg har også hatt merkelige opplevelser som jeg ikke kan forklare. Da slår jeg meg etter hvert til ro med at jeg faktisk ikke vet. jeg holder meg åpen for at det kan være noe ekstraordinært som har skjedd, men jeg kaster meg ikke over den første og mest spektakulære forklaringen som presenteres. Vet man ikke, så vet man ikke. Da bør man være minst like (kanskje helst mer) åpen for at man har blitt utsatt for en illusjon, som at noe magisk har skjedd.

Uansett veier slike personlige opplevelser lite i en debatt om hvorvidt overnaturlige fenomener eksisterer eller ikke. Hvem som helst kan påstå å ha opplevd hva som helst. Det kan ikke dokumenteres eller etterprøves, så det har derfor liten verdi for noen andre enn deg selv.
Sist endret av mentalmelt; 30. august 2011 kl. 13:44.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Han i første filmen er jo helt sikkert en Jedi.
Men en som ikke er fult utlært ennå siden han ikke kan løfte biler eller lignende ennå.

Fra spøk til alvor så synes jeg det er ekstremt rart å tro på sånne illusjoner.
Interessant å lese i denne tråden, noen folk er jo så godtroende at det er helt utrolig.
Til og med ETTER at det har blitt forklart både to og tre ganger, så vil de ikke gå vekk fra at han har ukjente krefter.

Godt med litt humor på formiddagen!
Trådstarter spør ''Er spoon-bending bare en illusjon? ''
Vi svarer at det er en illusjon. Han nekter å høre.

Hvorfor gidde å spørre da?
Disse skjeene kan for øvrig kjøpes på ebay for noen skarve dollar.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Dette trikset benyttes hyppig av hypnotisører. Objektet forberedes uten å være klar over det til å reagere på en lyd. Når illusjonisten slår lager han også lyden, og objektet føler at han har blitt slått.

Jeg har også hatt merkelige opplevelser som jeg ikke kan forklare. Da slår jeg meg etter hvert til ro med at jeg faktisk ikke vet. jeg holder meg åpen for at det kan være noe ekstraordinært som har skjedd, men jeg kaster meg ikke over den første og mest spektakulære forklaringen som presenteres. Vet man ikke, så vet man ikke. Da bør man være minst like (kanskje helst mer) åpen for at man har blitt utsatt for en illusjon, som at noe magisk har skjedd.

Uansett veier slike personlige opplevelser lite i en debatt om hvorvidt overnaturlige fenomener eksisterer eller ikke. Hvem som helst kan påstå å ha opplevd hva som helst. Det kan ikke dokumenteres eller etterprøves, så det har derfor liten verdi for noen andre enn deg selv.
Vis hele sitatet...
han var helt stille faktisk da. Men jeg mener ikke å prøve å overbevise noen. Jeg vet folk er skeptiske nok her alikevel. Kan være gøy å høre kanskje for dem som tror/kjenner til det. Eller noen som synes det er interessant.
Her er ett eksempel på hvor lett en dyktig person kan snakke inn sine ider i ditt hode og la deg tro at det var din tanke ..
Denne metoden må vel kunne brukes til å la folk tro mye rart. :P

http://www.youtube.com/watch?v=oqszfa3aVi8
Forklaringen til trikset er her: http://www.youtube.com/watch?v=FEpdT...eature=related

Edit, feil link
Sist endret av GrønnUgle; 30. august 2011 kl. 15:17.
Sitat av Docile Vis innlegg
Det er jo en forskjell på om det er en amatør som legger ut videoer av at han "bøyer" skjeer på youtube, enn når det vises foran hele landet på Skavlan. Hadde det vært en tilfeldig drittunge som legger ut videoer av at han gjør det selv hadde jeg med en gang tenkt at det var tull, men når mannen er en kjent mentalist som viser fram ferdighetene sine på en av Norges største talk-show er det vanskeligere å vite hva en skal tro.
Vis hele sitatet...
Du burde tro meg når jeg sier at dette er en av grunnene til ikke å eie en TV, pinlig å la en slik sjarlatan slippe til på et (det?) av de mest sette TV-programmene i Norge.

Sjekk forøvrig ut The One Million Dollar Paranormal Challenge
Hvis det er tankekraft hadde han ikke trengt å gjøre fancy og tilsynelatende tunge bevegelser med hendene.
Såpekoker av rang
Utrolig flaut å se på.
Sitat av Docile Vis innlegg
Det er jo en forskjell på om det er en amatør som legger ut videoer av at han "bøyer" skjeer på youtube, enn når det vises foran hele landet på Skavlan. Hadde det vært en tilfeldig drittunge som legger ut videoer av at han gjør det selv hadde jeg med en gang tenkt at det var tull, men når mannen er en kjent mentalist som viser fram ferdighetene sine på en av Norges største talk-show er det vanskeligere å vite hva en skal tro.
http://www.svenrygh.no/
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?
skje bøying er et relativt gammelt triks. : p

Han er ikke akkurat den første til å gjøre det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spoon_bending

Er og en god del mye mer imponerende "magi" en skje bøying.
Sist endret av PoteterOgMolasse; 30. august 2011 kl. 17:21.
Sitat av www.youtube.com/watch?v=69GMr3RlpgU
It's fake for one simple and clear reason. If he can move things with his mind, how come he didn't take the hot reporters top off?
Vis hele sitatet...
ja hvorfor gjorde han ikke det ?
Kanskje litt dyrt men : http://www.ellusionist.com/shift-self-bending-fork.html

Er jo en gaffel og ikke en skje da....
Sorry, men jeg må bare få lov til å si det. Tror du på slikt som dette, det samme gjelder forsåvidt religion og alle andre overtroiske ting også, så er du svært svært naiv og det er på tide å åpne øynene og å våkne opp til den virkelige verden. Vet dette har potensiale til å offende en del mennesker men hello, en ting er å være "open minded", dette er noe helt annet. Det er idioti, grow up, wake up eller lev på en løgn (alltid fett det?) gg
You said it.
Sitat av Docile Vis innlegg
I denne videoen er det en tryllekunstner ved navn Svein Rygh som bøyer en skje kun ved "tankens kraft". Han bøyer ikke skjeen med fysisk makt, og mener selv det er tankens kraft som gjør dette.
Vis hele sitatet...
Haha, tidenes eldste triks det der