Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4850
Godkveld godtfolk

Er på jakt etter en kniv som kommer til å bli moderat brukt med tanke på friluftsliv og mindre jakt. Har personlig ikke noen stor erfaring mtp kniver, men vil gjerne ha en "badass" kniv Estetikken er ikke alt, men spiller en liten del inn i bildet

Så med min lille kompetanse med tanke på kniver så lurer jeg på om noen av dere har noen erfaringer, anbefalninger osv?


Tenkte selv noe som dette: Jungle Primitive Bowie Knife
Har helst ikke lyst på en liten "pingle" kniv fra f.eks Brusletto

Jeg kan punge ut omtrent 600 kr mer om nødvendig?

Vil det være hensiktsmessig å bestille fra utlandet?
Samekniv!

Funker også som øks.

Har brukt samekniv i speideren i alle år, anbefales.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Samekniv!

Funker også som øks.
Vis hele sitatet...
Riktig! Hadde ikke tenkt på samekniv Skal ta med de i beregning Som sagt tidliger, har tilnærmet null erfaring med kniver så hadde vært fint med en anbefalning?
Om du skal bruke den til skikkelige friluftsgreier så anbefaler jeg en litt tung en. Samekniv er et bra alternativ.
Ikke kjøp slike jallakniver som kun ser bra ut i alle fall.
Jeg ser mange "hunting knives" fra utlandet som bare er ræl. Altså mest for pynt og lite til praktisk bruk.

Stikk til en butikk som selger sport og/eller jaktutstyr og hør hva dem har å anbefale.
Men som sagt, får du tak i en samekniv til prisen din så ta den.

Og til slutt: Kniver som har "sag" på bladet er ikke noe tess til å sage treverk med.
Skal du sage noe særlig, så ta med en sag (sammenleggbar sag er kjekt).
Samekniv er genialt. Pga dens størrelse kan den brukes som øks,kniv,samuraisverd og reinavlivningsredskap.
Jeg er ivrig blankvåpen samler/bruker og generellt fiksert på kniver, sverd, økser etc. Er også ute og nyter både skogene og fjellene i området så ofte som mulig.

Til ditt bruk vil jeg anbefale å kjøpe en kniv du ikke er redd for å bruke. Jeg er enig i at en stor og Bowie kan se imponerende ut, men det er ikke alltid det er praktisk å dra med seg.

Jeg vil faktisk anbefale at du starter med å kjøpe to kniver. En enkel Mora kniv som fås kjøpt på Europris, Biltema, Clas Ohlson etc. til ca 40kr. I tillegg til denne anbefaler jeg at du kjøper en god gammeldags finnkniv. Gjerne en fra Strømeng. Morakniven kan brukes til de aller fleste lette oppgaver som spikking, åpning av hermetikk, teltplugg etc. Finnkniven/Samekniven kan brukes til alt tyngre arbeid, fra hogging av ved, graving, partering av bytte og graving.

Begge er lagd av karbonstål og vil derfor ruste om de ikke holdes rene og oljes inn nå og da. De er veldig lette å slipe og tåler massevis av juling. I tillegg kan du kjøpe dem lokalt og de koster heller ikke så mye at du trenger å være redd for at de skal mistes eller bli stjålet.

Ser jeg plutselig ble litt treig med svaret mitt, men send meg gjerne en pm om du ønsker mer spesifikke råd eller tips
Har en Buck-knife her, utrolig god kvalitet og har holdt seg fint i 4 år nå. Jeg har ikke brukt den så alt for mye, men kvaliteten er utrolig god og kniven holder seg skarp. Kostet ca 800 kr. Skal se om jeg finner modell hvis du vil det
Eka sine kniver er jævlig bra, bare gode erfaringer med dem.
Å kjøpe en kniv kan være en skikkelig investering. Ikke kjøp kniv som skal brukes ute i naturen uten å ha prøvd den! Gå innom en sportsbutikk og spør etter knivene deres. Kjenn på tyngden. Hva passer deg best? Er den god å holde i? Er den stor nok? Stivt nok blad? Skal du rense fisk med den eller flå et dyr? Det er mange faktorer som spiller inn, så her gjelder det å velge en god kniv til ditt bruk. Og en god kniv er dyr. Du betaler fort over tusenlappen for en god kniv.

Mange som anbefaler samekniven her. Det er jeg helt enig i. For mitt bruk fins det ikke noe bedre kniv. Men jeg syns også at kniver liknende den du linket til er bra. Ufattelig harry, men hvem bryr seg når man er på vidda? Velg kniv med omhu og spør deg selv hva du skal bruke den til, så har du gjort et godt kjøp Lykke til!
Sist endret av bendiks; 9. juni 2011 kl. 23:10.
Kjøp en kukri... kan brukes til det meste, og noen har små flåkniver i tillegg
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ku...26_chakmak.jpg
øks, kniv you name it.
God slagkraft!
Veldig fornøyd med denne. Brukt den mye i skog og mark, god tyngde på den. Eneste minuset er at den krever mye vedlikehold. Sliping og alltid ha et lag med olje på den.

http://www.thekeeneredge.com/sitebuilder/images/sog_black_tiain_tech_bowie_SOGS10B-361x377.jpg
x3m187 du er jo army dude om jeg har forstått riktig?

Du glemte å si hva navnet på kniven er ? Kniven ser i det minste awesome ut
Hvis du plutslig bestemmer deg for å innvestere litt mer i kniv en dag, så kan du få friluftslivets Rolls-Royce ved å trykke på denne linken.

Rtak-II har tykt blad, god komfort, kan brukes som øks og meisel for ved og er alt i alt det beste du kan ha med deg på tur. Veier litt da, men fyfaen for et råskinn!

Sitat av Dead Roach Vis innlegg
x3m187 du er jo army dude om jeg har forstått riktig?

Du glemte å si hva navnet på kniven er ? Kniven ser i det minste awesome ut
Vis hele sitatet...
Kniven der heter nokk Sog Seal Pup
Hør på Tjodleif! Det er en klok mann.

Ikke la deg lure til å kjøpe en ka-bar usmc. Maken til ubrukelig kniv skal du leite lenge etter.
Egentlig er de fleste tacticool kniver ubrukelige til friluft. De har ofte altfor stor eggvinkel og alfor tykke blad, slik at de blir veldig vonde å slipe opp.
Sist endret av Jandre; 9. juni 2011 kl. 23:53.
Jeg vet du skriver du ikke liker den, men seriøst ta en titt på Hunter bedre kniv for friluftsliv skal du lete lenge etter. En av mine personlige favoritter i tillegg til samekniv.
Sitat av Dead Roach Vis innlegg
x3m187 du er jo army dude om jeg har forstått riktig?

Du glemte å si hva navnet på kniven er ? Kniven ser i det minste awesome ut
Vis hele sitatet...
Det er en SOG Bowie combat tactical. Ikke en SOG Seal pup
Sist endret av BaJa; 10. juni 2011 kl. 00:00.
Skal kniven faktisk brukes mye til friluft anbefaler jeg også å faktisk kjenne på den først. Ikke bare på tyngden, men hvordan den faktisk passer til hånda di.
Har selv en god skokk med kniver av diverse slag liggende og bruker fler av dem til diverse friluftsliv. Jakt, fiske og generelt turliv.
Den jeg faktisk er best fornøyd med og som alltid henger i beltet har jeg lagd selv. Ser ikke fancy ut, men har tilpasset den til mitt eget grep så den ligger perfekt i hånda og kan brukes tungt/lenge uten problemer med grep.
Fikk derimot en Brusletto Nansen i gave for noen år siden. Finfin kniv til sitt bruk, men passer absolutt ikke til min hånd. Blir ekstremt sliten/får vondt mellom tommel og pekefinger ved bruk som tilsier spikking og liknende.
Den tradisjonelle samekniven som er nevnt er finfin å ha med. Men det er veldig greit å ha en mindre og mer hendig kniv hengende i beltet både til småspikking av f.eks bålpinner og til flåing o.l i jaktsammenheng.
Det er også særdeles klønete å filetere ørret med samekniv
Dead Roach's Avatar
Trådstarter
Takker veldig for gode svar!

Men som nevnt i førsteposten kommer jeg mest sannsynlig ikke til å gå for en liten Brusletto kniv Tjodleifs forslag om Mora kniv er jo genialt

Kall det gjerne penisforlenger, men jeg kommer trolig til å velge en kniv ala KA-BAR Samekniver ser også utmerket ut

Holder dere oppdatert før jeg går til innkjøp

PS: Vil helst ha en kniv som er mulig å få kjøpt online.
Ka bar er ubrukelig. Har en slik selv, og det er den eneste kniven jeg har som jeg virkelig angrer på.
Den er umulig å få skarp, og eggen får hakk for ingenting.
Utseendet gjør den flau å gå med i beltet.
Den har rikasso på nesten to cm, det er det lille området mellom eggen og skaftet som ikke er skarpt. Det gjør den vond å spikke med.
Nevnte jeg at det er flaut å gå med noe sånt i beltet?
Har denne. Praktisk liten sak
Kjøpdeg en 8" tommer samekniv med fingervern og en billig mora kniv. Ha mora knivrn i belte og samekniven i sekken. Det er nemelig et helvete å gå rundt med en tretti cm lang kniv i belte.
Buck Hunter er også en finfin liten sammenleggbar sak som kan brukes til det meste av småting.
Samekniver er etter mitt syn upraktiske både når det kommer til flåing, størrelse og grepet på skaftet.
Hvis du skal bruke kniven til jakt, hvorfor ikke kjøpe en som er laget for nettopp dette? Du har allerede fått noen gode forslag, så du får finne ut selv hvilken du velger. For det er jo et hav av forskjellige modeller.
Men mitt tips er at du velger kniv ut i fra praktiske grunner og ikke utseende.
Sitat av shitrich Vis innlegg
Samekniver er etter mitt syn upraktiske både når det kommer til flåing, størrelse og grepet på skaftet.
Vis hele sitatet...
Jeg har sammen med en kammerat vært med på å flå en hel elg med to samekniver. Ikke det aller beste verktøyet for den jobben, men det var ikke noe problem. Skal man ha en super kniv å flå storvilt med er denne mye bedre.

Sameknivet fås også i flere størrelser, er 9" for mye for deg kan du velge den på 5". Skaftet skal jeg ikke krangle med deg på. For min del funker det ypperlig. Er det for lite er det bare å surre noe messingtråd rundt, er det for stort kan du ta det med til en knivsmed.

Sitat av shitrich Vis innlegg
Hvis du skal bruke kniven til jakt, hvorfor ikke kjøpe en som er laget for nettopp dette? Du har allerede fått noen gode forslag, så du får finne ut selv hvilken du velger. For det er jo et hav av forskjellige modeller.
Men mitt tips er at du velger kniv ut i fra praktiske grunner og ikke utseende.
Vis hele sitatet...
Nå skulle ikke TS kun benytte kniven til jakt, og selv da er det vanskelig å peke på en kniv som kan gjøre alle oppgaver helt optimalt. Jakt var det andre bruksområdet. Selv har jeg som oftest med 4-5 forskjellige kniver med meg når jeg drar ut. I tillegg til en reserve Mora kniv som ligger i bunn av sekken i tilfelle jeg skulle miste den første. Skal jeg kun ta med meg to kniver faller valget som oftest på en 9" finnkniv og en mora 2000. Billige og veldig bra kniver som sammen gjør veldig mange oppgaver veldig bra, resten gjør de brukbart nok.

Selvsagt finnes det verktøy til 2000kr som vil være mye bedre, men det er ikke dem man kjøper først, og det er mye surere å miste/ødelegge en så dyr kniv fremfor en billig en.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Gidder ikke lage ny tråd, så spørr her: Jeg skal ønske meg en kniv til jul, den kan koste opptil 2000 kr. Vil også at den iallefall skal se litt rå ut, og at den er praktisk og ikke for liten. Skal også brukes ute i schauen til turer og jakt. Jeg er bare 14 år og trenger kun én kniv. Hadde vært fint hvis den kunne kjøpes online. Takk for svar!
HøyRisiko Psykopat
http://www.xxl.no/jakt-vaapen/kniver...rd=bear+grylls
http://static.xxl.no/C1/1075431-Parang-Machete-1.jpg

den er stor!
Såg på den på XXL i dag
*insert tittel her*
Sitat av Vegard004 Vis innlegg
Samekniv er genialt. Pga dens størrelse kan den brukes som øks,kniv,samuraisverd og reinavlivningsredskap.
Vis hele sitatet...
Kan ikke brukes som samurai sverd. Da samurai betyr tjener av keiseren.
Den trenger ikke være i overkant stor, altsa (Ikke at den kniven der var det, aner ikke hvor stor den er..) Men takk for svar! Hadde kanskje noe litt annet i tankene..
Kniven til Bear Grylls er sikkert like fake som mannen selv. Ser ut som en oppgradert machete. Styr unna.
HøyRisiko Psykopat
Hvordan er det med regler for å gå blant folk med kniv egentlig?
tenkte litt på denne, praktisk å ha med rundt til mye forskjellig.
Info: Knivlengde sammenfoldet er 7,5 cm og knivbladlengde 5 cm. Vekt 28 gram
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Hvordan er det med regler for å gå blant folk med kniv egentlig?
tenkte litt på denne, praktisk å ha med rundt til mye forskjellig.
Info: Knivlengde sammenfoldet er 7,5 cm og knivbladlengde 5 cm. Vekt 28 gram
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Tenker på en litt lengre som ikke er sammenslåbar (??). Lurer også på om det at det er en såkalt "bear grylls knife" gjør at den koster mer enn den er verdt..
Anbefaler en Spyderco Para Military2.
http://www.spyderco.com/catalog/details.php?product=625

Passe størrelse, skarp, holder seg skarp. Greit å ikke ha en kniv hengene i beltet hele tiden..

Evt. en ESEE 3
http://www.knifecenter.com/kc_new/st...tType=priceAs&

Skikkelig god til litt tyngre bruk.
Hmm, takk for svar. Ser at slike små kniver som du kan slå opp når du trenger dem blir anbefalt mye. Hadde dog en kniv med et ganske deilig håndtak og som var forholdsvis stor i tankene. Legger ut et bilde for å vise hva jeg mener;

http://www.aceros-de-hispania.com/image/fallkniven/hunting-knife-nl2.jpg
Var noe sånt jeg hadde i tankene
http://www.fallkniven.com/a1f1/a1_sv.html
http://www.fallkniven.com/bilder/stora/a1gul.jpg
Der har du kniven fallskjermjegerne i norge bruker! Konge turkniv!
Sitat av tipot Vis innlegg
Der har du kniven fallskjermjegerne i norge bruker! Konge turkniv!
Vis hele sitatet...
Interessant! Dette skal jeg se nærmere på.
Vil anbefale Hunter kniven fra brusletto http://www.jaktogfriluft.no/display....001&prodid=315. Hadde min i 5 år før jeg mistet den på en festival. Kniven er ganske stor og kan fungere fint som øks om du skal hugge ned små trær eller buskas, og du får den til en rimelig pris
Den er fin, med håndtaket er et sånt som hånden lett kan gli av og kutte seg. Skulle gjerne hatt et litt deiligere håndtak
Ja det kan jeg skjønne ! Så forresten først nå at den var foreslått tidligere !
http://www.northamericanknives.com/b...rd-bowie-knife

http://www.northamericanknives.com/files/1788248/uploaded/B-547.jpg

Kjøp deg en skikkelig bowie.
Sist endret av combat38; 26. november 2011 kl. 03:06.
Den beste kniven er den mentale kniven.
http://www.cartertown.com/images/Knives/Rambo/UCramboII.jpg