Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2290
Hei.

Jeg har en TV (Panasonic Viera, gode 5 år gammel) der begge HDMI-inngangene ikke lenger fungerer, og ser på Riks-TV gjennom SCART. Nå har behovet for å benytte TV'en som PC-skjerm, så dro ut og handlet en VGA-ledning for å overføre bilde og en RCA-kabel med 3,5mm jack (og rød og hvit "stikkert" som skal inn i TV'en. Vel hjemme fant jeg ut at jeg må være den sjeldne eier av en TV uten VGA-inngang! Klønete, men burde sjekket dette først.

Finnes det en duppedings som kan skrus på VGA-kabelen med mulighet for å stikke denne inn i SCARTen? En form for adapter med VGA hun-inngang og SCART-utgang?

Hvilke muligheter har jeg?
Du kan lage din egen VGA til RGB Scart. Denne fremgangsmåten løftet bildekvaliteten til nye høyder i de gamle CRT TV-dagene: http://www.scribd.com/doc/56575056/V...ryoandr#scribd

Men som PC-monitor vil den jo være fullstendig ubrukelig. Du vil være begrenset til en oppløsning på 576i som ikke er nok til å kjøre en ordentlig Windows desktop og i alle fall ikke nok til å gjøre noe fornuftig. Det finnes aktive VGA til HDMI-adaptere som sikkert er et bedre utgangspunkt for det du prøver å gjøre.
Vil denne metoden funke greit til å spille av Netflix, DVD via PC?

Et annet alternativ jeg har funnet, er at det faktisk finnes ledninger med VGA-utgang og SCART-utgang. Vil dette være et enda bedre alternativ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva i alle dager er det du gjer for å drepe HDMI på TVen? Eg har aldri gjort det, og du kverka to?
Sitat av psettamaximaxxx Vis innlegg
Vil denne metoden funke greit til å spille av Netflix, DVD via PC?

Et annet alternativ jeg har funnet, er at det faktisk finnes ledninger med VGA-utgang og SCART-utgang. Vil dette være et enda bedre alternativ?
Vis hele sitatet...
Ja, det vil funke greit, selv om du bildekvalitetsmessig går et lite tiår bakover. Om du lager VGA- Scart kablen din selv eller kjøper en ferdig spiller liten rolle, du vil fortsatt være begrenset på oppløsning,fargedybde,båndbredde osv. Det er likevel langt bedre enn S-video/s-video over scart. Husk at du må ha et skjermkort som kan sende ut kompositt synk på VGA-utgangen. I gamle dager var det bare AMD og Matrox som kunne gjøre dette. Skal du bruke et nvidia-kort må du "lage" dette selv.
Ser ut til at neste steg er å få tak i en VGA/SCART-kabel, og ha det som koblingen mellom PC og TV. Eventuelt en liten kabel med SCART-han i ene enden og VGA-hun i andre? Dukket opp en slik på Ebay.

For tiden ser jeg Riks-TV gjennom SCART, og har ingen problemer med at bildet er en tanke dårligere enn med HDMI. Kunne jeg "reddet" meg inn noe med å ha træ et adapter med HDMI-hun (har nemlig HDMI på PC'en) og SCART-han?

Blir veldig mye spørsmål her, men vil gjerne hvilke muligheter jeg har, situasjonen tatt i betraktning.
Sitat av psettamaximaxxx Vis innlegg
Ser ut til at neste steg er å få tak i en VGA/SCART-kabel, og ha det som koblingen mellom PC og TV. Eventuelt en liten kabel med SCART-han i ene enden og VGA-hun i andre? Dukket opp en slik på Ebay.

For tiden ser jeg Riks-TV gjennom SCART, og har ingen problemer med at bildet er en tanke dårligere enn med HDMI. Kunne jeg "reddet" meg inn noe med å ha træ et adapter med HDMI-hun (har nemlig HDMI på PC'en) og SCART-han?

Blir veldig mye spørsmål her, men vil gjerne hvilke muligheter jeg har, situasjonen tatt i betraktning.
Vis hele sitatet...
Nei. Dersom TV-en er under fem år gammel ville jeg brukt reklamasjonsretten til å få reparert mainbord så hdmi-inngangene fungerer igjen. Jeg har jobbet i et TV-verksted, har Panny plasma selv og klarer virkelig ikke å forstå hvordan du har greid å svi inngangene dine.

Du får ikke HD-signaler via Scart, ferdig snakka. Det blir 576i analoge signaler i SD uansett hva utgangspunktet ditt er. Dersom du ikke ser forskjell på SDTV via Scart og HDTV via en digital signalkabel, klarer du deg sikkert fint med vga til scart løsningen. Jeg for min del tror jeg ville ha skrota TVen og heller kjøpt, tja, nesten hva som helst med hdmi-inngang.

Husk nok en gang at dersom du skal bruke et passivt vga til scart adapter må du ha et skjermkort som støtter kompositt synk, eller eventuelt en adapter/overgang som fikser det for deg.

Du bør også lese deg litt opp på temaet. Direct drive mot TV med Scart fra VGA er ikke noen "ut av boksen" løsning, i alle fall ikke sist jeg brukte det.

http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/index.html
Sist endret av Judaz; 25. januar 2015 kl. 23:18.